10.3.2022

Volkswagen ID. Buzz – saako tila-autosta coolin retrolla ja sähköllä?

Volkswagen ID. Buzz VW tila-auto sähköauto pikkubussi

Volkswagen ID. Buzz tuo Kleinbusin nykyaikaan sähköisenä tila- tai pakettiautona. Type 2:n paluuta on odotettu eri muodoissaan parikymmentä vuotta.

Parikymmentä vuotta Volkswagen harkitsi erilaisia vaihtoehtoja tuoda ikoninen Kleinbus, Bulli, Type 2, eli Transporter T1 -pikkubussi, takaisin nykyaikaan. Vaikka Volkswagen Transporter ja Multivan ovat kantaneet yhtiön pakuperinnettä monessa suhteessa, ovat ne ajautuneet kauemmas ja kauemmas alkuperäisestä ajatuksesta. Takaisin hippubusseilun ytimeen pyrkii nyt ID. Buzz, joka saapuu markkinoille tila-autoversiona ja tavaraversiona.

Volkswagen ID. Buzz VW tila-auto sähköauto pikkubussi

ID. Buzz ja ID. Buzz Cargo perustuvat Volkswagenin MEB-sähkörakenteelle muiden ID.-mallien tavoin. MEB on tällä hetkellä käytössä noin kolmanneksessa VW-ryhmän sähköautoista ja 2025 mennessä osuus yritetään kasvattaa 80 prosenttiin. Tuttu 77 kilowattitunnin akku on sijoitettu ajoneuvon lattiaan ja taka-akselilta löytyy 150 kilowatin (204 hv) ja 310 newtonmetrin sähkömoottori. Lataaminen tapahtuu joko 11 kilowatin Type 2 -latauksella tai jopa 170 kilowatin CCS-pikalatauksella. Tavoitteena on, että 5-80% lataus onnistuisi parhaimmillaan puolessa tunnissa.

Volkswagen ID. Buzz VW tila-auto sähköauto pikkubussi

Volkswagen ID. Buzz on crossovereiden aikakaudella jossain pikkubussin ja tila-auton välimaastossa. Alkuperäisen T1:n hengessä ohjaamo on tuotu lähes etuakselin päälle, joskin nykyaikainen turvatekniikka vaatii hiukan tilaa etuylityksen muodossa. 4,71 metriä pitkän auton akseliväli on 2,99 metriä, joten painopiste on ollut sisätilojen maksimoinnissa. Auton ilmanvastuskerroin on 0,285 matkustajaversiolle, hiukan enemmän rahtimallille. Toimintamatkaa mallille ei ole kerrottu, mutta on syytä odottaa yli 350 kilometrin WLTP-toimintamatkaa yhdellä latauksella. Kääntöympyrä on 11,1 metriä ja huippunopeus 145 km/h.

Matkustajaversiona Volkswagen ID. Buzz on suunniteltu viidelle hengelle kookkaan tavaratilan kera. Tarkalleen ottaen tavaratilaa on perustilassa 1 121 litraa ja jos takaistuimet kaataa, käytössä on 2 205 litraa tilaa. Myöhemmin markkinoille saapuu pitkän akselivälin versio kuusi- ja seitsemänpaikkaisena versiona.

VW ID. Buzz Cargo -pakuversio on saatavilla kahdella tai kolmella etuistuimella ja kiinteällä väliseinällä. 3,9 kuutiometrin tavaratilaan mahtuu kaksi eurolavaa. Hyötykuormaa mahtuu 650 kilogrammaa. Henkilöautomallin tavoin kaksipaikkaisessa ID. Buzz Cargossa on uusi "Buzz Box" -monitoimilokero etuistuinten välissä ja lokero on suunniteltu juomapullojen lisäksi esimerkiksi jääraapalle. (Kukahan kertoisi saksalaisille lumiharjoista?)

VW ID. Buzz Volkswagen tila-auto sähköauto pikkubussi hippibussi MEB

Tyyli-ikonin perillisenä Volkswagen on panostanut paljon myös ID. Buzzin muotoiluun. Kaksivärisiä vaihtoehtoja tulee markkinoille neljä, yhteensä värivaihtoehtoja on 11. Sukunäkö muihin ID.-autoihin on selvää erityisesti keulan IQ.light-valojen ja valosuikaleen kautta. Alkuperäistä pakuklassikkoa muistellaan muista Volkkareita suuremmalla VW-logolla.

Sisustassa on haluttu nauttia väreistä ja kierrätysmateriaaleista, joilla on korvattu nahka. Vitsikkäitä yksityiskohtia on upotettu esimerkiksi ovipaneeleihin ja sinne tänne on sijoitettu mukitelineitä ja USB-C-liittimiä. ID.-malliston tuttuja hallintalaitteita on hiukan uudistettu pelkistetyssä kojelaudassa ja vaihdevipu on sijoitettu nyt ohjauspylvääseen. Mittaristonäytön koko on 5,3 tuumaa ja kojelaudan tietoviihdenäyttö on varusteversiosta riippuen 10 tai 12 tuumaa.

Volkswagen ID. Buzz VW tila-auto sähköauto pikkubussi

Volkswagenin mukaan ID. Buzz muistuttaa sukujuuriensa ansiosta muun muassa Woodstockista ja Saksan talouskasvusta sotien jälkeen. Jotain kertoo myös, että Dieselgate-päästöhuijausskandaalin sotkuista julkisuuteen palannut Volkswagen on esitellyt sähköistettyjä suunnitelmiaan juuri modernin Kleinbusin avulla. Ensin konsepti oli viihdyttämiseen ja verkottautumiseen keskittynyt Budd-e, sitten MEB:n tilankäyttöön kääntynyt ID. Buzz -konsepti vuonna 2017. Omien sanojensa mukaan VW on haaveillut sähköisestä pakettiautosta siitä asti, kun merkki oli kokeillut taakse asennettua sähkömoottoria 1972 Hannoverin messuilla Transporter T2:ssa.

Volkswagen ID. Buzzin tilauskirjat avautuvat toukokuussa ja markkinoille autojen pitäisi saapua syksyn tullen. Myöhemmin seuraavat pitkän akselivälin seitsemänpaikkaiset versiot, jotka ovat myös pakun avain Yhdysvaltain markkinoille 2024.

Volkswagen ID. Buzz VW tila-auto sähköauto pikkubussi

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat