1.3.2023 Ajoneuvot Koeajo: Tesla Model S Plaid – raaka kiihtyvyys painaa keuhkot kasaan Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Model S Plaid on maailman neljänneksi nopein tuotantoauto ja perhekäyttöön soveltuva sedan. Hyvää: järkyttävä suorituskyky, uudet innovaatiot Huonoa: Yoke-ohjain vaatii totuttelua Helmikuinen torstaiaamu avautuu sateisena ja pimeänä. Asfaltin pinta on märkä ja kylmä, joten olosuhteet eivät ole optimaaliset kokeilla yhtä maailman nopeimmin kiihtyvistä automalleista. Onneksi kyseessä on sähköisellä voimalinjalla varustettu auto, joten luistonesto on tarkka ja nopeasti reagoiva. Kiihtyvyyttä pitäisi siis löytyä tällaisellakin kelillä. Pitävissä olosuhteissa Plaid kiihtyy sataseen 2,1 sekunnissa. Tämä on toki vain luku, joka ei kerro paljoakaan siitä, millaisen tunteen kiihtyvyys aiheuttaa ihmiskehossa. Vaikka nahkean kostea asfaltti ja kitkarenkaat eivät ole optimaaliset kiihtyvyyskokeilulle, käy ilmi, että Tesla on järisyttävä kokemus. Kiihtyvyys painaa keuhkoja kasaan ja salpaa hetkeksi hengityksen. Vastaavaa ei ole tullut aiemmin koettua. Tesla Model S Plaid on sleeper sanan varsinaisessa merkityksessä. Ainoa ulkoisesti perusmallista erottava tekijä on takakontin kulmassa oleva merkkilaatta. Plaid on tällä hetkellä maailman neljänneksi nopeimmin 0–100 km/h kiihdytyksestä suoriutuva malli. Edelle menevät vain Rimac Nevera, Lucid Air Sapphire ja Pininfarina Battista. Ei huonompi suoritus hieman tylsän näköiseltä perhesedanilta. Auton sisällä kiihdytys tuntuu siltä, että näkymätön voima työntäisi sitä perästä kohti horisonttia. Alkurepäisy ei ole kuulemma yhtä kiivas kuin vaikkapa Lucidissa, mutta kyllä Plaid irtoaa sekin viivalta kiitettävällä voimalla. Härskeimmältä kiihdytys kuitenkin tuntuu silloin kun kaasun tällää kohti keulaa pienessä vauhdissa. Järisyttävä kiihtyvyys on asia, jolla ei periaatteessa tee yhtikäs mitään. Rivakkaa kiihtyvyyttä pääsee hyödyntämään hyvin harvoin ja silloinkin pitäisi olla mielellään suljetulla alueella. Siitäkin huolimatta kaasun kiihtyvyys säväyttää kerta toisensa jälkeen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voiko sähköauto olla muskeli? Sähkön yhdistäminen sanaan muskeliauto tuntuu olevan rikos. Alun alkaen muskeliksi kutsuttiin amerikkalaisia autoja, joissa oli voimakas moottori ja urheilullinen ajettavuus. Se, mitä voitiin sanoa vaikkapa 70-luvulla urheilulliseksi ajettavuudeksi, löytyy tätä nykyä markkinoiden halvimmista perusautoista: levyjarrut ja erillisjousitus. Siksi sähköautoa voi tätä nykyä kutsua muskeliksi. Ja sellainen Plaid monella tapaa on. Toki muskeliauton määritelmäksi voidaan asettaa urheiluautostatus. Sitä taustaa vasten Model S Plaid ei enää olekaan muskeliauto. Siinä vain sattuu olemaan järkyttävä määrä tehoa ja vääntöä. Lukemat ovat automaailmassa hurjat: 1020 hv ja 1420 Nm. Vastaavia tapaa puhtaasti autourheiluun rakennetuista autoista, ei tuotantopeleistä. Kutsuu Model S Plaidia miksi tahansa, on sen voimapotentiaali raaka. Kun tehoa on tämän verran, ylittää auto 200 mph -rajapyykin. Kilometripuolelle käännettynä se tarkoittaa yli 320 km/h. Edelleen pitää muistaa, että kyseessä on sähköinen perhe-sedan. Siinä missä perusmallin Model S:ssä on kaksi sähkömoottoria, on Plaidiin tuotu kolmas moottori luomaan lisää kulkua. Sitä, missä vaiheessa kolmas sähkömoottori puuttuu peliin, ei valmistaja kerro. Kaksi moottoreista on kuitenkin taka-akselilla ja yksi edessä. Tesla = vihaa tai rakkautta Tesla on koko historiansa ajan aiheuttanut mielipahaa polttomoottoreita rakastavassa kansanosassa. Sähköautot ovat sähkövispilöitä, patteriautoja ja leluja. Rakastajat taas suhtautuvat asiaan vailla kritiikkiä. Tesla on maailman paras auto ja polttikset dinosauruksia. Totuus on jossain puolivälissä, mutta kriitikoiden kannattaisi ainakin kertaalleen kokeilla tehokasta sähköpeliä. En usko, että yksikään nopeista autoista pitävä viitsii haukkua Plaidin täydeksi kuraksi sitä kokeiltuaan. On Plaid toki paljon muutakin kuin supertehokas sähköauto. Se on tuote, joka kyseenalaistaa monet automaailman periaatteet. Uudesta Model S:stä on hukattu kokonaan fyysinen vaihdevalitsin ja vilkkuviiksi. Kaikki toiminnot hoidellaan joko ohjauspyörästä tai keskikonsolin näytöltä. Tai oikeammin ei edes ohjauspyörästä, sillä senkin Tesla on korvannut Yoke-ohjainlaitteella. Kyseessä on neliskanttinen ”leluratti”. Autoon saa halutessaan myös tavanomaisen ohjauspyörän. Sinänsä Yoke hoitaa hommansa varsin kunniallisesti. Vilkkuviikseä ei osaa kovin kauaa kaivata, sillä ratin kosketusnapit toimivat moitteetta. Myös yläkaaren puuttumiseen tottuu, mutta luvassa on varmasti lukuisia lipsahduksia. Koeajolla niistä meinasi siunaantua liikenneympyrässä vaaratilanne. Vaihdevalitsijan puuttumiseen niin ikään tottuu, mutta vedon operoiminen näytöstä ei kyllä heti aukea. Fyysisestä vaihdestaakista tuskin olisi ollut suurta haittaa. Yoke-ohjauslaite on Model S:n operoinnissa keskiössä. Peukaloilla toimivat rullat ohjaavat käytännössä kaikkea ajossa tarvittavaa. Vasen puoli hoitavat audion äänensäädön ja lasinpyyhkijöiden operoinnin. Ne ovat siis saman napin takana. Oikea rulla on pyhitetty vakionopeudensäätimelle ja autopilotille. Minimalismi on toimiva ratkaisu, vaikka vaatiikin pienen totuttelun. Ohjaamo noudattelee merkin aiempaa suuntausta ja periaatteessa etupenkillä on vain Yoke-ratti ja kaksi näyttöä. Toinen on ohjaimen yläpuolella ja toinen keskikonsolissa. Keskikonsolin näytön ja Yoken kautta ohjaillaan kaikkea autoon liittyvää. Ja mittaristosta katsellaan ajonopeus ja muut tärkeät infot. Ohjaamo on siisti ja kliininen. Avaimena toimii edelleen joko älypuhelin tai luottokorttihenkinen avainkortti. Autoon sisään pääsee vilauttamalla korttia etu- ja takaoven väliseen pilariin. Puhelimella riittää, että omistaja lähestyy autoa. Kätevää touhua, eikä avainta ei varsinaisesti tule ikävä. Autossa on lisäksi lemmikkitoiminto, joka viilentää tai lämmittää auton haluttuun lämpötilaan. Juuri tällaiset asiat tekevät Teslasta muita modernimman ja ennakkoluulottoman auton. Varttimaili alle kymmenessä sekunnissa Model S on hyvän kokoinen perheauto,jossa matkustaa viisi henkilöä mukavasti. Enemmän tilaa halajaville on toki tarjolla myös Model X. Senkin saa halutessaan Plaid-versiona, mutta selkeästi korkeamman perhemallin kohdalla kiihtyvyydestä pitää hieman tinkiä. Model X Plaid nimittäin kuluttaa kiihdytykseen ikuisuudelta tuntuvan 2,6 sekuntia ja varttimailiin tuhraantuu 9,9 sekuntia. Ehkä nuo riittävät 7-paikkaiselle perheautolle. Tesla on osannut optimoida myös kulutuslukemia, sillä vaikka ruutia piisaa roimasti, on WLTP:n mukainen toimintamatka on 600 kilometriä. Keskikulutukseksi luvataan 18,7 kWh / 100 km, ja useimmiten se pitää hyvin paikkaansa. Toki kaasujalalla ja kelillä on suuri vaikutus todelliseen toimintamatkaan. Yksi valttikortti pienen kulutuslukeman tavoittelussa on se, että Model S omaa maailman pienimmän ilmanvastuskertoimen 0,208 Cd. Ilmanvastuskertoimella on suuri vaikutus auton kulutukseen, mikä lon sähköautopuolella entistä suuremmassa roolissa. Akun kapasiteetti Tesla ei ulkopuolelle kerro, mutta Model S Plaidin tapauksessa sen on oltava reippaat 100 kWh, sillä toimintasäde on pitkä. Akkutekniikka on kuitenkin kunnossa, ja maksimissaan auto ottaa latausta 250 kW teholla. Se ei ole markkinoiden suurin luku, mutta Superchargerilla voi parhaimmillaan ladata 291 km toimintasädettä vartissa. Tesla Model S Plaid on ajokokemus, joka jää väkisinkin mieleen. 2,1 sekunnissa sataseen kiihtyvä auto on kokemus, jonka rinnalla superautostatuksen omaavat polttomoottoriautot tuntuvat laimeilta. Kaiken lisäksi kyseessä on helppo ja mukava perheauto. Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Tesla Model S Plaid Hinta alkaen 143 990 € Moottori Kolme sähkömootoria, neliveto Teho 760 kW (1040 hv) Vääntö 1420 Nm Vääntö 1420 Nm Akku Akuston energiasisältö (teoreettinen/käytössä oleva): 100 / 95 kWh. Lataus: Type 2 11 kW (3 x 16 A), CCS 250 kW. Toimintamatka 600 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 2,1 s Huippunopeus 320 km/h Kulutus l/ 100 km 18,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 5021 mm, leveys 1987 mm, korkeus 1431 mm, akseliväli 2960 mm Tavaratila: 709 l Omamassa: 2265 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 4 vuotta / 80 000 km, ajoakku 8 vuotta / 240 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?