31.12.2023

Koeajo: Tesla Model 3 – jenkkihymy hyytyi laturilla

Tesla Model 3 on minimalistinen taideteos, joka pamautti tiskiin ennätyshuonon pikalataustuloksen. Hyvää: energiatehokas voimalinja, tekniset innovaatiot, standardien haastaminen Huonoa: kylmän akun latausnopeus

Tesla on autovalmistaja, josta jokaisella on mielipide. Usein se muodostuu vailla kokemusta itse auton ajamisesta. Teslat ovat leluja oikein automallien rinnalla, sillä kukapa nyt voisi alkaa pystymetsästä valmistamaan autoja ja vieläpä sähköisiä. Näin on kuitenkin tapahtunut ja vieläpä aika menestyksekkäästi. Amerikkalainen sähköautomerkki herättää silti ja ehkä juuri siksi niin voimakkaita vastareaktioita.

Paljosta voi toki syyttää amerikkalaisauton omistajiakin. Teslaan liittyy isona osana merkkiuskollisuus, joka kääntyy paikoin hurmoshenkiseksi. Auto tuntuu olevan monelle omistajalleen elämää suurempi asia. Kanssa-autoilijoiden hermoja (omieni ohella) kiristivät pitkään erään saksalaisomisteisen kauppaketjun pihalla ilmaista sähköä imeneet Tesla-mulkerot. Amerikkalaista sähköautoa on siis hyvin helppoa vihata, kunnes sellaisen rattiin pääsee itse.

Model 3 on Teslan halpismalli, joka on takonut kovia myyntimääriä maailmalla. Vieläkin suurempiin lukuihin on yltänyt SUV-sämpylä Model Y, joka on tämän vuoden myydyin automalli Euroopassa. Huikeita myyntilukuja selittää pitkälti hinnoittelu, sillä Model 3:n hinta laskettiin alkuvuodesta usealla tonnilla ja Y:n peräti kymppitonnilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tehoa, tyyliä ja teknisiä innovaatioita

Pelkällä hinnallä ei Teslan menestystä voida perustella. Se on houkutteleva autovalmistaja myös muilla tavoilla. Siitä löytyy tyyliä, tehoa, toimintamatkaa ja teknisiä innovaatioita, jotka saavat muut valmistajat vaikuttamaan kaavoihinsa kangistuneilta. Tätä nykyä myös Model 3 tarjoaa ominaisuuksia, joita muut eivät ole kehdanneet malleihinsa tuoda.

Model S ja X olivat ensimmäiset automallit, joita Tesla poisti kokonaan vaihde- ja vilkkuviikset. Vilkkuviiksi korvattiin rattiin sijoitetuilla vilkkupainikkeilla ja vaihdevalitsin keskikonsolin näytön reunassa olevalla liukukytkimellä. Autossa ei siis ole enää lainkaan perinteistä vaihdekeppiä.

Alkuun Teslan viiksettömyys häiritsee. Ratin takana olevat tikut ovat aina kuuluneet kuvioon. kuten muhkeat kalapuikot Juha Kankkuselle. Rallin maailmanmestari ajoi aikanaan omansa pois, ja niin teki nyt myös Tesla. Ikävä ei lopulta jää, sillä ilmankin pärjää mainiosti. Paitsi Kankkusen kohdalla. Mutta se on toinen tarina.

Kun tietoviihdenäytön reunassa olevaan vaihteistoliukuriin tottuu, ei keppiä osaa enää kaipailla. Itse asiassa se on muuten kuin manuaalivaihteistossa täysin turha kapistus. Sama pätee vilkkuviikseen, jonka virka hoituu helposti ratin napeista. Vaikka liikenneympyrän keskellä ja ratti linkussa suunnan hahmottaminen onkin liki mahdotonta.

Poissaolollaan loistavat edelleen myös perinteiset tuuletuksenohjaimet. Niitä suunnataan kosketusnäytön kautta virtuaalisilla painikkeilla, jotka vaikuttavat ensikosketuksella lähinnä tieteisfantasialta. Hauskaa, muttei välttämättä niin kätevää.

Mnimalismin alttarilla on toki uhrattu monta asiaa käytettävyysmielessä. Suurta osaa toiminnoista on etsittävä tietoviihdenäytön kautta, vaikka tärkeimmät onkin ohjelmoitu ohjauspyörän rulliin. Silti välillä kestää pitkään, että tarpeelliset toiminnot saa kaivettua esiin näytöltä. Toisaalta toiminnot on ympätty näytölle intuitiivisesti.

Takapenkkiläisille on tarjolla oma näyttö, josta matkustajat voivat halutessaan katsella videoita tai säädellä ilmastointiaan. Etupenkkiläiset voivat puolestaan viihdyttää itseään esimerkiksi latauksen aikana katselemalla auton näytöstä Netflixiä tai laittaa virtuaalisen takkatulen hehkumaan. Pienet asiat ovat viihtyvyyden kannalta isoja.

Juuri tällaisesta ennakkoluulottomasta tavasta tehdä asioita Teslaa on kiittäminen. Suunnittelijoita ei aidosti tunnu kiinnostavan se, miten asioita on totuttu tekemään, vaan se miten ne voisi tehdä jatkossa. Tämä on rohkeaa, ja myös varsin viehättävää. Suuri yleisö ei välttämättä tykkää, mutta kaikkia ei ole pakko miellyttää.

Uudistuksia, mutta myös paljon tuttua

Moni asia on ennallaan, kuten suorituskyky. Hinnat alkaen mallin takavetoinen auto tuottaa 264 hevosvoimaa ja 340 Nm. Tehoarvoja Tesla ei juuri viljele, mutta kiihtyvyyslukema on ylpeyden aihe. Perusmallissa se on 6,1 sekuntia. Myöskään akun kapasiteettia ei kertoilla julkisuuteen. Akkupaketti on 57,5 kWh, mikä ei kuulosta kovin suurelta. Sitä se ei olekaan, mutta energiapihinä autona kapasiteetti riittää pitkälle. WLTP-vertailuluku on 513 km.

Model 3 sai ilmestyessään laajasti sapiskaa laatuvaikutelmastaan. Kritiikille oli aihetta, sillä jäätyvät ovenkahvat, huonosti istuvat paneelit, heikko maalipinnan kesto ja reipas rengasmelu ovat asioita, joita ei tämän hintaluokan autossa oikein voi hyväksyä. Valmistaja otti opikseen ja korjasi asioita.

Siitä ei kukaan ole ollut eri mieltä, että Teslan voimalinja on vertaansa vailla. Kulutuksessa kaikki mallit pitävät lähes kaikkia uita pilkkanaan, oli kyse sitten kesä- tai talviolosuhteista. Koeajolla pakkaslukema oli paikoin –10 asteen paremmalla puolella ja keskikulutus pyöri silti 18 kWh:n tuntumassa sadalla kilometrillä. Matka-ajossa pääsisi varmasti pienemmälläkin.

Monella muulla sähköautolla talvikulutus on helposti kolmanneksen suurempi kuin kesällä, mutta ei Model 3:ssa. Se menee lämmettyään melkein samalla kuin 20 astetta lämpimämmällä kelillä. Moisesta ei voi kuin tykätä. Optimaalisessa kelissä kulutus on 13,2 kWh / 100 km, mihin yltää aniharva sähköauto.

Nopeimmillaan Tesla latautuu 250 kW nopeudella. Luku ei ole sähköautomaailman nopein, mutta silti asteikon yläpäästä. Nopea lataus vaatii toki myös oikeat olosuhteet ja laturin. Aivan vastaaviin latausnopeuksiin ei nimittäin päästä silloin kun ollaan pakkaskelissä ja akku ei ole lataus varten esilämmitetty.

Viileä akku vastustelee virtaa

Koeajolla jouduin kertaalleen lataamaan autoa -10 pakkasasteessa ilman akun esilämmitystä. Akun varaustaso oli aloitettaessa hieman yli 50 prosenttia. Oli melkoinen hämmennys, että Model 3 pystyi vastaanottamaan ensimmäiset 15 minuuttia latausta 3 kW nopeudella. Kyseessä kauden kotimainen kärkitulos, harmi vain että peräpäästä luettuna.

