8.7.2022

Kiusoitellen esille – tältä näyttää täysin uusi Volkswagen Amarok kokonaisuudessaan

Melkeinpä osa kerrallaan julkisuuteen hivutettu uusi Amarok paljastettiin vihdoin koko olemuksessaan. Kokoa kasvanut Amarok etenee tuotantoon jo tämän vuoden puolella. Jossain päin maailmaa Amarokista irtoaa jopa 300 hevosvoimaa tehoa.

Teaser- eli kiusoittelukuvat ovat autonvalmistajien muodikas tapa tuoda uutuusmalleja julkisuuteen jo ennen varsinaista esittelyä. Amarokistakin paljastettiin vähän väliä uusia kuvia sekä tietoja, ja kun otamme huomioon sen tosiasian, että auto on läheistä sukua aiemmin esitellylle Ford Rangerille konserniyhteistyön kautta, ei tähän varsinaiseen esittelyyn suoraan sanottuna kovin mullistavaa kerrottavaa jäänyt. On siis paljon jo ennestään tuttua tekniikka, mutta on toki myös aivan uusia tyylijuttuja. 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttua tekniikkaa

Moottorinkin aiemmin välittämiä tietoja ovat perustotuudet, kuten perustavanlaatuinen sukulaisuus tuoreen Ford Rangerin kanssa ja sitä kautta kehitystyö Australiassa ja valmistusmaa Etelä-Afrikassa. Pickupit ovat näissä maissa aivan omanlaisessaan suosiossa.

Amarok on kasvanut väistyvään malliin verrattuna peräti 10 senttimetriä pituutta. Meikäläisillä markkinoilla aina neliovisena DoubleCabina tarjottava uusi Amarok on 5,350 metriä pitkä. Akseliväli on venähtänyt peräti 17,5 senttiä, mikä on tehnyt hyvää kahluusyvyydelle ja etuylitykselle. Maksimikantavuus on kasvanut 1 200 kiloon ja perävaunumassa luokan standardit täyttävät 3 500 kiloa.

Maastoajolukuja: kohtauskulma edessä 29 astetta, takana 21 astetta, kahluusyvyys 800 mm.

Kuljettajaa avustetaan VW:n mukaan parillakymmenellä uutukaisella järjestelmällä. Volkswagen on Amarok-Ranger -kaksikosta se sivistyneempi osapuoli, kun taas Ranger on enemmän villivarsa. Tämä asetelma paistaa myös valmistajien ilmaisuista. Premium-henki tulee näkymään erityisesti auton ohjaamossa, sen asettelussa, materiaaleissa ja digitaalisuudessa ja mukavuudessa. Malliversioista Aventura viittaa kaikkein eniten tähän suuntaan.

Meille tuloillaan on kaksi erillistä dieselvoimanlähdettä, 2- ja 3-litraiset. 3,0-litrainen V6-vaihtoehto on päivitetty versio niin kutsutusta Lion V6:sta, joka esiteltiin alun perin 2,7-litraisena Land Rover Discovery 3:n keulalla vuonna 2004. Myöhemmin 3-litraiseksi kasvanut Fordin ja PSA:n yhteistyömoottori on nähty kerrassaan täysin erilaisten autojen keulilla, Discoverysta Range Roveriin, useisiin Jaguareihin ja Citroën C6:een sekä nyt edelleen Rangeriin ja Amarokiin. Uutuuksissa Lionista otetaan 184 kilowattia tehoa ja oikein mukavat 600 newtonmetriä vääntöä. 2-litraiset dieselit ovat tarjolla joko yhdellä tai kahdella turbolla, tarjoten 125:stä 154:ään kilowattia tehoa ja 405:stä 500:een newtonmetriä vääntöä. Moottori on Fordin Ecoblue-perheestä ja tuttu jo edellispolven Rangerista.

Tyylijuttuja

Amarokin lopulliset ulko- ja sisäilme pysyivät melko hyvin salassa kaiken kiusoittelunkin keskellä. Ilmettähän määrittelevät paljolti varustetasot, joita on yhteensä viisi kappaletta. Perustana ovat Amarok, Life sekä Style. Niiden yläpuolelta löytyvät puolestaan seikkailuhenkinen PanAmericana sekä luksuspainotteinen Aventura. Keulan tunnelma vaihtelee näiden mukaan työkalumaisen mustasta muovipuskurista vahvan X-elementin omaavaan kromijäljitelmään. Vanteet ovat maksimissaan jopa 21-tuumaiset. Auto erottuu kiitettävästi Rangerista, eikä sukulaisuussuhdetta välttämättä ainakaan tietämättä edes heti huomaisi. Eroavaisuudet ovat siis merkittävämpiä kuin monilla muilla vastaavilla parivaljakoilla, esimerkiksi Nissan Navaralla ja Renault Alaskanilla.

Korissa muun muassa tuulilasi, sivupeilit ja ovenkahvat ovat sellaisenaan vaihdettavissa keskenään Rangerin kanssa. Kuitenkin suurin osa ulospäin näkyvistä pelleistä ovat VW:n omia.

Pickupien takapäät ovat yleensä muodostaan johtuen melko persoonattomia, mutta Volkswagen on saanut sinne kiitettävää tunnistettavuutta C:n muotoisilla takavaloilla. Niin ikään lavan päälle vedettävä suoja on kuin suoraan joulupukin toivomuslistalta, se kun pitää samaan aikaan varkaat poissa ja auttaa ilmanvastushaasteiden kanssa.

Eräänlaisena uutena tietona voidaan pitää myös 2,3-litraisen (EcoBoost) -bensiinimoottorin rantautumista Amarokin keulalle. Tämä ainoa sytytystulpilla varustettu versio nielee tietä 300 villihevosen vetämänä, mutta todennäköisesti vain Pohjois-Amerikassa sekä tietysti Down Under.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Nutzfahrzeuge Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat