23.3.2024

Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän

Kuva Aake Kinnunen
Volkswagen ID. Buzz GTX LWB

GTX-sporttia tarjotaan nyt myös Volkswagenin sähköpakuun, mutta samalla tulevat muut ominaisuudet ovat ehkä käyttäjän kannalta mielenkiintoisempia.

Volkswagen on esitellyt urheilusävyisiä sähkömalleja GTX-mallimerkinnän avulla. Alkuvuoden malliesittelyihin liittyy myös ID. Buzz GTX, joka tosin on mielenkiintoinen ehkä hiukan eri syistä kuin vaikkapa ID.3 GTX. Tehdas toki muistuttaa, että 250 kW (340 hv) tekee autosta tehokkaimman "Bullin" koskaan, mitä ei ole maltillisten Type 2 Kleinbusien jälkeen vaikea uskoa.

Volkswagen ID. Buzz GTX LWB

Todellinen etu GTX:stä saavutetaan kuitenkin 4Motion-nelivedon muodossa. Samalla pakettiauton vetokyky kasvaa enimmillään 1 800 kilogrammaan, mikä on tuntuva parannus ammattikäytössä. Toki 0–100 km/h onnistuu myös 6,5 sekunnissa teholisäyksen ansiosta, mutta tavaroiden tai kyytiläisten hölskyttely lienee harvoin tarkoituksenmukaista.

Volkswagen ID. Buzz GTX esittelee samalla Eurooppaan Buzzin pitkän akselivälin version, joka tuo tarjolle kuusi- ja seitsemänpaikkaiset versiot. Keskimmäisen istuinrivin saa halutessaan kaksi- tai kolmipaikkaisena ja niiden pituussäädössä on perus-Buzzia enemmän säätövaraa. Kaikki istuimet käytössä seitsemänpaikkaisessa Buzzissa on 306 litraa tavaratilaa ja istuimet käännettynä enimmillään 2 469 litraa. Tilaa on reilut 340 litraa perus-Buzzia enemmän. Pitkän akselivälin yhteydessä saatavilla on myös panoraamalasikatto sähköisellä maitolasilla, ikään kuin viittauksena vanhoihin Samba-pikkubusseihin.

Volkswagen ID. Buzz GTX LWB

Pitkän akselivälin myötä tarjolla myös akkukoko kasvaa. ID. Buzz GTX LWB:ssä on 86 kWh akkukoko (91 kWh brutto). Isomman akkuversion pikalatausteho on 200 kW. Tavallisen akselivälin ID. Buzz luottaa 79 kilowattitunnin akkuun, jonka pikalatauksen huipputeho on 185 kW.

Volkswagen ID. Buzz GTX LWB

Ulkoisesti Volkswagen ID. Buzz GTX noudattelee muita uusia GTX-malleja. Hiukan asenteellisemmat puskurit on varustettu kiiltomustilla yksityiskohdilla ja edessä nuolimallisilla valoilla. Myös vannedesigneissa on eroja. Cherry red on uusi ulkoväri, joka on saatavissa joko yksi- tai kaksivärisenä yhdessä hopeanharmaan kanssa. Sisustassa erot ovat muita GTX-malleja vähäisemmät, mutta punaiset ompeleet ja musta kattoverhoilu ovat malliversion erikoispiirteitä.

Uusi tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö on 12,9 tuumaa (+0,9 tuumaa edeltäjään) ja se tukee uudempaa ohjelmistoversiota Ida-ääniavustimen kera. Myöhemmin luvassa on myös ChatGPT-tekoälypäivitys, jonka pitäisi kasvattaa Idan vastausmahdollisuuksia tuntuvasti. Tuulilasin heijastusnäyttö ja Park Assist Plus -pysäköintiavustin kuuluvat myös päivitettyyn varustevalikoimaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat