5.4.2020 Ajoneuvot Koeajo: Järkevän valinta – Suzuki Vitara Hybrid Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suzuki Vitara Hybridin kevythybriditekniikka pudottaa nelivetoisen citymaasturin kulutusta litralla. Hyvää: neliveto, pieni kulutus, suorituskyky, näkyvyys, vaivattomuus, turvavarustelu. Huonoa: tunnoton ohjaus, vanhahtavuus, muovipinnat. Suzuki Vitara luottaa ostajien keskittyvän järkiperusteisiin auton valinnassaan. Kelpo tilat on taiottu kompakteihin ulkomittoihin. Simppelit ratkaisut ja kevyt rakenne eivät kaipaa isoa moottoria. Neliveto tuo itsevarmuutta talveen. Hyvän varustelun täydentää luokan kattavin arsenaali elektronisia turvajärjestelmiä. Törmäystesteistä tuomisena viisi tähteä. Ja nyt on vielä lisätty hybriditekniikkaa pudottamaan kulutusta. Miksi sitten hinnaltaankin edullinen Vitara ei keiku myyntitilastomme kärjessä? Painottavatko ostajat kuitenkin enemmän näyttävää ulkonäköä, kalliita verhoilumateriaaleja ja nautittavaa ajettavuutta – niitä ei Suzukiin saa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisäpotkua kiihdytyksiin Vitaran hybridijärjestelmä lukeutuu kevythybrideihin. Se ei kulje pelkällä sähköllä lainkaan, mutta pieneen akustoon otetaan hidastuksista liike-energiaa talteen liikkeellelähtöjä ja kiihdytyksiä avittamaan. Järjestelmän toiminta ei vaadi käyttäjältä mitään toimenpiteitä, ja halutessaan sen toimintaa voi seurata ajotietokoneen näytöltä. Bensiinimoottori on tuttu 1,4-litrainen nelisylinterinen; nyt sen puristussuhdetta ja vääntömomenttia on viilattu ylöspäin huipputehon kustannuksella. Käynnistingeneraattori toimii 48 voltin jännitteellä, ja antaa kiihdytyksiin 13 hevosvoiman lisätehon täydentämään polttomoottoria alakierroksilla. Yhteispeli toimii, kevyt pikkumaasturi kiihtyy eleettömän ripeästi moottoria ihmeemmin huudattamatta. Säästöä tankkauksiin Harmillisesti hybriditekniikkaa ei saa automaattiversioon ainakaan vielä. Suzukia kepittää kyllä mielikseen sujuvan vaihteensiirron ja onnistuneiden välityksien ansiosta. Vapaalla rullatessa sähkömoottori pitää polttomoottorin pyörimässä, vedon saa kehnommallakin kytkintyöskentelyllä palautettua pehmeästi. Myös liikennevaloissa sammuminen ja käynnistyminen tapahtuvat nopeasti ja huomaamattomasti. Ainoana kauneusvirheenä laturi tarraa kiinni turhan selkeästi moottorijarrutuksessa, mutta saapahan talteen enemmän energiaa. Lopputulos onkin mainio, keskikulutus putoaa seitsemästä litrasta kuuteen, muiden valmistajien kevythybridit eivät ole pystyneet yhtä isoon parannukseen. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Suzuki Vitara 1.4 Boosterjet 4WD GL+ 6MT Hybrid Hinta alkaen 23 990 € Koeajetun auton hinta varusteineen 26 990 € Moottori Bensiinimoottori 1 373 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, neliveto. Teho 95 kW (129 hv), 5500 r/min Vääntö 235 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 235 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 6,2 (yhd.) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4175 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1610 mm, akseliväli 2500 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 15.5.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Cooper SE – sähkö-Mini katsoo menneeseen ja tulevaan 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 14.5.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen T-Cross – perheen pienin siirtyi digiaikaan 13.5.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Kona Electric 48 kWh – vähemmälläkin pärjää 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 - muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe