1.6.2022 Ajoneuvot Säteilevä crossover uudistui täysin – viidennen sukupolven Lexus RX esittäytyy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hybridimaastureiden uranuurtaja on nyt entistäkin säteilevämpi, ja tuo mukanaan 367 hevosvoiman lataushybridivoimalinjan. Ihan perinteinen bensiinimoottorikin on edelleen saatavilla - ainakin jossain päin maailmaa. Radiant Crossover - RX - on Lexuksen Euroopan malliston suurin katumaasturi. 25 tuotantovuoden aikana se on uudistunut suhteellisen tiheään, sillä parhaillaan saamme esittelyyn jo viidennen sukupolven.RX on tuotu pienemmän NX:n ja maasturimalliston kruunun, LX:n, jälkeen kolmantena Lexuksen 2020-luvun L-finesse -muotokielelle, johon kuuluu aiempaa sileämpi ja aukottomampi, vähän sähköautomainen yleisilme. Yksityiskohdissakin toki piisaa, ja keulaa voisi luonnehtia jopa aika rohkeaksi.Myös RX:n kattoprofiilia on madallettu edellispolveen verrattuna.Väistyvään, vuodelta 2015 peräisin olevaan nelospolveen verrattuna auton kokonaispituus on pysynyt samana, mutta akseliväli on kasvanut noin kuudella senttimetrillä. Tämä tietää pelkästään hyvää sisätiloille. Samalla myös takaylitys lyhenee, mikä on hyvä maasto-ominaisuuksille, vaikkei kyseessä olekaan sanan varsinaisessa merkityksessä mikään maastoauto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridiä pukkaa - V6 väistyyVoimalinjapuolella downsizing on siinä mielessä tosiasia, että 3,5-litrainen V6 ratsastaa auringonlaskuun nyt kaikilla markkinoilla. Jatkossa varmasti ylivoimainen enemmistö RX:istä myydään joko lataus- tai täyshybridivoimalinjalla. Saataville tulee kaikkiaan neljä erilaista voimalinjavaihtoehtoa.RX:n hybridiversioiden polttomoottorit ovat joka tapauksessa edelleen markkinoihin peilaten verrattain suurikokoisia. Konsernin täyshybridissä eli tässä tapauksessa RX 350h:ssa luotetaan tuttuun 2,5-litraiseen rivineloseen Atkinson-työkierrolla, tehoa irtoaa 246 hevosvoimaa. Euroopan markkinat mahdollisesti kiertävä puhdas polttomoottoriversio RX 350 nojautuu puolestaan 2,4-litraiseen, turboahdettuun 275-heppaiseen rivineloseen, joka saa peräänsä 8-vaihteisen automaatin. Tämän version saa nelivedon ohella myös etuvetoisena, kiitos uuden TNGA-K -perusrakenteen.Uuteen rakenteeseen kuuluu myös Multilink-takajousitus. Auton omamassaa on saatu pudotettua noin 90 kilolla.Malliston huipulla on tässä vaiheessa lataushybridimalli, joka tukeutuu edellä mainittuun 2,4-litraiseen turbomoottoriin. Jatkeena on Lexuksen sähköinen Direct4 -nelivetojärjestelmä eAxle -taka-akselilla, tuttu täyssähköisestä RZ:sta. RX 500h+ -nimellä kulkeva pistokehybridi antaa 367 hevosvoimaa, 550 newtonmetriä ja se kiihtyy nollasta sataan 5,9 sekunnissa.Lexuksen kansainvälisessä lehdistötiedotteessa mainitaan myös neljäs voimalinjavaihtoehto, jota ei yhtään sen tarkemmin yksilöidä. Mitä todennäköisimmin kyse on kuitenkin täyssähköisestä RX:stä.Samoja askelmerkkejä sisätiloissaKaikki pääuutiset RX:n sisätilasta saa kurkistamalla tuoreen NX:n kabiiniin. Lexuksen nykyinen (ja oikeastaan ikiaikainen) linja kojelaudassa on selkeä mutta tukeva. Keskiössä on (huippumalleissa) 14-tuumainen kosketusnäyttö. Puheohjaus ja langattomat päivitykset ovat jo luokankin standardien tasolla.Muita uutuuksia RX:ssä ovat esimerkiksi Lexus Safety System+ 3.0- sekä Advanced Park -järjestelmät.Kattaukseen kuuluu myös uusi F Sport Performance -varustetaso, joka tulee RX 500h+ -mallin yhteyteen. Konsepti on tuttu muutamista hiljattaisista Lexus-uutuuksista, eli menevyyttä on luvassa ulos ja sisälle.Lähde ja kuvat: Lexus Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon