3.11.2021 Ajoneuvot Maistiainen: Volkswagen Multivan eHybrid – kymmeniä tuhansia euroja halvempi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uuden sukupolven Volkswagen Multivan eHybrid on edeltäjäänsä merkittävästi halvempi – suurelta osin lataushybridivoimalinjansa ansiosta Multivan on joidenkin mielessä ainoa järkevä vaihtoehto hiljaista ja mukavaa kyytiä kuudelle hengelle etsittäessä. Pitkän historian omaavan mallin täysin uusi sukupolvi on aina merkittävä asia pienelle piirille. Nyt täysin uusi Volkswagen Multivan eHybrid esittelee monta ensimmäistä ja samalla laajentaa ympyröitä monen suuren perheen suuntaan. Historiallisesti Multivan perustuu ensimmäistä kertaa samaan perusrakenteeseen henkilöautojen kanssa. Kyseessä on tietenkin Volkswagenin MQB-perusrakenne. Vähintään yhtä merkittävä asia on lataushybridivoimalinja eHybrid, joka tuleekin olemaan ainakin alkuun ainoa Suomeen tuotava voimalinja. Tämä mahdollistaa myös aikaisempaa selvästi edullisemman hintatason. Samalla Multivanissa on ensimmäistä kertaa niin sanottu Shift-by-wire, eli vaihteenvalinta hoidetaan täysin sähköisesti. Kojelautaan sijoitettu pieni vaihteenvalitsin viestii muutoksesta. Sisätilojen uudistuksiin kuuluu Suomessa vakiovarusteena saatavat 7 erillistä istuinta, eli perän “sohva” on historiaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen Multivan Sukunäkö on selvä keulassa kulkevine vaakasuuntaisine valoraitoineen. Mieleen tulee valmistajan sähköautojen lisäksi vahvasti viimeisin Caddy ja kahdeksannen sukupolven Golf. Aiempaa aerodynaamisempi uutuus on silti jo kaukaa tunnistettavissa Multivanin perheeseen. Keski-Euroopan asiakkaat ovat toivoneet matalampaa parkkihalleihin mahtuvaa autoa ja nyt 1907 millimetriä korkea uutuus on juuri sitä. Sisätilojen korkeuden kerrotaan kuitenkin säilyneen ennallaan, sillä ilmastoinnin suuttimet on siirretty katosta sivuille. Ikä on tuonut lanteille lisää leveyttä. Koripituuksia on kaksi, joista tavallisempi on 4973 millimetriä ja pitkä versio 5173 millimetriä. Akseliväli (3124 mm) ja istuimien liikuttelun sallivat kiskot ovat molemmissa samat, joten lisätila tulee tavaratilan puolelle. Tavaratilaa on normaalimittaisessa istuinten täysin vapaasta asettelusta riippuen 469–3672 litraa ja pitkässä korimallissa peräti 763–4053 litraa. Liukuovet löytyy vakiovarusteena molemmin puolin, joten kyytiin pääsee kiipeämään kummalta puolelta tahansa. Sähköisesti avattavat versiot tulevat Life-mallin matkassa, mutta varustepaketteihin palaamme myöhemmin. Kattokaiteita ei tosin saa rahaakaan vastaan, mutta vetokoukkuun saa varustelusta riippuen vähintään 1600 kilogrammaa jarrullista massaa. Edellä mainittu kiskojärjestelmä ja siihen liittyvä modulaarinen istuinkonsepti on olennainen auton käyttökohteita mietittäessä. Pöytä on integroitu kiskojärjestelmään ja sitä voi säilyttää kasaan taitettuna vaikkapa etumatkustajien välissä, tai avata käyttöön takapenkkiläisille monella eri tavalla. Kolmannen rivin erillisistuimet voi nekin nyt taittaa alas ja toisaalta takapenkillä voi istua kasvokkain käännettävien istuinten ansiosta. Koska istuimia voi siirellä vapaasti, ovat myös kyynärnojat irrotettavissa. Monipuolinen ja näppärä kiskojärjestelmä on sähköistetty, joten takaistuimille on saatavilla myös lämmitys. Volkswagen Multivan eHybrid Jatkossa Multivanin ainoa Suomessa tarjottava voimalinja on lataushybridi, joka pudottaa lähtöhinnan alle 64 000 euron. Se mahdollistaa paikallispäästöttömän liikkumisen kaupunkialueilla – Saksassa tapahtuneen koeajon perusteella yli 40 kilometrin todellinen toimintamatka lienee realismia. Akuston kapasiteetti on 13 kilowattituntia, josta käytettävissä on 10,4 kilowattituntia. Liikkeelle lähdetään sulavasti ja äänettömästi tätä voimalinjaa varten kehitetyn 6-pykäläisen DSG-automaattivaihteiston yhteyteen integroidun 85 kilowatin tehoisen sähkömoottorin voimin. Sähkömoottori jaksaa vetää aina 140 kilometrin tuntinopeuteen saakka, kunhan poljinta ei runttaa pohjaan. Muuten 110-kilowattinen (150hv) 1,4-litrainen bensiinimoottori pörähtää avuksi. Hybridijärjestelmän yhteisteho on 160 kW (218 hv) ja maksimivääntö 350 Nm. Voimalinja toimii sulavasti ja MQB-perusrakenteelle tehty auto tuntuukin hyvin henkilöautomaiselta. Ohjaus on tehty kevyehköksi ja kokonaisuus kokoisekseen ketteräksi. Matkustusmukavuus vaikuttaa olevan mainiolla tolalla erityisesti äänieristyksen osalta ainakin Saksan sileillä kestopäällysteillä. Toisinaan terävissä töyssyissä jousitus on lievästi jämäkähkö, mutta kyseessä on korkeintaan pieni kauneusvirhe. Multivan, Life, Style tai Business Kuljettajan paikalla on paljon uutta Multivaniin, vaikka suurin osa tuntuu tutulta muista tuoreista Volkswagenin tuotteista. Monitoimiohjauspyörä luottaa ilahduttavasti perinteisiin painikkeisiin. Vakiovarusteluun kuuluva digimittaristo (10,25-tuumaa) ja kosketusnäytöllä varustettu (10-tuumaa) tietoviihdejärjestelmä edustavat Volkswagenin tuoreinta antia, joka ei ole välttämättä pelkästään hyvä asia. Pienet ohjelmiston tökkimiset olivat läsnä ainakin vielä näissä koeajoyksilöissä. Näkyvyys on laajojen lasipintojen läpi muuten hyvä, mutta kaksiosainen a-pilari peittää paikoitellen paljon taakseen. Kuljettajan istuimessa viihtyy pitkään ja ajoasento on esimerkillinen. Varustetasoja on teoriassa kolme: Multivan, Life tai Style, mutta näiden lisäksi Suomen mallistoon kuuluu erillinen Multivan Business -varusteluversio. Näistä Multivan tarkoittaa ilman lisänimeä myytävää perusmallia, jonka vakiovarusteluun kuuluu muun muassa ilmastointi, kaistallapitoavustin, lämmitettävät peilit, väsymyksentunnistus ja vakionopeudensäädin. Edullisimmillaan noin 65 000 euroa maksava Life-varustelutaso tuo mukanaan muun muassa polttoainekäyttöisen lisälämmittimen kaukosäätimellä ja äänieristyspaketin. Yli 73 000 euroa maksava Style-varustelutaso lisää edellisten joukkoon vielä muun muassa 3-alueilmastoinnin ja IQ.LIGHT-led-matriisiajovalot. Näiden lisäksi Suomessa on saatavilla vajaat 67 000 euroa maksava Multivan Life Business. Sen varustelulista pyrkii kattamaan tärkeimmät tarpeet kilpailukykyiseen hintaan. Mukana on esimerkiksi adaptiivinen vakionopeudensäädin (ACC), sähkökäyttöiset liukuovet, sähkötoiminen takaluukku ja 3-alueilmastointi. Koeajossa oli noin 4 000 euron hintaisella Energetic -paketilla lisävarusteltu huippumalli. Sen mukavuusvarusteluun kuuluu muun muassa avaimeton kulku, navigaattori, monitoimipöydän ja keskikonsolin yhdistelmä, sisätilan 30-värin tunnelmavalaistus, tummennetulla lasilla varustettu yli 1,8-neliömetrin kokoinen panoraamalasikatto sekä matkapuhelinvalmius langattomalla latauspaikalla. Tähän asti Multivanin on totuttu maksavan yli 100 000 euroa, joten monen suurperheen unelmien auto on nyt entistä useampien ulottuvilla. Kyseessä ei ole edelleenkään halpa tuote, mutta seitsemänpaikkaisia mukavia tila-autoja ei ole liikaa markkinoilla. VIP-kuljetukset voivat viedä myös perheen pienimpiä harrastuksiin. Kuvat ja teksti: Henri Posa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku