25.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS iV – suomalaisten suosikkiauton saa nyt lataushybridinä, mutta se ei ole yhtä sporttinen kuin sisarensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia RS iV tarjoaa 40 hv lisätehon edullisempaan lataushybridiversioon verrattuna. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, suorituskyky. Huonoa: ei nelivetoa, ei pikalatausta, ei peräkärryä. Saako laajentuva Škoda Octavia -mallisto Toyota Corollan etumatkan kiinni myyntitilastossa? Octavia on porskuttanut jo vuosia myyntitilastojemme kärkipaikoilla. Lukuisten järkisyiden ohessa tärkeä valtti on malliston monipuolisuus, vaikka korimalleja onkin vain kaksi – luiskaperä ja farmari. Voimalinjoja sen sijaan on joka lähtöön, eri käyttövoimien lisäksi tehopaletti yltää talousmyllyistä aina kilpailuhenkisiin asti. Octavian urheilulliset RS-mallit eivät ole saavuttaneet samanlaista kulttimainetta kuin vaikkapa Volkswagen Golf GTI, mutta myyntimäärissä RS on ollut kuumien perhesporttien myyntiykkönen jo vuosia. Suosiolle on helppo povata jatkoa, sillä tästä lähin tuttujen bensiini- ja dieselkäyttöisten RS:ien lisäksi tarjolle tulee juuri nyt ajankohtainen RS iV -lataushybridi. Kaikille RS:ille yhteistä on sporttipenkit, punaiset tikkaukset, hiilikuitusomisteet, ärjymmät puskurit ja mustat yksityiskohdat. Alustaltaan hybridi ei ole yhtä matala kuin siskot. Tavaratilasta hybridiakusto anastaa välipohjan alaisen tilan liki kokonaan, mutta Octavian valtava kontti sietää moisen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköstä lisäpotkua Töpselin lisääminen Octaviaan on ollut vain ajan kysymys. Teknisesti haaste ei ole ollut suuren suuri, sillä yhtenevä tekniikka on ollut tarjolla Volkswagenien ja Audien lisäksi jo Superb-isoveljessä. Superbin tavoin Octavian lataushybridin tunnistaa iV-liitteestä mallinimessä. Octaviassa samasta tekniikasta on loihdittu kaksi eri tehoista versiota. Molemmissa 1,4-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori ovat säilyttäneet ominaistehonsa, mutta ohjauselektroniikalla hetkellistä yhteistehoa on nyt ajettuun RS-versioon kiristetty 40 lisähevosta. Koska lataushybriditekniikka on konsernissa jo tuttua, sen toiminta on saatu viilattua helppokäyttöiseksi ja huomaamattomaksi. Järjestelmä ei vaadi huomiota, käyttö sujuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Toki latausjohtoa pitää käyttää ahkerasti kulutuksen ja päästöjen alentamiseksi. Sähköllä ajettaessa kulutus hipoo 20 kWh/100 km, joten käytännössä 10 kWh:n akku uupuu 50 kilometrin kohdalla – pakkasella ja helteellä jo aikaisemmin. Kaksijakoinen luonne Työmatkat hoituvat siis helposti ilman paikallisia päästöjä pelkän sähkömoottorin voimin, mutta tällöin suorituskyky ei ole RS-ulkonäön tasolla. Jos kylmää bensiinimoottoria ilkeää vaivata, se kyllä käynnistyy kaasua syvään polkemalla. Vasta sport-asetuksella molemmat moottorit ovat aina valmiina antamaan kaikkensa. Silti pelkkiä suoritusarvoja tutkimalla RS-malleista sekä bensiini- että nelivetodiesel pinkovat sataseen rinnan mitan edellä. Hybridin 200 kilon lisäpaino hidastaa kulkua, vaikka käytännössä sähkön avulla ripeys on eleettömämpää. RS iV:ssä ei ole pikalatausmahdollisuutta, ja tyhjästä täyteen lataaminen vie liki neljä tuntia. Lounaspysähdyksellä ehtisi ladata vain kymmenen lisäkilometriä, ja lataus jää helposti kytkemättä. Pelkällä bensalla ajellessa kulutus karkaa kuuteen litraan sadalla, voimavaroja hyödyntämällä paljon korkeammallekin. Octavia RS iV osoittautuu muiden tehokkaiden lataushybridien tavoin kaksijakoiseksi. Se on joko suorituskykyinen tai vähäpäästöinen. Lisärajoite tulee siitäkin, että perävaunumassa on pyöreät nolla kiloa. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG Hinta alkaen 42 438 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 372 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (110 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 61 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2681 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 6.5.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model X – yhä erilainen entinen nuori 6.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VW Karmann Ghia - kun saksalainen luotettavuus ja italialainen tyyli kohtaavat 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe