Etusivu TyyppiviatSuzuki Vitara -tyyppiviat Suzuki Vitara -tyyppiviat Suzuki Vitaran mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja kyseisenä ajankohtana. Vanhempia takaisinkutsuja Moottorinohjauksen merkkivalo. Laaduntarkastuksessa on havaittu, moottorin häiriövalo ei aina aktivoidu imuilman lämpötilatunnistimen virhetoiminnoissa. ECM-moduli (sähköinen ohjausyksikkö) päivitetään. Vitara: 23.1.2015–25.9.2016, Koodi HUY4, ADAC 2/2017. Vaihteensiirtotanko saattaa murtua: Vaihteen valitsimen akseli, joka yhdistää valitsimen ja vaihteiston, saattaa puutteellisen ainevahvuuden vuoksi murtua. Tämän seurauksena ei vaihteen kytkentä tai vaihtaminen ole enää mahdollista. Ajoneuvo voidaan kuitenkin kytkintä ja jarruja käyttäen pysäyttää. Vaihteenvalitsimen akseli muoviheloineen vaihdetaan. Grand Vitara, valm.aika: 6/2008–6/2013 Koodi JPVZ, ADAC 4/2017. Apulaitteet (vesipumppu, laturi ja ilmastoinnin kompressori) voivat lakata toimimasta, koska apulaitteiden hihnan kiristimessä voi olla vikaa. Pahimmassa tapauksessa hihna irtoaa ja estää ohjaustehostimen hihnapyörän toiminnan, jolloin ohjaustehostus lakkaa ja ohjaaminen vaatii tavallista enemmän voimaa, VOSA 2011. Ohjaustehostin voi lakata toimimasta viallisen hihnapyörän vuoksi, VOSA 2010. Palovaara: Johdinsarja voi osua moottorin osiin, mikä voi aiheuttaa oikosulun, moottoritehon laskun ja pahimmassa tapauksessa tulipalon, VOSA, ADAC 2009. Hehkutusjärjestelmän ruuviliitos, tarkistus ja tarvittaessa kiristys, ADAC 2006. Palovaara: Viallinen kumilaippa aiheuttaa välijäähdytinputken vuodon turbodieselmallissa, seurauksena voi olla hiukkassuodattimen kuumeneminen ja mahdollinen palaminen, VOSA 2006, ADAC 2008, pahimmassa tapauksessa seurauksena on autopalo, KBA 2008. Palovaara: Välijäähdyttimen suunnitteluvirheen vuoksi hiukkassuodatin kuumenee ja pahimmassa tapauksessa palaa, VOSA 2007. Välijäähdytinputki: Putken irtoaminen, vaihdetaan putki uudelleen muotoiluun, Traficom 2006, valmistunut 2006. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (2018–2013, 2011–2007), Traficom Taka-akselisto (2006), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2006), Traficom Käyttöjarru (2006), Traficom LY (2015->): Vähävikainen auto, Saksa Valovikoja, Saksa Kuluneet jarrulevyt, Saksa Jonkin verran kuluneita ohjauslaitteiston niveliä 4–5-vuotiaissa, Saksa Moottorin, vaihteiston ja vetopyörästön öljyvuotoja, Saksa Pakoputkisto kannattaa tarkistaa käytetystä, ettei ole kolhiintunut ja rikkoutunut maastoajossa, Saksa JT (2005–2015): Kuluneet jarrulevyt, Saksa. Pysäköintijarru neljävuotiaista alkaen, Saksa. Jarruputket yhdeksänvuotiaista alkaen, Saksa. Moottorin, vaihteiston ja vetopyörästön öljyvuotoja, Saksa. Pakokaasupäästöt seitsenvuotiaista alkaen, Saksa. Pakoputkisto kolhiintunut, kiinnitys hutera (maastokäyttö), Saksa. Jarrut kuluneet, Saksa. Jarruputket seitsenvuotiaissa ja sitä vanhemmissa, Saksa. GT/FT/HT: Ruostevaurioita, TÜV. Merkkejä korin ja alustan ruostevaurioista kuten kaikissa Suzuki -maastureissa sitten pienen LJ80 -mallin, TÜV, GTÜ. Lukuisia sähköhäiriöitä moottorinohjauksessa ja turvatyynyissä etenkin vanhemmissa yksilöissä. Jarruputket ruostuvat ja jarrujen teho on heikohko, pysäköintijarru puoltaa, TÜV. Moottorin öljyvuotoja, TÜV, GTÜ, DEKRA. Ruostevaurioita alustassa ja kynnyskoteloissa, GTÜ. Etupyörien laakerit kuluvat, jarrulevyt epätasaiset, DEKRA, GTÜ. Iskunvaimentimien vuotoja, Saksa. Ajonvakautuksen toiminta tarkistettava huolella, Saksa. Etuakseliston tukivarsien laakeriholkit kuluneet, muutoin kestävä pyöräntuenta, Saksa. ESC-ajonvakautuksen toiminnassa oikuttelua, Saksa. Valovikoja, ajovalojen korkeuden säätö, Saksa. Kynnyskotelot ruostuneet (kolhiutuneet maastoajossa), Saksa. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei erityisiä vikakohteita (LY, 2015->). Vanhempia tielle jättäviä vikoja Ei tuoreimmissa tiepalveluraporteissa. Ei erityisiä vikakohteita (vain vuosimalli 2016 ADAC-tiepalveluraportissa). Käyttäjien ilmoittamia vikoja LY, 2015->: Käyttäjien mukaan luotettava auto: vähän vikoja, ei juurikaan vikailmoituksia. AutoBild-lehden 100 000 km -kestotestissä vain tyydyttävä tulos, koska auto jätti tielle: Turbon letku rutistui matkan päällä. Arvosana 3- (asteikko 1 erinomainen, 5 huono). Takapyörän laakeri sanoi työsopimuksen irti jo 19 786 kilometrin kohdalla. Testin jälkeen havaittiin ruostetta tavaratilan luukussa. Kehujakin annettiin: Vitara kiihtyi hyvin, automaattivaihteella 8,8 sekunnissa nollasta sataan, 1,5 sekuntia tehtaan ilmoitusta nopeammin. Pari takaisinkutsua aikaisempina vuosina: Tuotannon alusta alkaen syyskuun 2016 tuotantoon asti: Moottorin merkkivalojen ohjainlaitteen päivitys. Vuonna 2015 loka–marraskuussa valmistetuissa autoissa taka-akselisto oli kiinnitetty vääränlaisilla ruuveilla, mikä saattoi johtaa taka-akseliston irtoamiseen. Vuonna 2015 takaisinkutsu alipainepumpun suuntaisventtiilin vikamahdollisuudesta, mikä saattaa johtaa jarrutehostimen toimimattomuuteen. Vanhempia käyttäjien ilmoittamia vikoja JT, 2005–2015: Turboahtimen, käynnistysmoottorin ja moottorinohjauksen vikoja 1.9 DDiS -dieselmallissa, AB. Dieselmoottorissa suuri öljynkulutus, AB. Dieselin jakohihna rispaantunut, (laiminlyöty huolto), AB. Takaisinkutsu: Turbodieselin turboahtimen letku irtoilee, mikä sekoittaa moottorinohjausjärjestelmän toiminnan, AB. Moottorin sähköjohdinnippua koskeva takaisinkutsu tulipalovaaran vuoksi, AB. Kuluneet pyöränlaakerit, kuluneet kytkimet ja muutamia yksittäisiä vaihteistovaurioita, mitkä ovat tyypillisiä vikoja nelivetoautoille, AB. Ilmastointilaitteen kompressorissa tai lauhduttimessa vuoto tai muu vika, AB. GT/FT/HT, 1998–2005: Runsaasti sähkölaiteongelmia, AB. Kosteus aiheuttaa kontaktihäiriöitä liitoksissa, AB. Purkautuneet akut aiheuttavat käynnistysongelmia, AB. Muutamia moottorivaurioita jakopään hammashihnan repeämän vuoksi, AB. Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.