20.11.2022

Maistiainen: Ford Ranger Raptor – Entistäkin rajumpi lava-auto

Fordin Ranger-perhe uudistuu ja ensimmäisenä markkinoille pusketaan suorituskykyinen Offroad-versio Raptor.

Uusi Ranger Raptor on paljosta velkaa pykälää suuremmalle F150-mallille. Tätä nykyä Raptor näyttää siltä, että se olisi käynyt läpi ankaran saliohjelman ja napannut samalla reilun annoksen kasvuhormonia. Lopputulos on jykevä ja komea.

Karskin ulkokuoren sisältä löytyy Eurooppalaisittain harvinainen voimanlähde, eli kuusisylinterinen bensiinimoottori. Vastaavia myllyjä tapaa tätä nykyä harvoin, sillä autoteollisuuden tiukat päästönormit ovat lähes hävittäneet kookkaammat polttomoottorit.

Tässä yhteydessä kuitenkin tuntuu, että Raptor saa keulalleen moottorin, jollaisen se on ansainnut. Kolmelitrainen tuplasti ahdettu V6 tuottaa 292 hevosovimaa ja 491 Nm. Aiemman dieselin tilalle on tullut paremmin konseptiin sopiva vaihtoehto.

Koska kyseessä on paivana lava-auto, ei hieman alle 300 hevosvoimaa kuulosta erityisen vaikuttavalta. Etenkään kun Rangerin isoveikka F-150 Raptor R pamauttaa tiskiin 700 hevosvoiman tehojärkäleen. Lukemat eivät ole kuitenkaan kaikki kaikessa. Moottorin kehitystyössä on nimittäin ollut mukana Ford Performance -tiimi, joka normaalisti operoi moottoriurheilun parissa.

Yksi Motorsport-maailmasta tutuista tempuista on moottorin viiveenestojärjestelmässä, jota voisi verrata rallimaailman paukkuun. Sen ajatuksena on pitää turbot pyörimässä jopa kolme sekuntia sen jälkeen, kun kuski on nostanut jalan kaasulta. Tämä tapahtuu syöttämällä järjestelmään ilmaa, muttei polttoainetta. Järjestelmä on aiemmin tuttu Focus ST:stä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alusta osoittaa vahvuutensa

Uuden ruudikkaamman moottorin kaveriksi myös alusta on laitettu uusiksi. Alustasta löytyvät Fox Live Valve -iskunvaimentimet, jotka säätyvät sähköisesti. Säätöjä riittää erilaisiin ajotilanteisiin ja -suoritteisiin, vaikka pääkehitystyö onkin laitettu äärimmäisen offroad-ajon tukemiseen.

Iskunvaimentimista löytyy mm. pohjaamista estävä Bottom Out Control -järjestelmä, joka antaa maksimaalisen vaimennusvoiman viimeisen 25 prosentin aikana. Sen ansiosta autolla voi ottaa mittavia ilmalentoja. Ajatuksena on suojella autoa pohjavaurioilta, mutta se tarjoaa myös lisäjäykkyyttä koviin kiihdytyksiin.

Pääsimme kokeileman alustan potentiaalia niin kivikkoryöminnässä, kuin ilmalennoissa. On hämmentävää, kuinka 2500 kiloa painava auto ei ole moksiskaan reippaan metrin korkuisesta ilmalennosta 100 km/h vauhdissa. Tunnelma on kuin mönkijän ohjaimissa.

Alustaa on suojattu pohjaamisenestojärjestelmän lisäksi vahvistamalla moottorin alasuojaa ja etulevyä, sekä jakolaatikon suojaa. Pohjassa on 2,3 mm paksuinen teräslevy, jota ei ihan pienimpien risujen pitäisi lävistää. Teräsvahvike suojaa auton tärkeimpiä paikkoja, kuten öljypohjaa, jäähdytintä, ohjausjärjestelmää ja etutasauspyörästöä.

Uusi nelivetojärjestelmä on erityisen vakuuttava

Kyvykkään kokonaisuuden kruunaa uusi nelivetojärjestelmä. Jatkuvassa nelivetojärjestelmässä on elektronisesti ohjattu kaksinopeuksinen jakovaihteisto. Tätä nykyä myös etuakselilta löytyy lukko, mikä on tässä luokassa ainutlaatuinen ominaisuus.

Etulukko vaikuttaa etenemiskykyyn merkittävästi, mikä tuli todettua Espanjan maaseudulla ajaessamme. Auto kiipeää paikoista, joiden pitäisi ehdottomasti olla kookkaan lava-auton ulottumattomissa.

Ford on offroad-mielessä liikkeellä tosissaan, sillä auton seitsemästä ajotilasta neljä on tehty kestopäällysteen ulkopuolelle. Rock crawl, sand, mud/Rust ja Baja -tilat tarjoavat nimensä mukaisesti sopivaa säätöä erilaisiin tilanteisiin. Näistä äärimmäisin on Baja, joka pamauttaa peliin maksimitehot ja vapauttaa jousituksen potentiaalin nopeassa maastoajossa.

Viihtyisä ohjaamo

Koska kyseessä on kokonaan uusi malli, myös sisusta on pistetty uuteen uskoon. Etuistuimet ovat saaneet inspiraationsa hävittäjämaailmasta ja ne tarjoavat hyvää sivuttaistukea reippaammassakin ajossa. Sisällä on Raptor-logoja, jotka näyttävät myös ohjaamossa mistä hommassa on kyse.

Mittarista ja keskikonsolin näyttö ovat digitaalisia ja 12” kokoisia. SYNC 4A -tietoviihdejärjestelmä tukee Apple CarPlayta ja Android Autoa, joten liitettävyys on kohdallaan. Vaikka auto on Offroad-henkinen, ei mukavuudesta ja varustelusta tarvitse tinkiä.

Raptor on kyvykäs automalli, joka saa äärimmäisen maastoajon vaikuttamaan lastenleikiltä ja tietokonepelimäisen helpolta. Trail Control -järjestelmä on maastoajoon kehitetty vakionopeudensäädin, jota käyttämällä kuski voi keskittyä kaasun ja jarrun sijaan pelkkään ohjaukseen.

Palaamme Fordin tarkempiin ajotunnelmiin koeajossa piakkoin, mutta sen verran on paljastettava, että kyseessä on automalli, josta on mahdotonta olla pitämättä. Kun Raptorin käskyttää useiden metrien mittaiseen ilmalentoon hyppyrin nokalta, on hymy herkässä.

Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala

Luetuimmat