Mercedes-Benz E-sarja -tyyppiviat

Mercedes-Benz E-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Mercedes-Benz E300de

Mercedes-Benz E-sarjan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain aikavälillä syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • GLE (167), C (205), E (213), S (222), S (223), E 238), GLC (253), CLS (257), G (463): Jäähdytysnestekiertoon ohjausventtiili. 2090008_21P2090008.
    Valvonnassamme olemme havainneet, että moottorin jäähdytysnestepumpun ohjauksessa voi esiintyä häiriö. Tässä tapauksessa jäähdytysnesteen kierto voi häiriintyä. Varotoimenpiteenä tässä takaisinkutsussa suoritamme ohjelmistopäivityksen ja vaihdamme ajoneuvosi jäähdytysnestekiertoon ohjausventtiilin varotoimenpiteenä. Aloitus 12.1.2022.
  • S (222) ML/GL (166/292) C (204/205) 204 E (212,217) CLS (218) GLC (253): Ohjaustehostimen pultit. 4694204_22P4694204.
    Valvonnassamme olemme todenneet, että ajoneuvonne ohjausvaihteen alumiiniruuvit saattavat hapettua etenkin maantiesuolaa sisältävän roiskeveden vaikutuksesta. Tämän kampanjan puitteissa autonne ohjausvaihteen ruuvit vaihdetaan metallisiin. Aloitus 12.1.2022.
  • GLE/GLS (167), C (205, 206) E (213,238), S (223), SL (232), GLC (253), CLS (257 platform), AMG GT (290), G (463): Polttoaineen siirtopumppu. 4790205_23P4790205.
    Valvonnassa olemme havainneet, että ajoneuvosi polttoaineensiirtopumpun siivekkeet eivät välttämättä vastaa laatuvaatimuksiamme. Kampanjassa pumppu uusitaan. Aloitus 31.7.2023.
  • E-sarja (213): Jakoketju. 0591016_22P0591016.
    Valvonnassamme olemme todenneet, että jakoketjun yksittäisten pulttien tai ketjun laatu ei vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa jakoketju uusitaan. Aloitus 5.4.2022.
  • E (213): Käynnistinmoottori. 5491808_22P5491808.
    Valvonnassamme olemme todenneet, että ilmastoinnin kompressorin 48v maadoitus saattaa olla kiristetty liian pienellä momentilla. Kampanjassa kiinnitys tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Aloitus 28.4.2022.
  • E (238) Cabriolet: Ikkuna. 7291501_22P7291501.
    Valvonnassamme olemme todenneet, että oikean takaikkunan liimaus ei vastaa laatuvaatimuksiamme. Ennakoivana toimenpiteenä ikkunan kiinnitys tarkastetaan ja ikkuna uusitaan tarvittaessa. Aloitus 14.7.2022.
  • C (203) E (211) CLK (209) CLS (219): Kattoluukun lasi. 7891009_22P7891009.
    Valvonnassamme olemme havainneet, että autonne kattolasin ja katon liukumekanismin välinen kiinnitys ei ehkä täytä vaatimuksia. Kampanjassa kiinnitys tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Aloitus 16.1.2023.
  • E (213): Rintapelti. 6290102_23P6290102.
    Valvonnassamme olemme todenneet, että ajoneuvosi rintapellintiiviste ei valitettavasti välttämättä täytä tiiviysvaatimuksia. Aloitus 8.5.2023.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • C (205) E (213) GLE/GLS 167: Hihnankiristin 2092013_21P2092013 Valvonnassamme olemme todenneet että hihnankiristin ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa hihnankiristin vaihdetaan sekä apulaitehihna uusitaan tarvittaessa. Aloituspäivä 18.8.2021, Traficom.
  • C (205) E (238) Takaistuimien niskatuki 9190209_21P9190209: Valvonnassamme olemme todenneet että takaistuimen niskatukien kiiinnitys ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa kiinnitys tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Aloituspäivä 11.6.2021, Ajoneuvojen lukumäärä 1, Traficom.
  • E (213), AMG GT (290): Käynnistysmoottorin johtosarjan tarkastus 5491302_21P5491302
    Valvonnassamme olemme todenneet, että starttimoottorin johtosarjan kiinnitys ei ole asennettu vaatimuksiemme mukaisesti. Kampanjassa kiinnitys sekä johtosarjan sijainti tarkastetaan ja korjataan tarvittaessa, aloituspäivä 15.4.2021, Traficom.
  • Hätäsoittojärjestelmä, kommunikaatiomodulilla varustetut ajoneuvot 5497409_21P5497409
    Valvonnassa olemme todenneet, että tiettyjen ajoneuvojen hätäpuhelujärjestelmän toiminta ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Tässä kampanjassa auton kommunikaatiomoduulin ohjelma päivitetään ennakoivana toimenpiteenä kaiken varalta. Aloituspäivä 25.3.2021, Traficom.
  • E-Sarja (213)Turvavyön kiinnityksen tarkastus: 5499711_20P5499711:
    Valvonnassamme olemme todenneet, että kuljettajan ilmoitusjärjestelmä turvavyön käyttämättömyydestä ei täytä lakivaatimuksia. Kampanjassa ohjainlaite koodataan. aloituspäivä 17.8.2020, ajoneuvojen lukumäärä 1, Traficom
  • CLA-Sarja (117), A-Sarja (176), GLA-Sarja (156), E-Sarja (213) B-Sarja (246) GLC-Sarja (253) Hätäpuhelunjärjestelmän (eCall) kommunikaatiomoduuli: 5499637_20P5499637: Hätätilanteessa hätäpuhelu ei toimi, kampanjassa ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään, aloituspäivä 6.8.2020, Traficom.
  • E-Sarja (213, 238) Moottoritilan johdon tarkastus: 1590007_20P1590007: Kampanjassa moottoritilan johto tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, aloituspäivä 31.7.2020, Traficom.
  • C (205), E (213) GLC (253) EQC (293) Selkänoja 9295001_20P9295001: Valvonnassa olemme todenneet, että tiettyjen ajoneuvojen vasemman takaistuimen selkänojan lukko ei ehkä täytä vaatimuksiamme. Kampanjassa selkänojan lukko uusitaan . Aloituspäivä 3.7.2020, Traficom.
  • E (213) Vasemman takaistuimen selkänojan lukko saattaa pettää onnettomuustilanteessa, valm. aika 24.1.2020–25.5.2020, 7/2020 ADAC.
  • E-sarja (213/238) 8-sylinterinen V8-moottori: Turbon öljyputken mahdollinen vuoto voi aiheuttaa palovaaran. Valm. aika 7.5.2018–23.10.2019 7/2020 ADAC.
  • E-Sarja (213) Sulakerasia. Mallisarjan 238 autoissa, joissa on 48 V -sähköjärjestelmä, johtosarjan ruuvikiinnityksistä sulakerasiassa saattaa puuttua kiinnitysmutteri. Sen seurauksena liitäntävastus näissä liitoskohdissa voisi suurentua. Se voisi johtaa auton jättämiseen tien päälle, eikä tulipalon vaaraa voida sulkea pois. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1. Kampanjan aloitus pvm: 2.5.2019.
  • E-Sarja (W213): Ilmanohjain. Olemme huomanneet laadun valvonnassa, että mallisarjan E W213 ajoneuvojen oikealla puolella olevan takaluukun sivuspoileri ei ehkä ole kiristynyt eritelmien mukaisesti. Tämän seurauksena sivuspoileri voi irrota kokonaan ajoneuvosta ajon aikana. Tämä saattaa aiheuttaa loukkaantumisvaaran muille tienkäyttäjille. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1
    Kampanjan aloitus pvm: 4.3.2019, Traficom.
  • E-Coupe (W238) Vikakohde: Turvavyöt. Valvonnan yhteydessä on havaittu, että autonne turvavyölukoissa olevat katkaisimet saattavat olla spesifikaatiomme vastaisesti valmistetut. Sen vuoksi auto saattaisi ajon aikana tunnistaa, että oikein kiinnitetty turvavyö olisikin kiinnittämättä. Kuljettaja saisi tästä varoituksen merkkiäänellä ja mittaristoon syttyvällä varoitussymbolilla, ja mahdollisessa törmäystilanteessa turvavyön kiristin ei laukeaisi asianmukaisesti. Auton turvavarusteiden moitteeton ja täydellinen toiminta ei tällöin olisi varmaa. Se lisää loukkaantumisvaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 5. Kampanjan aloitus pvm: 21.2.2019, Traficom.
  • CLA (W117), GLA (W156), B-Sarja (W242, W246), SLK (W172), SL (W231), A-Sarja(W176), AMG GT (W190, W290), C-Sarja (W205), E-Sarja (W213, W238), S-Sarja (W217, 222), CLS (W218, W257), GLC (W253), G (W463) Vikakohde: Hermes. Mallisarjan 117, 156, 242, 246, 172, 231, 176, 190, 290, 205, 213, 238, 217, 222, 218, 257, 253, 463 ajoneuvoille, jotka siirretään sinulle, hätäpuhelujärjestelmän viestintämoduulin (ecall) ohjelmisto ei vastaa nykyistä sarjatuotanto kokoonpanoa. Jos Mercedes me -palvelut aktivoidaan ajoneuvossa, ennen kuin se on toimitettu ja se on edelleen tehtaalla asetetussa kuljetusmuodossa, on mahdollista, että sekä automaattiset että manuaaliset hätäpuhelut eivät ehkä toimi edes sen jälkeen, kun kuljetusmuoto on katkaistu. Tuloksena olisi, että Mercedes-Benzin hätäpuhelu keskukseen ei olisi mahdollista muodostaa ääniliitäntää ja että ajoneuvo tietoja ei ehkä siirretä. Varotoimenpiteenä aiomme päivittää hätäpuhelu järjestelmän tiedonsiirtomoduulin ohjelmiston kyseisillä ajoneuvoilla. Tämä ohjelmistopäivitys tapahtuu ajoneuvon mobiilidatayhteyden avulla, joka perustuu Mercedes-me-linkkiin. Päivitys käynnistyy automaattisesti. Tästä syystä ei ole tarpeen käydä työpajalla muistutuksen suorittamiseksi. Ohjelmistopäivityksen nykytila voidaan määrittää Mercedes-me-portaalin ”Ohjelmistopäivitykset” -välilehdellä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2900. Kampanjan aloitus pvm: 19.2.2019, Traficom.
  • C-Sarja (205), E-Sarja (213), CLS (257): Huohotus. Pakokaasuturboahtimen ja kampikammion ilmanvaihto johdon öljyn palautus linjan ruuvit saattavat olla liian pitkä. Liian pitkän ruuvin vuoksi liitoksen esijännitysvoima voi olla riittämätön, ja tämä voi sallia öljyn vuotamisen pakokaasu turboahtimen öljyn palautus lähteestä. Tämän seurauksena se voi joutua kosketuksiin kuumien komponenttien kanssa. Tällöin ei voida sulkea pois tulipalon vaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 8. Kampanjan aloitus pvm: 13.5.2019, Traficom.
  • C-Sarja (205), E-Sarja (213, 238), CLS (257): Ohjaus. Valvonnassa olemme todenneet, että mahdollisten tuotantopoikkeamien seurauksena ohjausvaihteen lukkomutterit on erittäin harvinaisissa yksittäistapauksissa saatettu asentaa väärin. Jos autossanne on kyseessä oleva ohjausvaihde, lukkomutterit voisivat murtua erittäin suurten sivuttaisvoimien vaikuttaessa ohjausvaihteeseen, minkä seurauksena ohjausvaihde jumittuisi. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 156. Kampanjan aloitus pvm: 7.5.2019.
  • E (W213) Kattospoileri. Mallisarjassa W213, takaspoileri takaluukussa ei välttämättä ole kiinnitetty kunnolla. Suhteellisen suurilla nopeuksilla takaspoileri voi irrotta ajoneuvosta kokonaan. Tämä voi johtaa loukkaantumisriskiin muille tienkäyttäjille.
    Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 4. Kampanjan aloitus pvm: 3.12.2018, Traficom.
  • E (W213) Penkinverhous. Autonne etumatkustajan istuimen istumistunnistuksen toiminta ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Jos istuimelle asennetaan lastenistuin, etumatkustajan turvatyyny ei kytkeytyisi pois käytöstä suunnitellulla tavalla ja törmäyksen sattuessa turvatyyny voisi laueta. Selkä menosuuntaan -lastenistuimella istuvan lapsen loukkaantumisvaara saattaa tällöin kasvaa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12. Kampanjan aloitus pvm: 12.10.2018, Traficom.
  • E (W213) Navigointi. Valvonnassa olemme todenneet, että jos autostanne irrotetaan SD-navigointikortti, auton senhetkinen sijainti tallentuisi, eikä sijainti päivittyisi ennen kuin SD-navigointikortti laitetaan takaisin paikalleen. Jos tällaisessa tilanteessa soitetaan hätäpuhelu eCall-toiminnolla, Mercedes-Benz-päivystyskeskukseen välittyvä auton sijaintitieto olisi viimeksi tallennettu, mikä ei vastaisi auton sijaintia. Tämän seurauksena pelastustoimen henkilöstöä ei osattaisi ohjata auton luokse. Tämän takaisinkutsukampanjan myötä Mercedes-Benzinne navigointiohjelmisto päivitetään kaiken varalta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 275. Kampanjan aloitus pvm: 9.7.2018, Traficom.
  • CLA (W117), A (W176), B (W246), GLA (W156), C (W205), GLC (W253), E (W238) ja AMG GT (W190)
    Airbag. Valvonnassa olemme todenneet, että mallisarjojen 156, 176, 205, 238, 246 ja 253 autojen kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorin kotelon materiaali ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Kaasugeneraattorin kotelon materiaalivian vuoksi turvatyyny ei törmäyksessä lauetessaan välttämättä pystyisi suojaamaan suunnitellulla tavalla. Lisäksi auton sisätilaan saattaisi sinkoutua irronneita kappaleita. Se lisäisi loukkaantumisvaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12. Kampanjan aloitus pvm: 29.6.2018, Traficom.
  • C (W205) ja E (W238). Etuistuin. Laadunvalvonnassa olemme huomanneet, että Teille toimitetuissa mallisarjojen C ja E-sarjan autoissa (C-sarjan Coupé/Cabriolet ja E-sarjan Coupé/Cabriolet) etuistuimien selkänojat eivät välttämättä lukitu kunnolla oikeasta reunastaan. Jos tällaisessa tilanteessa auton takaistuimella on irrallisia tavaroita, etuistuimen selkänoja puutteellisen lukittumisensa vuoksi ei törmäyksen sattuessa pystyisi estämään tavaroita sinkoutumasta eteenpäin, jolloin etuistuimella istuvan loukkaantumisvaara kasvaisi. Ennakoivana toimenpiteenä on tarpeen tarkastaa etuistuimien selkänojien lukittuminen ja tarvittaessa vaihtaa selkänoja. Muu kohdeajoneuvojen määritys: C 250 d 4MATIC, C 200 4MATIC, E 220 D, E 220 D 4MATIC, E 400 4MATIC. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 30. Kampanjan aloitus pvm: 21.5.2018, Traficom.
  • C (W204), E (W207), E (W212) Ohjausakseli. Teille toimitetuissa C- ja E-sarjan (mallisarjat 204, 207, 212) autoissa voi staattisen sähkövarauksen purkautuminen aiheuttaa kuljettavan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen ohjauspyörän riittämättömän maadoituksen seurauksena. jos ohjauspyörämoduulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio. Kyseisten johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa Valmistenumeroväli: Muu kohdeajoneuvojen määritys: Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 689 Kampanjan aloitus pvm: 11.6.2018 Traficom.
  • C (W205) ja E (W238): Etuistuin. Mallisarjojen C ja E-sarjan autoissa (C-sarjan Coupé/Cabriolet ja E-sarjan Coupé/Cabriolet) etuistuimien selkänojat eivät välttämättä lukitu kunnolla oikeasta reunastaan. Jos tällaisessa tilanteessa auton takaistuimella on irrallisia tavaroita, etuistuimen selkänoja puutteellisen lukittumisensa vuoksi ei törmäyksen sattuessa pystyisi estämään tavaroita sinkoutumasta eteenpäin, jolloin etuistuimella istuvan loukkaantumisvaara kasvaisi. Ennakoivana toimenpiteenä on tarpeen tarkastaa etuistuimien selkänojien lukittuminen ja tarvittaessa vaihtaa selkänoja. Muu kohdeajoneuvojen määritys: C 250 d 4MATIC, C 200 4MATIC, E 220 D, E 220 D 4MATIC, E 400 4MATIC, Traficom 5/2018.
  • E-Sarja (W/S 213): Eri ohjainlaitteiden SCN-koodaus XENTRY Diagnosticsin/DAS:n mukaisesti. Auton yksi tai useampi ohjainlaite saattaa olla väärin koodattu. Väärä koodaus voisi johtaa autonne erilaisiin virhetoimintoihin. Ei voida sulkea pois, että ohjainlaitteesta riippuen tämä saattaisi vaikuttaa autonne päästöihin ja/tai turvallisuuteen. Esimerkiksi tietyissä autoissa saattaisi yksittäisissä tapauksissa törmäyksessä laueta väärä turvatyyny, turvatyynyjen ohjainlaite ei tunnistaisi turvavyölukon tilaa, moottorin ohjainlaitteessa saattaisi olla koodattuna väärä huippunopeus tai jotkin avustinjärjestelmät eivät toimisi. Siten kuljettajan ja/tai matkustajien loukkaantumisvaara olisi suurempi. Lisäksi auto ei välttämättä täyttäisi lakisääteisiä määräyksiä. E 220d, 1 auto, kampanja valmistunut.
  • Tietyissä E-luokan Coupe/Cabrio ajoneuvoissa (BR 207) (Coupe/Cabrio 6-/8-syl. 6-/8-syl. Moottoreissa on virheellinen taempi moottoritilan verhoilu, jonka vuoksi väli pakokaasujärjestelmään on puutteellinen ja saattaa aiheuttaa palovaaran. Ajoneuvon edustaja tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa verhoilun. Vain valm.aika: 6/2016–9/2016, ADAC 1/2017.
  • E-Sarja (W/S 213): Etumatkustajan istumistunnistuksen ohjainlaite saattaa olla väärin asennettu. Sen vuoksi paineletku saattaa taittua lyttyyn, kun istuin säädetään taaimpaan/alimmaiseen asentoonsa. Sen seurauksena etumatkustajan istuimella istuva saatetaan tunnistaa väärin. Se taasen johtaisi etumatkustajan turvatyynyn kytkeytymiseen pois käytöstä, mikä lisäisi loukkaantumisvaaraa mahdollisessa törmäyksessä. E 220 CDI, E220d, E200, E 350 BLUETEC. Traficom 3/2017.
  • E-Sarja (WE/S 213), E-Coupe W238): Kuljettajan polviturvatyynyn laukaisupanoksen räjähdysaineen seossuhde ei välttämättä vastaa valmistajan vaatimuksia. Törmäystilanteessa kuljettajan polviturvatyynyn aktivoinnin yhteydessä tämä turvatyyny ei välttämättä laukeaisi. Siten kuljettajan polviturvatyyny ei suojaisi suunnitellulla tavalla. Se voisi lisätä loukkaantumisvaaraa, Traficom 5/2017.
  • E-Sarja (W/S 212): Sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjainlaite: sähkötoimisen ohjaustehostimen ohjainlaitteessa saattaa syntyä jatkuva sähköinen yhteyskatkos. Sen seurauksena ohjaustehostus ei toimisi. Se puolestaan voisi aiheuttaa onnettomuusvaara. E 220 BlueTEC. Yksi autoyksilö, Traficom 1/2017.
  • E-Sarja (W213): Turvavyön kiristin. Turvavyönkiristimien tiettyjen laukaisupanosten räjähdys­aineen seossuhde ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Sen vuoksi laukaisupanos ei välttämättä syttyisi, jos oikean takaturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu. Alihankkijalla tapahtu­neen tuotantoprosessin poikkeaman seurauksena tiettyjen laukaisupanosten räjähdysaineen seos­suhde ei välttämättä täytä vaatimuksia. Jos oikean takaturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu ja laukaisupanos ei syttyisi, turvavyön kiristin ei toimisi oikein. E 220d, E 350d. Kaksi autoa, kampanja valmistunut.
  • W213: Taksikattokyltti. E-sarjan (mallisarja 213) autoissa taksikattokyltin liimakiinnitys ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme, vaan saattaa löystyä. Liimakiinnityksen löystyminen saattaisi johtaa taksikattokyltin yläosan irtoamiseen alaosasta ajon aikana. E 200d, E 220d, Traficom 6/2017.
  • Ohjaus E (W213), S(217), S(222): Mallisarjojen 213, 217 ja 222 ajoneuvoille, on mahdollista, että sähköisen ohjauksen ohjausyksikössä oleva transistorin pidin on valmistettu valmistajan prosessin poikkeaman vuoksi vastoin sille annettuja vaatimuksia. Tämä voi heikentää pitimen käyttöikää niin, että se voi rikkoutua ajon aikana tärinän ja lämpötilan vaihtelun seurauksena. Tällöin transistorin jäähdytys heikkenee. Lämpötilan noustessa ohjainlaite tunnistaa vian ja deaktivoi ohjaustehostuksen. Liikennetilanteesta riippuen tämä voi lisätä onnettomuusriskiä. Tästä johtuen autojen sähköinen ohjaustehostin vaihdetaan. Muu kohdeajoneuvojen määritys: E 220 CDI, E 220 d, Traficom 12/2017.
  • Turvavyö: mallisarjan 213 autoissa turvavyönkiristimien tiettyjen laukaisupanosten räjähdys­aineen seossuhde ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Sen vuoksi laukaisupanos ei välttämättä syttyisi, jos vasemman etuturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu. Alihankkijalla tapahtuneen tuotantoprosessin poikkeaman seurauksena tiettyjen laukaisupanosten räjähdysaineen seossuhde ei välttämättä täytä vaatimuksia. Jos oikean etuturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu ja laukaisupanos ei syttyisi, turvavyön kiristin ei toimisi oikein. Se voisi lisätä loukkaantumisvaaraa. Muu kohdeajoneuvojen määritys: E 220 CDI, Traficom 11/2017. Ennakoivana toimenpiteenä vaihdamme näiden autojen vasemman ja oikean takaturvavyön. Muu kohdeajoneuvojen määritys: E 220 CDI, E 220 d, E 350d, Traficom 12/2017.
  • C-Sarja (W/S 205), E-sarja (W/S 213): ohjaustehostimen sähkömoottorin liittimet. Autoissa alihankkijan prosessivirheen seurauksena ohjaustehostimen sähkömoottorin liittimet saattavat olla virheellisesti juotetut. Sen vuoksi sähköinen yhteys kaikissa tilanteissa ei välttämättä ole varmaa. Jos liittimien kontakti menetetään, ohjaustehostus ei toimi. Se voisi lisätä onnettomuusvaaraa. Koskee kahta autoa, kampanja valmistunut, Traficom 5/2017.
  • Sähkölaiteakun maadoitusjohto. C 160, C 180, C 200, C 200 4MATIC, C 250, C 300, E 200, E 200 4MATIC, E 400 4MATIC, E250, GLC 220d 4MATIC, GLC 250 4MATIC, GLC 350 e 4MATIC. Käynnistysvirtarajoitin saattaa tietyissä tilanteissa ylikuormittua moottorin käynnistämisen yhteydessä. Jos käynnistinmoottori aiemmin syntyneen vian vuoksi on jumittunut ja jos tällöin tehdään useampia ja/tai pitempään kestäviä moottorin käynnistysyrityksiä, käynnistysvirtarajoitin saattaa sähköisesti ylikuormittua ja ylikuumentua. Sulakkeen jälkiasennus käynnistinmoottorin esikytkentäreleeseen, Traficom 8/2017.
  • Valmistenumeroväli: Muu kohdeajoneuvojen määritys: C 180, C 180cdi, C 180CGI, C 200cdi, C 200CGI, C220cdi, C 250cdi, C 250 CDI 4MATIC, C250CGI, C 300cdi 4Matic, C 350, C 350 4Matic, C 350cdi, C 350 CDI 4MATIC, C63 AMG, E 200cdi, E220cdi, GLK 220cdi 4Matic, (Traficom 12/2017).
  • E-sarja Coupé (C 207): Moottorinohjauksen päivitys epäillyn päästömanipuloinnin vuoksi: Vapaaehtoinen takaisinkutsu muuttumassa Saksassa viralliseksi takaisinkutsuksi, joka tätä kirjoitettaessa ei vielä ollut KBA:n (Kraftfahrt-Bundesamt) virallisella takaisinkutsulistalla. ADAC 6/2018, Auto, Motor und Sport nro 14/2018 sivu 33. Malli: E 350 d/350 Bluetec (vain Coupé) (OM 642) valm. aika 2/2013–12/2016.
  • C (W204), E (W212) ja E-Coupe (W207): Ohjausakseli ja turvatyyny: C-/E-sarjan ja GLK-sarjan (mallisarjat 204, 207, 212) autoissa, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen ohjauspyörän riittämättömän maadoituksen seurauksena. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa.
  • Diesel: suuttimien/injektoreiden korkeapaine-polttonesteputket: Moottorin ruiskutusjärjestelmän korkeapaine-polttonesteputket saattavat olla spesifikaatiomme vastaisesti valmistetut. Auton käytön myötä saattaa polttonesteen korkeapaineputkiin syntyä murtumia, joiden seurauksena polttonestettä voi päästä vuotamaan, Traficom 2016. Pahimmassa tapauksessa tulipalovaara, ADAC 2016.
  • Konepellin rajoitinvipu: Yksittäisissä mallisarjan 212 autoista saattaa puuttua rajoitinvipu aktiivisesta konepellistä. Jos aktiivinen konepelti keulatörmäyksessä laukeaa, ei voida olla varmoja, että konepelti toimisi törmäys-turvallisuuskonseptin mukaisesti, minkä seurauksena kuljettajan/matkustajien turvallisuus voisi vaarantua, Traficom 2015.
  • OM651-dieselmoottori: Ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon, ADAC 2015.
  • Moottoritilan tiiviste saattaa epäsuotuisassa tilanteessa irrota väliseinästä. Moottoritilan tiivisteen pää saattaa koskettaa pakokaasujärjestelmän osia, erityisesti katalysaattoria. Jos katalysaattori on riittävän kuuma, tulipalon syttymisen vaara on olemassa, Traficom 2014, ADAC 2015.
  • Ketjunkiristimen tiivisterengas: Nelisylinterisellä dieselmoottorilla (OM651) varustettujen autojen moottorissa saattaa esiintyä öljyvuoto ketjunkiristimen tiivisterenkaan valmistustoleranssien seurauksena. Ketjunkiristimen tiivisterengas vaihdetaan kaiken varalta, Traficom 2014.
  • Dieselpolttonestesuodatin, Traficom 2012.
  • 4Matic: Ohjausvaihde, ohjausvoima voi kasvaa ohjaustehostimen sähköjärjestelmän mahdollisen vian vuoksi, ADAC 2011.
  • Sähköisesti tehostettu ohjausvaihde, vian ilmetessä kytkeytyy vikatoimintatilaan. Mekaaninen ohjaus toimii, Traficom 2011.
  • Ohjaustehostimen pumpun putken liitoskappale, vuodon sattuessa ohjaustehostin ei toimi ja ohjausvoima kasvaa, ADAC 2010.
  • Ohjaustehostimen pumpun putken liitoskappale, pumpun tarkastus, Traficom 2010.
  • Jarrujen teho voi heikentyä sähköhydraulinen SBC-jarrujärjestelmän vian vuoksi, ADAC, KBA, VOSA 2004–2005.
  • Mahdollisuus turvatyynyn tarpeettomaan laukeamiseen, ADAC, VOSA 2001.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Taksivarustus (2019), Traficom
  • Etuakselisto (2019–2016, 2014, 2013, 2010–2002), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2018–2015), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2018–2016, 2014–2002), Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2015, 2014), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2019, 2013), Traficom
  • Käyttöjarru (2016, 2015, 2013–2010), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2015–2009), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2015-2013, 2011, 2010), Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2012, 2009–2002), Traficom

