6.12.2020

Koeajo: Škoda Octavia Liftback näyttää sedanilta, mutta on sisältä melkein farmari

Škoda Octavia Liftback -viistoperä uudistettiin Combi-farmarin ohella. Hyvää: tilat, muunneltavuus, suorituskyky, kulutus, ajettavuus. Huonoa: jotkut saattavat ikävöidä kojelaudan nappuloita.

Škoda Octavia -mallisto on keväisen kasvojenkohennuksen jälkeen pikkuhiljaa kasvanut entiseen mittaansa, jopa laajemmaksikin. Erityisesti moottorivalikoima on kattava, sillä auton saa bensiini-, diesel- ja kaasukäyttöisenä, kevythybridinä sekä ladattavana hybridinä.

Kaikki nämä voimanlähdevaihtoehdot ovat tarjolla paitsi Combi-farmariin, myös Octavian perinteiden mukaiseen viistoperään, jota Liftback-lisänimelläkin muun muassa esitteissä kutsutaan. Aivan vähäpätöiseksi ei tätäkään koriversiota voi kutsua, sillä se on edustanut noin 35:tä prosenttia koko Octavia-malliston myynnistä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Perusmitat miltei ennallaan

Viistoperä jakaa luonnollisesti keulauudistuksen farkun kanssa, ja perässäkin meikkaus on samankaltainen. Neliskanttiset takavaloumpiot ovat vaihtuneet viirumallisiin, ja kokonaisuutta korostaa tšekkimerkin nimi nostalgisen harvoilla fonttiväleillä. Auto on 19 mm aiempaa pidempi ja 15 mm leveämpi, mutta strategisilta mitoiltaan, kuten akseliväliltään, jokseenkin ennallaan.

Suuren takaluukun avaamallakin löytää uutta, sillä toimenpide hoituu nyt myös jalan heilautuksella – tosin lisävarusteena. Tavaratila itsessään on kasvanut vain kymmenellä litralla edeltävään mallipolveen nähden, mutta yhteensä kuuttasataa litraa enempää ei tarvitakaan: päälle metrin leveys ja pituus yhdistettynä kontin syvyyteen tekee kuljetuskapasiteetista valtavan.

Tuttuun tapaan tavaratila on myös kekseliäästi muunneltava. Tuoretta antia edustaa esimerkiksi tavaratilan levyinen, joustava säilytystasku erittäin monipuolisten verkko- ja kiinnityssysteemien ohella. Suksiluukku kuuluu niin ikään kuvaan. Eli jos ei ole tapana pakata laatikon muotoisia esineitä aivan kattoon asti, viistoperä käy aivan hyvin farkusta, ja mausteena tulee sedanmainen ulkonäkö.

Diesel edelleen voimissaan

Kokonaisuutena uusikin Octavia on aivan erinomainen yleisauto, joka vaatii totuttelua ainoastaan kosketusnäyttöön keskittyvän käyttöliittymänsä osalta.

Ajettavuus on letkeän leppoisaa, eikä nyt koeajetun automaattidieselin ominaisuuksissa ole juuri mitään moitittavaa. Kone vie väkivahvasti, ja voisi väittää, että 1 500 euroa edullisempi, niin ikään kaksilitrainen mutta 116 hv ja 250 Nm tuottava versiokin riittää ainakin moottoritiependelöintiin.

Ja kyllä, uskallan sanoa, että kaikessa epätrendikkyydessään TDI on edelleen Suomen olosuhteisiin vähintään yhtä houkutteleva valinta kuin esimerkiksi ladattava hybridi – varsinkin, kun edullisemmalla hankintahinnalla voi kattaa vuotuista käyttövoimaveroa.

Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen

Škoda Octavia 2.0 TDI 150 Style DSG

Hinta alkaen

35 339 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

44 100 €

Moottori

Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto.

Teho

110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min

Vääntö

360 Nm (1600–2750 r/min)

Vääntö

360 Nm (1600–2750 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

8,7 s

Huippunopeus

229 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,5 (yhd.)

CO2-päästöt

117 g/km

Mitat

pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2684 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1600 / 730 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat