1.6.2022

Säteilevä crossover uudistui täysin – viidennen sukupolven Lexus RX esittäytyy

Lexus RX 500h+

Hybridimaastureiden uranuurtaja on nyt entistäkin säteilevämpi, ja tuo mukanaan 367 hevosvoiman lataushybridivoimalinjan. Ihan perinteinen bensiinimoottorikin on edelleen saatavilla - ainakin jossain päin maailmaa.

Radiant Crossover - RX - on Lexuksen Euroopan malliston suurin katumaasturi. 25 tuotantovuoden aikana se on uudistunut suhteellisen tiheään, sillä parhaillaan saamme esittelyyn jo viidennen sukupolven.

RX on tuotu pienemmän NX:n ja maasturimalliston kruunun, LX:n, jälkeen kolmantena Lexuksen 2020-luvun L-finesse -muotokielelle, johon kuuluu aiempaa sileämpi ja aukottomampi, vähän sähköautomainen yleisilme. Yksityiskohdissakin toki piisaa, ja keulaa voisi luonnehtia jopa aika rohkeaksi.

Myös RX:n kattoprofiilia on madallettu edellispolveen verrattuna.

Väistyvään, vuodelta 2015 peräisin olevaan nelospolveen verrattuna auton kokonaispituus on pysynyt samana, mutta akseliväli on kasvanut noin kuudella senttimetrillä. Tämä tietää pelkästään hyvää sisätiloille. Samalla myös takaylitys lyhenee, mikä on hyvä maasto-ominaisuuksille, vaikkei kyseessä olekaan sanan varsinaisessa merkityksessä mikään maastoauto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lataushybridiä pukkaa - V6 väistyy

Voimalinjapuolella downsizing on siinä mielessä tosiasia, että 3,5-litrainen V6 ratsastaa auringonlaskuun nyt kaikilla markkinoilla. Jatkossa varmasti ylivoimainen enemmistö RX:istä myydään joko lataus- tai täyshybridivoimalinjalla. Saataville tulee kaikkiaan neljä erilaista voimalinjavaihtoehtoa.

RX:n hybridiversioiden polttomoottorit ovat joka tapauksessa edelleen markkinoihin peilaten verrattain suurikokoisia. Konsernin täyshybridissä eli tässä tapauksessa RX 350h:ssa luotetaan tuttuun 2,5-litraiseen rivineloseen Atkinson-työkierrolla, tehoa irtoaa 246 hevosvoimaa. Euroopan markkinat mahdollisesti kiertävä puhdas polttomoottoriversio RX 350 nojautuu puolestaan 2,4-litraiseen, turboahdettuun 275-heppaiseen rivineloseen, joka saa peräänsä 8-vaihteisen automaatin. Tämän version saa nelivedon ohella myös etuvetoisena, kiitos uuden TNGA-K -perusrakenteen.

Uuteen rakenteeseen kuuluu myös Multilink-takajousitus. Auton omamassaa on saatu pudotettua noin 90 kilolla.

Malliston huipulla on tässä vaiheessa lataushybridimalli, joka tukeutuu edellä mainittuun 2,4-litraiseen turbomoottoriin. Jatkeena on Lexuksen sähköinen Direct4 -nelivetojärjestelmä eAxle -taka-akselilla, tuttu täyssähköisestä RZ:sta. RX 500h+ -nimellä kulkeva pistokehybridi antaa 367 hevosvoimaa, 550 newtonmetriä ja se kiihtyy nollasta sataan 5,9 sekunnissa.

Lexuksen kansainvälisessä lehdistötiedotteessa mainitaan myös neljäs voimalinjavaihtoehto, jota ei yhtään sen tarkemmin yksilöidä. Mitä todennäköisimmin kyse on kuitenkin täyssähköisestä RX:stä.

Samoja askelmerkkejä sisätiloissa

Kaikki pääuutiset RX:n sisätilasta saa kurkistamalla tuoreen NX:n kabiiniin. Lexuksen nykyinen (ja oikeastaan ikiaikainen) linja kojelaudassa on selkeä mutta tukeva. Keskiössä on (huippumalleissa) 14-tuumainen kosketusnäyttö. Puheohjaus ja langattomat päivitykset ovat jo luokankin standardien tasolla.

Muita uutuuksia RX:ssä ovat esimerkiksi Lexus Safety System+ 3.0- sekä Advanced Park -järjestelmät.

Kattaukseen kuuluu myös uusi F Sport Performance -varustetaso, joka tulee RX 500h+ -mallin yhteyteen. Konsepti on tuttu muutamista hiljattaisista Lexus-uutuuksista, eli menevyyttä on luvassa ulos ja sisälle.

Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat