20.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV Powershift – kaivattu automaattitäydennys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma mHEV oli alkuun tarjolla vain manuaalivaihteistolla. Nyt mallisto on saanut luokassa kaivatun automaattivaihteiston, joka on tässä tapauksessa toteutettu kaksoiskytkintekniikalla. Hyvää: vaivaton suorituskyky, alustan toiminta vauhdikkaammassa ajossa. Huonoa: vaihteiston toiminta hitaissa nopeuksissa, 48V-järjestelmän viive. Ford Puma sijoittuu jatkuvasti suosiotaan kasvattavaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Nämä pystyvät usein haastamaan jo sukupolvea vanhemmat kokoluokkaa isommat autot sekä varustelun että tilojen suhteen. Automaattivaihteisto on tärkeä edellytys tässä luokassa menestymiseen ja nyt myös Puman kevythybridimallisto sai tämän täydennyksen.Ford Fiestan kanssa tekniikkansa jakava Puma on autona jo tuttu aikaisemmista koeajoista. Myös nyt ajossa olevaan voimanlähteeseen olemme tutustuneet aiemmin manuaalivaihteiston parina. Kuusiportaisen manuaalin lisäksi litraisen 155-heppaisen kolmipyttyisen jatkoksi on tarjolla uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.Ajosuunta valitaan hieman vanhahtavalla ja suorastaan massiivisella vaihdekepillä. Sähköiset valitsimet eivät ole vielä juuri tähän kokoluokkaan löytäneet tietään. Liikkeellelähdössä on havaittavissa pientä viivyttelyä monien lajitovereiden tavoin. Myös kulmapyörittelyssä vaihteistolla tuntuu ajoittain olevan haasteita tehdä päätöksiä, minkä vuoksi ajomukavuus ei ole parhaiden automaattitoteutusten tasolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridin voimallaAuton mallinimessä lyhenne ”mHEV” tarkoittaa kevythybridijärjestelmää. Fordin tapauksessa pieni 48-voltin kevythybridijärjestelmän akku on sijoitettu apukuljettajan istuimen alle ja se antaa virtaa hihnakäyttöiselle integroidulle käynnistin-laturille, joka korvaa myös perinteisen laturin.Hihnan välityksellä 15,6 hevosvoimalla varustettu sähkömoottori kerää talteen energiaa hidastuksissa ja vastaavasti avustaa kiihdytyksissä. Järjestelmän toiminnan huomaa selkeästi kuljettajan paikalta, ja tässä tapauksessa ei kovin positiivisella tavalla. Kaasupolkimen vapautuksen jälkeen auto rullaa ensin hetken perinteisellä moottorijarrutuksella, minkä jälkeen kevythybridijärjestelmä tulee mukaan varsin voimakkaalla lisäjarrutuksella. Ja tämä lisäjarrutus tuntuu varsin selkeänä nykäisynä etenkin taajamanopeuksissa. Kiihdytyksien aikana toiminta on sulavampaa. Vauhti korjaaAjettavuuden osalta odotukset Pumaa kohtaan ovat korkealla, mutta niin sanottu perusmalli ei aivan täysin lunasta niitä. Etenkin ohjauksen keinotekoisen voimakas keskitys matalissa nopeuksissa ja yleinen tunnottomuus latistaa tunnelmaa ratin takana. Alusta puolestaan vakuuttaa toiminnallaan myös arkisessa ajossa.Auto antaa paremman vaikutelman itsestään vauhdin kasvaessa ja mutkien tiukentuessa. Etenkin alusta toimii ihailtavan loogisesti ja käännösten aikana ohjauksen tunnottomuus ei korostu liiaksi. Myös voimalinjan viiveet jäävät taka-alalle Sport-ajotilan ja korkeampien käyntinopeuksien myötä. Samalla moottorin voimavarat tulevat selkeämmin esille, sillä 155 hevosvoimaa liikauttavat Pumaa erittäin mallikkaaseen tahtiin. Myös vaihteiston toiminta korkeammilla kierroksilla on määrätietoista ja ripeää.Ford Puman automaattivaihteinen kevythybridi ei ole paras vaihtoehto kaupunkipyörittelyyn. Voimalinjan sekä alustan ominaisuudet pääsevät paremmin oikeuksiinsa hieman korkeampien nopeuksien ajossa ja etenkin mukavasti polveilevalla kantatiellä.Teksti ja kuvat Moottorin arkisto Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift Titanium X Hinta alkaen 33 374 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 714 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 115 kW (155 hv) Vääntö 190 Nm Vääntö 190 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4207 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1537 mm, akseliväli 2588 mm Tavaratila: 402–1 216 l Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster