Suzuki SX4 S-Cross -tyyppiviat

Suzuki SX4 S-Crossin mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Suzuki S-Cross

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja.

Ei kyseisenä ajankohtana ilmoitettuja takaisinkutsuja.

Vanhempia takaisinkutsuja

  • Moottorinohjauksen merkkivalo: Laaduntarkastuksessa on havaittu, että moottorin häiriövalo ei aina aktivoidu imuilman lämpötilatunnistimen virhetoiminnoissa. ECM-moduli (sähköinen ohjausyksikkö) päivitetään. Valm. aika: S-Cross 24.6.2015–31.5.2016. Koodi HYU4. ADAC 2/2017.
  • SX4 S-Cross: Etupenkin selkänojan verhoilu. Mahdollisesti penkin sivuturvatyyny ei aukea. Vaihdetaan uudet verhoilut. Kampanjaan kuuluvien ajoneuvojen lukumäärä: 817, Traficom 5/2016.
  • SX4 S-Cross: Taka-akseliston kiinnitysruuvit saattavat olla löysällä, mikä akseliston irrotessa vaikeuttaa auton hallittavuutta. Tuotannossa 2015–2016, KBA 29.2.2016.
  • Polttoainetankin kiinnitysvyöt saattavat äkillisesti murtua, jolloin tankki voi irrota. Vyöt vaihdetaan, ADAC 2015.
  • Ohjaus voi pettää: Ohjausakselin ja ohjausvaihteen välinen ruuviliitos (nivelristikko) saattaa löystyä ja ajoneuvo muuttua ohjauskelvottomaksi, ADAC 2012, KBA 2012.
  • Ulkopeilien kiinnitysruuvit voivat löystyä, peili värähtelee, ADAC 2011.
  • Mahdollinen katalysaattorivika, kenno voi irrota kuoren sisällä, mikä aiheuttaa kolinaa ja haitallisten pakokaasupäästöjen kasvua, ADAC 2008.
  • Pysäköintijarru voi lakata toimimasta, koska pysäköintijarrun vaijeri voi irrota, VOSA 2007.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastossa (2018, 2016), Traficom
  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015–2013, 2009), Traficom
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013, 2012–2010, 2008–2006), Traficom
  • Käyttöjarru (2011, 2010), Traficom
  • Renkaat ja vanteet (2011, 2007), Traficom
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (OBD) (2010, 2008, 2006), Traficom
  • Etuakselisto (2008–2006), Traficom
  • Runsaasti öljyvuotoja moottorista ja vaihteistosta, Saksa
  • Jarrut vanhimmissa, Saksa
  • Jousitus ja iskunvaimennus, Saksa
  • Vetoakselit, Saksa
  • Katkenneita jousia, Saksa
  • Vuotavia iskunvaimentimia, Saksa
  • Raidetangonpäät, pallonivelet, Saksa
  • Valovikoja, Saksa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

Ei tiepalveluraportissa (JY, 2013->).

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

JY, 2013->:

Vain pikkuongelmia:

  • Sisustuksen viimeistely on suurpiirteinen.
  • Ilmavirran suhina kuuluu sisälle.
  • Epäloogisesti toimiva start-stop-järjestelmä (moottorin sammutus/käynnistysjärjestelmä)
  • Hidastoiminen ja vikaherkkä tieto- ja viihdejärjestelmä, erityisesti navigointi.
  • SX4 1.6 D 88 kW (120 hv) selvitti 100 000 kilometrin AutoBild-kestotestin mainiolla tuloksella 1-. Kunnioitettava tulos (asteikko: 1 erinomainen, 5 surkea).
  • Takaisinkutsu vuonna 2016: taka-akseliston löysät kiinnitysruuvit.

Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • ADAC-vikafoorumiin vain kolme vikailmoitusta; kahdessa kytkinvika, yhdessä joutokäynnin säätimessä vika, ADAC.
  • Dieselmoottorin hiukkassuodatin tukkeutuu helposti lyhyitä matkoja ajettaessa. Se pitää puhdistaa korjaamossa tai pahimmassa tapauksessa vaihtaa, AB.
  • Nelivetomalleissa kytkin kuluu nopeasti, AB.
  • 2.0 DDiS -dieselmoottoreissa turboahdinvikoja, AB.
  • Takaisinkutsuja, AB: Tankin kiinnitysvyöt 2015, ohjausakselin ja ohjausvaihteen välinen ruuviliitos 2012, ulkopeilin kiinnitys 2011, katalysaattorin kiinnitys 2008.

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.