7.12.2022 Ajoneuvot Octavia ja Touran uusintakierroksella, Lucid Air ja muut uutuudet esittäytyvät – Euro NCAP joulukuu 2022 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Loppuvuoden viimeinen Euro NCAP -erä sisältää jälleen yli kymmenen uutta automallia aina Lucidin mielenkiintoisesta Air-sähkösedanista Škoda Octavian päivitettyyn tulokseen. Vuoden 2022 viimeinen tuloserä Euro NCAP -tuloksia jatkaa marraskuun linjaa, eli tuloksia on jälleen erittäin runsaasti. Sinänsä tuloksissa ei ole mitään erityisen dramaattista, sillä viisi tähteä on jälleen oletustaso jopa uusien automerkkien suhteen. Kolme automallia jäi kuitenkin tästä niukasti, joskin ne kaikki ovat tuloksiaan täydentäviä uusijoita tai perustuvat aiemmin arvioituun autoon. Tuttuun tapaan Euro NCAP antaa autoille yleisarvosanan tähtinä. Yleisarvosanaan vaikuttavat osa-aluepisteet, jotka ilmaistaan prosentteina osa-alueen maksimipisteistä. Kategorioista aikuiset ja lapset viittaavat Euro NCAP:in arvioon eri kokoisilla testinukeilla tehdyistä törmäyskokeista. Kevyt liikenne on arvio auton turvallisuudesta jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kanssa sekä onnettomuuksien välttämisessä. Ajoavustimet arvioi auton kuljettaja-avustimia muiden ajoneuvojen ja liikenteen suhteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Chery Omoda 5 – 5 tähteä Aikuiset: 87% Lapset: 87% Kevyt liikenne: 68% Ajoavustimet: 88% Kiinalaisen Cheryn kompakti crossover Omoda 5 on eräs tuloslistan mielenkiintoisimmista, jopa uutuuksien kategoriassa. Valmistajan mukaan O merkitsee täysin uutta ja Moda merkitsee tietysti muotia tai trendiä. Omoda 5 on muuten ainakin tässä vaiheessa varustettu aina polttomoottoripohjaisella voimalinjalla. Citroën C4 X – 4 tähteä (2021) Aikuiset: 80% Lapset: 83% Kevyt liikenne: 57% Ajovustimet: 63% Suomessa ainoastaan täyssähköisenä Citroën ë-C4 X:nä myytävä uutuusmalli sai Euro NCAP:ilta rinnakkaismallituloksen "perinteisen" C4:n kanssa, joten auto arvioitiin neljän tähden tasoiseksi viime vuoden arvosteluasteikolla. Ford Puma – 4 tähteä Aikuiset: 75% Lapset: 84% Kevyt liikenne: 70% Ajoavustimet: 69% Päivittynyt Ford Puma arvioitiin nyt neljän tähden arvoiseksi. Kuljettajan ja takamatkustajan rintakehän suoja jäi etutörmäystilanteissa kohtalaiseksi. Peräänajossa etupenkkien niskatuki arvioitiin niin ikään kohtalaiseksi. Sivutörmäystilanteessa etumatkustajan retkahdus tuotti Pumalle heikon arvosanan. Lasten osalta etutörmäyksessä turvaistuimessa olevan 6-vuotiaan pään ja korokeistuimella olevan 10-vuotiaan niskan suoja jäi tyydyttäväksi. Ford Puma ei yllätä keulan rakenteilla kevyen liikenteen osa-alueella, sillä auto sai kritiikkiä tuulilasin sivu- ja alareunan jäykkyydestä. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminnassa oli parannettavaa kevyen liikenteen osalta. Huonojen etuistuinten takia auto ei kuitenkaan saanut AEB-järjestelmän hitaiden nopeuksien testeistä pisteitä, pudottaen myös ajoneuvoja koskevan hätäjarrutuksen pisteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ford Ranger – 5 tähteä Aikuiset: 84% Lapset: 90% Kevyt liikenne: 74% Ajoavustimet: 84% Fordin avolavauutuus yltää erinomaisiin tuloksiin, mikä ei toisaalta ole kookkaalta ja modernilta automallilta yllätys. Aikuisten törmäyskokeista huomautettavaa löytyi takamatkustajan rintakehäsuojasta etutörmäyksessä ja kuljettajan rintakehäsuojasta sivutörmäyksessä, molempien jäädessä kohtalaiseksi. Sama arvio koski myös etumatkustajan säärtä etutörmäyksessä. Ranger on myös aggressiivinen törmäyksen osapuoli etutörmäyskokeiden perusteella. Lasten suhteen huomautus koskee joidenkin i-Size-lastenistuinten asentamista takapenkin reunapaikoille. Kevyen liikenteen osalta Ford Rangerin tulos oli tyypillinen, eli keulan rakenteista ajovalot, tuulilasin karmit ja konepellin etureuna olivat hankalia alueita mahdolisessa törmäystilanteessa. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kohtalaisesti jalankulkijoihin ja hyvin pyöräilijöihin. Land Rover Discovery Sport – 5 tähteä Aikuiset: 84% Lapset: 89% Kevyt liikenne: 71% Ajoavustimet: 85% Land Roverin monituisesta mallistosta arvioitiin tällä kertaa Discovery Sport. Täysleveän etutörmäyksen takamatkustajan rintakehäsuoja jäi kohtalaiseksi. Discovery Sport sai saman arvion myös kuljettajan rintakehäsuojasta pylvääseen kohdistuvassa sivutörmäyksessä, sillä istuimen sivuturvatyyny ei toiminut odotetulla tavalla. Auto on myös aggressiivinen osapuoli mahdollisessa keulatörmäyksessä. Lasten osalta huomautus koski joitain vyötettäviä lastenistuimia takapenkin reunapaikoilla. Kevyen liikenteen kokeissa Discovery Sportin keularakenne sai kritiikkiä konepellin etureunan ja sivujen osalta. Auton turvajärjestelmät toimivat odotetulla tavalla. Lexus RX – 5 tähteä Aikuiset: 90% Lapset: 87% Kevyt liikenne: 89% Ajoavustimet: 91% Uuden polven Lexus RX selviytyi Euro NCAP:in kokeista hyvin. Kuljettajan ja takakehän rintakehäsuoja jäi kohtalaiseksi. Lexus RX on varustettu etumatkustajien väliin tulevalla turvatyynyllä, joka esti myös kokeissa matkustajien keskinäisen törmäämisen sivutörmäyksessä. Valmistaja ei kuitenkaan osoittanut, että tyyny toimisi yhtä hyvin kaikissa tilanteissa, joten arvosana kokeesta jäi välttäväksi. Lexus RX:n keularakenne sai kevyen liikenteen osalta tyypillisen moitteen tuulilasin sivureunojen rakenteesta. Muilta osin auton turvavarusteet ja avustimet toimivat odotetusti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lucid Air – 5 tähteä Aikuiset: 90% Lapset: 91% Kevyt liikenne: 78% Ajoavustimet: 84% Entisten teslalaisten perustama Lucid on vihdoin tuomassa Air-edustussedaninsa myös Eurooppaan. Euro NCAP:in perusteella esteitä ei ainakaan ole. Etutörmäyksessä kookas sähköauto sai kohtalaisen arvion etumatkustajien reisisuojasta, sillä vaikka testitulokset olivat hyvät, ei Lucid pystynyt osoittamaan suojan tason säilyvän myös erikokoisten matkustajien kanssa. Auto on myös kohtuullisen aggressiivinen törmäyksen osapuoli. Useimpien muiden autojen tavoin Lucid Airiin kohdistuva kritiikki kevyen liikenteen kokeissa kohdistuu tuulilasin reunoihin. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi hyvin jalankulkijoihin ja kohtalaisesti pyöräilijöihin. Maxus MIFA 9 – 5 tähteä Aikuiset: 93% Lapset: 89% Kevyt liikenne: 73% Ajoavustimet: 83% Kiinalaisen sähköautomerkin Mifa 9 jatkaa tutulla linjalla, eli kyseessä on hyötyajoneuvoihin keskittyvän Maxuksen tila-automalli. Mifa 9:n takaa löytyy muualla maailmassa G90:nä nähtävä polttomoottorimalli. Mifa 9:n törmäyskokeiden dramaattisin tulos oli sivutörmäyskokeen kohtuullinen suoja kuljettajan rintakehälle. Lastenistuimia autoon saa puolestaan hyvin eri paikoille. Tuulilasin alaosan lisäksi Maxus Mifa 9 sai moitteita kevyen liikenteen osa-alueella ajovalojen rakenteista. Auton turvajärjestelmät toimivat odotetusti, mutta auton nopeusrajoitusten tunnistus ei täyttänyt Euro NCAP:in kriteerejä, joten siitä ei myönnetty autolle pisteitä. Mercedes-Benz GLC – 5 tähteä Aikuiset: 92% Lapset: 90% Kevyt liikenne: 74% Ajoavustimet: 84% Mercedeksen uuden mallipolven GLC selvitti Euro NCAP:in koettelemukset hyvin. Etutörmäyksessä GLC arvioitiin aggressiiviseksi osapuoleksi ja 10-vuotiaan korokeistuimella olevan lapsen kaulaan kohdistunut voima arvioitiin tyydyttäväksi. Sivutörmäyskokeessa kuljettajan rintakehän suoja jäi välttäväksi. Tulos perustui testinuken rintakehän puristumiseen. GLC:n keularakenteista moitteita kertyi konepellin etureunalle ja tuulilasin sivukarmeille. Auton turvajärjestelmät toimivat odotetusti, joskin takamatkustajan turvavyömuistuttimen istujan havainnointi arvioitiin epäonnistuneeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy MG 4 Electric – 5 tähteä Aikuiset: 83% Lapset: 80% Kevyt liikenne: 75% Ajoavustimet: 78% Kompaktiin perheluokkaan saapuva sähköauto MG 4 selviytyi muiden kilpailijoiden tavoin hyvin törmäyskokeista. Etutörmäyksessä takamatkustajan päänsuoja ja kuljettajan rintakehän suoja arvioitiin kohtalaisiksi. Sivutörmäyksen retkahdussuoja jäi välttäväksi ja peräänajotilanteessa takamatkustajan niskatuki on heikko. Etutörmäyksessä myös korokeistuimella olevan 10-vuotiaan niskasuoja jäi välttäväksi. Kevyen liikenteen osalta MG 4 sai moitteet tuulilasin sivukarmeista ja myös AEB-järjestelmän toiminnassa oli pientä petrattavaa. Peugeot 408 – 4 tähteä Aikuiset: 76% Lapset: 84% Kevyt liikenne: 78% Ajoavustimet: 65% Peugeot 408 on rakenteellisesti läheistä sukua Peugeot 308:lle, joten pikkuveljen testituloksia on hyödynnetty kattavasti joidenkin varmentavien törmäyskokeiden lisäksi. Myös kuvat ovat 308:sta. Seinämallisessa etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja jäi kohtalaiseksi. Toista ajoneuvoa simuloivassa osittaisessa liikkuvan esteen törmäyskokeessa kuljettajan säären tilanne arvioitiin kohtalaiseksi ja rintakehän suoja välttäväksi. Sivutörmäyksessä Peugeot 408 sai retkahdussuojasta kohtalaisen arvion. Lasten osalta Peugeotin uutuus sai etutörmäyksessä huomion niskasuojasta, joka jäi tyydyttäväksi lastenistuimessa olevan 6-vuotiaan ja kohtalaiseksi korokeistuimella olevan 10-vuotiaan osalta. Keulan rakenteiden osalta Peugeot 408 sai hyvän tuloksen kevyen liikenteen kokeissa, mutta poikkeuksellisesti koko tuulilasi sai huonon arvosanan jalankulkijan pään kannalta. Auton AEB-hätäjarrutusjärjestelmä toimi kevyen liikenteen kanssa tyydyttävästi ja kohtalaisesti muiden ajoneuvojen kanssa. Škoda Octavia – 5 tähteä Aikuiset: 86% Lapset: 84% Kevyt liikenne: 68% Ajoavustimet: 81% Škodan tuttu Octavia testattiin auton saapuessa 2019, mutta nyt se on mallipäivitysten yhteydessä testattu uusilla standardeilla. Osassa kokeista tulos on edelleen vuoden 2019 arviosta. Etutörmäyksessä kuljettajan rintakehän suoja jäi kohtalaiseksi ja Octavia arvioitiin melko aggressiiviseksi osapuoleksi törmäyksessä. Sivutörmäyksessä kuljettajan rintakehäsuoja jäi kohtalaiseksi ja etumatkustajien keskinäinen törmääminen sai heikon arvosanan, sillä Škoda ei kyennyt osoittamaan järjestelmän toimivuutta eri tilanteissa. Etutörmäyksessä 10-vuotiaan korokeistuimella olevan lapsen rintakehäsuoja oli tyydyttävä, mutta kaulasuoja jäi kohtalaiseksi. Sivutörmäyksessä 10-vuotiaan rintakehäsuoja jäi puolestaan heikoksi. Kevyen liikenteen osalta Octavian keulan vaikeimmat kohdat ovat tuulilasin reunat ja ajovalot. AEB-hätäjarrutusjärjestelmän toiminta arvioitiin tyydyttäväksi kevyen liikenteen osalta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Amarok – 5 tähteä Aikuiset: 84% Lapset: 90% Kevyt liikenne: 74% Ajoavustimet: 84% Volkswagen Amarok testattiin yhtä aikaa sisarmallinsa Ford Rangerin kanssa, mutta ajoneuvoista ei löytynyt merkittäviä eroavaisuuksia. Volkswagen ID. Buzz – 5 tähteä Aikuiset: 92% Lapset: 87% Kevyt liikenne: 60% Ajoavustimet: 90% Volkswagenin odotettu sähköinen pikkubussi selviytyi useimmista testeistä erinomaisin arvosanoin. Etutörmäyksessä takamatkustajan rintakehän suoja arvioitiin kohtalaiseksi. Sivutörmäyksessä lyhtypylvään kanssa verhoturvatyyny jäi osittain jumiin matkustamon verhoilun taakse, joten auto sai pistevähennyksen. Kevyen liikenteen suhteen ID. Buzzin korkea keula osoittautui hankalaksi. Tuulilasin sivureunat, alareuna ja koko konepellin etureuna merkittiin vaikeiksi alueiksi mahdollisessa yliajossa. Myös AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kevyen liikenteeseen kohtalaisesti. Volkswagen Touran – 4 tähteä Aikuiset: 77% Lapset: 81% Kevyt liikenne: 62% Ajoavustimet: 66% Volkswagen Touran arvioitiin auton saapuessa 2015, mutta nyt auto on arvioitu soveltuvilta osin uudelleen. Etutörmäyksessä etumatkustajien reisisuoja ja kuljettajan rintakehäsuoja arvioitiin kohtalaisiksi. Touran on myös jokseenkin aggressiivinen törmäysosapuoli. Sivutörmäyskokeessa Touran sai heikon arvosanan sivuttaisretkahdusta selvittävästä kokeesta. Etutörmäyksessä korokeistuimella olevan 10-vuotiaan rintakehään ja niskaan kohdistuneet voimat arvioitiin tasoltaan tyydyttäviksi. Lastenistuinten kohdalla keskirivin keskipaikka ja kolmannen rivin paikat vaativat pientä tarkkuutta. Volkswagen Touranin keularakenne sai kevyen liikenteen kokeissa perinteiset moitteet tuulilasin sivureunoista ja konepellin etureunasta. AEB-hätäjarrutusjärjestelmä reagoi kohtalaisesti kevyen liikenteen käyttäjiin. Ajoavustimien pisteitä verotettiin puuttuvista ominaisuuksista johtuen. Lähde ja kuvat: Euro NCAP Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – 1991 Rover Mini Classic 1300 oli aikamatka 60-luvulle jo uutena 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 - huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?