28.11.2022

Ranskalainen visiitti – Peugeot 408:n alkaen hinta on 37 981 euroa

Peugeot 408

Peugeot 408 piipahti Suomessa esittäytymässä, samalla paljastettiin alkaen hinta 37 981 euroa.

Ensikuulemalta Peugeot 408 vie ajatuksia perinteisten ranskalaisten perhesedanien jatkumoon, mutta siihen tehtävään on jo valjastettu 508. Sitä paitsi vaikka 408 on meille uusi mallinumero, se on ollut jo käytössä Aasian markkinoilla porrasperäisessä 308:ssa.

Lokakuussa Pariisin autonäyttelyssä eurooppalaisille esitelty 408 on ehkä helpointa luonnehtia 308-farmarin luiskaperäisenä versiona. Niin kooltaan, hinnaltaan kuin monelta muultakin ominaisuudeltaan 408 asettuu Peugeotin mallistossa 308:n ja 508:n väliin.

Peugeot 408

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Runsaat tilat

Farmarikoriseen 308:aan verrattuna akseliväliä, pituutta ja takajalkatilaa on viitisen senttiä enemmän. Pitkänkin kuskin taakse mahtuu aikuinen istumaan. Tavaratila on yhden repullisen pienempi. Edestäpäin kaksikkoa on vaikea erottaa toisistaan, vaikka korin peltiosat onkin muotoiltu uusiksi.

Uuden 308:n ohjaamoon on tehtaalla oltu tyytyväisiä, sillä se on kelvannut sellaisenaan. Kovasti himoittua maasturimaisuutta 408:aan tuovat mustat muovihelmat ja neljän sentin korotus. Nelivetoa ei ole luvassa, mutta autoon käyntiä korotus helpottaa. Vähän sedania, vähän maasturia, vähän menevää coupemaisuutta, jokaiselle jotakin.

Tutut voimalinjat

Alkuun 408:aan on tarjolla jo 308:sta tutut joko kolmisylinterinen 1,2-bensiinimoottori (131 hv) tai lataushybridi 1,6-litraisella bensiinimoottorilla kahtena eri tehovaihtoehtona (180/225 hv). Vaihteistona kaikissa on kahdeksanvaihteinen automaatti.

Jo 308:n myynnistä kaksi kolmannesta on ollut lataushybridejä, 408 varmastikin yltää vähintään samaan. Plugarin sähköiseksi toimintasäteeksi ilmoitetaan 64 km. Täyssähköisen version on povattu liittyvän joukkoon vuoden päästä. Bensiinimoottorisen hinnat alkavat 37 981 eurosta ja lataushybridien 45 387 eurosta.

Peugeot 408

Myynti alkaa nyt

Varustetasoja on kolme Allure, Allure Pack ja GT noin kolmen tonnin hintaportailla. Jo perusvarustelu vaikuttaa varsin kattavalta. Hintojen julkistamisen myötä tilauskirjat on avattu, ensimmäisten asiakasautojen odotetaan saapuvan kevättalvella.

Nyt visiitillä oleva auto palaa pikaisen Suomen kiertueen jälkeen Ranskaan. Ajokokemuksia on tarjolla joulukuussa ulkomaan koeajon merkeissä.

Teksti ja kuvat Petri Munukka

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat