Tesla Model X -tyyppiviat

Tesla Model X:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.
Tesla Model X

Tesla Model X:n mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Tesla Model S, Model X: Kosketusnäyttöruudun häiriö. Multimedianäytön eMMC -8GB-multimediakortin kuluminen saattaa aiheuttaa pitkäaikaisen näytön katoamisen. Tämän seurauksena saattaa myös näytön uudelleenkäynnistäminen johtaa tiettyjen toimintojen katoamiseen ja/tai virheilmoitukseen. Häiriö voi vaikuttaa peruutuskameran, vilkkujen ja tuulilasin huurteenpoiston toimintaan. Päivitettävä. Päivityksen avulla korjataan virhetoiminnot. Toisessa vaiheessa vaihdetaan muistikortti 8 GB 64 GB-korttiin. Valmistusaika, ennen maaliskuuta 2018. ADAC 02/2021.
  • Tesla Model X: Koristelistan kiinnitys, SB-20-12-005: Mahdollinen asennusvirhe: Uretaani, joka sitoo tuulilasin ja lasin välisen koristelistan. Tähän liittyy riski, että paneeli voi löystyä tai irrota ajan myötä. Emme tiedä tämän ongelman aiheuttamista onnettomuuksista tai loukkaantumisista. Jos paneeli irtoaa ajoneuvosta ajon aikana, se voi aiheuttaa vaaran muille autoilijoille ja lisätä henkilövahinkojen tai törmäysten riskiä. Tarkastamme ajoneuvot, joihin vika saattaa vaikuttaa, ja testaamme, että osa on liimattu oikean eritelmän mukaisesti. Jos autossa on viallinen osa tai se irtoaa, korjaamme vian poistamalla listan, levittämällä pohjamaalia liimapintaan ja kiinnittämällä listan oikean eritelmän mukaisesti. Jos osa on ehjä, käytämme sitä uudelleen. Jos osa puuttuu tai on vaurioitunut, käytämme uutta osaa. aloituspäivä 8.3.2021, ajoneuvojen lukumäärä 12, Traficom.
  • Tesla Model X: Kolmannen istuinrivin kiinnitys, valm.aika: 28.10.2016 – 16.08.2017. Kolmannen istuinrivin istuimet saattavat kolaritilanteessa irrota, joka 2017 on matkustajalle turvallisuusriski. Korjaustoimet ovat asiakkaalle maksuttomat. Valmistaja on informoinut ajoneuvon haltijoita virheestä. Työ merkitään valmistajan huoltotiedostoon. ADAC 10/2017.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei tilastoissa

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei mukana ADAC-tiepalveluraportissa

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Uudehko malli, ei vielä käyttäjien ilmoittamia vikoja

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.