12.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen T7 Multivan – luksusta monille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Volkswagen T7 Multivan tarjoaa luksusta monelle matkaajalle samaan aikaan. Nyt mukaan astuu digitalisaatio ja lataushybridi. Multivan on ollut valmistajansa mukaan markkinoilla vuodesta 1949, joten täysin uusi sukupolvi on aina iso asia. Nyt se saa uuden MQB Evo -perusrakenteen ja tarjolla on myös lataushybridi. Täysin uusi Volkswagen T7 Multivan on esitelty kattamaan jälleen mitä moninaisempia tarpeita.Uutuus on edeltäjäänsä matalampi ja leveämpi, vaikka sisätilojen korkeus on säilynyt ennallaan ja tilat peräti kasvaneet. Ulkonäössä on paljon samoja piirteitä, joita esimerkiksi tuorein Caddy ja kahdeksannen sukupolven Golf on esitellyt.Tässä yhteydessä on tosin todettava, että Caravelle ja Transporter säilyvät toistaiseksi myynnissä edellisen sukupolven malleina. Muille on tarjolla uusi Multivan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolkswagen T7 MultivanUutena elementtinä keulassa on leveä led-valonauha. Keulasta tuulilasiin jatkuva muoto on erikoinen, mutta konepellin sauma jatkaa tuulilasin linjaa.Autossa on kaksiosainen A-pilari lisäikkunalla. Tämä on ollut tarpeen, jotta sivuikkunat saa laskettua alas. Kyljen lasipinta on haluttu pitää suurena. Uutuus on kuitenkin saanut lisää ryhtiä kylkilinjaan myös uuden pokkauksen myötä. Takana kattolinjasta jatkuu aiempaa suurempi ilmanohjain ja takavalot ovat ensimmäistä kertaa kaksiosaiset vaakasuuntaiset kapeat suikaleet. Volkswagen T7 Multivan näyttää tehtaan jäljiltä jo valmiiksi hieman tuunatulta – kaksivärimaalaus vain korostaa tätä.Sisällä takanaAuto tulee tarjolle kahtena pituutena, joista lyhyempi jää juuri alle 5 metrin ja pidempi jatkaa mittaa 200 millimetriä. Akseliväli on molemmissa sama 3124 millimetriä.Sisätilat rakentuvat aiempien mallien ylpeydenaiheiden ympärille. T1 esitteli kuninkaantuolina tunnetun korkean istuma-asennon ja sen seuraaja panoraamakaton.T3 toi mahdollisuuden astua ikään kuin auton läpi ja T4 mukavuusistuimet. T5 omasi täysin tasaisen lattian. Viimeksi otettiin askelta monikäyttöisyyden suuntaan.Näitä kaikkia halutaan kunnioittaa uutuudessa. Toisen rivin istuimet ovat käännettävissä 180-astetta ja istuinten pitäisi olla selvästi aiempaa kevyemmät liikutella. Uutta on myös keulasta perään jatkuva kiskojärjestelmä, jonka ansiosta vakiovarusteinen pöytä voidaan siirtää käytännössä aivan minne tahansa. Myös sen korkeutta voidaan säätää nappia painamalla.Nykymuotia on seurattu myös tarjoamalla tunnelmavalaistus. Se jatkaa sisällä auton kylkilinjaa.Lyhyempäänkin vaihtoehtoon mahtuu 469 litraa tavaraa istuimia kaatamatta. Pidemmän mallin tavaratila vetää istuimia kaatamatta 763 litraa ja istuimet kaatamalla jopa 4053 litraa.Luonnollisesti avustinjärjestelmiä ja turvavarusteita on selvästi aiempaa enemmän. Palaamme varusteluun tarkemmin, kun se selviää kotimaamme osalta. Näissä kun on usein joitakin eroavaisuuksia. Takaa ohjaamoonKäsijarrukahva on poistunut, sillä Multivan on saanut sähköisen käsijarrun. Osin tämän ansiosta auton takaosasta on helppoa kävellä suoraan ohjaamoon. Automaattivaihteiset mallit omaavat Volkswagenin nykymuodin mukaisen nypykän vaihteiden valitsemiseen.Ohjaamo vastaa pitkälti kahdeksannen sukupolven Golfin tyyliä. Painikkeet on korvattu kosketusnäytöllä ja valitettavasti myös kömpelö liukupinta on ennallaan. Valoja käskytetään ID.3-sähköautosta tutusti ratin vasemmalla puolella sijaitsevalla kosketuspinnalla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLataushybridi eHybridLuonnollisesti bensiini- ja dieselvaihtoehdot ovat jatkossakin tallella. T7 tulee saataville kahdella bensiini- ja yhdellä dieselmoottorilla. Toistaiseksi edellinen sukupolvi jatkaa nelivetoisten tarjontaa – uudesta ei ainakaan vielä sellaisia ole.Bensiinimoottoreiden teholukemat ovat 100 kilowattia (136hv) 1,5-litraisesta TSI-moottorista sekä 150 kilowattia (204 hv) 2,0-litraisesta TSI-moottorista. Dieselmoottorin teho on 110 kW (150 hv).Erityistä mielenkiintoa herättää kuitenkin lataushybridi Volkswagen T7 Multivan eHybrid. Tämä tarkoittaa 1,4-litraista 110-kilowattista (150 hv) turbomoottoria sekä 85-kilowattista sähkömoottoria, joiden yhteistyö tarjoaa parhaimmillaan 218 hevosvoimaa tehoa. Volkswagen lupailee tälle yli 50 kilometrin sähköistä toimintamatkaa.Samalla kävi selväksi, että myös sähköinen tilaauto on yhä tuloillaan ja se on luvattu ensi vuodelle. Se ei kuitenkaan tule olemaan T7. Oletettavasti kyseessä tulee olemaan ID-sarjan tuote, kuten ID.Buzz on vihjannut.Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?