5.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Järkevän valinta – Suzuki Vitara Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Vitara Hybridin kevythybriditekniikka pudottaa nelivetoisen citymaasturin kulutusta litralla. Hyvää: neliveto, pieni kulutus, suorituskyky, näkyvyys, vaivattomuus, turvavarustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtavuus, muovipinnat. Suzuki Vitara luottaa ostajien keskittyvän järkiperusteisiin auton valinnassaan. Kelpo tilat on taiottu kompakteihin ulkomittoihin. Simppelit ratkaisut ja kevyt rakenne eivät kaipaa isoa moottoria. Neliveto tuo itsevarmuutta talveen. Hyvän varustelun täydentää luokan kattavin arsenaali elektronisia turvajärjestelmiä. Törmäystesteistä tuomisena viisi tähteä. Ja nyt on vielä lisätty hybriditekniikkaa pudottamaan kulutusta. Miksi sitten hinnaltaankin edullinen Vitara ei keiku myyntitilastomme kärjessä? Painottavatko ostajat kuitenkin enemmän näyttävää ulkonäköä, kalliita verhoilumateriaaleja ja nautittavaa ajettavuutta – niitä ei Suzukiin saa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisäpotkua kiihdytyksiin Vitaran hybridijärjestelmä lukeutuu kevythybrideihin. Se ei kulje pelkällä sähköllä lainkaan, mutta pieneen akustoon otetaan hidastuksista liike-energiaa talteen liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä avittamaan. Järjestelmän toiminta ei vaadi käyttäjältä mitään toimenpiteitä, ja halutessaan sen toimintaa voi seurata ajotietokoneen näytöltä. Bensiinimoottori on tuttu 1,4-litrainen nelisylinterinen; nyt sen puristussuhdetta ja vääntömomenttia on viilattu ylöspäin huipputehon kustannuksella. Käynnistingeneraattori toimii 48 voltin jännitteellä, ja antaa kiihdytyksiin 13 hevosvoiman lisätehon täydentämään polttomoottoria alakierroksilla. Yhteispeli toimii, kevyt pikkumaasturi kiihtyy eleettömän ripeästi moottoria ihmeemmin huudattamatta. Säästöä tankkauksiin Harmillisesti hybriditekniikkaa ei saa automaattiversioon ainakaan vielä. Suzukia kepittää kyllä mielikseen sujuvan vaihteensiirron ja onnistuneiden välityksien ansiosta. Vapaalla rullatessa sähkömoottori pitää polttomoottorin pyörimässä, vedon saa kehnommallakin kytkintyöskentelyllä palautettua pehmeästi. Myös liikennevaloissa sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat nopeasti ja huomaamattomasti. Ainoana kauneusvirheenä laturi tarraa kiinni turhan selkeästi moottorijarrutuksessa, mutta saapahan talteen enemmän energiaa. Lopputulos onkin mainio, keskikulutus putoaa seitsemästä litrasta kuuteen, muiden valmistajien kevythybridit eivät ole pystyneet yhtä isoon parannukseen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 4WD GL+ 6MT Hybrid Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 373 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 235 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 235 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?