Koeajo: Škoda Octavia 1.0 TSI eTEC säästää sammuttelemalla
Škoda Octavia -kevythybridit ovat sangen lähellä 1.0 TSI -bensiinimalleja, mutta yksityiskohdista löytyy eroja. Hyvää: kulutus, farmarikorin tilat. Huonoa: voimavarat ohitustilanteissa.
Škoda Octavia -mallisto pullistelee erilaisia voimalinjavaihtoehtoja – niin bensiini-, diesel- kuin kaasuversioitakin ja tuoreimpana hybrideitä niin ladattavassa kuin kevytmuodossakin. Viimeksi mainitut tunnistaa eTEC-mallimerkinnästä.
Salaisuus apukuskin alla
Kolmisylinteriseen 1.0 TSI -bensiinimoottoriin perustuva kevythybridi paljastaa säästöaikeensa etumatkustajan istuimen alta löytyvän 0,6 kilowattitunnin akun perusteella. Akkua ladataan jarrutusten yhteydessä. 48 voltin starttigeneraattorin roolina puolestaan on tukea polttomoottorin toimintaa 50 newtonmetrin lisäväännöllä. Kuljettaja huomaa järjestelmän siinä, että stop/start-toiminto lepuuttaa moottoria useammin. Škodan tietojen mukaan eTEC parantaa kulutuslukemia jopa 0,4 litralla per 100 km.
Ja vähällähän Octavia Combi kulkee kevythybridin avulla. Käytännön maantiepainotteinen kulutus asettui lähelle WLTP-yhdistetyn lukemaa joulukuisessa nollakelissä.
Ohituksissa odottelua
Suurempana haasteena moottoriversiossa ovat 1.0 TSI:n maltilliset voimavarat, jotka tuntuvat jo hiukan alimitoitetuilta – erityisesti, jos farmariin lastaa kuormaa. DSG-kaksoiskytkinautomaatin ripeä toiminta onneksi avustaa moottoria ohitustilanteissa. Kevythybridimallin suoritusarvot ovat kymmenysten sisällä 1.0 TSI -perusmalliin verrattuna.
Syystä tai toisesta myös auton ajettavuus oli muita ajamiamme Octavia-yksilöitä häiritsevästi veltompi ja kevyempi, mutta ero mahtuu myös yksilötoleranssien sisään.