13.4.2022 Ajoneuvot Koeajo: nelivetoautomaatti Suzuki Vitara Hybrid on kuin käytetyn ostaisi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Suzuki Vitara Hybrid tarjoaa fiksumman voimalinjan, mutta sisätilojen puolella tunnelma on ehkä turhankin tuttu vuosien takaa. Hyvää: Automaatti ja neliveto. Huonoa: Ikä tuntuu. Ei ole mikään salaisuus, että yksi japanilaismerkki ratsastaa luotettavalla maineella, nelivetomalleilla ja kohtuullisella hintatasolla. Suzuki Vitara Hybrid jatkaa jatkossakin aivan samalla muotilla, joten merkin uskollisille asiakkaille on tarjolla tuttua ja turvallista. Toisaalta auto on saanut uuden mielenkiintoisen hybridivoimalinjan tarjoamaan automaattivaihteiston ja nelivedon yhdistelmää. Samaan aikaan yläpuolella vain noin tuhannen euron päässä vaanii jo merkin oma S-Cross, joka kuitenkin kulkee eri hybridivoimalinjalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suzuki Vitara Hybrid Suzukin uusi hybridivoimalinja yhdistää 1,5-litraisen vapaasti hengittävän Dualjet-moottorin ja lähes 25 kilowatin tehoiseen sähkömoottorigeneraattorin pieneen tavaratilan alle sijoitettuun ajoakkuun. Vaihteisto on aina automaattinen ja 6-pykäläinen. Koeajossa on noin 2 000 euron lisähintaa kantava nelivetoinen versio ja tuo satsaus kannattaa kyllä tehdä. Auto osaa liikkua jopa 4,5 kilometriä ja aina 80 kilometrin tuntinopeuteen asti myös pelkästään sähkömoottorilla, mikäli polttomoottoria käyttämällä tai jarrutusenergiaa talteen keräämällä on onnistuttu varaamaan akku täyteen. Samaan aikaan on ymmärrettävä, että 25 kilowatin sähköinen voimavara on varsin rajallinen. Polttomoottoria siis tarvitaan ja vapaasti hengittävän moottorin ohut alavääntö maltilliseen huipputehoon yhdistettynä tarkoittaa korkeita kierroksia vähänkään ripeämmissä kiihdytyksissä. Tämän kuulee kyllä. Voimansiirrossa on välillä lievää viivettä ja vaihteiston vaihdotkin huomaa, kuten olemme automaattivaihteistoissa tottuneet. Vuonna 2022 useat autonvalmistajat pystyvät vieläkin parempaan, mutta vanhemmasta uudempaan päivittävä tuskin kiinnittää asiaan huomiota. Samoin jousituksen toiminnasta uupuu kaikkein vaikuttavin hienostuneisuus. Ohjaus on varsin kevyt ja siten mukava kaupunkipyörittelyssä. Korkeammissa nopeuksissa se tuntuu toisinaan ikään kuin juuttuvan hieman keskialueelle. Koko koeajon jälkeen kulutusmittari pysähtyy lukemaan 6,2 litraa per 100 kilometriä. Se on vallan asiallinen lukema automaattivaihteiselle nelivetoiselle katumaasturille. Vanha tuttu Ohjaamon puolella kalskahtaa eilinen. Varusteita on itse asiassa varsin runsaasti, mutta ne tuntuvat hieman vanhentuneilta. Näihin lukeutuu esimerkiksi keskikonsolin kosketusnäyttö. Tietoviihdejärjestelmä on hieman hidas reagoimaan ja sen käyttöliittymäkin näyttää vanhalta. Toisaalta koko ohjaamo on yksinkertainen omaksua ja käyttää. Koeajoautoon on valittu lisävarusteina metalliväri ja navigaattori, joista jälkimmäisestä ei ehkä kannattaisi kauheasti maksaa. Esimerkiksi kuljettajan istuimen istuinosan kallistuksensäätöä ei autoon saa rahallakaan, mutta keskimittainen löytää silti kohtuullisen ajoasennon. Takana istuu kaksi keskimittaista aikuistakin hyvin ryhdikkäästi. Tavaratila on perusmuodossaan verhon alla pienehkö eikä tavaratilan välipohjan alta löydy lisätilaa. Neljännen sukupolven Vitara esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä lokakuussa 2014 ja tämä alkaa päivityksistä huolimatta jo tuntumaan. Kaiken kaikkiaan matkassa on hieman käytetyn auton tuntua, mutta penkit eivät ole nuhjaantuneet, muoveja ei ole naarmutettu ja maalipinta kiiltää uutuuttaan. Vieläkin tärkeämpää lienevät kaikki uudet ajan kanssa kuluvat osat sekä täysi tehdastakuu. Kyseessä ei tietenkään ole täydellinen auto ja kriittinen silmä löytää paljon parannettavaa. Kompromisseja on kuitenkin jouduttu tekemään hinnan painamiseksi alas. Siihen nähden tehtävässä on onnistuttu asiallisesti ja perustarpeet täyttyvät hyvin. Teksti ja kuvat: Henri Posa Suzuki Vitara 1,5 Hybrid 4WD GL+ 6AGS-aut Hinta alkaen 31 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 32 563 € Moottori Bensiinihybridi 1 462 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 75 kW (102 hv), 6000 r/min Vääntö 138 Nm (4400 r/min) Vääntö 138 Nm (4400 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 85 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 180 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Tavaratila: 289-1046 l Omamassa: 1338 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1200 / 400 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe