10.12.2022 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz GLC näyttää samalta, mutta on kokonaan uusi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Mercedes-Benz GLC on kohentunut aiemmasta niin kyvyiltään kuin varustelultaankin. Hyvää: voimalinja, ajettavuus, viimeistely, vetokyvyt, runsas (vakio)varustelu. Huonoa: tavaratilan alaosan ja kosketusnäytön käyttö, hinta (varauksin). Mercedes-Benz GLC on tähtimerkin maailmanlaajuisesti eniten myyty malli, joka on nyt uudistunut täydellisesti. Siinä missä edellistä sukupolvea valmistettiin Uudessakaupungissa, tuoreen polven tuotanto tapahtuu Saksan Bremenissä.Ensimmäiset yksilöt ovat kevythybridejä, jollainen koeajoautommekin on. Siinä kaksilitraisen 145-kilowattisen (197 hv) dieselmoottorin apuna on 17 kW (23 hv) tuottava sähkömoottori. Näillä eväillä meno on toisaalta väkevää eli potkua riittää, toisaalta herraskaisen miellyttävää eli mukavan hiljaista. Toki GLC 220d:n dieselvoimanlähteen elo välittyy aika ajoin matkustamoon, muttei häiritsevästi.9-portainen automaattivaihteisto hoitaa vaihdot tasaisesti ja huomaamattomasti. Mikä mukavinta, kulutus ei koeajon aikana noussut huolettomallakaan ajotavalla paljon yli ilmoitetun WLTP-arvon 5,2 litraa satasella.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyErinomainen ajettavuusUuden GLC:n ohjaus on luonteva. Sitä ei ole tehostettu liian kevyeksi: vastetta on riittävästi, ja ohjaus myös keskittää hyvin. Urheilullinen monitoimiohjauspyörä, joka kuuluu lähtötason Avantgarde-varusteluun, tuntuu sekin todella miellyttävältä. Lisävarusteena saa nelipyöräohjauksen.Ajettavuus on muutenkin erinomaisella tasolla. Ilmajousituskin on tarjolla, mutta koeajossamme oli perinteinen teräsjousitus, joka hoitaa hommansa moitteetta. Alusta ei ole liian pehmeä, vaan omaa tarvittavaa jämäkkyyttä. 18-tuumainen, 60-profiilinen rengastus pelaa sekin sopivasti.Vain GLC:n koko, loistavasta peruutuskamerasta ja isoista selkeistä näytöistä huolimatta, teettää tuskaa: kookas auto ei mahdu ihan pieneen kadunvarren lokoseen. Uusin Driving Assistance -varustepaketti toki sisältää mukautuvan vakionopeudensäätimen, aktiivisen ohjausavustimen ja nopeusrajoitustunnistuksen lisäksi pysäköintipaketin, jonka 360 asteen kamera avittaa pysäköijää.Ja onneksi kuskin paikalta näkee joka suuntaan hyvin: esimerkiksi tuulilasin A-pilari on muotoiltu siten, että kuolleita kulmia ei juuri jää. Näkyvyys taakse ja takaviistoon on sekin kunnossa.Lisää väljyyttä matkustamoonGLC on kasvanut edeltäjäänsä nähden. Pituutta tulokkaalla on kuusi ja akseliväliäkin puolitoista senttiä aiempaa enemmän. Takamatkustajat kiittävät: jalkatilat ovat aiempaa väljemmät, eivätkä polvet nouse leukaan.Raideväli on kasvanut niin edessä kuin takanakin senteillä. Korkeus on puolestaan pienentynyt – uusi GLC on neljä senttiä matalampi kuin edeltäjänsä. Kaikkein selvimmin muuttuneet mitat näkyvät tavaratilan puolella, jota on tullut lisää 50 litraa. Toisaalta kontin käyttö on sikäli hankalaa, että osa litroista piiloutuu tavaratilan lattialevyn alle. Tuleva ladattava hybridi tarvitsee akkunsa, joten ne syövät nyt koeajettuun malliin verrattuna tilaa: muutos tarkoittaa 620 litran kontin pienemistä 460-litraiseksi.GLC on aina nelivetoinen. Tällaisen auton tarjoama vetomassa jarrullisena riittää jo moniin tarpeisiin, sillä kevyt-hybridin perään saa kytkeä 2 500-kiloisen jarrullisen vaunun. Parhaimmillaan GLC yltää jopa 2 800 kilon vetomassaan.Vetokoukun saa käännettyä esiin ja pois keskikonsolin napista, tosin varuste oli raksittu lisävarustelistalta. Perävaunulle löytyy peruutusavustin ja reittisuunnittelu, jota kannattaa hyödyntää, kun liikenteeseen lähtee vaunun kanssa.Se kosketusnäyttö…Vakiovarustelu on parantunut. GLC:n avustinjärjestelmien uusi sukupolvi pohjautuu Mercedeksen S-sarjaan. Uutena järjestelmänä GLC:ssä on muun muassa sormenjälkitunnistus, jonka taakse saa peräti seitsemän eri käyttäjän asetukset.Autoyksilössä oli lisävarusteiset (1 780 €) Digital Light -ajovalot ja mukautuva kaukovaloavustin. Alkuyön tunteina tuli kokeiltua huipputehokkaiden valojen ja eritoten spotlight-toiminnon kykyjä. Järjestelmän avulla auto todella tunnistaa pimeällä esimerkiksi jalankulkijan ja valaisee kohdetta. Tämä järjestelmä voi pelastaa ihmishenkiä.12,3-tuumainen mittaristo ja 11,9-tuumainen keskinäyttö ovat kookkaat ja selkeät. Mutta tarvitseeko liki kaikki toiminnot viedä kosketusnäytön valikoihin? Hipaisuherkkyyden kanssa emme tulleet ihan heti sinuiksi, eikä ajoittaisilta virhepainalluksilta säästytä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridit piakkoin tarjolleGLC-tarjonta laajenee pian ladattavilla hybrideillä, joiden toimintamatka pelkällä sähköllä yltää jopa 121 kilometriin (WLTP). Sähkömoottorin parina työskentelee kaksilitrainen bensiinimoottori, ja lataushybridimalleissa on vakiona taka-akseliston ilmajousitus tasonsäätöineen.Latausmallien valmistus alkaa joulukuussa, ja ensimmäisiä autoja on odotettavissa Suomeen alkukeväästä. Hinnat alkavat GLC 300e 4Matic A:n 74 333 eurosta – toinen sähköistetty vaihtoehto on GLC 400 e 4Matic A, alkaen 77 829 euroa.Teksti Marko Jokela Kuvat Tuomas Rajala Mercedes-Benz GLC 220d 4Matic A Hinta alkaen 67 391 € Koeajetun auton hinta varusteineen 74 110 € Moottori Dieselmoottori 1 993 cm3, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 145 kW (197 hv), 3600 r/min Vääntö 440 Nm (1800-3600 r/min) Vääntö 440 Nm (1800-3600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,0 s Huippunopeus 219 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 5,2 (yhd.) CO2-päästöt 138 g/km Mitat pituus 4716 mm, leveys 2076 mm, korkeus 1640 mm, akseliväli 2888 mm Tavaratila: 620-1640 l Omamassa: 2000 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 25.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 60 Style – nousussa myyntitilastossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?