Renault Mégane -tyyppiviat

Renault Méganen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Renault Megane Sport Tourer E-Tech

Renault Méganen mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

  • Mégane: Turbon öljyputki. 0DQJ.
    Öljyputki saattaa murtua ja aiheuttaa öljyvuodon. Öljyputken vaihto. Aloitus 29.3.2022.
  • Mégane IV, Captur II, Clio V, Arkana: Sähkömoottori. 0E2M.
    Stop- ja sähköhäiriövalon ilmaantuminen. Voimansiirron yksiköiden päivitys. Aloitus 25.4.2023.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Mégane IV, ABS/ESP, 0DEN: Mahdollinen toiminnan menetys/käsijarrun toimintavirhe, ABS-yksikön ohjelmointi, aloituspäivä 15.12.2020, Traficom.
  • Mégane IV, dieselmoottori R9N: Mahdollinen polttoainevuoto viallisen polttoaineputken vuoksi. Valm. aika 20.9.2018–27.5.2019, ADAC 9/2020.
  • Megane: (K9K, R9M), valm.aika 13.9.2018–15.11.2018. Moottorin jäähdytyspuhaltimen ohjain on mahdollisesti varustettu virheellisellä keraamikondensaattorilla. Oikosulku ohjaimessa johtaa puhaltimen toimintahäiriöön ja moottorin ylikuumentumisen ja moottorin vääntömomentin putoamiseen ja puhaltimen pysähtymiseen. Huolto vaihtaa jäähdytyspuhallinyksikön. Työ kestää 3,1–5,3 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 5/2019.
  • Megane IV: 1.5 dCi (K9K, R9N) Euro 6d Temp. valm.aika: 13.9.2018–15.11.2018. Mekaanisilta ominaisuuksiltaan sopimattomat kondensaattorit piirilevyssä saattavat aikaansaada hankausta, joutua oikosulkuun ja ylikuumentua. Seurauksena on moottorin jäähdytyspuhaltimien häiriö. Korjaustoimena vaihdetaan puhaltimet. Työ kestää 3,1–5,3 h. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Vaihto merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0D1C”. ADAC 5/2019.
  • Ikkunannostimen häiriö saattaa aiheuttaa takaovien sulkeutumattomuuden. valm.aika: Mégane IV kaikki 11.10.2016 asti, ADAC 10/2017.
  • Megane IV: Lasien yläpuolisten turvatyynyjen (sivuturvatyynyjen) avautuminen sivukolarissa saattaa jäädä tapahtumatta. Tämä johtaa loukkaantumisriskin kasvuun onnettomuudessa. Tyynyjen valmistusnumerot tarkistetaan ja tarvittaessa tyynyt vaihdetaan. valm.aika: 29.9.2016–30.11.2016. Koodi ”0CHZ”, ADAC 10/2017.
  • Megane IV: Sivuturvaverho. Turvaverhon tarkistus ja tarvittaessa vaihto, Traficom 5/2017.
  • Megane IV: Takaovenlukko. Lapsilukon toiminnan tarkastus ja tarvittaessa lukon vaihto, Traficom 4/2017.
  • Megane IV: Vaihteisto. Vaihteiston vikavalo ja mahdollinen kytkimen luisto. Vaihteiston ohjelmointi, Traficom 3/2017.
  • Megane IV: Takapenkki. Takapenkin kiinnityksen tarkistus, Traficom 9/2016.
  • Megane IV: ABS. ABS-hydrauliryhmän vaihto, Traficom 7/2016.
  • Megane: valm.aika: 1.2.–17.2.2016. Akseliston kannattimen kiinnityspultit saattavat olla kiristetty 2017 virheellisellä momentilla. Ajoneuvon edustaja tarkastaa kireydet ja tarvittaessa vaihtaa ne. Tarkistustyö kestää n. 0,3 h, vaihto 4,6 h. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon koodilla ”0CBE”, ADAC 1/2017.
  • Megane III: Alipainepumpun roottorin murtuma johtaa pumpun toiminnan loppumiseen ja alipaineen puuttumiseen jarrutehostimessa. Valm. aika 14.10.2015. Alipaineen puuttuminen johtaa jarrupolkimen jäykkyyteen tai moottorin tehoon ja edelleen varoitusvalon syttymiseen kojelaudassa. Ajoneuvon edustaja tarkistaa ja tarvittaessa vaihtaa pumpun. Vaihtotyö kestää n. 12 h. ADAC 6/2016.
  • Mégane III Coupé-Cabrio -avoauto: Tavaratilan peitelevy (hylly) voi irrota ja aiheuttaa vaaratilanteen. Peitelevyn kiinnitys lisäruuveilla, ADAC 2014.
  • Mégane II Break -farmari: Takaluukun spoileri, kiinnityksen vahvistaminen, Traficom 2013.
  • Automaattivaihteiston ohjelmapäivitys, veto voi katketa alle 20 km/h nopeudessa, ADAC 2012.
  • Mégane III: 1.2 85 kW H5Ft -moottori: Riittämättömän alipaineen vuoksi jarrutehostimen toiminta voi olla heikko, ADAC 2012.
  • Mahdollisesti etumatkustajan turvatyyny voi laueta, vaikka olisi kytketty pois, VOSA 29.4.2011, KBA 5.5.2011.
  • Mahdollisesti kuljettajan turvatyyny ei laukea törmäyksessä, VOSA 29.4.2011, KBA 5.5.2011.
  • Mégane III: Sähköisen ohjaustehostajan johtosarjan kiinnitys: Johtosarja saattaa ottaa kiinni ohjausakselin niveleen ja irrottaa ohjaustehostajan liittimen. Seurauksena tehostuksen jäykistyminen ja ohjattavuuden heikentyminen, Traficom 2011.
  • Mégane II: K9K -dieselmoottorin ohjausyksikkö, Traficom 2007.
  • Mégane II Cabriolet: etuistuinten selkänojan kehikko, Traficom 2006.
  • Mégane II: automaattivaihteiston ohjausyksikkö, Traficom 2006.
  • Mégane II: takaoven lukko, Traficom 2005.
  • Megane II: käsijarruvaijeri, Traficom 2003.
  • Megane II: Polttonesteen syöttöputket, Traficom 2002.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2016), Traficom
  • Ei erityisiä vikakohteita (2018, 2017, 2015–2013), Traficom
  • Käyttöjarru (2017, 2013–2009, 2007–2005, 2002), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2010, 2008), Traficom
  • Valvontajärjestelmä (OBD) (2013), Traficom
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2012), Traficom
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2012, 2011), Traficom
  • Etuakselisto (2012–2002), Traficom
  • Etuakselisto (2011, 2010), Traficom
  • Ohjausnivelet ja -tangot (2011–2003), Traficom
  • Méganen neljäs sukupolvi on vikaherkkiä edeltäjiään laadukkaampi, mutta silti vikoja on runsaasti, Saksa
  • Pyöräntuenta, ohjauslaitteiston nivelet, olkanivelet, raidetangonpäät, Saksa
  • Kuluneet jarrulevyt ja -palat, jarrujen tehottomuus, jarrujen likasuojalevyt puuttuvat, mikä lisää jarruongelmia, Saksa
  • Jarruremontti on kallis, sillä jarrulevyt ja pyöränlaakerit muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden, Saksa
  • Iskunvaimentimet takana, Saksa
  • Katkenneita jousia, Saksa
  • Kallistuksenvaimentimen yhdystangot edessä kuluvat nopeasti, Saksa
  • Alustan apurunko edessä ruostuu nopeasti, Saksa
  • Pakoputkiston äänenvaimennin ruostuu, Saksa
  • Öljyvuodot, Saksa
  • Runsaasti valovikoja, Saksa
  • Saksalaisessa GTÜ-katsastusraportissa kaikki seitsemän vikakohdetta punaisella (keskimääräistä enemmän vikoja) 1–3-vuotiaissa Mégane IV -malleissa,
    vikakohteet ovat: 1) pyöräntuenta, 2) ohjaus/raidetangonpäät, 3) jarrujärjestelmä, 4) kori ja alusta, 5) sähkölaitteet/valot, 6) öljyvuodot moottorista ja vaihteistosta ja 7) pakoputkisto, Saksa
  • Mégane IV: Iskunvaimennus takana, Dekra, Saksa
  • Mégane IV: Takajousituksen yhdystangot, Dekra, Saksa
  • Jarrusatulat jumittavat, jarrulevyt naarmuuntuvat ja kuluvat nopeasti, Saksa
  • Takapyörien jarrujen teho on heikko, Saksa
  • Pysäköintijarru oikuttelee, jumittaa ja puoltaa, Saksa
  • Nivelvaivoja: Etuakseliston nivelet, ohjausnivelet, pallonivelet ja raidetangonpäät kuluvat nopeasti, Saksa
  • Vetoakselien suojuskumien kiinnitys on heikko, suojuskumit vuotavat, Saksa
  • Vetoakselien nivelten puutteellinen voitelu suojuskumien ongelmien vuoksi lyhentää vetoakselien nivelien käyttöikää, ongelmia jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa
  • Vetoakselit naputtavat, ongelmia jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa
  • Jousissa ja iskunvaimennuksessa huomauttamista keskimääräistä enemmän jo ensimmäisessä katsastuksessa, Saksa
  • Moottorinohjauksen reistailu, lambdatunnistimen ja katalysaattorin viat aiheuttavat hylkäyksen päästömittauksessa, Saksa
  • Moottorin öljyvuotoja, Saksa
  • Ajovalojen suuntauksensäädön säädinmoottori jumittaa, Saksa
  • Vuosimallin 2008 alustan poikittaispalkissa ruostevaurioita, Saksa
  • Vuodesta 2009 alkaen ruoste-estokäsittely parantunut, Saksa

Megane II M:

  • Valaisinvikoja, TÜV, GTÜ
  • Jarrulevyt kuluvat nopeasti ja takapyörien jarrujen teho on heikko, TÜV, GTÜ, DEKRA
  • Pysäköintijarru oikuttelee, GTÜ
  • Nivelvaivoja: Etuakseliston nivelet, ohjausnivelet, pallonivelet ja raidetangonpäät kuluvat nopeasti, TÜV, GTÜ
  • Vetoakselit naputtavat, TÜV
  • Moottorinohjauksen reistailu aiheuttaa usein hylkäyksen päästömittauksessa, TÜV, DEKRA
  • Moottorin ja vaihteiston öljyvuotoja, GTÜ, DEKRA
  • Pakoputkisto ruostunut, GTÜ

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Jäähdytysjärjestelmän ja lämmityslaitteen letku (2017).
  • Akku (2015–2017, 2019).

Vanhempia tielle jättäviä vikoja

  • Jäähdysjärjestelmän ja lämmityslaitteen letku (2016–2017).
  • Akku (2007–2016).
  • Suutin rikki (2009–2011).
  • Hiukkassuodatin tukkeutunut (2009–2011).
  • Polttonestepumppu rikki (bensiini 2008–2009).
  • Moottori (2008–2010, 2012–2015).
  • Käynnistysmoottori rikki (diesel 2008–2010).
  • Kosteat sytytystulpat (2007–2009, 2011).
  • Kampiakselin asennon tunnistin rikki (2007).
  • Ajonestolaite rikki (2007 asti).
  • Sytytyspuola rikki (2006 asti).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

IV RFB, 2016–2022 ja V, 2022->:

  • Apurunko alustan etuosassa ruostuu nopeasti; täydentävä ruoste-estokäsittely tarpeen.
  • Lapsiturvallisuutta vaarantavasta lasten turvaistuimen kiinnikkeiden viasta takaisinkutsu 2017.
  • AutoBild-kestotestissä (100 000 km) hyvä arvosana 2. (Asteikko 1 paras, 5 huono). Ei jättänyt tielle, mutta pyöräntuennan kallistuksenvaimentimen yhdystangot täytyi vaihtaa määräaikaishuollon yhteydessä.
  • Iskunvaimentimet takana kuluvat nopeasti.
  • Käyttäjät valittaneet öljyvuodosta jakoketjun kannesta.
  • Käyttäjät valittaneet alustan sivuäänistä, mikä on johtunut vakaajatangon yhdystankojen kulumisesta.
  • Käyttäjät ja autotestaajat valittaneet R-Link -järjestelmän ison, pystysuuntaisen kosketusnäytön käytön vaikeudesta, hitaasta reagoinnista ja epäselvistä valikoista. Suositellaan pienemmän seitsemän tuuman vaakatason kosketusnäyttöä isomman, pystysuuntaisen näytön asemesta. Lisäksi kosketusnäyttöjen toiminnan parantaminen vaatii päivityksiä.
  • Käytetyn Méganen ostajalle suositellaan jarrujen kunnon tarkistusta. Jarruremontti voi tulla ennakoitua kalliimmaksi, sillä jarrulevyt ja pyöränlaakerit muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.
  • Jarrulevyissä ei ole suojapeltiä, minkä vuoksi jarrulevyt ruostuvat nopeasti.
  • Kallis vakuutusmaksuluokka Saksassa.
  • 1.6 turbomoottorin (120 kW/163 hv) turbovikojen korjaus on kallista.
  • 1.2 Tce -moottorien jakoketjut venyvät. Jos moottori rahisee käynnistyksen jälkeen tai moottorin merkkivalo syttyy, kannattaa heti tarkistuttaa jakoketjun kunto moottorivaurion välttämiseksi. (1.2 Tce vuosimalliin 2018 asti).
  • 1.2 Tce -moottori saattaa nykiä, moottorinohjauksen päivitys saattaa auttaa.
  • 1.2 Tce -moottorin nykimisen syynä voi olla myös karsta moottorin palotilassa ja imuventtiileissä.
  • 1.3 Tce -moottorin apulaitteita käyttävässä kiilahihnassa ongelmia: helppo asentaa väärin, jolloin hihna saattaa irrota ja pudota tielle ja matkanteko katkeaa. (1.3 Tce vuodesta 2018 alkaen).
  • 1.3 Tce -moottorin hydraulinen venttiilinvälyksen säätö voi oikutella, mikä ilmenee moottorin karkeana ja naputtavana käyntinä pitemmän ajan käynnistyksen jälkeen.
  • Edellä mainituista ongelmista huolimatta 1.3 Tce on suositeltavampi kuin 1.2 Tce-moottori.
  • Akkuvikoja
  • Vaihteistot eivät ole kaikkein kestävintä laatua:
  • Käsivalintaisissa vaihteistoissa vikoja yksittäistapauksissa, vaihteensiirto epätarkka. Joissakin tapauksissa vaihteisto on rikkoutunut jo 15 000 kilometrin ajon jälkeen.
  • Automaattivaihteisto (kaksoiskytkinvaihteisto) vaatii toimiakseen huolellista huoltoa ja öljynvaihtoa, ei pelkkää öljynlisäystä.
  • Takavaloihin voi kertyä vettä.
  • Vuosimallissa 2018 akun kaapelit saattoivat rispaantua ja aiheuttaa palovaaran, takaisinkutsu 2019.
  • Palovaara moottorin jäähdytysjärjestelmän vian vuoksi (2019).
  • Öljynpainetta säätelevässä magneettiventtiilissä metallihiukkasia (2019).

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

III, 2008–2016:

  • 1.5-dieselmoottorin ruiskutuspumpun sijoitusta on muutettu vuonna 2014, sillä muutoin hammashihna voi repeytyä, AB.
  • Jarrutehostimen vian vuoksi autoja on kutsuttu tarkastukseen vuonna 2012, AB.
  • Jarrupolkimen huonon hitsaussauman vuoksi on autoja kutsuttu tarkastukseen vuonna, 2009 AB.
  • Kun vikoja ilmenee, ne ovat merkittäviä, AB.
  • Jarruongelmia, ADAC.
  • Jarrujen teho heikkenee nopeasti, AB.
  • Bensiinimallin sähköjohdot murtuvat, AB.
  • Moottorin ilmamassamittari oikuttelee, AB.
  • Ilmastointi lakkoilee kostealla ilmalla, AB.
  • Takaisinkutsu: Coupé-Cabrio -avoauto: Tavaratilan peitelevy voi irrota ja aiheuttaa vaaratilanteen. Peitelevyn kiinnitys lisäruuveilla, AB.

II, 2002–2009:

  • Sähkötoimiset ikkunanostimet oikuttelevat, ADAC, AB.
  • Laturi, käynnistysmoottori ja polttonestepumppu lakkoilevat, AB.
  • Erilaisia sähkölaitevikoja, sytytyspuola ja -johdot, ajonestolaite, ym., AB.
  • Älyavain oikuttelee ja estää sisäänpääsyn, AB.
  • Vaihteisto- ja kytkinvikoja, ADAC, AB.
  • Erilaisia moottoriin liittyviä vikoja, ADAC.
  • Diesel: Moottorivaurioita, AB.
  • Turboahtimen vaurioita, irronneita letkuja, AB.
  • Sytytyspuolavikoja, ADAC.
  • Jäähdyttimen puhallin oikuttelee, ADAC.
  • Farmarimallin takaspoileri voi irrota, mittava takaisinkutsukampanja vuonna 2013.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.