Ajoneuvot Koeajo 26.9.2022

Maistiainen: Mercedes-Benz GLC – Esimerkkitapaus erinomaisesta nykyautosta

Mercedes-Benz on lanseerannut uuden GLC-mallin sukupolven, joka on parantunut entisestään ja on entistä kattavampi varustelultaan.

Voi sanoa, että kaikki autot ovat nykypäivänä hyviä. Mercedes-Benz GLC on konkreettinen osoitus siitä, että kuinka hyviä autot oikeasti tänä päivänä ovatkaan.

Olkoonkin, että Moottorin Maistiaisessa ollut Mercedes-Benz GLC on lähtöhinnaltaan lähes 70 000 euron auto, mihin hintaan täytyy laatua ja ominaisuuksia saadakin, mutta Mercedes-Benz GLC vaikuttaa siihenkin rahaan erittäin hyvältä.

Mercedeksen mallistossa nyt maisteltu GLC 220d 4Matic A -malli on se niin sanottu hinnat alkaen -malli, jonka listahinta on 67 391 euroa, mutta ominaisuuksia siinä on jo valtavasti. Kaiken kaikkiaan vakiovarustelutaso GLC:ssä on kasvanut paljon edeltäjämalliin nähden. Lisävarustein kyseinen yksilö on reilun 74 000 euron auto.

Kevythybridi pienellä kulutuksella

Mikä tekee juuri uudistuneesta GLC:stä sitten niin hyvän? Esimerkiksi se, että moitittavaa on vaikea löytää, ainakaan näin lyhyen ensituntuman perusteella. GLC-mallihan pohjautuu Mercedeksen C-sarjaan, joka on myös erittäin hyväksi todettu automalli ja ladattavana hybridinä taitaa olla tällä hetkellä hybridien jonkunlainen mittapuu.

Maistiaisissa ollut Mersun GLC ei ole ladattava hybridi, vaan kevythybridi. Tällöin dieselmoottorin apuna on 17 kilowattia tehoa tuottava käynnistingeneraattori. Mercedes ilmoittaa, että kysymyksessä on niin sanottu toisen sukupolven tuote. Käynnistingeneraattorin kaverina on kaksilitrainen dieselmoottori, joka tarjoaa tehoa 145 kilowattia (197 hv) ja vääntöä 440 newtonmetriä. Varsin mojovat lukemat siis.

Yhdistetyksi polttoaineen kulutukseksi Mercedes ilmoittaa kyseiselle automallille 5,2 litraa (WLTP), eikä sitä kyllä paljoa ajossa palanut, vaikkakaan tarkkaa lukua ei ole tässä yhteydessä ilmoittaa. Noin viiden litran tuntumaan päästiin.

Suuret vetopainot

Mersun 9-portainen automaattivaihteisto hoitaa vaihdot tasaisesti ja huomaamattomasti.

Tällaisen auton tarjoama vetomassa jarrullisena on jo sellainen, että se riittää moniin tarpeisiin. Kevythybridin perään saa kytkeä 2500-kiloisen jarrullisen vaunun. Parhaimmillaan GLC:llä päästään jopa 2800 kilon vetomassaan saakka.

Dieselin rohinaa on nykypäivänä jo vähän outoa, varsinkin kun on tottunut ajamaan säännöllisesti myös hiljaisilla sähköautoilla, vaikkakin GLC on kyllä muuten hiljainen. GLC:n tulevien ladattavien hybridien kohdalla hiljaisesta sähköisestä etenemisestä on mahdollista myös päästä nauttimaan, sillä niissä toimintasädettä riittää yli sataan kilometriin saakka (WLTP) ja pelkällä sähköllä voi edetä aina 140 kilometrin tuntinopeuteen.

Tärkeintähän autossa on ajettavuus, millään varusteilla ei tee mitään, jos ajettavuus on pielessä.

Voimalinjan lisäksi Mercedes GLC:ssä tämä puoli on muutenkin erinomaisesti kunnossa. Autosta näkee joka suuntaan valtavan hyvin, esimerkiksi tuulilasin A-pilari on muotoiltu siten, että kuolleita kulmia tuskin jää. Tämä ei ole itsestään selvyys kaikissa nykyautoissakaan. Taakse ja takaviistoon Mersusta näkee myös hyvin.

Näkyvyys on tietysti tärkeää senkin puolesta, kun kysymyksessä on katumaasturi, johon on ladattu paljon myös offroad-ominaisuuksia.

Luontevaa ajettavuutta

Ajettavuuden näkökulmasta GLC:n alusta sekä ohjaustuntuma ovat erinomaisia. Alusta on todella miellyttävä, mutta ei missään tapauksessa liian pehmeä, vaan siinä on tarvittavaa jämäkkyyttä. Auton 18-tuumainen, 60-profilinen rengastus toimii miellyttävästi. GLC-malliin on saatavilla myös monenlaisia jousitusvaihtoehtoja, muun muassa ilmajousitus, mutta ajossa olleessa autossa oli ihan perinteinen teräsjousitus, joka siis toimii moitteitta.

Nyt GLC:ssä etuakselilla on uusittu nelitukivartinen etuakselisto sekä monitukivartinen taka-akseli. Tulevissa pistokehybrideissä on vakiovarusteena taka-akseliston ilmajousitus tason säätöineen.

GLC:n ohjaus puolestaan tuntuu luontevalta, vastetta on riittävästi ja ohjaus myös keskittää hyvin. Urheilullinen monitoimiohjauspyörä, joka kuuluu lähtötason Avantgarde-varusteluun, sekin tuntuu todella miellyttävältä käsissä.

Paljon varusteita

Entä ne hallintalaitteet? Ne ovat Mercedeksessä myös erittäin toimivat ja kun auton suurilta näytöiltä löytyvien valikoiden taakse sukeltaa, sieltä löytyy myös paljon sellaisia ominaisuuksia, mihin ei aina törmää. Perävaunulle on peruutusavustin ja reittisuunnittelu, jota kannattaa hyödyntää silloin kun on liikenteessä vaunun kanssa.

Vetokoukun GLC:ssä saa käännettyä esiin ja pois keskikonsolin napista painamalla, tosin tämä oli autoon raksittu lisävarustelistalta. Tämän yksilön huipputehokkaissa ajovaloissa on spotlight-toiminto, jonka avulla auto tunnistaa esimerkiksi pimeällä jalankulkijan ja valaisee kohdetta.

Automaailmahan menee niin, että kaikki uudet ja hienot avustinjärjestelmät esitellään aina ensin niissä lippulaivamalleissa, Mercedeksen tapauksessa S-sarjassa. Uuden GLC:n avustinjärjestelmien uusi sukupolvi pohjautuu Mercedeksen S-sarjaan. GLC:n kohdalla erilaisten toimintojen ja avustimien lista on myös hyvin pitkä. Uusina järjestelminä GLC:ssä muun muassa sormenjälkitunnistus, jonka taakse saa peräti seitsemän eri käyttäjän asetukset.

Aina siinä vaiheessa kun autovalmistaja lanseeraa uuden automallin, siitä kirjoitetaan useasti, että se on kasvanut kokoa aiempaan malliin nähden. Niin on uusi GLC-mallikin, sillä on nyt pituutta kuusi senttiä enemmän ja akseliväliä puolitoista senttiä enemmän kuin edeltäjämallilla.

Leveyttä ei ole tullut yhtään lisää, mutta raideväli on kasvanut niin edessä kuin takanakin senteillä. Korkeus on puolestaan pienentynyt, uusi GLC on neljä senttiä matalampi kuin edeltäjä.

Kaikkein eniten nämä muuttuneet mitat näkyvät tavaratilan puolella, jota on tullut lisää peräti 50 litraa.

Mercedes-Benz GLC:n uusi sukupolvi valmistetaan Saksan Bremenissä, edellistä sukupolvea valmistettiin Uudessakaupungissa Suomessa.

GLC:n ladattavia hybridejä ja muita moottorivaihtoehtoja Moottori pääsee maistelemaan ja koeajamaan enemmän myöhemmin. Ladattavien hybridien valmistus alkaa tämän vuoden joulukuussa ja ensimmäisiä autoja on odotettavissa Suomeen ensi vuoden ensimmäisen kvartaalin aikana.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat