20.7.2022 Ajoneuvot Koeajo: Ford Puma 1.0 EcoBoost mHEV Powershift – kaivattu automaattitäydennys Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Puma mHEV oli alkuun tarjolla vain manuaalivaihteistolla. Nyt mallisto on saanut luokassa kaivatun automaattivaihteiston, joka on tässä tapauksessa toteutettu kaksoiskytkintekniikalla. Hyvää: vaivaton suorituskyky, alustan toiminta vauhdikkaammassa ajossa. Huonoa: vaihteiston toiminta hitaissa nopeuksissa, 48V-järjestelmän viive. Ford Puma sijoittuu jatkuvasti suosiotaan kasvattavaan kompaktien katumaasturien luokkaan. Nämä pystyvät usein haastamaan jo sukupolvea vanhemmat kokoluokkaa isommat autot sekä varustelun että tilojen suhteen. Automaattivaihteisto on tärkeä edellytys tässä luokassa menestymiseen ja nyt myös Puman kevythybridimallisto sai tämän täydennyksen.Ford Fiestan kanssa tekniikkansa jakava Puma on autona jo tuttu aikaisemmista koeajoista. Myös nyt ajossa olevaan voimanlähteeseen olemme tutustuneet aiemmin manuaalivaihteiston parina. Kuusiportaisen manuaalin lisäksi litraisen 155-heppaisen kolmipyttyisen jatkoksi on tarjolla uusi 7-portainen kaksoiskytkinvaihteisto.Ajosuunta valitaan hieman vanhahtavalla ja suorastaan massiivisella vaihdekepillä. Sähköiset valitsimet eivät ole vielä juuri tähän kokoluokkaan löytäneet tietään. Liikkeellelähdössä on havaittavissa pientä viivyttelyä monien lajitovereiden tavoin. Myös kulmapyörittelyssä vaihteistolla tuntuu ajoittain olevan haasteita tehdä päätöksiä, minkä vuoksi ajomukavuus ei ole parhaiden automaattitoteutusten tasolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridin voimallaAuton mallinimessä lyhenne ”mHEV” tarkoittaa kevythybridijärjestelmää. Fordin tapauksessa pieni 48-voltin kevythybridijärjestelmän akku on sijoitettu apukuljettajan istuimen alle ja se antaa virtaa hihnakäyttöiselle integroidulle käynnistin-laturille, joka korvaa myös perinteisen laturin.Hihnan välityksellä 15,6 hevosvoimalla varustettu sähkömoottori kerää talteen energiaa hidastuksissa ja vastaavasti avustaa kiihdytyksissä. Järjestelmän toiminnan huomaa selkeästi kuljettajan paikalta, ja tässä tapauksessa ei kovin positiivisella tavalla. Kaasupolkimen vapautuksen jälkeen auto rullaa ensin hetken perinteisellä moottorijarrutuksella, minkä jälkeen kevythybridijärjestelmä tulee mukaan varsin voimakkaalla lisäjarrutuksella. Ja tämä lisäjarrutus tuntuu varsin selkeänä nykäisynä etenkin taajamanopeuksissa. Kiihdytyksien aikana toiminta on sulavampaa. Vauhti korjaaAjettavuuden osalta odotukset Pumaa kohtaan ovat korkealla, mutta niin sanottu perusmalli ei aivan täysin lunasta niitä. Etenkin ohjauksen keinotekoisen voimakas keskitys matalissa nopeuksissa ja yleinen tunnottomuus latistaa tunnelmaa ratin takana. Alusta puolestaan vakuuttaa toiminnallaan myös arkisessa ajossa.Auto antaa paremman vaikutelman itsestään vauhdin kasvaessa ja mutkien tiukentuessa. Etenkin alusta toimii ihailtavan loogisesti ja käännösten aikana ohjauksen tunnottomuus ei korostu liiaksi. Myös voimalinjan viiveet jäävät taka-alalle Sport-ajotilan ja korkeampien käyntinopeuksien myötä. Samalla moottorin voimavarat tulevat selkeämmin esille, sillä 155 hevosvoimaa liikauttavat Pumaa erittäin mallikkaaseen tahtiin. Myös vaihteiston toiminta korkeammilla kierroksilla on määrätietoista ja ripeää.Ford Puman automaattivaihteinen kevythybridi ei ole paras vaihtoehto kaupunkipyörittelyyn. Voimalinjan sekä alustan ominaisuudet pääsevät paremmin oikeuksiinsa hieman korkeampien nopeuksien ajossa ja etenkin mukavasti polveilevalla kantatiellä.Teksti ja kuvat Moottorin arkisto Ford Puma 1.0 EcoBoost Hybrid Powershift Titanium X Hinta alkaen 33 374 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 714 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm3, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto Teho 115 kW (155 hv) Vääntö 190 Nm Vääntö 190 Nm Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,8 (yhd.) CO2-päästöt 131 g/km Mitat pituus 4207 mm, leveys 1805 mm, korkeus 1537 mm, akseliväli 2588 mm Tavaratila: 402–1 216 l Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?