26.11.2021

Maistiainen: Suzuki S-Cross uudella SUV-tyylillä – alle 30 000 euroa nelivedolla

Suzuki S-Cross 2021

Harvoin saamme auton kotimaassa koeajoon lanseerauksen yhteydessä, mutta kokoluokassaan edullinen nelivetoinen Suzuki S-Cross tarjosi tämän mahdollisuuden.

Mielenkiintoisesti muotoiltu Suzuki SX4 S-Cross mulkoili vahvasti crossover-teemaan suuntaan, mutta poistui markkinoiltamme jo pari vuotta takaperin. Suosio ei ollut järin suurta. Nyt sen suoraksi seuraajaksi on esitelty samalle perustalle pohjautuva Suzuki S-Cross ja pääsimme maistelemaan uutuutta heti kotimaan teillä.

Uutuus asettuu Suzukin mallistossa edeltäjänsä tapaan loogisesti Vitaran ja Acrossin väliin. Tutusta pohjasta huolimatta ulkonäkö on uusittu täysin selvästi SUV-suuntaan, moottorit ovat tuoreempaa vuosikertaa ja sisusta on saanut moderneja kosketuksia näytön kautta. Suzukin mukaan uutuus yhdistelee rohkeaa muotoilua, sivistynyttä teknologiaa ja kattavaa monikäyttöisyyttä.

Hybridimallistoon luvataan lisäystä ensi vuoden puolella ja 2025 mennessä tulemme näkemään merkiltä myös ainakin yhden täyssähköauton. Pitkät perinteet omaava merkki täytti valitettavasti juuri viime vuonna hieman hiljaisesti 100 vuotta eikä oikeita juhlia saatu aikaan.

Suzuki S-Cross 2021

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

SUV Suzuki S-Cross

Uutuus on yhä tunnistettavissa Suzukiksi. Nykymuotia on seurattu keulan ajovalosta toiseen jatkuvalla vaakalinjalla, joka on toteutettu kromilistalla. Samoin takana on koko perän levyinen valot toisiinsa yhdistävä pinta, vaikka valoja ei kuitenkaan ole jatkettu toisiinsa.

Keulassa on pianolakattua pintaa ja sekä ajovalot että konepelti on sijoitettu tarkoituksella korkealle. Sekä keula että perä on tarkoituksella muotoiltu pystyksi. Valot toistavat kolmea pistetttä auton molemmissa päissä.

Kylkilinjasta havaitsee ensiksi hyvin kulmikkaat pyöränkaaret ja lokasuojien pokkaukset. Integroidut kattokaiteet sulavoittavat muuten varsin karskeja linjoja.

Suzuki S-Cross 2021

Ohjauspyörä on tuttu, mutta muualta löytyy uutta. Vakiovarusteena on 7-tuumainen kosketusnäyttö ja GLX-varustellussa mallissa 9-tuumainen. Molemmat tukevat AndroidAuto ja Apple CarPlay -toimintoja, mutta kalliimpi tukee myös Apple CarPlayn langatonta versiota. Palaamme kuitenkin varusteluun vielä kattavammin.

Sisätilojen materiaaleja kerrotaan päivitetyn ja ne ovat auton hintaluokka huomioiden asiallisella tolalla, vaikka jotakin lähes käytetyn auton tunnelmaa Suzukista yhä löytyy. Valmistaja lupaa tilojen riittävän viidelle aikuiselle ja vain takakeskipaikka saattaa käydä kapeaksi.

Kontissa on 430 litraa tavaratilaa ja tätä saa 10 litraa lisää säätämällä takamatkustajien selkänojaa hieman pystymmäksi. Käytännössä kokoluokka kattaa kolme golf-bagia tai kaksi isoa matkalaukkua.

Suzuki S-Cross 2021

Neliveto ja Allgrip Select

Edeltäjässä oli litrainen voimanlähde ja nyt sen tilalla on toistaiseksi ainoana vaihtoehtona 1,4-litrainen turbomoottori, joten sekin on uusi S-Crossiiin. Tämä on varusteltu 48 voltin kevythybridijärjestelmällä, jonka käynnistingeneraattori kykenee tarjoamaan 10 kilowatin ja 50 newtonmetrin verran lisämenoa.

Auton huipputehoksi on ilmoitettu 95 kW (129hv) ja vääntölukema 235 newtonmetriä saavutetaan koneen pyöriessä 2000 kierrosta minuutissa. Kiihtyvyys 0-100 km/h kestää hieman yli 10 sekuntia.

Arkiajoon voima riittää kyllä ja oikeastaan kaasupoljin on jopa hieman turhankin ärhäkkä. Ajettavuudeltaan auto on hyvin katumaasturimainen hieman napakalla alustallaan, mutta pahaa pintakovuutta ei esiinny.

Uutuuden myötä Suzukin kaikki Suomessa myytävät henkilöautot ovat varustettu sähköistetyllä voimalinjalla, eli ainakin kevythybrideitä. Ihastuttava Jimny ei tähän nykyisessä pakettiautoasussaan kuulu.

Suomessa S-Cross on, ainakin toistaiseksi, aina nelivetoinen. Sen Allgrip Select tarjoaa neljä ajotilaa (auto, sport, snow ja lock), joista viimeksi mainittu jakaa voimaa tasaisesti kaikille pyörille (60 km/h nopeuteen asti).

Uusi S-Cross jaksaa myös vetää aiempaa enemmän. Vetomassat kuuluvat nyt 600 kg jarrutonta ja 1500kg jarrullista kuormaa.

Suzuki S-Cross 2021

GL tai GLX

Vakiovarustelu on oikeasti kattava, sisältäen muun muassa avaimettoman kulun, kaksialueisen automaatti-ilmastoinnin, aktiivisen vakionopeudensäätimen, pysäköintitutkat auton molemmissa päissä ja peruutuskameran.

Samoin turvavarustelua on aina muun muassa kuljettajan vireystilan valvonta, törmäyksenesto jalankulkijatunnistuksella, liikkennemerkkien tunnistus, kaistallapitoavustin, katvealueen valvonta, risteävän liikenteen varoitus sekä aiemmin mainittu aktiivinen vakionopeudensäädin. GLX-varustelun myötä mukaan laitetaan turvavarustelun osalta vielä pysäköintiä helpottava 360-kamera.

Moottori on aina sama, joten ostaja valitsee vain sekä manuaali- ja automaattivaihteiston välillä että kahden varustetason välillä. Edullisempi GL alkaa manuaalivaihteisena hinnasta 29 390 euroa.

Tähän voi ostaa lisähinnasta joko automaattivaihteiston, paremman varustetason tai molemmat. S-Crossin hinnaston kunkkuna toimiva paremmin varusteltu (GLX) nelivetoautomaatti maksaa 33 390 euroa. Hinnasto on äärimmäisen lyhyt ja yksinkertainen.

Tämän jälkeen tarvitsee tietää enää väri. Sen valkkaaminen vakiovarusteisen valkoisen ulkopuolelta maksaa autoveron jälkeen hieman reilut 500 euroa.

Suzuki S-Cross 2021

Ensimmäiset S-Crossit luovutetaan asiakkaille jo joulukuussa ja tammikuussa autoja tulee reilummin lisää. Tämän kokoluokan nelivetoisia automaattiautoja ei juuri tässä hintaluokassa liiku. Siinä on Suzukin kilpailuvaltti.

Tämä C-SUV Suzuki S-Cross valmistetaan Unkarissa ja sen myynti alkaa Euroopasta. Hybridiversio esitellään ensi vuoden loppupuolella ja samoihin aikoihin on tulossa Suzuki Connect -liitettävyyspalveluita.

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Luetuimmat