15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault jatkaa SUV-mallistonsa laajentamista jälleen, mutta ainakin Symbiozin ideoille lienee aitoa kysyntää.. Pidempään autoalaa muistavat Renault Symbioz -konseptiauton vuodelta 2017, mutta tämän päivän epistolalla ei ole mitään tekemistä radikaalin täyskaimansa kanssa. Symbioz, siis se perheauto, on hiukan Capturia isompi ja Australia pienempi välimalli. Sivuprofiilista katsottuna auto onkin tavallaan helppo mieltää tavallaan farkku-Capturiksi. Capturin kanssa yhteinen akseliväli vahvistaa mielikuvaa ja pituuskasvu kohdistuu lähes kokonaan takaylitykseen. Tähtäimessä ovatkin ostajat, joille Captur on turhankin kompakti, mutta tilaa tai kokoa ei tarvita Australin verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerävälinjaisesti pyöreäPituutta autolla on 4,41 metriä ja leveyttä 1,80 metriä, joten C-segmenttiläiseksi Symbioz on pienemmästä päästä. Pinnan alla auton pohjarakenteena on CMF-B esimerkiksi Clion ja Nissan Juken tavoin. 1,58 metrin korkeus on maltillinen crossoverille ja Renaultilla ollaan myös ylpeitä siitä, että hybridivoimalinjasta huolimatta auton massa jää alle 1 500 kilogramman. Hyvät ja huonot puolet Tilat Hybriditekniikan vaivattomuus Ei nelivetoa tai ladattavia vaihtoehtoja Hybridin suorituskyky Terävälinjaisesti muotoiltu keula on kontrastikas pari pyöreiden kylkien kanssa, mutta erityisesti edestä Symbioz edustaa Renaultin uudempaa muotoilua. Etumaskiin on jälleen keksitty uudenlainen kuvio tutun logon pariksi. Sivuikkunoiden terävät kulmat johdattelevat pystysuoraa perää kohti. Muodollisesti auton sukulaisiin kuuluvat esimerkiksi Scenic ja Rafale, sillä Captur edustaa vielä aiempaa pyöreämpää muotokieltä.Tuttua tilaaSisustan osalta luvassa on tuttua nyky-Renaultia. Vaihdevipu sijaitsee kaksitasoisessa keskikonsolissa. OpenR-link -tietoviihdejärjestelmä pohjautuu Androidiin ja sen kotina on 10,4-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttöä.Kuljettajan digimittaristo on 10,3-tuumainen. GSR2-direktiivin vaatimat ajoavustinpiippaukset voi ohjelmoida kerralla mieleisekseen ja tallentaa kokonaisuutena My Safety -painikkeen taakse. Kuljettajan ergonomian kannalta on hienoa sekin, että hipaisukytkimet loistavat poissa olollaan ja Renault käyttää kliksuteltavia painikkeita. Istuinmateriaalit ja koristeelliset muodot ovat tuttua Renaultia, joten Symbioz pyrkii hiukan flirttailemaan premiumin kanssa Ranskan lippujen ja korostetikkausten kanssa. Solarbay-lasikatto on muutettavissa sähköisesti maitolasiksi osissa. Verhoton katto on myös erinomainen eristämään, joten Valencian alueen yli 30°C heinäkuun helleaalto huokui tuntuvasti enemmän tuulilasin kautta.Takaistuimilla tilaa on auton kokoluokkaan nähden kohtuullisen hyvin sekä jaloille että päälle. Istuimia voi myös säätää pituussuunnassa. Käytännössä pituussäädön avulla voi kasvattaa Symbiozin tavaratilan 492 litrasta 624 litraan tinkimällä takapenkin jalkatilasta. Istuimet kaatamalla tarpeellista tavaraa mahtuu sitten jo 1 582 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi yllätä liikenteessäKeulalla nähdään (ainakin aluksi) aina Renaultin E-Tech-täyshybriditekniikkaa. 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori on saanut parikseen peräti kaksi sähkömoottoria. Vaihteita on neljä polttomoottorille ja kaksi isommalle sähkömoottorille. Lopputuloksena on renaultiksi “monitilavaihteisto”, josta kuljettajan tarvitsee tietää vain, että se toimii automaattina. Yhteisteho on 105 kilowattia (143 hv) ja yhteisvääntö on 250 Nm.Suoritusarvojen puolesta Renault Symbioz ei ole kovin järisyttävä, mutta E-Techin voimavarat riittävät arkiliikenteeseen. Yhdistetty WLTP-kulutus on noin 4,7 litraa per 100 km ja lukemaa voidaan pitää saavutettavana. 48 litran polttoainetankki merkitsee lähes 1 000 kilometrin toimintamatkaa tankkauksia venytettäessä. Hybridin akku on 1,26 kilowattituntia, joten täyshybridien tapaan sillä pääsee muutaman kilometrin pelkällä sähköllä.Symbioz on ajettaessa tuttua ranskalaismerkkiä, eli pienen pintanapakkuuden alta löytyy mukavuutta isommissa heitoissa. E-Tech-hybridi on kuljettajalle huoleton ajettava, mutta moottoritilasta kuuluu silloin tällöin mylvähtelyä kierrosluvun käydessä korkealla.Myynnissä nytRenault Symbioz on mielenkiintoinen lisä ranskalaismerkin mallistoon, erityisesti jos suurin este Capturin hankkimiselle ovat hiukan naftit tilat. Loputon tilaihme ei Symbiozkaan ole, mutta erityisesti tavaratilan osalta ero pikkuveljeen on tuntuva.Suomessa Renault Symbioz on myynnissä E-Tech-täyshybridivoimalinjalla kolmella varustetasolla. Hinnat alkavat Techno-varustelun myötä 32 390 eurosta ja päätepisteenä on Iconic-varustelun 35 990 euroa, Esprit Alpinen asettuessa näiden väliin. Esittelyautot ovat jälleenmyyjillä nyt ja ensimmäiset asiakasluovutuksetkin osuvat näihin päiviin. Renault Symbioz E-Tech FHEV 145 Esprit Alpine HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 Monitilavaihteisto, automaatti 105 kW (143 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO2-päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 412 mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 638 mm Tavaratila 492–1 582 l Omamassa 1 498 kg perävaunu 750 / 745 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 4 v / 100 000 km hybridiakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 34 390 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta 15.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic E-Tech -sähköauto kääntää katseita sen kotimaassakin 7.7.2024 Koeajo Koeajo: Renault Rafale – huippumalliksi tuulen lailla 24.6.2024 Koeajo Koeajo: Renault Captur hybridi – järkevästi sähkön tuella 9.6.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Rafale tähtää taivaille 2.6.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Captur – särmikäs päivitys 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 24.3.2024 Koeajo Maistiainen: Renault Scenic – enemmän sähköistä perheautoa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 7.10.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Rolls-Royce Silver Spur, joka yrittää epätoivoisesti matkia Phantomia 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä