16.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia 1.0 TSI eTEC säästää sammuttelemalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia -kevythybridit ovat sangen lähellä 1.0 TSI -bensiinimalleja, mutta yksityiskohdista löytyy eroja. Hyvää: kulutus, farmarikorin tilat. Huonoa: voimavarat ohitustilanteissa. Škoda Octavia -mallisto pullistelee erilaisia voimalinjavaihtoehtoja – niin bensiini-, diesel- kuin kaasuversioitakin ja tuoreimpana hybrideitä niin ladattavassa kuin kevytmuodossakin. Viimeksi mainitut tunnistaa eTEC-mallimerkinnästä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySalaisuus apukuskin allaKolmisylinteriseen 1.0 TSI -bensiinimoottoriin perustuva kevythybridi paljastaa säästöaikeensa etumatkustajan istuimen alta löytyvän 0,6 kilowattitunnin akun perusteella. Akkua ladataan jarrutusten yhteydessä. 48 voltin starttigeneraattorin roolina puolestaan on tukea polttomoottorin toimintaa 50 newtonmetrin lisäväännöllä. Kuljettaja huomaa järjestelmän siinä, että stop/start-toiminto lepuuttaa moottoria useammin. Škodan tietojen mukaan eTEC parantaa kulutuslukemia jopa 0,4 litralla per 100 km. Ja vähällähän Octavia Combi kulkee kevythybridin avulla. Käytännön maantiepainotteinen kulutus asettui lähelle WLTP-yhdistetyn lukemaa joulukuisessa nollakelissä.Ohituksissa odotteluaSuurempana haasteena moottoriversiossa ovat 1.0 TSI:n maltilliset voimavarat, jotka tuntuvat jo hiukan alimitoitetuilta – erityisesti, jos farmariin lastaa kuormaa. DSG-kaksoiskytkinautomaatin ripeä toiminta onneksi avustaa moottoria ohitustilanteissa. Kevythybridimallin suoritusarvot ovat kymmenysten sisällä 1.0 TSI -perusmalliin verrattuna.Syystä tai toisesta myös auton ajettavuus oli muita ajamiamme Octavia-yksilöitä häiritsevästi veltompi ja kevyempi, mutta ero mahtuu myös yksilötoleranssien sisään.Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Škoda Octavia Combi 1.0 TSI eTEC DSG Style Hinta alkaen 31 521 € Koeajetun auton hinta varusteineen 34 883 € Moottori Bensiinimoottori 999 cm³, 3 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 81 kW (110 hv), 5500 r/min Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Vääntö 200 Nm (2000–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 201 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 119 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1468 mm, akseliväli 2686 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1300 / 670 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 4.7.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Maxus T60 MAX – vannoutunut sähköautomerkki toi Suomen markkinoille dieselavolavan 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 – onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”