Etusivu TyyppiviatMercedes-Benz GLC -tyyppiviat Mercedes-Benz GLC -tyyppiviat Mercedes-Benz GLC:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benz GLC:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain aikavälillä syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. GLE (167), C (205), E (213), S (222), S (223), E 238), GLC (253), CLS (257), G (463): Jäähdytysnestekiertoon ohjausventtiili. 2090008_21P2090008. Valvonnassamme olemme havainneet, että moottorin jäähdytysnestepumpun ohjauksessa voi esiintyä häiriö. Tässä tapauksessa jäähdytysnesteen kierto voi häiriintyä. Varotoimenpiteenä tässä takaisinkutsussa suoritamme ohjelmistopäivityksen ja vaihdamme ajoneuvosi jäähdytysnestekiertoon ohjausventtiilin varotoimenpiteenä. Aloitus 12.1.2022. S (222) ML/GL (166/292) C (204/205) 204 E (212,217) CLS (218) GLC (253). Ohjaustehostimen pultit. 4694204_22P4694204. Valvonnassamme olemme todenneet, että ajoneuvonne ohjausvaihteen alumiiniruuvit saattavat hapettua etenkin maantiesuolaa sisältävän roiskeveden vaikutuksesta. Tämän kampanjan puitteissa autonne ohjausvaihteen ruuvit vaihdetaan metallisiin. Aloitus 12.1.2022. GLC (253): Valot. 8291904_22P8291904. Valvonnassamme olemme todenneet, että etuajovalojen umpion sähköpistoke saattaa vuotaa. Kampanjassa pistoke tarkastetaan ja tarvittaessa uusitaan. Aloitus 19.4.2022. GLC (253): Törmäystunnistin. 9193112_21P9193112. Valvonnassamme olemme todenneet, että sivutörmäysanturien sähköliittimen kytkeminen ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Tässä tapauksessa ei voida täysin sulkea pois sitä, että sivutörmäysanturin liitin saattaa irrota ajoneuvon käyttöiän aikana. Osana takaisinkutsua tarkistamme siksi varotoimenpiteenä ajoneuvosi ovien sivutörmäysanturit ja vaihdamme ne tarvittaessa. Aloitus 13.5.2022. GLC (253): Törmäystunnistin. 9193111_21P9193111. Valvonnassamme olemme todenneet, että sivutörmäysanturien sähköliittimen kytkeminen ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Tässä tapauksessa ei voida täysin sulkea pois sitä, että sivutörmäysanturin liitin saattaa irrota ajoneuvon käyttöiän aikana. Osana takaisinkutsua tarkistamme siksi varotoimenpiteenä ajoneuvosi ovien sivutörmäysanturit ja vaihdamme ne tarvittaessa. Aloitus 16.5.2022. GLC (254): Ilmausruuvi. 4092216_23P4092216. Valvonnassamme olemme todenneet, että jarrujen ilmausruuvit eivät välttämättä ole oikeassa momentissa. Kampanjassa ruuvien momentti tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Aloitus 11.5.2023. GLC (254): Vetokoukku. 6490014_23P6490014. Valvonnassa olemme havainneet, että ajoneuvosi vetokoukun vahvikkeen pulttikiinnitys ei vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa pultit uusitaan. Aloitus 14.7.2023. GLE/GLS (167), C (205, 206) E (213,238), S (223), SL (232), GLC (253), CLS (257 platform), AMG GT (290), G (463): Polttoaineen siirtopumppu. 4790205_23P4790205. Valvonnassa olemme havainneet, että ajoneuvosi polttoaineensiirtopumpun siivekkeet eivät välttämättä vastaa laatuvaatimuksiamme. Kampanjassa pumppu uusitaan. Aloitus 31.7.2023. Vanhempia takaisinkutsuja C-sarja (205), GLC (253) Ilmastointi 6290101_21P6290101: Valvonnassa olemme todenneet, että ilmastoinnin inertointijärjestelmän kaasuputkiliitos autossanne ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Ennakoivana toimenpiteenä autonne inertointijärjestelmän kaasuputkiliitos tarkastetaan ja tarvittaessa korjataan. Aloituspäivä 25.3.2021, Traficom. C-sarja (205), GLC (253), Ilmastointi, palovaara: Inertointijärjestelmän kylmäaine R1234yf voi kolaritilanteessa päästä kontaktiin moottorin kuumien osien kanssa aiheuttaen palovaaran. Tarkistetaan inertointikaasuletkujen liitokset. Valmistusaika 5.2.2015–3.11.2020. ADAC 3/2021. Hätäsoittojärjestelmä, kommunikaatiomodulilla varustetut ajoneuvot 5497409_21P5497409 Valvonnassa olemme todenneet, että tiettyjen ajoneuvojen hätäpuhelujärjestelmän toiminta ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Tässä kampanjassa auton kommunikaatiomoduulin ohjelma päivitetään ennakoivana toimenpiteenä kaiken varalta. Aloituspäivä 25.3.2021, Traficom. GLC (253) Starttimoottorin johtosarja 5491301_21P5491301: Valvonnassamme olemme todenneet, että starttimoottorin johtosarjan kiinnitys ei vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa kiinnitys tarkastetaan ja korjataan tarvittaessa, aloituspäivä 28.1.2021, Traficom. C-sarja (205), GLC-sarja (253) Sähkötoimisen ohjaustehostuksen johdon eristys 5491022_20P5491022: Valvonnassamme olemme todenneet, ettei auton sähkötoimisen ohjaustehostuksen ohjainlaitteen johtosarjaa välttämättä ole valmistettu vaatimustemme mukaisesti. Tässä takaisinkutsukampanjassa auton ohjaustehostimen johtosarja tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan, aloituspäivä 13.11.2020, Traficom. C-sarja (205): GLC (253): Ohjaus, ohjaustehostimen toiminnan häiriö ja palovaara: Ohjausjärjestelmään liittyvissä johtimissa on mahdollisesti tapahtunut tuotantovirhe. Sen vuoksi johtimiin saattaa päästä kosteutta. Tämä saattaa estää ohjaustehostimen toiminnan ja siten lisätä onnettomuusriskiä. Lisäksi mahdollinen oikosulku voi aiheuttaa palovaaran. Ohjaukseen liittyvät johdinsarjat tarkastetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Valm. aika 11.12.2019–18.5.2020. ADAC 11/2020. A GLC (253) Vetokoukku 3190002_20P319002: Valvonnassamme olemme todenneet, että vetokoukun poikkipalkin kiinnitys ei vastaa vaatimuksiamme. Kampanjassa kiinnitys tarkastetaan sekä korjataan tarvittaessa, aloituspäivä 29.10.2020, Traficom. CLA-Sarja (117), A-Sarja (176), GLA-Sarja (156), E-Sarja (213) B-Sarja (246) GLC-Sarja (253) Hätäpuhelunjärjestelmän (eCall) kommunikaatiomoduuli 5499637_20P5499637: Hätätilanteessa hätäpuhelu ei toimi, kampanjassa ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään. aloituspäivä 6.8.2020, Traficom. C-sarja (205), GLC-sarja (253) AMG-GT Sarja (290) ESP-ohjainlaitteen ohjelmisto 5490422_20P5490422: Valvonnassamme olemme todenneet, että luistoneston ohjelmisto ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Takaisinkutsussa EPS-ohjainlaitteen ohjelmisto päivitetään. Aloituspäivä 24.7.2020, Traficom. C (205), E (213) GLC (253) EQC (293) Selkänoja 9295001_20P9295001: Valvonnassa olemme todenneet, että tiettyjen ajoneuvojen vasemman takaistuimen selkänojan lukko ei ehkä täytä vaatimuksiamme. Kampanjassa selkänojan lukko uusitaan. Aloituspäivä 3.7.2020, Traficom. C (205) GLC (253) Vasemman takaistuimen selkänojan lukko saattaa pettää onnettomuustilanteessa, valm. aika 24.1.2020–25.5.2020, 7/2020 ADAC. GLC (253) Vikakohde: Ohjaus. Valvonnassamme olemme todenneet, että autonne sähkötoimisen ohjaustehostimen tunnistin saattaa olla vaatimustemme vastaisesti valmistettu. Jos tunnistin lakkaa toimimasta, ohjaustehostus saattaisi lakata toimimasta, mikä lisäisi onnettomuusvaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 1. Kampanjan aloitus pvm: 5.4.2019, Traficom. CLA (W117), GLA (W156), B-Sarja (W242, W246), SLK (W172), SL (W231), A-Sarja(W176), AMG GT (W190, W290), C-Sarja (W205), E-Sarja (W213, W238), S-Sarja (W217, 222), CLS (W218, W257), GLC (W253), G (W463) Vikakohde: Hermes: Mallisarjan 117, 156, 242, 246, 172, 231, 176, 190, 290, 205, 213, 238, 217, 222, 218, 257, 253, 463 ajoneuvoille, jotka siirretään sinulle, hätäpuhelujärjestelmän viestintämoduulin (ecall) ohjelmisto ei vastaa nykyistä sarjatuotanto kokoonpanoa. Jos Mercedes me -palvelut aktivoidaan ajoneuvossa, ennen kuin se on toimitettu ja se on edelleen tehtaalla asetetussa kuljetusmuodossa, on mahdollista, että sekä automaattiset että manuaaliset hätäpuhelut eivät ehkä toimi edes sen jälkeen, kun kuljetusmuoto on katkaistu. Tuloksena olisi, että Mercedes-Benzin hätäpuhelukeskukseen ei olisi mahdollista muodostaa ääniliitäntää ja että ajoneuvo tietoja ei ehkä siirretä. Varotoimenpiteenä aiomme päivittää hätäpuhelujärjestelmän tiedonsiirtomoduulin ohjelmiston kyseisillä ajoneuvoilla. Tämä ohjelmistopäivitys tapahtuu ajoneuvon mobiilidatayhteyden avulla, joka perustuu Mercedes-me-linkkiin. Päivitys käynnistyy automaattisesti. Tästä syystä ei ole tarpeen käydä työpajalla muistutuksen suorittamiseksi. Ohjelmistopäivityksen nykytila voidaan määrittää Mercedes-me-portaalin ”Ohjelmistopäivitykset” -välilehdellä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2900. Kampanjan aloitus pvm: 19.2.2019, Traficom. GLC (253) Vikakohde: Moottorin ohjainlaite. Teille toimitettuja mallisarjan 253 autoja koskien Daimler AG on sopinut yhdessä Saksan liittotasavallan liikenneministeriön ja Saksan liikenteen turvallisuusviraston (KBA) kanssa autojen mahdollisimman nopeasta ja tehokkaasta päästöjen pienentämisestä ohjelmapäivityksen myötä. Takaisinkutsu toteutetaan KBA:n määräyksestä. KBA:n oikeudellisen tulkinnan mukaan autojen moottorinohjauksen toimintojen tiettyjä kalibrointeja on muutettava. Ennakoivana toimenpiteenä pyydämme päivittämään dieselmoottorin ohjainlaiteohjelman ja täydentämään auton käyttöohjekirjaa asianmukaisella lisäyksellä. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 576. Kampanjan aloitus pvm: 20.9.2018, Traficom. CLA (W117), A (W176), B (W246), GLA (W156), C (W205), GLC (W253), E (W238) ja AMG GT (W190) Vikakohde: Airbag. Valvonnassa olemme todenneet, että mallisarjojen 156, 176, 205, 238, 246 ja 253 autojen kuljettajan turvatyynyn kaasugeneraattorin kotelon materiaali ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Kaasugeneraattorin kotelon materiaalivian vuoksi turvatyyny ei törmäyksessä lauetessaan välttämättä pystyisi suojaamaan suunnitellulla tavalla. Lisäksi auton sisätilaan saattaisi sinkoutua irronneita kappaleita. Se lisäisi loukkaantumisvaaraa. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 12. Kampanjan aloitus pvm: 29.6.2018, Traficom C (205) GLC (253) Vikakohde: Audio 20. Valvonnassa olemme todenneet, että autonne Audio 20 -ohjainlaitteen ohjelma ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Virheellisestä signaalien käsittelystä johtuen etumatkustajan turvatyynyn tilaa ei voitaisi näyttää oikein keskikonsolissa. Tällöin ette saisi oikeaa tietoa etumatkustajan turvatyynyn todellisesta aktivointitilasta, minkä seurauksena ette voisi reagoida asianmukaisella tavalla mahdollisesti virheelliseen istumistunnistukseen. Etumatkustajan loukkaantumisvaara saattaa tällöin onnettomuustilanteessa kasvaa. Tämän takaisinkutsukampanjan myötä autonne Audio 20 -ohjainlaitteen ohjelma päivitetään ennakoivana toimenpiteenä kaiken varalta. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 2062. Kampanjan aloitus pvm: 13.12.18, Traficom. C-sarjan ja GLC-sarjan (mallisarjat 205 ja 253) autoissa saattaa ohjauspyörän riittämättömän maadoituksen seurauksena, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa. GLC 220d BLUETEC 4MATIC, GLC 250d 4MATIC, GLC 250 4MATIC, GLC 300d 4MATIC, GLC 350e 4MATIC, GLC AMG 43 4MATIC. Traficom 2/2018, Traficom 3.2018, Traficom 5/2018. GLC (W253) Ohjausakseli ja turvatyyny: Teille toimitetuissa C-sarjan ja GLC-sarjan (mallisarjat 205 ja 253) autoissa, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen ohjauspyörän riittämättömän maadoituksen seurauksena. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa. GLC 220d BLUETEC 4MATIC, GLC 250d 4MATIC, GLC 250 4MATIC, GLC 300d 4MATIC, GLC 350e 4MATIC, GLC AMG 43 4MATIC, Traficom 2/2018, Traficom 3.2018, Traficom 5/2018. Ohjausakseli ja turvatyyny: GLC-sarjan (mallisarja W253) autoissa saattaa ohjauspyörän riittämättömän maadoituksen seurauksena, jos ohjauspyörämodulissa olevan liitäntäspiraalin johdinpinnoissa on samanaikaisesti vaurio, staattisen sähkön varauksen purkautuminen voi aiheuttaa kuljettajan turvatyynyn aiheettoman laukeamisen. Johdinpintojen vauriosta kuljettaja saa tiedon mittariston näyttöön ilmestyvällä turvatyynyn varoitusviestillä ja mittaristoon syttyvällä turvatyynyjen punaisella varoitusvalolla. Kuljettajan turvatyynyn aiheeton laukeaminen voisi aiheuttaa kuljettajan loukkaantumisvaaran ja lisätä onnettomuusvaaraa, Traficom 12/2017. GLC (W253): Ohjausakseli: Tarkastuksessa olemme huomanneet mallisarjan autoissa 253 ohjauspylvään kiinnitys ei ole mahdollisesti tuotannossa riittävä. Mikäli kiinnitys ei ole tehty kunnolla voi se mahdollisesti avautua tärinästä ja aiheuttaa häiriö ääniä tai vaikuttaa ajoneuvon ohjattavuuteen. Tästä voi ääritapauksissa seurata vaara tilanne, mikäli auton ohjaus heikkenee. GLC 250 4Matic. Koskee yhtä autoa, kampanja valmistunut, Traficom 8/2017. GLC 220d 4MATIC, GLC 250 4MATIC, GLC 350 e 4MATIC: Sähkölaiteakun maadoitusjohto: Valvonnassa olemme todenneet, että autonne käynnistysvirtarajoitin saattaa tietyissä tilanteissa ylikuormittua moottorin käynnistämisen yhteydessä. Jos käynnistinmoottori aiemmin syntyneen vian vuoksi on jumittunut ja jos tällöin tehdään useampia ja/tai pitempään kestäviä moottorin käynnistysyrityksiä, käynnistysvirtarajoitin saattaa sähköisesti ylikuormittua ja ylikuumentua. Sulakkeen jälkiasennus käynnistinmoottorin esikytkentäreleeseen, Traficom 8/2017. C (W205) ja GLC (253): Turvavyö: Mallisarjan 205 ja 253 autoissa turvavyönkiristimien tiettyjen laukaisupanosten räjähdysaineen seossuhde ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Sen vuoksi laukaisupanos ei välttämättä syttyisi, jos oikean etuturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu. Alihankkijalla tapahtuneen tuotantoprosessin poikkeaman seurauksena tiettyjen laukaisupanosten räjähdysaineen seossuhde ei välttämättä täytä vaatimuksia. Jos oikean etuturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu ja laukaisupanos ei syttyisi, turvavyön kiristin ei toimisi oikein, Traficom 8/2017. C-sarja (W205), GLC (W253) Turvavyö: Mallisarjan 205, 253, 222 ja 238 autoissa turvavyönkiristimien tiettyjen laukaisupanosten räjähdysaineen seossuhde ei välttämättä vastaa vaatimuksiamme. Sen vuoksi laukaisupanos ei välttämättä syttyisi, jos takaturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu. Alihankkijalla tapahtuneen tuotantoprosessin poikkeaman seurauksena tiettyjen laukaisupanosten räjähdysaineen seossuhde ei välttämättä täytä vaatimuksia. Jos takaturvavyön kiristin törmäyksen tapahtuessa aktivoituu ja laukaisupanos ei syttyisi, turvavyön kiristin ei toimisi oikein. Se voisi lisätä loukkaantumisvaaraa. GLC 220 d 4MATIC, GLC 250 d 4MATIC, GLC 350 e 4MATIC, Traficom 5/2017. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Etuakselisto (2018–2015), Traficom Valvontajärjestelmä (OBD) (2018–2015), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2016, 2015), Traficom Etuakseliston poikittaistuet puslineen kuluvat nopeasti, aluksi ääntelee, kirskuu ja sitten täristää, Saksa Luotettava auto. Paras katumaasturi saksalaisessa TÜV-katsastusraportissa vuosina 2023, 2021 ja 2020, Saksa Edeltävä malli GLK oli katumaasturien ryhmän paras TÜV-raportissa 2019–2016, Saksa Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Erittäin luotettava auto. Ei merkittäviä tielle pysäyttäviä vikakohteita. Käyttäjien ilmoittamia vikoja GLC 2015–2022: Etuakselisto kuluu nopeasti. Etuakseliston poikittaistuet kuluvat nopeasti, aluksi ääntelee, kirskuu ja sitten täristää. Comand-järjestelmän kosketusnäyttö lakkoilee. Avustinjärjestelmiä täytyy kalibroida. Artico-keinonahkaverhoilu repeilee. Lukuisia takaisinkutsuja, muun muassa yksittäistapauksissa mahdollinen vaurio OM 654 -moottorissa kampiakselin vian vuoksi (takaisinkutsu Saksassa). V6- ja OM 651 -dieselien EGR-pakokaasujen kierrätysjärjestelmän jäähdytysjärjestelmässä voi olla nestevuotoja. Muutoin luotettavan GLC:n edeltäjän, GLK:n taka-akselipalkki (takakelkka) ruostuu, koska kosteus pääsee pintakäsittelyn (pulverimaalauksen) halkeamista metallin ja maalauksen väliin. Jatkotakuukampanja. OM 651 ja OM 654 -dieselmoottoreissa voi olla jakoketjuongelmia. Kesällä 2019 tuli OM 651:n korvaava OM 654-moottori. Moottorien jakoketjut: Mersujen moottoreiden jakoketjuissa on ollut ongelmia, erityisesti OM 651- ja OM 654 -dieselmoottoreissa. Kannattaa kuulostella ja tarkistaa huoltojen yhteydessä isompien vaurioiden välttämiseksi: Ainakin Saksassa oli iso takaisinkutsu 2.1 Diesel OM 651 -moottorin jakoketjun kiristimen vuotavasta tiivisteestä vuonna 2015: 2.1 Diesel OM 651: Jakopään ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon. OM 651 -moottori oli valmistuksessa 07/2018 saakka. Sen jälkeen OM 651 on korvattu vähäpäästöisellä 2.0 Diesel OM 654 -moottorilla. OM 654 -moottorissa on havaittu enemmän jakoketjuongelmia kuin OM 651:ssä, jossa ne ovat yksittäistapauksia. Bensiinimoottorit ovat osoittautuneet huolettomiksi, mutta niissäkin kannattaa kuulostella ja tarkkailla jakoketjun kuntoa ainakin huoltojen yhteydessä. Jakoketjun kestävyys riippuu suuresti myös ajotavasta ja omistajan huolellisuudesta, onko määräaikaishuollot/öljynvaihdot tehty huolto-ohjelman mukaan valmistajan suosittelemilla öljylaaduilla vai onko näistä tingitty? C253 ja W253, 2015->: Etuakselisto kuluu nopeasti. Comand-järjestelmän kosketusnäyttö lakkoilee. Avustinjärjestelmiä täytyy kalibroida. Artico-keinonahnaverhoilu repeilee. OM 651 -dieselmoottoreissa voi olla ongelmia. (Kesällä 2019 tulivat korvaavat, uudet, vähäpäästöiset OM 654 /656 -moottorit). Takaisinkutsu OM 651 -moottorin jakoketjun kiristimen vuotavasta tiivisteestä vuonna 2015. OM 651 -dieselmoottori: Jakopään ketjunkiristimen mahdollisesti vuotavan tiivisteen vuoksi saattaa kiristimen toiminta häiriintyä. Tämä saattaa johtaa jakoketjun hyppäämiseen hampaan yli, joka johtaa moottorivaurioon. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.