17.11.2021 Ajoneuvot Koeajo: Lexus NX 450h+ AWD – uuden aikakauden alku Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Lexus NX tuo merkin ladattavien hybridien aikaan. Nyt myös Lexuksen vanha multimediajärjestelmä saa viimein siirtyä sivuun. Hyvää: voimalinja, yleinen vaivattomuus. Huonoa: polttomoottorin äänimaailma, mittariston valikoiden käytettävyys. Keskikokoisten katumaasturien segmentti on tärkeä monelle valmistajalle. Näin on myös japanilaisvalmistaja Lexuksen kohdalla, jonka myydyin malli Euroopassa on vuosien ajan ollut vuonna 2014 esitelty NX. Nyt on vuorossa täysin uusi toisen sukupolven Lexus NX. Uusi Lexus NX noudattaa muotoilunsa osalta merkin nykytyyliä ja etenkin keulassa on tuttuja elementtejä isommasta RX:stä. Ilmettä hallitsee iso maski, jota reunustavat terävät ja määrätietoisen ilmeen autolle antavat ajovalot. Korkea kylkilinja puolestaan antaa autolle vankan olemuksen. Takaosassa on uutta tyyliä, uusi tekstilogo ja trendikäs takaluukun laidasta toiseen ulottuva valolista. NX on kasvanut hillitysti. Sekä pituutta että leveyttä on tullut lisää kaksi senttiä, ja akseliväli on kasvanut kolmella sentillä. Takapenkillä on sopivasti tilaa noin 180 senttiselle matkustajalle saman mittaisen kuljettajan takana. Valitettavasti istuin on sen verran matala, että reisituki jää varsin vähäiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uutta tekniikkaa Kuljettajan paikalla asiat ovat kohdallaan ja ajoasennon saa hyväksi. Ohjaamon ilme on päivittynyt merkittävästi, sillä toisen sukupolven NX esittelee Lexuksen täysin uuden multimediajärjestelmän. Vakiona 9,8-tuumainen ja paremmin varustelluissa malleissa 14-tuumainen kosketusnäyttö hallitsee keskikonsolin ilmettä. Samalla fyysisten painikkeiden määrää on karsittu merkittävästi. Valitettavasti järjestelmän käytettävyys ei ole tyylikkään ulkonäön luomien odotusten tasolla. Järjestelmä ei esimerkiksi tarjoa mahdollisuutta jakaa näyttöä edes kahdelle sisällölle kuten navigoinnille ja radiolle. Myös mittariston käyttölogiikka on laitettu uusiksi, ja se vaatii opettelua. Ohjauspyörän painikkeet avaavat valikot HUD-näytölle, josta täytyy ensin onnistua valikoimaan oikea välilehti ja sen jälkeen haluttu sisältö. Mittariston näkymän ohjaaminen HUD:n kautta ei tunnu erityisen intuitiiviselta, mutta onneksi olennaiset asiat ovat selkeästi esillä. Ihana vaivattomuus Isosti uudistuneen ohjaamon lisäksi toisen sukupolven NX on Lexuksen ensimmäinen ladattava hybridi. Pellin alta löytyy 2,5-litrainen vapaasti hengittävä bensiinimoottori, jonka parina toimii kahden sähkömoottorin voimanjakoyksikkö. Lisäksi lataushybridi on aina nelivetoinen. Auton perusrakenne ja tekniikka ovat tuttuja Toyota RAV4:stä, mutta toki Lexus on hionut auton toiminnan omalle brändilleen sopivaksi. Ja ajossa voimalinja vakuuttaa. Eteneminen on katkotonta, suorituskyky riittää vaivattomaan etenemiseen myös pelkällä sähköllä ja yli 60 kilometrin toimintamatka on moneen käyttöön riittävä. Ladatun sähkön loputtua auto toimii kuten mikä tahansa Lexuksen täyshybridi. Sähköajon hiljaisuuteen tottumisen jälkeen polttomoottorin ääni korostuu ohjaamossa, mutta tämä ainakin motivoi lataamaan autoa ahkerasti. Myös ajettavuus on linjassa voimalinjan kanssa. Kaikki toimii vaivattomasti, eikä mikään osa-alue ärsytä, tai vaadi erityistä huomiota. Alusta tarjoaa riittävää mukavuutta, mutta auto myös tottelee tarkasti kuljettajan käskyjä vauhdikkaammassakin ajossa. Lataushybridin lisäksi NX tulee tarjolle perinteisenä täyshybridinä ja koko malliston hinnat alkavat etuvetoisen version 55 707 eurosta. Aina nelivetoisen lataushybridin hinnat alkavat 64 072 eurosta, ja ladattavan version odotetaan olevan selkeästi suositumpi. Teksti ja kuvat: Mikko Autio Lexus NX 450h+ AWD Executive Hinta alkaen 68 101 € Koeajetun auton hinta varusteineen 71 191 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 2 487 cm³, 4 sylinteriä, portaaton vaihteisto, neliveto (takaveto sähköllä). Sähkömoottori edessä 134 kW (182 hv), takana 40 kW (54 hv). Teho 136 kW (185 hv), 6000 r/min Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Vääntö 227 Nm (3200–3700 r/min) Akku Akuston energiasisältö teoreettinen: 18,1 kWh. Lataus: Type 2 6,6 kW (1 x 32 A). Toimintamatka 74 km Hybridijärjestelmän yhteisteho 227 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 1,0 (yhd.) CO2-päästöt 22 g/km Mitat pituus 4660 mm, leveys 1865 mm, korkeus 1670 mm, akseliväli 2690 mm Tavaratila: 545–1436 l Omamassa: 1990 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1500 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km, hybridijärjestelmä 5 vuotta / 150 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?