8.7.2022 Ajoneuvot Kiusoitellen esille – tältä näyttää täysin uusi Volkswagen Amarok kokonaisuudessaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Melkeinpä osa kerrallaan julkisuuteen hivutettu uusi Amarok paljastettiin vihdoin koko olemuksessaan. Kokoa kasvanut Amarok etenee tuotantoon jo tämän vuoden puolella. Jossain päin maailmaa Amarokista irtoaa jopa 300 hevosvoimaa tehoa. Teaser- eli kiusoittelukuvat ovat autonvalmistajien muodikas tapa tuoda uutuusmalleja julkisuuteen jo ennen varsinaista esittelyä. Amarokistakin paljastettiin vähän väliä uusia kuvia sekä tietoja, ja kun otamme huomioon sen tosiasian, että auto on läheistä sukua aiemmin esitellylle Ford Rangerille konserniyhteistyön kautta, ei tähän varsinaiseen esittelyyn suoraan sanottuna kovin mullistavaa kerrottavaa jäänyt. On siis paljon jo ennestään tuttua tekniikka, mutta on toki myös aivan uusia tyylijuttuja. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuttua tekniikkaaMoottorinkin aiemmin välittämiä tietoja ovat perustotuudet, kuten perustavanlaatuinen sukulaisuus tuoreen Ford Rangerin kanssa ja sitä kautta kehitystyö Australiassa ja valmistusmaa Etelä-Afrikassa. Pickupit ovat näissä maissa aivan omanlaisessaan suosiossa.Amarok on kasvanut väistyvään malliin verrattuna peräti 10 senttimetriä pituutta. Meikäläisillä markkinoilla aina neliovisena DoubleCabina tarjottava uusi Amarok on 5,350 metriä pitkä. Akseliväli on venähtänyt peräti 17,5 senttiä, mikä on tehnyt hyvää kahluusyvyydelle ja etuylitykselle. Maksimikantavuus on kasvanut 1 200 kiloon ja perävaunumassa luokan standardit täyttävät 3 500 kiloa.Maastoajolukuja: kohtauskulma edessä 29 astetta, takana 21 astetta, kahluusyvyys 800 mm.Kuljettajaa avustetaan VW:n mukaan parillakymmenellä uutukaisella järjestelmällä. Volkswagen on Amarok-Ranger -kaksikosta se sivistyneempi osapuoli, kun taas Ranger on enemmän villivarsa. Tämä asetelma paistaa myös valmistajien ilmaisuista. Premium-henki tulee näkymään erityisesti auton ohjaamossa, sen asettelussa, materiaaleissa ja digitaalisuudessa ja mukavuudessa. Malliversioista Aventura viittaa kaikkein eniten tähän suuntaan.Meille tuloillaan on kaksi erillistä dieselvoimanlähdettä, 2- ja 3-litraiset. 3,0-litrainen V6-vaihtoehto on päivitetty versio niin kutsutusta Lion V6:sta, joka esiteltiin alun perin 2,7-litraisena Land Rover Discovery 3:n keulalla vuonna 2004. Myöhemmin 3-litraiseksi kasvanut Fordin ja PSA:n yhteistyömoottori on nähty kerrassaan täysin erilaisten autojen keulilla, Discoverysta Range Roveriin, useisiin Jaguareihin ja Citroën C6:een sekä nyt edelleen Rangeriin ja Amarokiin. Uutuuksissa Lionista otetaan 184 kilowattia tehoa ja oikein mukavat 600 newtonmetriä vääntöä. 2-litraiset dieselit ovat tarjolla joko yhdellä tai kahdella turbolla, tarjoten 125:stä 154:ään kilowattia tehoa ja 405:stä 500:een newtonmetriä vääntöä. Moottori on Fordin Ecoblue-perheestä ja tuttu jo edellispolven Rangerista.TyylijuttujaAmarokin lopulliset ulko- ja sisäilme pysyivät melko hyvin salassa kaiken kiusoittelunkin keskellä. Ilmettähän määrittelevät paljolti varustetasot, joita on yhteensä viisi kappaletta. Perustana ovat Amarok, Life sekä Style. Niiden yläpuolelta löytyvät puolestaan seikkailuhenkinen PanAmericana sekä luksuspainotteinen Aventura. Keulan tunnelma vaihtelee näiden mukaan työkalumaisen mustasta muovipuskurista vahvan X-elementin omaavaan kromijäljitelmään. Vanteet ovat maksimissaan jopa 21-tuumaiset. Auto erottuu kiitettävästi Rangerista, eikä sukulaisuussuhdetta välttämättä ainakaan tietämättä edes heti huomaisi. Eroavaisuudet ovat siis merkittävämpiä kuin monilla muilla vastaavilla parivaljakoilla, esimerkiksi Nissan Navaralla ja Renault Alaskanilla.Korissa muun muassa tuulilasi, sivupeilit ja ovenkahvat ovat sellaisenaan vaihdettavissa keskenään Rangerin kanssa. Kuitenkin suurin osa ulospäin näkyvistä pelleistä ovat VW:n omia.Pickupien takapäät ovat yleensä muodostaan johtuen melko persoonattomia, mutta Volkswagen on saanut sinne kiitettävää tunnistettavuutta C:n muotoisilla takavaloilla. Niin ikään lavan päälle vedettävä suoja on kuin suoraan joulupukin toivomuslistalta, se kun pitää samaan aikaan varkaat poissa ja auttaa ilmanvastushaasteiden kanssa.Eräänlaisena uutena tietona voidaan pitää myös 2,3-litraisen (EcoBoost) -bensiinimoottorin rantautumista Amarokin keulalle. Tämä ainoa sytytystulpilla varustettu versio nielee tietä 300 villihevosen vetämänä, mutta todennäköisesti vain Pohjois-Amerikassa sekä tietysti Down Under.Lähde ja kuvat: Volkswagen Nutzfahrzeuge Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen