6.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Liftback näyttää sedanilta, mutta on sisältä melkein farmari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Liftback -viistoperä uudistettiin Combi-farmarin ohella. Hyvää: tilat, muunneltavuus, suorituskyky, kulutus, ajettavuus. Huonoa: jotkut saattavat ikävöidä kojelaudan nappuloita. Škoda Octavia -mallisto on keväisen kasvojenkohennuksen jälkeen pikkuhiljaa kasvanut entiseen mittaansa, jopa laajemmaksikin. Erityisesti moottorivalikoima on kattava, sillä auton saa bensiini-, diesel- ja kaasukäyttöisenä, kevythybridinä sekä ladattavana hybridinä.Kaikki nämä voimanlähdevaihtoehdot ovat tarjolla paitsi Combi-farmariin, myös Octavian perinteiden mukaiseen viistoperään, jota Liftback-lisänimelläkin muun muassa esitteissä kutsutaan. Aivan vähäpätöiseksi ei tätäkään koriversiota voi kutsua, sillä se on edustanut noin 35:tä prosenttia koko Octavia-malliston myynnistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPerusmitat miltei ennallaanViistoperä jakaa luonnollisesti keulauudistuksen farkun kanssa, ja perässäkin meikkaus on samankaltainen. Neliskanttiset takavaloumpiot ovat vaihtuneet viirumallisiin, ja kokonaisuutta korostaa tšekkimerkin nimi nostalgisen harvoilla fonttiväleillä. Auto on 19 mm aiempaa pidempi ja 15 mm leveämpi, mutta strategisilta mitoiltaan, kuten akseliväliltään, jokseenkin ennallaan.Suuren takaluukun avaamallakin löytää uutta, sillä toimenpide hoituu nyt myös jalan heilautuksella – tosin lisävarusteena. Tavaratila itsessään on kasvanut vain kymmenellä litralla edeltävään mallipolveen nähden, mutta yhteensä kuuttasataa litraa enempää ei tarvitakaan: päälle metrin leveys ja pituus yhdistettynä kontin syvyyteen tekee kuljetuskapasiteetista valtavan.Tuttuun tapaan tavaratila on myös kekseliäästi muunneltava. Tuoretta antia edustaa esimerkiksi tavaratilan levyinen, joustava säilytystasku erittäin monipuolisten verkko- ja kiinnityssysteemien ohella. Suksiluukku kuuluu niin ikään kuvaan. Eli jos ei ole tapana pakata laatikon muotoisia esineitä aivan kattoon asti, viistoperä käy aivan hyvin farkusta, ja mausteena tulee sedanmainen ulkonäkö.Diesel edelleen voimissaanKokonaisuutena uusikin Octavia on aivan erinomainen yleisauto, joka vaatii totuttelua ainoastaan kosketusnäyttöön keskittyvän käyttöliittymänsä osalta. Ajettavuus on letkeän leppoisaa, eikä nyt koeajetun automaattidieselin ominaisuuksissa ole juuri mitään moitittavaa. Kone vie väkivahvasti, ja voisi väittää, että 1 500 euroa edullisempi, niin ikään kaksilitrainen mutta 116 hv ja 250 Nm tuottava versiokin riittää ainakin moottoritiependelöintiin.Ja kyllä, uskallan sanoa, että kaikessa epätrendikkyydessään TDI on edelleen Suomen olosuhteisiin vähintään yhtä houkutteleva valinta kuin esimerkiksi ladattava hybridi – varsinkin, kun edullisemmalla hankintahinnalla voi kattaa vuotuista käyttövoimaveroa.Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Škoda Octavia 2.0 TDI 150 Style DSG Hinta alkaen 35 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 100 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,5 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2684 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 730 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 16.1.2025 Yleinen Tesla päihitti Audin 2024 – syynä luisunut myynti 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti