6.12.2020 Ajoneuvot Koeajo: Škoda Octavia Liftback näyttää sedanilta, mutta on sisältä melkein farmari Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škoda Octavia Liftback -viistoperä uudistettiin Combi-farmarin ohella. Hyvää: tilat, muunneltavuus, suorituskyky, kulutus, ajettavuus. Huonoa: jotkut saattavat ikävöidä kojelaudan nappuloita. Škoda Octavia -mallisto on keväisen kasvojenkohennuksen jälkeen pikkuhiljaa kasvanut entiseen mittaansa, jopa laajemmaksikin. Erityisesti moottorivalikoima on kattava, sillä auton saa bensiini-, diesel- ja kaasukäyttöisenä, kevythybridinä sekä ladattavana hybridinä. Kaikki nämä voimanlähdevaihtoehdot ovat tarjolla paitsi Combi-farmariin, myös Octavian perinteiden mukaiseen viistoperään, jota Liftback-lisänimelläkin muun muassa esitteissä kutsutaan. Aivan vähäpätöiseksi ei tätäkään koriversiota voi kutsua, sillä se on edustanut noin 35:tä prosenttia koko Octavia-malliston myynnistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Perusmitat miltei ennallaan Viistoperä jakaa luonnollisesti keulauudistuksen farkun kanssa, ja perässäkin meikkaus on samankaltainen. Neliskanttiset takavaloumpiot ovat vaihtuneet viirumallisiin, ja kokonaisuutta korostaa tšekkimerkin nimi nostalgisen harvoilla fonttiväleillä. Auto on 19 mm aiempaa pidempi ja 15 mm leveämpi, mutta strategisilta mitoiltaan, kuten akseliväliltään, jokseenkin ennallaan. Suuren takaluukun avaamallakin löytää uutta, sillä toimenpide hoituu nyt myös jalan heilautuksella – tosin lisävarusteena. Tavaratila itsessään on kasvanut vain kymmenellä litralla edeltävään mallipolveen nähden, mutta yhteensä kuuttasataa litraa enempää ei tarvitakaan: päälle metrin leveys ja pituus yhdistettynä kontin syvyyteen tekee kuljetuskapasiteetista valtavan. Tuttuun tapaan tavaratila on myös kekseliäästi muunneltava. Tuoretta antia edustaa esimerkiksi tavaratilan levyinen, joustava säilytystasku erittäin monipuolisten verkko- ja kiinnityssysteemien ohella. Suksiluukku kuuluu niin ikään kuvaan. Eli jos ei ole tapana pakata laatikon muotoisia esineitä aivan kattoon asti, viistoperä käy aivan hyvin farkusta, ja mausteena tulee sedanmainen ulkonäkö. Diesel edelleen voimissaan Kokonaisuutena uusikin Octavia on aivan erinomainen yleisauto, joka vaatii totuttelua ainoastaan kosketusnäyttöön keskittyvän käyttöliittymänsä osalta. Ajettavuus on letkeän leppoisaa, eikä nyt koeajetun automaattidieselin ominaisuuksissa ole juuri mitään moitittavaa. Kone vie väkivahvasti, ja voisi väittää, että 1 500 euroa edullisempi, niin ikään kaksilitrainen mutta 116 hv ja 250 Nm tuottava versiokin riittää ainakin moottoritiependelöintiin. Ja kyllä, uskallan sanoa, että kaikessa epätrendikkyydessään TDI on edelleen Suomen olosuhteisiin vähintään yhtä houkutteleva valinta kuin esimerkiksi ladattava hybridi – varsinkin, kun edullisemmalla hankintahinnalla voi kattaa vuotuista käyttövoimaveroa. Teksti ja kuvat: Jussi Saarinen Škoda Octavia 2.0 TDI 150 Style DSG Hinta alkaen 35 339 € Koeajetun auton hinta varusteineen 44 100 € Moottori Dieselmoottori 1 968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 3000–4200 r/min Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Vääntö 360 Nm (1600–2750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,7 s Huippunopeus 229 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 4,5 (yhd.) CO2-päästöt 117 g/km Mitat pituus 4689 mm, leveys 1829 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2684 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1600 / 730 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 4.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Citroën 2CV 4x4 'Sahara' on rättäreiden kunkku 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe