Volkswagen Jetta -tyyppiviat

Volkswagen Jettan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Volkswagen Jettan mahdolliset tyyppiviat selviävät Moottorin kokoamista kattavista katsastustilastoista ja vikaraporteista. Useista lähteistä koottu vikatietolista helpottaa auton ostopäätöksen lisäksi myös jo omistuksessa olevan auton korjaustarpeiden arvioimista.

Vikatietolistan kotimaisia lähteitä ovat Autoliitto, A-Katsastus Oy ja Traficom.  Saksasta tietoa kerätään ADAC:n, TÜV:n, Dekran, GTÜ:n, ja KBA:n tilastoista. Saksasta onkin kerätty muun muassa kattavat tiepalveluraportit, sillä siellä autojen määrä on suuri. Myös Britannian ajoneuvohallintokeskus DVSA on edustettuna.

Takaisinkutsuja

  • Käynnistysmoottorin tarkastus: Dieselmoottorilla ja start-stop-järjestelmällä varustetuissa rajallisen valmistusajanjakson autoissa on mahdollista, että solenoidikytkimen palautusjousen vinon asennon tai rikkoutumisen takia käynnistysmoottorin ohjaus toimii jatkuvasti. Osat voivat kuumentua ja aiheuttaa tulipalon. Vialliset solenoidikytkimet pitää vaihtaa, Traficom 2/2018. Koodi 27F9. Valm.aika: 03.–06/2011, ADAC 2/2018.
  • ESC-ohjainlaite: Lämpömekaaninen ABS-ohjausyksikön kuormitus saattaa johtaa maadoituksen virheeseen ja katkaista virran ABS/ESC-yksiköstä ja tämän toiminnan. Ohjausyksikkö päivitetään, joka päivitys paremmin itsetestillä korjaa tämän virheen. Koodi 45F2. Valm.aika: vuosimalli 2009, ADAC 12/2017.
  • ESC-ohjainlaite: ESC-ohjainlaitteen maadoitusliitoksessa saattaa ilmetä häiriö ohjainlaitemoduulien lämpömekaanisen ylikuormituksen vuoksi. Ohjainlaite ei siinä tapauksessa enää välttämättä toimi luotettavasti. Kampanjan piiriin kuuluvien autojen ESC-ohjainlaitteen ohjelmisto on päivitettävä, Traficom 06/2017.
  • Moottorin ohjainlaite: (Golf Variant, Jetta, Golf Plus, Beetle Cabrio, Passat Variant, Passat Limosine, EOS, Golf Cabrio, Beetle, Passat CC, Volkswagen CC, Tiguan, Touran, Scirocco, Sharan, Amarok, Caddy). Kaikkien kampanjan piiriin kuuluvien, tyypin EA189 dieselmoottoreilla varustettujen autojen moottorin ohjainlaitteessa on ohjelmisto, jonka avulla voidaan tunnistaa testipenkkitilanne. 1,2- tai 2,0-litraisella moottorilla varustetuissa autoissa suoritetaan moottorin ohjainlaitteen päivitys. 1,6-litraisten moottorien kohdalla autoihin on moottorin ohjainlaitteen päivityksen lisäksi asennettava ilmanvirtausohjain ilmamassanmittarin ja ilmansuodattimen yläosan väliin. Asia koskee vain VW-henkilöautoja ja VW-hyötyautoja, joissa on 3- tai 4-sylinterinen dieselmoottori EA189 (tuotantoajankohta vuoden 2007 puolen välin jälkeen eli alkaen mallivuodesta 2008). Tyypin 189 moottoriperheeseen kuuluu dieselmoottoreita, joiden iskutilavuus on 1,2, 1,6 tai 2,0 litraa, Traficom 2016.
  • Yhdystukitaka-akselisto: Upotelevyjen jälkiasennus. Yhdystukitaka-akseliston (PR-nro 0N9) pitkittäistukivarsi saattaa yksittäistapauksissa murtua aiemmin syntyneen, mutta huomaamatta jääneen vaurion seurauksena. Vaurio saattaa syntyä voimakkaassa peräänajossa tai takapyörän törmätessä peruutettaessa voimakkaasti korkeaan esteeseen (kuten korkeaan reunakiveykseen). Kampanjan piiriin kuuluvien autojen yhdystukitaka-akseliston molempien pitkittäistukivarsien sisäpuolelle kiinnitetään upotelevyt. Koskee mallivuosia 2011-2014, joissa yhdystukitaka-akselisto (PR-nro 0N9), KBA 2014, Traficom 2015.
  • 1.2 TSI: Turbon paineensäädössä (hukkaportti) voi olla vikaa, seurauksena tehon lasku tai kytkeytyminen hätäohjelmalle, ADAC 2012.
  • PTC-sähköelementin maajohdin, vian vuoksi tulipalo mahdollinen, ADAC 2008, VOSA 2007, 2008, KBA 2009.
  • DSG-automaattivaihteiston ohjelmisto 1.4 TSI. Kytkin voi jäädä auki eikä auto kulje, ADAC, KBA, VOSA 2009.
  • Dieselien sähkötoimisen lisälämmittimen PTC-sähköelementin maajohdin, Traficom 2007, 2008.

Katsastuksessa havaittuja vikoja

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Ei erityisiä vikakohteita (2017, 2015, 2014, 2009), Traficom.
  • Ei tilastossa (2016) Traficom
  • Etuakselisto (2015, 2013-2011), Traficom.
  • Jousitus ja iskunvaimennus (2013-2010, 2007, 2005), Traficom.
  • Käyttöjarrun dynamometritesti (2013, 2012, 2011, 2010), Traficom.
  • Käyttöjarru (2013, 2011, 2010, 2006, 2005), Traficom.
  • Bensiinimoottorin pakokaasumittaus (2013, 2011), Traficom.
  • Seisontajarrun dynamometritesti (2011, 2010, 2008, 2007, 2006), Traficom.
  • Dieselmoottorin pakokaasumittaus (2008, 2007), Traficom.
  • Sisäinen valvontajärjestelmä (2005), Traficom.
  • Jettaa ei eritelty Saksan TÜV-, GTÜ- eikä DEKRA-raporteissa, katso Volkswagen Golf.

Tielle jättäviä vikoja ADAC

(sulkeissa ajoneuvon vuosimalli, jos se on tiedossa)

  • Jetta ei eritelty tilastossa, katso VW Golf, jonka tekniikkaan Jetta pääosin perustuu.

Käyttäjien ilmoittamia vikoja

  • Jetta ei eritelty tilastoissa, katso VW Golf!
  • Suomessa on havaittu, että dieselmoottorien yhteydessä olevat kaksoismassavauhtipyörät eivät tahdo kestää auton moottorin käyttöikää. Kilpailu- ja kuluttajaviraston mukaan kaksoismassavauhtipyörä on kulutusosa, jonka vaihtoon on varauduttava auton moottorin käyttöiän aikana. Maantieajopainotteisessa käytössä kaksoismassavauhtipyörä voi kestää useita satoja tuhansia kilometrejä. Valtaosassa tapauksista vauhtipyörän ja / tai kytkimen vaihtaminen tulee eteen 200 000- 300 000 kilometrin ajon jälkeen. Sen sijaan rasittavassa kaupunkiajossa tai vedettäessä perävaunua, kaksoismassavauhtipyörän käyttöikä lyhenee: Vaihto on työläs ja kallis toimenpide ja se tulee tehtäväksi 100 000 – 200 000 ajokilometrin välillä: Myyjän tulisi kertoa, että kaksoismassavauhtipyörä on tekniikaltaan sellainen, että siinä on kuluvia osia. Kaksoismassavauhtipyörä koostuu liikkuvista osista, jotka kuluvat, väsyvät ja vanhentuvat käytön myötä. Kuluttajalle pitäisi kertoa ennen kaupantekoa, että vauhtipyörän rakenne on sellainen, että sitä pitää korjata ennen moottorin normaalin kestoiän päättymistä. Lisätietoa:KKV
  • Tyyppivika: Moottorivaurioita 1.2 TSI- ja 1.4 TSI –moottoreissa jakoketjun hajoamisen myötä (goodwill-jatkotakuu), Vikatapauksessa kannattaa vaatia jatkotakuuta, sillä kyseessä on selkeä tyyppivika, jonka korjauskustannukset voivat olla kalliit. VW –konserni on ollut nihkeä korvaamaan jakoketjuvikoja ja niiden aiheuttamia mahdollisia moottorivaurioita. Rakennetta parannettu vuoden 2012 paikkeilla. Suomen kuluttajariitalautakunnan mukaan jakoketjun tulee kestää koko moottorin käyttöiän, mikä VW-konsernin ilmoituksen mukaan on 250 000 km. Näin ollen kuluttaja voi vedota tyyppivikaan takuun jälkeenkin Vikatapauksessa jakoketju ei ole kestänyt sitä, mitä kuluttajalla on yleisen mittapuun mukaan aihetta olettaa. Myyjällä on vastuu tuotevirheistä. Myyjä vastaa tuotteesta takuun jälkeenkin. Takuu on vapaaehtoinen lisäetu. Jakoketju ei ole kulutusosa, kuten jakohihna, jolle on määritelty tietty vaihtoväli iän ja/tai kilometrimäärän mukaan. Jakoketjun kestosta lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) verkkosivuilla: KKV
  • Pienempien moottoreiden yhteydessä oleva 7-vaihteinen automaattivaihteisto (DSG-kaksoiskytkinvaihteisto, kuivakytkin) saattaa oikutella ja sen korjaaminen on kallista. Vikatapauksessa kannattaa vedota tyyppivikaan takuuajan jälkeenkin. Isompien moottorien yhteydessä oleva DSG-automaatti märkäkytkimellä on osoittautunut kestävämmäksi. Lisätietoja Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) ohjeesta ”Virhevastuu ja takuu autokaupassa”. KKV

Mitä Moottorin autojen tyyppivikojen listaus paljastaa?

Pelkät katsastustilastot eivät tietenkään kerro kaikenlaisista vioista, mutta kerätyt katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien käyttökuluihin ja turvallisuuteen vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut puutteet ja ongelmat liittyvät useimmin jarruihin, pyöräntuentaan nivelineen sekä voimalinjaan.

Katsastusraporttien tukena tarjottavat tiepalveluraportit tekevät kokonaisuudesta arvokkaan. Niin sanotut tielle jättävät viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat ja saattavat tuoda täysin toisenlaisia ongelmia esille. Näistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin ja näistä suurin osa tänä päivänä akun pettämiseen.

Ymmärrettävästi katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro aivan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kohdalla kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle. Nämä ilmenevät usein hitaasti kasvavana äänenä, värinänä tai moottorin tehottomuutena ja ne tulee korjata ennen täystuhoa.

Takaisinkutsut ilmenevät korjauskehotuksena valmistajan havaitessa automalleissaan mahdollisen ongelman tai valmistusvian. Nämä korjataan auton omistajalle ilman ylimääräisiä kustannuksia. Niiden osalta on tärkeää tietää työ suoritetuksi tai hoitaa asia kuntoon.

On myös hyvä muistaa, että automallin niin sanotun laadun ohella myös kuluttajan toimenpiteillä, kuten ajotavalla, auton hoidolla, huolloista huolehtimisella sekä vikojen korjauttamisella on ratkaiseva vaikutus auton kuntoon.

Tutustu myös koeajoihin!

Moottorin koeajaa kaikkia Suomessa myytävät automallit. Kattava koeajojen arkisto tarjoaa koeajoja jo yli 80 automerkiltä ja lista päivittyy jatkuvasti.