Ford Puma mHEV koeajo

Ajoneuvot Koeajo 20.7.2022

Koeajo: Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV Powershift – kaivattu automaattitäydennys

Ford Puma mHEV oli alkuun tarjolla vain manuaalivaihteistolla. Nyt mallisto on saanut luokassa kaivatun automaattivaihteiston, joka on tässä tapauksessa toteutettu kaksoiskytkintekniikalla. Hyvää: vaivaton suorituskyky, alustan toiminta vauhdikkaammassa ajossa. Huonoa: vaihteiston toiminta hitaissa nopeuksissa, 48V-järjestelmän viive.

Ford Puma sijoittuu jatkuvasti suosiotaan kasvattavaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Nämä pystyvät usein haastamaan jo sukupolvea vanhemmat kokoluokkaa isommat autot sekä varustelun että tilojen suhteen. Automaattivaihteisto on tärkeä edellytys tässä luokassa menestymiseen ja nyt myös Puman kevythybridimallisto sai tämän täydennyksen.

Ford Puma mHEV koeajo

Ford Fiestan kanssa tekniikkansa jakava Puma on autona jo tuttu aikaisemmista koeajoista. Myös nyt ajossa olevaan voimanlähteeseen olemme tutustuneet aiemmin manuaalivaihteiston parina. Kuusiportaisen manuaalin lisäksi litraisen 155-heppaisen kolmipyttyisen jatkoksi on tarjolla uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.

Ajosuunta valitaan hieman vanhahtavalla ja suorastaan massiivisella vaihdekepillä. Sähköiset valitsimet eivät ole vielä juuri tähän kokoluokkaan löytäneet tietään. Liikkeellelähdössä on havaittavissa pientä viivyttelyä monien lajitovereiden tavoin. Myös kulmapyörittelyssä vaihteistolla tuntuu ajoittain olevan haasteita tehdä päätöksiä, minkä vuoksi ajomukavuus ei ole parhaiden automaattitoteutusten tasolla.

Kevythybridin voimalla

Auton mallinimessä lyhenne ”mHEV” tarkoittaa kevythybridijärjestelmää. Fordin tapauksessa pieni 48-voltin kevythybridijärjestelmän akku on sijoitettu apukuljettajan istuimen alle ja se antaa virtaa hihnakäyttöiselle integroidulle käynnistin-laturille, joka korvaa myös perinteisen laturin.

Hihnan välityksellä 15,6 hevosvoimalla varustettu sähkömoottori kerää talteen energiaa hidastuksissa ja vastaavasti avustaa kiihdytyksissä. Järjestelmän toiminnan huomaa selkeästi kuljettajan paikalta, ja tässä tapauksessa ei kovin positiivisella tavalla. Kaasupolkimen vapautuksen jälkeen auto rullaa ensin hetken perinteisellä moottorijarrutuksella, minkä jälkeen kevythybridijärjestelmä tulee mukaan varsin voimakkaalla lisäjarrutuksella. Ja tämä lisäjarrutus tuntuu varsin selkeänä nykäisynä etenkin taajamanopeuksissa. Kiihdytyksien aikana toiminta on sulavampaa.

Vauhti korjaa

Ajettavuuden osalta odotukset Pumaa kohtaan ovat korkealla, mutta niin sanottu perusmalli ei aivan täysin lunasta niitä. Etenkin ohjauksen keinotekoisen voimakas keskitys matalissa nopeuksissa ja yleinen tunnottomuus latistaa tunnelmaa ratin takana. Alusta puolestaan vakuuttaa toiminnallaan myös arkisessa ajossa.

Auto antaa paremman vaikutelman itsestään vauhdin kasvaessa ja mutkien tiukentuessa. Etenkin alusta toimii ihailtavan loogisesti ja käännösten aikana ohjauksen tunnottomuus ei korostu liiaksi. Myös voimalinjan viiveet jäävät taka-alalle Sport-ajotilan ja korkeampien käyntinopeuksien myötä. Samalla moottorin voimavarat tulevat selkeämmin esille, sillä 155 hevosvoimaa liikauttavat Pumaa erittäin mallikkaaseen tahtiin. Myös vaihteiston toiminta korkeammilla kierroksilla on määrätietoista ja ripeää.

Ford Puma mHEV koeajo

Ford Puman automaattivaihteinen kevythybridi ei ole paras vaihtoehto kaupunkipyörittelyyn. Voimalinjan sekä alustan ominaisuudet pääsevät paremmin oikeuksiinsa hieman korkeampien nopeuksien ajossa ja etenkin mukavasti polveilevalla kantatiellä.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Ford

Kaikki koeajot

Uusimmat