15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover Teksti Aake Kinnunen Kuva Aake Kinnunen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renault jatkaa SUV-mallistonsa laajentamista jälleen, mutta ainakin Symbiozin ideoille lienee aitoa kysyntää.. Pidempään autoalaa muistavat Renault Symbioz -konseptiauton vuodelta 2017, mutta tämän päivän epistolalla ei ole mitään tekemistä radikaalin täyskaimansa kanssa. Symbioz, siis se perheauto, on hiukan Capturia isompi ja Australia pienempi välimalli. Sivuprofiilista katsottuna auto onkin tavallaan helppo mieltää tavallaan farkku-Capturiksi. Capturin kanssa yhteinen akseliväli vahvistaa mielikuvaa ja pituuskasvu kohdistuu lähes kokonaan takaylitykseen. Tähtäimessä ovatkin ostajat, joille Captur on turhankin kompakti, mutta tilaa tai kokoa ei tarvita Australin verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTerävälinjaisesti pyöreäPituutta autolla on 4,41 metriä ja leveyttä 1,80 metriä, joten C-segmenttiläiseksi Symbioz on pienemmästä päästä. Pinnan alla auton pohjarakenteena on CMF-B esimerkiksi Clion ja Nissan Juken tavoin. 1,58 metrin korkeus on maltillinen crossoverille ja Renaultilla ollaan myös ylpeitä siitä, että hybridivoimalinjasta huolimatta auton massa jää alle 1 500 kilogramman. Hyvät ja huonot puolet Tilat Hybriditekniikan vaivattomuus Ei nelivetoa tai ladattavia vaihtoehtoja Hybridin suorituskyky Terävälinjaisesti muotoiltu keula on kontrastikas pari pyöreiden kylkien kanssa, mutta erityisesti edestä Symbioz edustaa Renaultin uudempaa muotoilua. Etumaskiin on jälleen keksitty uudenlainen kuvio tutun logon pariksi. Sivuikkunoiden terävät kulmat johdattelevat pystysuoraa perää kohti. Muodollisesti auton sukulaisiin kuuluvat esimerkiksi Scenic ja Rafale, sillä Captur edustaa vielä aiempaa pyöreämpää muotokieltä.Tuttua tilaaSisustan osalta luvassa on tuttua nyky-Renaultia. Vaihdevipu sijaitsee kaksitasoisessa keskikonsolissa. OpenR-link -tietoviihdejärjestelmä pohjautuu Androidiin ja sen kotina on 10,4-tuumainen pystysuuntainen kosketusnäyttöä.Kuljettajan digimittaristo on 10,3-tuumainen. GSR2-direktiivin vaatimat ajoavustinpiippaukset voi ohjelmoida kerralla mieleisekseen ja tallentaa kokonaisuutena My Safety -painikkeen taakse. Kuljettajan ergonomian kannalta on hienoa sekin, että hipaisukytkimet loistavat poissa olollaan ja Renault käyttää kliksuteltavia painikkeita. Istuinmateriaalit ja koristeelliset muodot ovat tuttua Renaultia, joten Symbioz pyrkii hiukan flirttailemaan premiumin kanssa Ranskan lippujen ja korostetikkausten kanssa. Solarbay-lasikatto on muutettavissa sähköisesti maitolasiksi osissa. Verhoton katto on myös erinomainen eristämään, joten Valencian alueen yli 30°C heinäkuun helleaalto huokui tuntuvasti enemmän tuulilasin kautta.Takaistuimilla tilaa on auton kokoluokkaan nähden kohtuullisen hyvin sekä jaloille että päälle. Istuimia voi myös säätää pituussuunnassa. Käytännössä pituussäädön avulla voi kasvattaa Symbiozin tavaratilan 492 litrasta 624 litraan tinkimällä takapenkin jalkatilasta. Istuimet kaatamalla tarpeellista tavaraa mahtuu sitten jo 1 582 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEi yllätä liikenteessäKeulalla nähdään (ainakin aluksi) aina Renaultin E-Tech-täyshybriditekniikkaa. 1,6-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori on saanut parikseen peräti kaksi sähkömoottoria. Vaihteita on neljä polttomoottorille ja kaksi isommalle sähkömoottorille. Lopputuloksena on renaultiksi “monitilavaihteisto”, josta kuljettajan tarvitsee tietää vain, että se toimii automaattina. Yhteisteho on 105 kilowattia (143 hv) ja yhteisvääntö on 250 Nm.Suoritusarvojen puolesta Renault Symbioz ei ole kovin järisyttävä, mutta E-Techin voimavarat riittävät arkiliikenteeseen. Yhdistetty WLTP-kulutus on noin 4,7 litraa per 100 km ja lukemaa voidaan pitää saavutettavana. 48 litran polttoainetankki merkitsee lähes 1 000 kilometrin toimintamatkaa tankkauksia venytettäessä. Hybridin akku on 1,26 kilowattituntia, joten täyshybridien tapaan sillä pääsee muutaman kilometrin pelkällä sähköllä.Symbioz on ajettaessa tuttua ranskalaismerkkiä, eli pienen pintanapakkuuden alta löytyy mukavuutta isommissa heitoissa. E-Tech-hybridi on kuljettajalle huoleton ajettava, mutta moottoritilasta kuuluu silloin tällöin mylvähtelyä kierrosluvun käydessä korkealla.Myynnissä nytRenault Symbioz on mielenkiintoinen lisä ranskalaismerkin mallistoon, erityisesti jos suurin este Capturin hankkimiselle ovat hiukan naftit tilat. Loputon tilaihme ei Symbiozkaan ole, mutta erityisesti tavaratilan osalta ero pikkuveljeen on tuntuva.Suomessa Renault Symbioz on myynnissä E-Tech-täyshybridivoimalinjalla kolmella varustetasolla. Hinnat alkavat Techno-varustelun myötä 32 390 eurosta ja päätepisteenä on Iconic-varustelun 35 990 euroa, Esprit Alpinen asettuessa näiden väliin. Esittelyautot ovat jälleenmyyjillä nyt ja ensimmäiset asiakasluovutuksetkin osuvat näihin päiviin. Renault Symbioz E-Tech FHEV 145 Esprit Alpine HYBRIDI, etuveto 4-syl. bensiinimoottori 1 598 cm3 Monitilavaihteisto, automaatti 105 kW (143 hv), 250 Nm WLTP-kulutus 4,7 l/100km CO2-päästöt 107 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 10,6 s huippunopeus 170 km/h Mitat Pituus 4 412 mm Leveys 1 797 mm Korkeus 1 575 mm Akseliväli 2 638 mm Tavaratila 492–1 582 l Omamassa 1 498 kg perävaunu 750 / 745 kg Euro NCAP 4 tähteä (2024) Takuu 4 v / 100 000 km hybridiakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 34 390 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 8.3.2025 Koeajo Koeajo: Renault Rafale Atelier Alpine – lentokoneiden sukua 26.2.2025 Koeajo Koeajo: Renault Masterin kuormaa ilokseen 27.1.2025 Koeajo Koeajo: Renault Captur – käytännöllisyyttä ja mukavuutta perusteellisesti uudistuneella ilmeellä 9.11.2024 Koeajo Koeajo: Renault 5 – ilon ja sähkön vallankumous alle 30000 eurolla 19.10.2024 Koeajo Maistiainen: Renault 5 – kun chic kohtasi elektronit 7.10.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz – Rellun keihäänkärki numero 2 29.8.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – tilaa ja äkkipikaista ajettavuutta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?