Kovin mairitteleva ei koko lataussessiokaan ollut, sillä tunnin ja vartin mittaisen lataussession aikana auto nappasi energiaa maksimissaan 27 kW nopeudella. Luku on heikompi kuin yhdessäkään modernissa sähköautossa. Ajatuksena lienee suojella akkua kulumiselta, mutta näin hidas latausnopeus tuntuu lähinnä vitsiltä.

Kertoessani asiasta koeajon päätteeksi, sain vastaukseksi kahteen otteeseen hiljaisuuden saatteleman tekohymyn. Jos tarjolla ei ole hyvää vastausta, sellaista ei anneta lainkaan. Onneksi lehdistön edustaja ottaa asian tarkempaan tutkintaan. Vastaavaa ei kuulemma ole aiemmin tapahtunut. Ehkä selvittely kertoo myöhemmin oliko lataustapahtuman kohdalla vain joku bitti vinossa.

Toinen hyvin kummallinen asia liittyy pyyhkimien toimintaan. Vaikuttaa nimittäin siltä, että pyyhkijäautomatiikka on liitoksissa vakionopeudensäätimen käyttöön. Mikäli Model 3:ssa on vakionopeudensäädin käytössä, kytkeytyy samalla hetkellä päälle pyyhkijäautomatiikka. Tämä on kiusallinen vaiva talvikelissä, sillä lämmitintä vailla olevat pyyhkijänsulat jäätyvät kiinni lasiin ja pienessä lumisateessa ne raastavat lasia väkivaltaisesti ja aivan turhaan. Asiaan on kuulemma tulossa korjaus Holiday-päivityksen myötä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Havuja prkl

Erikoista on myös mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminta. Mikäli autolla ajetaan liikennevaloihin, haluaa Tesla pysähtyä valoihin, vaikka ne olisivat vihreät, eikä näkyvillä ole ainoatakaan muuta autoa. Vaiva on toki pieni, mutta varsin kiusallinen, sillä auto alkaa jarrutella aivan yllättäen ja vailla syytä.

Takavetoisen auton vetopito on liukkaalla kelillä haaste, sillä takatuupparina voimaa ei oikein onnistuta välittämään tien pintaan. Nelivetoversion kohdalla tilanne on huomattavasti parempi. Toki sama haaste koskee montaa muutakin automallia, mutta Teslakaan ei ole liukkaalle kelille immuuni. Talvella auton suorituskyvystä ei oikein pääse nauttimaan. Pitäisi olla havuja pkrl.

Model 3 on automalli, josta etenkään autotoimittajan ei ole oikein soveliasta pitää. Silti on todettava, että Tesla tekee monta asiaa ennakkoluulottomalla tavalla. Se on usein hyvä, sillä miksi kangistua kaavoihin, jos sellainen ole pakollista. Juuri tämän takia valmistajan mallisto vetoaa ihmisiin, jotka eivät ole mieltäneet itseään autoihmisiksi.

On kuitnekin pakko todeta, että Model 3 on parantunut monilla osa-alueilla merkittävästi ja ilmeisistä haasteista huolimatta se tarjoaa monessa suhteessa paketin, joka on hinnan ja laadun suhteella mitattuna varsin houkutteleva tapaus.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Tesla Model 3 Rear-Wheel Drive:

SÄHKÖAUTO, takaveto
Teho 194 kW (264 hv)
Vääntö 340 Nm
Akku netto 57,5 kWh
Lataus Type 2: 11kW(3x16A), CCS: 170 kW
WLTP-kulutus 13,2 kWh / 100 km
Toimintamatka 513 km
Suorituskyky 0–100 km/h 6,1 s
Huippunopeus 201 km/h

Mitat
Pituus 4 720 mm
Leveys 1 850 mm
Korkeus 1 441 mm
Akseliväli 2 875 mm
Tavaratila 594 + 88 l

Omamassa 1 761 kg
perävaunu 750 / 1000 kg
Euro NCAP 5 (2019)
Takuu 4 vuotta / 80 000 km
Ajoakku 8 vuotta tai 160 000 km

Hinta alkaen 44 590 €

Luetuimmat