7.5.2022

Volkswagen Amarok – enää vain lanseerausta vailla valmis

Volkswagen Amarok

Volkswagen on tiputellut tietoja uuden polven Amarokista jo useampaan kertaan. Nyt pitäisi poistaa enää naamioteippaukset, että tietäisimmekin jo melkein kaiken.

Automaailman nykytrendejä on napata somehuomio esittelemällä uudet mallit pieni pala kerrallaan, siten, että lopullisessa lanseerauksessa eli paljastustilaisuudessa ei enää paljon uutisia heru.

VW on käyttänyt juuri edellämainittua taktiikkaa Amarokin kohdalla. Ensin se väläytti havainnekuvia, sitten saatiin vähän lisää tietoja, ja nyt paljastettiin melkeinpä kaikki muu paitsi ulkopellit ja sisäilme, jotka nekin ovat havainnekuvien kautta jo aika hyvin hansikkaassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eteläisen pallonpuoliskon Volkkari

Tämäkään ei ole enää uutinen, mutta muistutetaan vielä, että uusi Amarok on Volkswagenin ja Fordin hyötyajoneuvoyhteistyön tulos. Ford-osapuoli Ranger on jo esitelty, mutta Eurooppaan se pääsee vasta myöhemmin, itse asiassa samoihin aikoihin kuin Amarok, jonka saapumisajaksi on arvioitu alkuvuosi 2023. Kyllähän siinä nyt jo jokunen viikko menee pelkässä laivamatkassa, sillä Amarok ja Ranger valmistuvat Etelä-Afrikassa. Nykymallien kehitystyön pääpaikka on ollut Australia, ja edellisen polven Amarok valmistui Argentiinassa, joten kyseessä on selvästi Eteläisen pallonpuoliskon Volkkari, näin myös myynnillisesti.

Volkswagen Amarok

Sopii Amarok totta kai myös tänne pohjoiseen. Uusien yhteistyödieselmoottoreiden väännöllä selviää lumipenkasta, veneen vetämisestä ja varmasti hyvin paljon mistä tahansa tehtävästä, joka tälle entistä enemmän premium- ja vapaa-ajan suuntaan markkinoitavalle avolavalle eteen tulee. Vielä Volkswagenin tiedotteessa nimettöminä pysyttelevät moottorivaihtoehdot ovat 2-litrainen nelisylinterinen ja 3-litrainen V6. Ford Rangerilta voimme kuitenkin vakoilla, mitä saamme irti. Ranger menee Australiassa myyntiin jo ensi kuussa, ja sikäläisille markkinoille on kerrottu meitä enemmän tietoja myös moottoreista – samalla tietysti sekä Fordin että Volkkarin.

V6-vaihtoehto on päivitetty versio niin kutsutusta Lion V6:sta, joka esiteltiin alun perin 2,7-litraisena Land Rover Discovery 3:n keulalla vuonna 2004. Myöhemmin 3-litraiseksi kasvanut Fordin ja PSA:n yhteistyömoottori on nähty kerrassaan täysin erilaisten autojen keulilla, Discoverysta Range Roveriin, useisiin Jaguareihin ja Citroën C6:een sekä nyt edelleen Rangeriin ja Amarokiin. Uutuuksissa Lionista otetaan 184 kilowattia tehoa ja oikein mukavat 600 newtonmetriä vääntöä. 2-litraiset dieselit ovat tarjolla joko yhdellä tai kahdella turbolla, tarjoten 125:stä 154:ään kilowattia tehoa ja 405:stä 500:een newtonmetriä vääntöä. Moottori on Fordin Ecoblue-perheestä ja tuttu jo edellispolven Rangerista.

Joskus tulevaisuudessa Amarokista on väläytetty nähtävän jopa täyssähköversiota.

Volkswagen Amarok
Volkswagen Amarok ensi kertaa Euroopan maaperällä.

Entistä isompi ja avustavampi

Amarok on kasvanut väistyvään malliin verrattuna peräti 10 senttimetriä pituutta. Meikäläisillä markkinoilla aina neliovisena DoubleCabina tarjottava uusi Amarok on 5,350 metriä pitkä. Akseliväli on venähtänyt peräti 17,5 senttiä, mikä on tehnyt hyvää kahluusyvyydelle ja etuylitykselle. Maksimikantavuus on 1 200 kiloa ja perävaunumassa luokan standardit täyttävät 3 500 kiloa.

Kuljettajaa avustetaan VW:n mukaan parillakymmenellä uutukaisella järjestelmällä. Volkswagen on Amarok-Ranger -kaksikosta se sivistyneempi osapuoli, kun taas Ranger on enemmän villivarsa. Tämä asetelma paistaa myös valmistajien ilmaisuista. Premium-henki tulee näkymään erityisesti auton ohjaamossa, sen asettelussa, materiaaleissa ja digitaalisuudessa ja mukavuudessa.

Mutta jätetään nyt sentään jotain itse esittelyynkin, sillä se koittaa jo ensi kuussa.

Volkswagen Amarok

Lähteet: Volkswagen, Whichcar.com.au Kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat