25.11.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia RS iV – suomalaisten suosikkiauton saa nyt lataushybridinä, mutta se ei ole yhtä sporttinen kuin sisarensa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia RS iV tarjoaa 40 hv lisätehon edullisempaan lataushybridiversioon verrattuna. Hyvää: ajettavuus, mukavuus, suorituskyky. Huonoa: ei nelivetoa, ei pikalatausta, ei peräkärryä. Saako laajentuva Škoda Octavia -mallisto Toyota Corollan etumatkan kiinni myyntitilastossa?Octavia on porskuttanut jo vuosia myyntitilastojemme kärkipaikoilla. Lukuisten järkisyiden ohessa tärkeä valtti on malliston monipuolisuus, vaikka korimalleja onkin vain kaksi – luiskaperä ja farmari.Voimalinjoja sen sijaan on joka lähtöön, eri käyttövoimien lisäksi tehopaletti yltää talousmyllyistä aina kilpailuhenkisiin asti. Octavian urheilulliset RS-mallit eivät ole saavuttaneet samanlaista kulttimainetta kuin vaikkapa Volkswagen Golf GTI, mutta myyntimäärissä RS on ollut kuumien perhesporttien myyntiykkönen jo vuosia. Suosiolle on helppo povata jatkoa, sillä tästä lähin tuttujen bensiini- ja dieselkäyttöisten RS:ien lisäksi tarjolle tulee juuri nyt ajankohtainen RS iV -lataushybridi. Kaikille RS:ille yhteistä on sporttipenkit, punaiset tikkaukset, hiilikuitusomisteet, ärjymmät puskurit ja mustat yksityiskohdat. Alustaltaan hybridi ei ole yhtä matala kuin siskot. Tavaratilasta hybridiakusto anastaa välipohjan alaisen tilan liki kokonaan, mutta Octavian valtava kontti sietää moisen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySähköstä lisäpotkuaTöpselin lisääminen Octaviaan on ollut vain ajan kysymys. Teknisesti haaste ei ole ollut suuren suuri, sillä yhtenevä tekniikka on ollut tarjolla Volkswagenien ja Audien lisäksi jo Superb-isoveljessä. Superbin tavoin Octavian lataushybridin tunnistaa iV-liitteestä mallinimessä.Octaviassa samasta tekniikasta on loihdittu kaksi eri tehoista versiota. Molemmissa 1,4-litrainen bensiinimoottori ja sähkömoottori ovat säilyttäneet ominaistehonsa, mutta ohjauselektroniikalla hetkellistä yhteistehoa on nyt ajettuun RS-versioon kiristetty 40 lisähevosta. Koska lataushybriditekniikka on konsernissa jo tuttua, sen toiminta on saatu viilattua helppokäyttöiseksi ja huomaamattomaksi. Järjestelmä ei vaadi huomiota, käyttö sujuu kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Toki latausjohtoa pitää käyttää ahkerasti kulutuksen ja päästöjen alentamiseksi. Sähköllä ajettaessa kulutus hipoo 20 kWh/100 km, joten käytännössä 10 kWh:n akku uupuu 50 kilometrin kohdalla – pakkasella ja helteellä jo aikaisemmin.Kaksijakoinen luonneTyömatkat hoituvat siis helposti ilman paikallisia päästöjä pelkän sähkömoottorin voimin, mutta tällöin suorituskyky ei ole RS-ulkonäön tasolla. Jos kylmää bensiinimoottoria ilkeää vaivata, se kyllä käynnistyy kaasua syvään polkemalla. Vasta sport-asetuksella molemmat moottorit ovat aina valmiina antamaan kaikkensa. Silti pelkkiä suoritusarvoja tutkimalla RS-malleista sekä bensiini- että nelivetodiesel pinkovat sataseen rinnan mitan edellä. Hybridin 200 kilon lisäpaino hidastaa kulkua, vaikka käytännössä sähkön avulla ripeys on eleettömämpää.RS iV:ssä ei ole pikalatausmahdollisuutta, ja tyhjästä täyteen lataaminen vie liki neljä tuntia. Lounaspysähdyksellä ehtisi ladata vain kymmenen lisäkilometriä, ja lataus jää helposti kytkemättä. Pelkällä bensalla ajellessa kulutus karkaa kuuteen litraan sadalla, voimavaroja hyödyntämällä paljon korkeammallekin.Octavia RS iV osoittautuu muiden tehokkaiden lataushybridien tavoin kaksijakoiseksi. Se on joko suorituskykyinen tai vähäpäästöinen. Lisärajoite tulee siitäkin, että perävaunumassa on pyöreät nolla kiloa.Teksti ja kuvat: Petri Munukka Škoda Octavia Combi 1.4 TSI PHEV RS iV DSG Hinta alkaen 42 438 € Koeajetun auton hinta varusteineen 47 372 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Sähkömoottori 85 kW (110 hv). Teho 110 kW (150 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Vääntö 250 Nm (1550–3500 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva: 13,0 / 10,0 kWh. Lataus: Type 2 3,6 kW. Toimintamatka 61 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 180 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,3 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,2 (yhd.) CO2-päästöt 28 g/km Mitat pituus 4702 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1476 mm, akseliväli 2681 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 3.11.2024 Koeajo Maistiainen: Alpine A290 on kuin uusi Renault 5 Turbo 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat – 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Ajoneuvot VW-konserni sulkee ensimmäisen tehtaansa Euroopassa – Brysselissä valmistetaan Audi Q8 E-Tronia enää helmikuun loppuun 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 31.10.2024 Koeajo Koeajo: BYD Tang Flagship – unelmia rakentamassa 31.10.2024 Ajoneuvot Kia Tasman on korealaisvalmistajan ensimmäinen raavas avolava – se on niin oudon näköinen, että Kia tarjoaa siihen ”korjaussarjaa” 30.10.2024 Koeajo Koeajo: Mini Aceman – ässä alkaa sähköllä 30.10.2024 Koeajo Maistiainen: Ford Capri – jotain uutta, jotain vanhaa, jotain lainattua, jotain sinistä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster