21.2.2025 Koeajo Sähkö Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitä tapahtuu, kun hippipakuun isketään neliveto ja kovat tehot? Kaikilla on hauskaa. ID.Buzz nousi heti ilmestymisensä jälkeen sähköpakettiautojen tilastokärkeen, eikä ole luovuttanut paikkaansa pois. Tämä ei ole ihme, sillä kyseessä on tunnelmallinen ja hienon ajettavuuden omaava monikäyttöauto. Etenkin jos takaosasto on täynnä penkkejä.Volkswagenin sähköpaku tuli markkinoille 2022 ja GTX-versiota on saatu odotella siitä saakka. Nyt tehomalli on tosiasia, ja voi ristus millainen paketti autosta onkaan leivottu kasaan.GTX:n voimalinjasta irrotetaan 340 hv (250 kW) ja 560 Nm. Eroa edelliseen on etenkin väännön kohdalla melkoisesti, sillä aiemmin vääntöä oli ”vaivaiset” 310 Nm. Tehonlisä tarkoittaa suorituskykyä, joka pistää väkisin hymyilyttämään. Auto on luonnollisesti nelivetoinen.GTX-malli kiihtyy nollasta sataan 6,5 sekunnissa, ja kyseessä on pakettiauto. Kiihtyvyys on roisia ja tuntuu ratin takana hieman huvittavalta. Hippihenkisen bussin ei pitäisi olla näin ripeä, ja juuri siksi se on vallattoman hauska. Koeajolle sattui sopiva lumikeli (ja suljettu alue). joten pienelle leikille oli oikeat olosuhteet. Volkswagen ID.Buzz menee iloisesti nelipyöräluisussa ja kiihtyy liukkaallakin vaivattomasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaisiko olla seitsemän istuinta?Buzzia on saatavilla sekä Cargo-pakuna, että 5–7–paikkaisena henkilöautona. Istuimia voi olla korin pituudesta ja kokoonpanosta riippuen joko viisi, kuusi tai seitsemän. Vastaavia malleja ei ole markkinoilla paljon, mikä nostanee auton mielenkiintoa suuremman perhekoon yksiköissä.Tehoversion akku on versiosta riippuen 79–86 kWh ja se takaa WLTP-mittaustavan mukaan 390–420 km:n toimintamatkan. Pikalatausteho on maksimissaan 200 kW, ja 5–80 prosentin varaustila saavutetaan 30 minuutin mittaisella latauksella. Latauskäyrä on siis kunnossa.Aivan ilmaista suorituskyky ei ole, sillä vajaavetoinen ID.Buzz maksaa edullisimmillaan 52 390 euroa ja nelivetoinen tehopakkaus 74 190. Toki GTX:n kohdalla pitää muistaa, että nelivetoisuus ja teholisä tuovat myös isomman akun.Kallein versio on pitkällä akselivälillä varustettu 86 kWh-versio, jonka hintalapussa seisoo 77 490 euroa. Se on jo paljon rahaa, mutta vastaavia 7-paikkaisia ei juuri ole tarjolla. Etenkään näin hauskassa ja ripeässä paketissa. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 27.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz Cargo – mieleenjäävä käyntikortti yritykselle 14.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz – Hippipaku kääntyi sähköhitiksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän 17.9.2023 Ajoneuvot VW ID. Buzz California: painava unelma 7.12.2022 Ajoneuvot Octavia ja Touran uusintakierroksella, Lucid Air ja muut uutuudet esittäytyvät – Euro NCAP joulukuu 2022 25.9.2022 Ajoneuvot Volkswagen ID. Buzz – Vuoden pakettiauto 2023 toimii myös ensihoidon tehtävissä 10.3.2022 Ajoneuvot Volkswagen ID. Buzz – saako tila-autosta coolin retrolla ja sähköllä? 13.1.2022 Ajoneuvot VW Kleinbus tekee paluun sähköisenä I.D. Buzzina 9. maaliskuuta 21.9.2021 Ajoneuvot Volkswagenin sähköbussi ajaa itse – ID.Buzz AD Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen