12.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.3 Pro S Business Max – erinomaista lataustehoa ja vaivatonta arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on tullut jo elinkaarensa puoliväliin ja saanut pieniä parannuksia. Hyvää: iso akku, hyvä toimintamatka, kompakti koko. Huonoa: Ei vetokoukkumahdollisuutta, nelipaikkaisuus, hinta. Volkswagen on saanut ID-perheen tähän asti pienimmän sähköautonsa jo siihen ikään, että siitä on tullut niin sanottu puolivälin päivitys, facelift. Paljon ei ole muuttunut, mutta jotain kuitenkin. Kun Volkswagen ID.3 näki vuonna 2020 päivänvalon, se oli ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautoille suunnitellulle MEB-perusrakenteelle valmistunut automalli. Nyt auton hymyilevä keulan ilme on nyt entistä terävämpi ja konepelti on yksinkertaisempi, tuulilasin ja konepeiton välissä oleva musta koroke on poistettu. Edessä muutokset ovat näkyvämpiä, takana hyvin minimaalisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sisällä isompi näyttö Ohjaamossa tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö on nyt iso, peräti kaksi tuumaa isompi kuin edeltäjämallissa. Koko on nyt niin iso, että näyttö näyttää melkein liian suurelta muuten pelkistetyn kojelaudan päällä. Sisätilat ID.3:ssa ovat avarat ja hyvin samankaltaiset kuin isomman ID-jäsenen, ID.4:n ohjaamossa, mutta jotenkin ID.3:n ohjaimissa oloaan ei tunne niin kotoisaksi kuin ID.4:ssä. Ehkä se johtuu siitä, että ID.4:ssä on kaikin puolin isomman auton tuntua ja siinä istutaan korkeammalla. ID.3:n suorituskyky ja ajettavuus on kaikin puolin mukavaa. Auton 150-kilowatin sähkömoottorilta suoraviivaisesti tuleva voima riittää erittäin hyvin liikennevirrassa pysymiseen. ID.3 on kuitenkin kooltaan jo perheauto ja se pystyy palvelemaan monia juuri siinä tarkoituksessa. Tavaratilan vajaan 400 litran vetoisuus riittää monille. Nelipaikkainen ilman takapenkin keskipaikkaa Moottorin koeajama ID.3:n kallein versio, Pro S Business Max on kuitenkin nelipaikkainen, keskipaikkaa takapenkillä ei ole. Tämä on tietyllä tavalla miinus, ID.3 lähentelee jo kuitenkin perheauton kokoa ja kuljetustarvetta viidelle henkilölle voi tulla. Jos ID.3:sta haluaa viisipaikkaisen version, täytyy tyytyä Pro-malliin, jossa on myös pienempi 58 kilowattitunnin kokoinen akku. Toinen iso miinus on myös se, että ID.3:een ei saa vetokoukkua eikä myöskään kattotelinettä. Pro- ja Pro S -mallit eroavat toisistaan myös niin, että Pro S -malli kykenee ottamaan virtaa vastaan myös tehokkaammin. Silloin kun akun varausaste on alle 30 prosenttia, ID.3 Pro S kykenee imemään virtaa itseensä jopa 170 kilowatin teholla. Muuten pikalatausnopeus on enimmillään 120 kilowattia. Pikalataus on tietysti yksi joustavan sähköautoilun kulmakivista. ID.3:lle tehtiin pikalataustesti siten, että autolla ajettiin arjen pidempiä ajomatkoja vastaava 250 kilometrin lenkki, jonka jälkeen pysähdyttiin lataamaan autoa pikalataukseen. Auton akun varaustaso oli 20 prosenttia latauksen alkaessa. Huimaa lataustehoa Lataus lähti liikkeelle todella rivakasti, latausteho nousi parhaimmillaan jopa 182–183 kilowattiin. Tämän jälkeen lataus tapahtui laskevalla käyrällä, mutta 170 kilowatin tai sen yli olevasta lataustehosta sai nauttia pidemmän tovin, aina siihen asti kunnes akun varaustaso oli 27 prosentissa. Latausteho laski alle 120 kilowatin, kun akku oli täyttynyt 42 prosenttiin. Missään vaiheessa lataustapahtuman aikana latausteho ei laskenut alle 83 kilowatin ja akku täyttyi 80 prosentin varaustasoon nopeasti eli 28 minuutissa. Auton akkuun ladattiin tänä aikana tasan 50 kilowattia energiaa. ID.3:n 170 kilowatin maksimilatausteho on saatavilla vain Pro S -malliin. Valmistaja ilmoittaa, että auton akku latautuu viidestä prosentista 80 prosenttiin puolessa tunnissa. Käytännön koe osoittaa, että siitä ei olla kaukana ja jos lataus olisi aloitettu matalammalla akun varaustasolla, korkeasta, 170 kilowatin lataustehosta olisi saatu todennäköisesti nauttia pidempään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Iso akku mahdollistaa myös joustavan arjen Toinen asia, mikä tekee sähköautoilusta arjessa helppoa ja joustavaa on iso akku. Volkswagen ID.3:n iso 77 kilowattitunnin akku onkin se, mikä tekee ID.3:sta vaivattoman arkiauton, sillä se mahdollistaa laajan toimintasäteen, varsinkin kesäkelissä. Toimintasäde on ID.3:ssa sitä, mitä se sähköautolla pitää ollakin, silloin kun sähköautoilusta halutaan vaivatonta. Kun auton paino on pienempi ja koko kompaktimpi, myös energiankulutus on alhainen, jolloin ID.3:n ratissa toimintasädettä ei tarvitse koko aikaa kytätä. Parhaimmillaan autolla voi päästä jopa 500 kilometriä, jopa ylikin, yhdellä latauksella. ID.3 on Volkswagenin visioissa niin sanottu ”kansanauto”, joka tulee sille paikalle, kun Volkswagen Golf joskus siltä paikalta väistyy. Koeajettu Pro S -malli Business Max -varustein maksaa 52 900 euroa. Hinta on toki kaukana siitä ”kansanautosta”, mitä sen alunperin Volkswagenin suunnitelmissa piti olla, lähellä 30 000 euroa. Hinnaston edullisin malli, ID.3 Pro Business, maksaa vajaan kymppitonnin vähemmän, 43 690 euroa. Sekin on vielä paljon ”kansanautosta”. Ehkä sitten, kun Golf on kokonaan väistynyt ja ID.3 ottaa kokonaan Golfin paikan. Tosin muilta merkeiltä kansanautojen hintaisia sähköautoja alkaa tulla jo nyt, joten voi olla, että ID.3:nkin hinta seuraavien vuosien aikana vakiintuu sille paikalle, mitä siitä on alunperin ajateltu. Kiinassa, jossa Volkswagen valmistaa ID.3:a paikallisille markkinoille myös, auton hinta on laskettu nyt 16 500 dollariin eli reiluun 15 000 euroon. Kiinassa myytävät ID.3 eroaa Euroopan versiosta jonkin verran, esimerkiksi akun kapasiteetti on 57 kilowattia. Car News Chinan mukaan ID.3:n hinta on kaikkiaan laskenut Kiinassa 16 prosenttia, alunperin ID.3 on maksanut Kiinassa 19 700 dollaria. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Volkswagen ID.3 Pro S Business Max Hinta alkaen 52 920 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 465 € Moottori Sähköauto, takaveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82/77 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 120 kW (akun varauksen ollessa alle 30 % 170 kW)) Toimintamatka 543 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 15,8 (yhd.) Mitat pituus 4264 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1564 mm, akseliväli 2770 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1933 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 20.5.2024 Ajoneuvot Jaguarin ensimmäisen maasturin tuotanto loppuu 90-vuotisjuhlamalliin – niin, siis koko Jaguarin 90-vuotisjuhlamalliin 19.5.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Kodiaq on ladattavampi, digimpi, ja paljolti ennallaankin 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout – enemmän on enemmän 17.5.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Ghost Path Asket Advanced – askeettinen sorapolkujen kulkija 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 20.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS - kun maailman suurinkaan ei riitä 20.5.2024 Liikenne Myynnissä tieliikennekäyttöön ylitehokkaita sähköpotkulautoja 20.5.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Mustang GT – kuusikymppinen on elämänsä kunnossa 21.5.2024 Ajoneuvot Suuri päivä lähestyy: 28. toukokuuta esitellään kaikkien aikojen ensimmäinen Porsche 911 hybridivoimalinjalla, ja se on paljon muutakin kuin ekoauto 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 19.5.2024 Yleinen Liikenteen verotus muuttuu – lisälasku uhkaa kaikkia 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle