12.7.2023 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.3 Pro S Business Max – erinomaista lataustehoa ja vaivatonta arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.3 on tullut jo elinkaarensa puoliväliin ja saanut pieniä parannuksia. Hyvää: iso akku, hyvä toimintamatka, kompakti koko. Huonoa: Ei vetokoukkumahdollisuutta, nelipaikkaisuus, hinta. Volkswagen on saanut ID-perheen tähän asti pienimmän sähköautonsa jo siihen ikään, että siitä on tullut niin sanottu puolivälin päivitys, facelift. Paljon ei ole muuttunut, mutta jotain kuitenkin. Kun Volkswagen ID.3 näki vuonna 2020 päivänvalon, se oli ensimmäinen Volkswagen-konsernin sähköautoille suunnitellulle MEB-perusrakenteelle valmistunut automalli.Nyt auton hymyilevä keulan ilme on nyt entistä terävämpi ja konepelti on yksinkertaisempi, tuulilasin ja konepeiton välissä oleva musta koroke on poistettu. Edessä muutokset ovat näkyvämpiä, takana hyvin minimaalisia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisällä isompi näyttöOhjaamossa tietoviihdejärjestelmän keskinäyttö on nyt iso, peräti kaksi tuumaa isompi kuin edeltäjämallissa. Koko on nyt niin iso, että näyttö näyttää melkein liian suurelta muuten pelkistetyn kojelaudan päällä.Sisätilat ID.3:ssa ovat avarat ja hyvin samankaltaiset kuin isomman ID-jäsenen, ID.4:n ohjaamossa, mutta jotenkin ID.3:n ohjaimissa oloaan ei tunne niin kotoisaksi kuin ID.4:ssä. Ehkä se johtuu siitä, että ID.4:ssä on kaikin puolin isomman auton tuntua ja siinä istutaan korkeammalla.ID.3:n suorituskyky ja ajettavuus on kaikin puolin mukavaa. Auton 150-kilowatin sähkömoottorilta suoraviivaisesti tuleva voima riittää erittäin hyvin liikennevirrassa pysymiseen. ID.3 on kuitenkin kooltaan jo perheauto ja se pystyy palvelemaan monia juuri siinä tarkoituksessa. Tavaratilan vajaan 400 litran vetoisuus riittää monille.Nelipaikkainen ilman takapenkin keskipaikkaaMoottorin koeajama ID.3:n kallein versio, Pro S Business Max on kuitenkin nelipaikkainen, keskipaikkaa takapenkillä ei ole. Tämä on tietyllä tavalla miinus, ID.3 lähentelee jo kuitenkin perheauton kokoa ja kuljetustarvetta viidelle henkilölle voi tulla. Jos ID.3:sta haluaa viisipaikkaisen version, täytyy tyytyä Pro-malliin, jossa on myös pienempi 58 kilowattitunnin kokoinen akku.Toinen iso miinus on myös se, että ID.3:een ei saa vetokoukkua eikä myöskään kattotelinettä. Pro- ja Pro S -mallit eroavat toisistaan myös niin, että Pro S -malli kykenee ottamaan virtaa vastaan myös tehokkaammin. Silloin kun akun varausaste on alle 30 prosenttia, ID.3 Pro S kykenee imemään virtaa itseensä jopa 170 kilowatin teholla. Muuten pikalatausnopeus on enimmillään 120 kilowattia.Pikalataus on tietysti yksi joustavan sähköautoilun kulmakivista. ID.3:lle tehtiin pikalataustesti siten, että autolla ajettiin arjen pidempiä ajomatkoja vastaava 250 kilometrin lenkki, jonka jälkeen pysähdyttiin lataamaan autoa pikalataukseen. Auton akun varaustaso oli 20 prosenttia latauksen alkaessa.Huimaa lataustehoaLataus lähti liikkeelle todella rivakasti, latausteho nousi parhaimmillaan jopa 182–183 kilowattiin. Tämän jälkeen lataus tapahtui laskevalla käyrällä, mutta 170 kilowatin tai sen yli olevasta lataustehosta sai nauttia pidemmän tovin, aina siihen asti kunnes akun varaustaso oli 27 prosentissa. Latausteho laski alle 120 kilowatin, kun akku oli täyttynyt 42 prosenttiin.Missään vaiheessa lataustapahtuman aikana latausteho ei laskenut alle 83 kilowatin ja akku täyttyi 80 prosentin varaustasoon nopeasti eli 28 minuutissa. Auton akkuun ladattiin tänä aikana tasan 50 kilowattia energiaa.ID.3:n 170 kilowatin maksimilatausteho on saatavilla vain Pro S -malliin. Valmistaja ilmoittaa, että auton akku latautuu viidestä prosentista 80 prosenttiin puolessa tunnissa. Käytännön koe osoittaa, että siitä ei olla kaukana ja jos lataus olisi aloitettu matalammalla akun varaustasolla, korkeasta, 170 kilowatin lataustehosta olisi saatu todennäköisesti nauttia pidempään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIso akku mahdollistaa myös joustavan arjenToinen asia, mikä tekee sähköautoilusta arjessa helppoa ja joustavaa on iso akku. Volkswagen ID.3:n iso 77 kilowattitunnin akku onkin se, mikä tekee ID.3:sta vaivattoman arkiauton, sillä se mahdollistaa laajan toimintasäteen, varsinkin kesäkelissä.Toimintasäde on ID.3:ssa sitä, mitä se sähköautolla pitää ollakin, silloin kun sähköautoilusta halutaan vaivatonta. Kun auton paino on pienempi ja koko kompaktimpi, myös energiankulutus on alhainen, jolloin ID.3:n ratissa toimintasädettä ei tarvitse koko aikaa kytätä. Parhaimmillaan autolla voi päästä jopa 500 kilometriä, jopa ylikin, yhdellä latauksella. ID.3 on Volkswagenin visioissa niin sanottu ”kansanauto”, joka tulee sille paikalle, kun Volkswagen Golf joskus siltä paikalta väistyy. Koeajettu Pro S -malli Business Max -varustein maksaa 52 900 euroa. Hinta on toki kaukana siitä ”kansanautosta”, mitä sen alunperin Volkswagenin suunnitelmissa piti olla, lähellä 30 000 euroa. Hinnaston edullisin malli, ID.3 Pro Business, maksaa vajaan kymppitonnin vähemmän, 43 690 euroa. Sekin on vielä paljon ”kansanautosta”.Ehkä sitten, kun Golf on kokonaan väistynyt ja ID.3 ottaa kokonaan Golfin paikan. Tosin muilta merkeiltä kansanautojen hintaisia sähköautoja alkaa tulla jo nyt, joten voi olla, että ID.3:nkin hinta seuraavien vuosien aikana vakiintuu sille paikalle, mitä siitä on alunperin ajateltu. Kiinassa, jossa Volkswagen valmistaa ID.3:a paikallisille markkinoille myös, auton hinta on laskettu nyt 16 500 dollariin eli reiluun 15 000 euroon. Kiinassa myytävät ID.3 eroaa Euroopan versiosta jonkin verran, esimerkiksi akun kapasiteetti on 57 kilowattia. Car News Chinan mukaan ID.3:n hinta on kaikkiaan laskenut Kiinassa 16 prosenttia, alunperin ID.3 on maksanut Kiinassa 19 700 dollaria.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Volkswagen ID.3 Pro S Business Max Hinta alkaen 52 920 € Koeajetun auton hinta varusteineen 54 465 € Moottori Sähköauto, takaveto Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82/77 kWh. Lataus Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 120 kW (akun varauksen ollessa alle 30 % 170 kW)) Toimintamatka 543 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,9 s Huippunopeus 160 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 15,8 (yhd.) Mitat pituus 4264 mm, leveys 1809 mm, korkeus 1564 mm, akseliväli 2770 mm Tavaratila: 385 l Omamassa: 1933 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta, ajoakku 8 vuotta / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Transit Connect – vaivaton työkaveri 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Koeajo Koeajo: Opel Grandland GS – saksalais-ranskalainen yhteistyö voi onnistua Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija