Etusivu TyyppiviatTesla Model S -tyyppiviat Tesla Model S -tyyppiviat Tesla Model S:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom. Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna. Takaisinkutsuja Vain ajanjaksolla syyskuu 2021–lokakuu 2023 ilmoitettuja. Ei takaisinkutsuja kyseisellä ajanjaksolla. Vanhempi, mutta tärkeä takaisinkutsu: Model S: Ohjaustehostin saattaa lakata toimimasta. Tiesuolan vuoksi tietyt ruuvit voivat ruostua ja murtua, mikä poistaa ohjaustehostimen toiminnasta. Auto on ohjattavissa, mutta tarvittava ohjausvoima on tavallista suurempi. Ruuvit vaihdetaan. Model S, valmistusaika 31.5.2012–9.4.2016. ADAC 4/2018. Vanhempia takaisinkutsuja Tesla Model S, Model X: Kosketusnäyttöruudun häiriö. Multimedianäytön eMMC -8GB-multimediakortin kuluminen saattaa aiheuttaa pitkäaikaisen näytön katoamisen. Tämän seurauksena saattaa myös näytön uudelleenkäynnistäminen johtaa tiettyjen toimintojen katoamiseen ja/tai virheilmoitukseen. Häiriö voi vaikuttaa peruutuskameran, vilkkujen ja tuulilasin huurteenpoiston toimintaan. Päivitettävä. Päivityksen avulla korjataan virhetoiminnot. Toisessa vaiheessa vaihdetaan muistikortti 8 GB 64 GB-korttiin. Valmistusaika, ennen maaliskuuta 2018. ADAC 2/2021. Tesla Model S: Ohjaustehostimen kiinnitysruuvit: Valm.aika: 31.5.2012–9.4.2016. Tiesuolaus saattaa aiheuttaa ohjaustehostimen kiinnitysruuveissa korroosiota ja myöhemmin murtumia. Murtumat johtavat suurentuneisiin ohjausvoimiin, ajoneuvo on kuitenkin ohjattavissa. Tesla kutsuu kyseiset ajoneuvot huoltoon, jossa kyseiset ruuvit tarvittaessa vaihdetaan. Vaihto on asiakkaalle maksuton. Valmistaja on tiedottanut virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 4/2018. Tesla Model S: Sähkötoiminen pysäköintijarru, valm. aika: helmi–lokakuu 2016. Pieni hammaspyörä saattaa murtua, jolloin pysäköintijarrua ei voida vapauttaa. Korjaus kestää 45 minuuttia. ADAC 4/2017. Tesla Model S: Edessä matkustavan turvatyyny. Kaasugeneraattorin virhe etumatkustajan turvatyynyssä saattaa aiheuttaa epänormaalin tyynyn täyttymisen kolaritilanteessa. Avautuminen saattaa irrottaa metallisiruja liian korkean paineen vuoksi tyynykotelosta ja aiheuttaa vakavia vammoja. Valmistaja kutsuu kyseiset ajoneuvot tarkastukseen kuitenkaan kertomatta kyselyistä huolimatta lisätiedoista. Valmistaja on infomoinut ajoneuvon haltijoita virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. Valmistusaika 2012–2016. ADAC 4/2017. Tesla Model S: Toisen istuinrivin kiinnitys: Toisen istuinrivin istuimet saattavat törmäystilanteessa irrota, työntyä eteenpäin ja aiheuttaa vammautumisen vaaran. Valmistusaika 2016–2017. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt) 27.10.2017. Tesla Model S: Toisen istuinrivin kiinnitys. Toisen istuinrivin istuimet saattavat törmäystilanteessa irrota, työntyä eteenpäin ja aiheuttaa vammautumisen vaaran. Valmistusaika 28.10.2016–16.8.2017, ADAC 10/2017. Tesla Model S: Edessä matkustavan turvatyyny. Mahdollinen virhe kaasugeneraattorissa saattaa aiheuttaa häiriöitä turvatyynyn toiminnassa. Valmistusvuodet 2012–2016. Kampanjan käynnistys 14.3.2017. KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa. Tesla Model S: Etuistuinten turvavöiden esikiristimien kiinnitys. Tarkastus ja tarvittaessa korjaus. Valmistusvuodet 2013–2015. Kampanjan käynnistys 29.2.2016, KBA (Kraftfahrt-Bundesamt), Saksa. Katsastuksessa havaittuja vikoja (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei tilastossa (2018, 2014–2012), Traficom Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2016), Traficom Ohjausnivelet ja -tangot (2017), Traficom Taka-akselisto (2015), Traficom Etuakselisto (2015), Traficom Jousitus ja iskunvaimennus (2015), Traficom Katsastuksissa eniten hylkäyksiä aiheuttaneen vikakohteena ovat akselistot, mitkä joutuvat kovalle rasitukselle raskaassa ja suorituskykyisessä autossa, erityisesti jos kuljettajalla on pyrkivä, urheilullinen ajotapa, Saksa Akselistojen ja niiden komponenttien viat muodostavat suuren hylkäysmäärän. Ilmeisesti uuden ja kokemattoman autonvalmistajan suorittamat akselistojen kestävyystestit ja -simulaatiot eivät ole olleet riittävän perusteellisia: Siksi akselistojen, tukivarsien ja niiden nivelten ja holkkien kuluminen on ollut varsin nopeaa. Tähänastisten kokemusten perusteella korkeajänniteakku, moottori ja voimansiirto vaikuttavat kestäviltä, Saksa Aineisto on vielä suppea, mutta huomiota kiinnittää Tesla S:n suuri hylkäysprosentti (8,9 %) kolmivuotiaiden autojen joukossa (käyttöönottovuosi 2017) keskimääräisen hylkäysprosentin ollessa kolmivuotiailla vain 2,9 %. Katsastusten kertomaa (Traficom): Ajanjaksolla 2017–2022 Suomessa on määräaikaiskatsastettu kaikkiaan 805 Tesla S -mallia, hylkäyksiä 205, ajokieltoja 4 ja korjauskehotuksia 201 kappaletta, ajettujen kilometrien määrä keskimäärin 144 271 km. Tesla S:n katsastuksessa havaitut viat ovat suurimmalta osin alustarakenteissa: Yleisin hylkäyssyy on akselistojen viat, yhteensä 138 hylkäystä, niistä etuakselisto 56 hylkäystä, taka-akselisto 52 hylkäystä, renkaat ja vanteet 16 hylkäystä, jousitus ja iskunvaimennus 14 hylkäystä. Muita merkittäviä vikakohteita ovat ohjauslaitteet (29 hylkäystä), joista ohjausnivelet ja -tangot muodostavat 28 hylkäystä, jarrujärjestelmät (18 hylkäystä) sekä koeajossa havaittu näkyvyys (8 hylkäystä). Muissa vikakohteissa hyvin vähän vikoja, ainoastaan joitakin yksittäistapauksia. Viisivuotiaiden (käyttöönottovuosi 2017) Tesla S -mallien hylkäysprosentti vuoden 2022 määräaikaiskatsastuksissa on 16,4 prosenttia kaikkien automallien keskiarvon ollessa 6,5 prosenttia. Kuusivuotiaiden (käyttöönottovuosi 2016) Tesla S-mallien hylkäysprosentti vuoden 2022 määräaikaiskatsastuksissa on 13,2 prosenttia kaikkien automallien keskiarvon ollessa 9,6 prosenttia. Kuusivuotiaiden hylkäystilastossa Tesla oli seitsemänneksi heikoin automerkki hylkäysprosentilla 13,7, Tesloista valtaosa on Tesla Model S-mallia ja pieni osa Tesla Model X -mallia. Kuusivuotiaiden paras merkki (kaikki mallit) on Suzuki (hylkäysprosentti 3,2,) ja paras malli on Volkswagen Golf Sportsvan (hylkäysprosentti 1,2). Uudemmat Tesla Model 3 ja Model Y eivät ole vielä mukana Traficomin katsastustilastossa. Vaikka Teslan sähkötekniikka on osoittautunut varsin käyttövarmaksi ja luotettavaksi, sähköautokaan ei ole viaton: Akselistot/pyöräntuenta on akilleen kantapää: akselistojen kulumisen aiheuttavat viat tehokkaassa ja raskaassa autossa heikentävät Teslan sijoitusta katsastustilastossa selvästi keskiarvoa huonommaksi. Tielle jättäviä vikoja ADAC (sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa) Ei mukana tiepalveluraportissa. Käyttäjien ilmoittamia vikoja Työn laadussa, yksityiskohtien viimeistelyssä ja maalauksen laadussa huomauttamista, erityisesti tuotantosarjan alussa valmistuneissa autoissa. Vaikuttaa siltä, että akselistot ja niiden komponentit ovat alimitoitettuja näin raskaaseen ja tehokkaaseen autoon. Tesla Model S:n hylkäysmäärä katsastuksissa akselistovikojen vuoksi on suuri ja pari autoa on joutunut ajokieltoonkin akselistovian vuoksi. Akselistojen korjauttaminen ja auton katsastusasemalle jälkitarkastukseen vieminen on ärsyttävää. Tuotevalitusten ja takuuasioiden hoito hankalaa. Suppea merkkikorjaamo- ja merkkihuoltoverkosto, osa huolloista tehdään Mobile Service -käynnillä asiakkaan luona. Alustan akselistojen korjaukset vaativat korjaamokäynnin, akselistoja ei voida korjata Mobile Service -käynnillä. Huollon varaus vaatii sovelluksen, puhelimella ei voi huoltoa varata. Joidenkin mielestä jousitusmukavuudessa on toivomisen varaa. Vaatii totuttelua ja opettelua: Keskelle kojelautaa sijoitettu iso kosketusnäyttö, johon keskitetty lukuisia toimintoja. Sähköauton alusta on hyvä aika ajoin tarkistuttaa, ettei pohjan vaurio ole vaurioittanut akkujen kotelointia huonokuntoisella tiellä ajettaessa. Akkujen uusinta ja mahdollinen korjaus on kallista. Koeajot – Tesla Merkki Merkki Malli Malli Hae koeajot 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 27.9.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model 3 Performance – ajettavuus kohtaa arkiärsytykset 28.6.2024 Koeajo Koeistuttu: Tesla Cybertruck – hedonistinen jättiavolava on vihamielistä arkkitehtuuria pyörillä 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 31.12.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model 3 – jenkkihymy hyytyi laturilla 1.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model S Plaid – raaka kiihtyvyys painaa keuhkot kasaan 13.2.2023 Ajoneuvot Maistiainen: Tesla Model S – Kaiken keskiössä leluratti 27.1.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model Y – suurempi kuin kolme 28.5.2022 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model Y Performance – Made in Germany Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa? Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan. Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen. Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa. Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon. On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon. Tutustu myös koeajoihin! Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.