W 212 2009–2016, W 213 2016–2023:

  • Uudentyyppinen, monimutkainen etuakselisto vikaherkkä (W213), W212:n etuakselisto vähävikaisempi, Saksa
  • Pysäköintijarrun mekanismi jumittaa, koska seisontajarru jää vähäiselle käytölle automaattivaihteisissa autoissa, joita valtaosa E-sarjasta. Moni käyttäjä luottaa pelkästään automaatin P (Parking) -asentoon, eikä kytke lainkaan pysäköintijarrua päälle, Saksa
  • Kuluneita jarrulevyjä ja jarrupaloja (suuri ajomäärä ammattikäytössä), Saksa
  • Etuakseliston nivelet kuluneet paljon ajetuissa autoissa, Saksa
  • Katkenneita jousia paljon ajetuissa autoissa, Saksa
  • Tukivarsien kumiset laakeriholkit, Saksa
  • Pakoputkisto ruostuu ja vuotaa vanhimmissa, Saksa
  • Jarruputket ruostuvat vanhimmissa, Saksa
  • Pakokaasupäästötesti, Saksa
  • E-sarjan suuri ajomäärä lisää vikojen todennäköisyyttä, viisivuotiaalla E-sarjan autolla on ajettu 76 prosenttia keskiarvoautoa enemmän, Saksa
  • Etuakseliston nivelet, raidetangonpäät ja pallonivelet kuluneet paljon ajetuissa 6–7-vuotiaissa autoissa, Saksa
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuodot, Saksa
  • W210 -mallia vaivanneet korin ruosteongelmat on saatu kuriin W212- ja W213 -malleissa, vuosimallista 2009 alkaen ruosteongelmat on pääosin ratkaistu (taka-akselipalkkia lukuun ottamatta), Saksa
  • W212: Taka-akselipalkki (takakelkka) ruostuu, koska kosteus pääsee pintakäsittelyn halkeamista, jatkotakuukampanja
  • W212 on edeltäjämallia selvästi laadukkaampi (etuakselistoa ja takakelkkaa lukuun ottamatta), Saksa

W 211, 2002–2009:

  • Etuakseliston komponentit kuluvat nopeasti. Ohjauslaitteiston nivelet, pallonivelet, raidetangon päät, Saksa
  • Katalysaattorijärjestelmän lambda -tunnistimessa häiriöitä bensiini-malleissa, Saksa
  • Pakokaasupäästöt, Saksa
  • Pakoputkisto, Saksa
  • Jarruputket ruostuvat ja jarruletkut hapertuvat, Saksa
  • Katkenneita jousia, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Virtalukko (2014–2015).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Nokka-akselin tunnistin rikki (2011).
  • Automaattivaihteisto rikki (2011–2012).
  • CAN-Bus-väylä (2011–2012).
  • Moottori rikki, sivuääniä (diesel 2010 asti).
  • Jäähdytysjärjestelmän letku, lämmityslaitteen letku (2009–2010).
  • Suutin rikki (diesel 2009).
  • Akku (2008–2016).
  • Käynnistysmoottori (2008–2012).
  • Moottori (2008–2012).
  • Ohjaus (2008–2011).
  • Polttonestepumppu (2008–2009).
  • Avain (2008–2010).
  • Virtalukko (2008–2013).
  • Valonheittimet rikki (2008 asti).
  • Diesel: hiukkassuodatin tukkeutunut (2007).
  • Polttonestepumppu rikki (bensiini 2007–2011).
  • Laturi (2007–2015).
  • Kampiakselin tunnistin rikki (2004–2005).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

Lukuisia takaisinkutsuja, muun muassa yksittäistapauksissa mahdollinen vaurio OM 654 -moottorissa kampiakselin vian vuoksi (takaisinkutsu Saksassa).

W213:

  • Valituksia puhelimen kytkennän hankaluuksista
  • AutoBild-lehden 100 000 km:n kestotestissä E 220 d T -mallille arvosana 2 (asteikko; 1 paras, 5 huono). Pari pikkuvikaa himmensi laatuvaikutelmaa: Navigaattorin antenni vasemmassa ulkopeilissä kastui ja sekosi näyttäen usein sijaintia keskellä Elbe -jokea, vaikka auto oli toimituksen parkkipaikalla. Ilmastoinnin (CO₂ ilmastointiaineella) teho heikkeni, mikä vuoksi kompressori vaihdettiin. Se osoittautui turhaksi toimenpiteeksi, pelkkä öljynlisäys olisi riittänyt.
  • Uuteen malliin jo lukuisia takaisinkutsuja eli korjauskehotuksia: Muun muassa nämä: Turbon öljyvuoto aiheuttaa palovaaran, takaistuimen selkänojan lukituksessa ongelma, automaattinen lastenistuintunnistus turvatyynyn poiskytkemiseksi rikki, ohjaustehostimessa häiriö, ja taksiautojen taksikylttejä irronnut.

W212:

  • W212:n Taka-akselipalkki (takakelkka) ruostuu, koska kosteus pääsee pintakäsittelyn (pulverimaalauksen) halkeamista metallin ja maalauksen väliin. Jatkotakuukampanja.
  • 200 CDI -dieselin Delphi -suuttimet aiheuttivat alkuvaiheessa ongelmia.
  • V6- ja OM 651 -dieselien EGR-pakokaasujen kierrätysjärjestelmän jäähdytysjärjestelmässä nestevuotoja.
  • Yksittäistapauksissa OM 651:n jäähdytysjärjestelmässä voi olla vuotoja sylinterikannen jäähdytysletkun kiinnikkeessä.
  • Vanhimmissa V6-dieseleissä (valmistettu ennen 1/2012) öljynjäähdyttimessä voi olla öljyvuotoja, kallis korjaus.
  • Lyhyet ajomatkat voivat aiheuttaa jumittaa dieselmoottorin EGR-venttiilin ja moottorin imujärjestelmän ilmamassamittarin.
  • Bensiinimoottoreissa nokka-akseliongelmia yksittäistapauksissa.
  • Eri järjestelmien lukuisat anturit voivat vikaantua.
  • 6/2009–2/2010 valmistetuissa takaisinkutsu ohjaustehostimen öljyletkun kiinnityksestä.
  • 11/2010–4/2011 valmistetuissa 4Matic-malleissa takaisinkutsu, ohjausvaihteen vaihto.
  • 11/2011–8/2017 valmistetuissa saattaa turvatyyny laueta omia aikojaan.
  • 3/2009–1/2013 valmistetuissa saattaa ohjaustehostin oikutella.
  • Takaovien lukot ja ovenkahvat saattavat reistailla.
  • OM 651 -dieselmoottori: Ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon. Koska jakoketju on moottorin takaosassa, on korjaustoimenpide hankala ja kallis, mikäli jatkotakuuta ei myönnetty. (Uudemmissa malleissa on korvaavat, uudet vähäpäästöiset OM 654/656 -moottorit), AB.

Moottorien jakoketjut:

  • Mersujen moottoreiden jakoketjuissa on ollut ongelmia erityisesti OM 651- ja OM 654 -dieselmoottoreissa: kannattaa kuulostella ja tarkistaa huoltojen yhteydessä isompien vaurioiden välttämiseksi: Ainakin Saksassa oli iso takaisinkutsu 2.1 Diesel OM 651 -moottorin jakoketjun kiristimen vuotavasta tiivisteestä vuonna 2015: 2.1 Diesel OM 651: Jakopään ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon. OM 651 -moottori oli valmistuksessa 7/2018 saakka. Sen jälkeen OM 651 on korvattu vähäpäästöisellä 2.0 Diesel OM 654 -moottorilla. Myös siinä on havaittu runsaasti jakoketjuongelmia. OM 654 -moottorissa on havaittu enemmän jakoketjuongelmia kuin OM 651:ssä, jossa ne ovat yksittäistapauksia.
  • Myös pienemmässä Renault -pohjaisessa 1.6-dieselmoottorissa (OM 626) on ollut yksittäistapauksissa jakoketjuongelmia.
  • 6 diesel -moottoriin (OM 626) jakoketjun vaihto on helppoa, koska se on moottorin edessä. Sen sijaan OM 651- ja OM 654- moottoreissa jakoketju on moottorin takaosassa vaihteiston puolella, minkä vuoksi jakoketjun ja siihen liittyvien osien vaihto hankalaa ja kallista (merkkikorjaamossa noin 2 400 euroa), mikäli jatkotakuuta ei myönnetty. Kuitenkin jakoketjun vaihto huoltoluukun kautta on mahdollista moottoria irrottamatta, toisin kuin joissakin BMW-malleissa, joissa moottori on irrotettava.
  • Bensiinimoottorit ovat osoittautuneet huolettomiksi, mutta niissäkin kannattaa kuulostella ja tarkkailla jakoketjun kuntoa ainakin huoltojen yhteydessä.
  • Jakoketjun kestävyys riippuu suuresti myös ajotavasta ja omistajan huolellisuudesta, onko määräaikaishuollot/öljynvaihdot tehty huolto-ohjelman mukaan valmistajan suosittelemilla öljylaaduilla vai onko näistä tingitty?
  • Jakoketjujen ongelmien vuoksi W213 takaisinkutsu 5.4.2022, koskee 548 autoa Suomessa.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

W211:

  • Moottoriongelmia, dieselin suuttimet vanhimmissa malleissa, ADAC, AB.
  • Sähköhydraulinen SBC -jarrujärjestelmä oikutteli (vaihdettiin tavalliseen 6/2006 alkaen), AB.
  • Vanhemmissa malleissa Comand-viihdejärjestelmä (mm. puhelin ja navigointilaite) voivat oikutella, AB.
  • Lasikattoluukku ja kaarre-ajovalot voivat oikutella, AB.
  • Akkuongelmia 2004 asti AB.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.