5.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Järkevän valinta – Suzuki Vitara Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Vitara Hybridin kevythybriditekniikka pudottaa nelivetoisen citymaasturin kulutusta litralla. Hyvää: neliveto, pieni kulutus, suorituskyky, näkyvyys, vaivattomuus, turvavarustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtavuus, muovipinnat. Suzuki Vitara luottaa ostajien keskittyvän järkiperusteisiin auton valinnassaan. Kelpo tilat on taiottu kompakteihin ulkomittoihin. Simppelit ratkaisut ja kevyt rakenne eivät kaipaa isoa moottoria. Neliveto tuo itsevarmuutta talveen. Hyvän varustelun täydentää luokan kattavin arsenaali elektronisia turvajärjestelmiä. Törmäystesteistä tuomisena viisi tähteä. Ja nyt on vielä lisätty hybriditekniikkaa pudottamaan kulutusta.Miksi sitten hinnaltaankin edullinen Vitara ei keiku myyntitilastomme kärjessä? Painottavatko ostajat kuitenkin enemmän näyttävää ulkonäköä, kalliita verhoilumateriaaleja ja nautittavaa ajettavuutta – niitä ei Suzukiin saa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäpotkua kiihdytyksiinVitaran hybridijärjestelmä lukeutuu kevythybrideihin. Se ei kulje pelkällä sähköllä lainkaan, mutta pieneen akustoon otetaan hidastuksista liike-energiaa talteen liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä avittamaan. Järjestelmän toiminta ei vaadi käyttäjältä mitään toimenpiteitä, ja halutessaan sen toimintaa voi seurata ajotietokoneen näytöltä. Bensiinimoottori on tuttu 1,4-litrainen nelisylinterinen; nyt sen puristussuhdetta ja vääntömomenttia on viilattu ylöspäin huipputehon kustannuksella. Käynnistingeneraattori toimii 48 voltin jännitteellä, ja antaa kiihdytyksiin 13 hevosvoiman lisätehon täydentämään polttomoottoria alakierroksilla. Yhteispeli toimii, kevyt pikkumaasturi kiihtyy eleettömän ripeästi moottoria ihmeemmin huudattamatta.Säästöä tankkauksiinHarmillisesti hybriditekniikkaa ei saa automaattiversioon ainakaan vielä. Suzukia kepittää kyllä mielikseen sujuvan vaihteensiirron ja onnistuneiden välityksien ansiosta. Vapaalla rullatessa sähkömoottori pitää polttomoottorin pyörimässä, vedon saa kehnommallakin kytkintyöskentelyllä palautettua pehmeästi. Myös liikennevaloissa sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat nopeasti ja huomaamattomasti. Ainoana kauneusvirheenä laturi tarraa kiinni turhan selkeästi moottorijarrutuksessa, mutta saapahan talteen enemmän energiaa. Lopputulos onkin mainio, keskikulutus putoaa seitsemästä litrasta kuuteen, muiden valmistajien kevythybridit eivät ole pystyneet yhtä isoon parannukseen.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 4WD GL+ 6MT Hybrid Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 373 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 235 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 235 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia 19.4.2025 Koeajo Koeajo: Audi A6 Avant e-tron Performance – sähköistyminen ja vaihto takavetoon 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin