Škoda Octavia RS iV

Ajoneuvot Koeajo 25.11.2020

Koeajo: Škoda Octavia RS iV – suomalaisten suosikkiauton saa nyt lataushybridinä, mutta se ei ole yhtä sporttinen kuin sisarensa

Škoda Octavia RS iV tarjoaa 40 hv lisätehon edullisempaan lataushybridiversioon verrattuna. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, suorituskyky. Huonoa: ei nelivetoa, ei pikalatausta, ei peräkärryä.

Saako laajentuva Škoda Octavia -mallisto Toyota Corollan etumatkan kiinni myyntitilastossa?

Škoda Octavia RS iV

Octavia on porskuttanut jo vuosia myyntitilastojemme kärkipaikoilla. Lukuisten järkisyiden ohessa tärkeä valtti on malliston monipuolisuus, vaikka korimalleja onkin vain kaksi – luiskaperä ja farmari.

Voimalinjoja sen sijaan on joka lähtöön, eri käyttövoimien lisäksi tehopaletti yltää talousmyllyistä aina kilpailuhenkisiin asti. Octavian urheilulliset RS-mallit eivät ole saavuttaneet samanlaista kulttimainetta kuin vaikkapa Volkswagen Golf GTI, mutta myyntimäärissä RS on ollut kuumien perhesporttien myyntiykkönen jo vuosia.

Suosiolle on helppo povata jatkoa, sillä tästä lähin tuttujen bensiini- ja dieselkäyttöisten RS:ien lisäksi tarjolle tulee juuri nyt ajankohtainen RS iV -lataushybridi. Kaikille RS:ille yhteistä on sporttipenkit, punaiset tikkaukset, hiilikuitusomisteet, ärjymmät puskurit ja mustat yksityiskohdat. Alustaltaan hybridi ei ole yhtä matala kuin siskot. Tavaratilasta hybridiakusto anastaa välipohjan alaisen tilan liki kokonaan, mutta Octavian valtava kontti sietää moisen.

Sähköstä lisäpotkua

Töpselin lisääminen Octaviaan on ollut vain ajan kysymys. Teknisesti haaste ei ole ollut suuren suuri, sillä yhtenevä tekniikka on ollut tarjolla Volkswagenien ja Audien lisäksi jo Superb-isoveljessä. Superbin tavoin Octavian lataushybridin tunnistaa iV-liitteestä mallinimessä.

Octaviassa samasta tekniikasta on loihdittu kaksi eri tehoista versiota. Molemmissa 1,4-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori ovat säilyttäneet ominaistehonsa, mutta ohjauselektroniikalla hetkellistä yhteistehoa on nyt ajettuun RS-versioon kiristetty 40 lisähevosta.

Koska lataushybriditekniikka on konsernissa jo tuttua, sen toiminta on saatu viilattua helppokäyttöiseksi ja huomaamattomaksi. Järjestelmä ei vaadi huomiota, käyttö sujuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Toki latausjohtoa pitää käyttää ahkerasti kulutuksen ja päästöjen alentamiseksi. Sähköllä ajettaessa kulutus hipoo 20 kWh/100 km, joten käytännössä 10 kWh:n akku uupuu 50 kilometrin kohdalla – pakkasella ja helteellä jo aikaisemmin.

Kaksijakoinen luonne

Työmatkat hoituvat siis helposti ilman paikallisia päästöjä pelkän sähkömoottorin voimin, mutta tällöin suorituskyky ei ole RS-ulkonäön tasolla. Jos kylmää bensiinimoottoria ilkeää vaivata, se kyllä käynnistyy kaasua syvään polkemalla. Vasta sport-asetuksella molemmat moottorit ovat aina valmiina antamaan kaikkensa.

Silti pelkkiä suoritusarvoja tutkimalla RS-malleista sekä bensiini- että nelivetodiesel pinkovat sataseen rinnan mitan edellä. Hybridin 200 kilon lisäpaino hidastaa kulkua, vaikka käytännössä sähkön avulla ripeys on eleettömämpää.

RS iV:ssä ei ole pikalatausmahdollisuutta, ja tyhjästä täyteen lataaminen vie liki neljä tuntia. Lounaspysähdyksellä ehtisi ladata vain kymmenen lisäkilometriä, ja lataus jää helposti kytkemättä. Pelkällä bensalla ajellessa kulutus karkaa kuuteen litraan sadalla, voimavaroja hyödyntämällä paljon korkeammallekin.

Octavia RS iV osoittautuu muiden tehokkaiden lataushybridien tavoin kaksijakoiseksi. Se on joko suorituskykyinen tai vähäpäästöinen. Lisärajoite tulee siitäkin, että perävaunumassa on pyöreät nolla kiloa.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Škoda

Kaikki koeajot

Uusimmat