12.6.2021 Ajoneuvot Volkswagen T7 Multivan – luksusta monille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Volkswagen T7 Multivan tarjoaa luksusta monelle matkaajalle samaan aikaan. Nyt mukaan astuu digitalisaatio ja lataushybridi. Multivan on ollut valmistajansa mukaan markkinoilla vuodesta 1949, joten täysin uusi sukupolvi on aina iso asia. Nyt se saa uuden MQB Evo -perusrakenteen ja tarjolla on myös lataushybridi. Täysin uusi Volkswagen T7 Multivan on esitelty kattamaan jälleen mitä moninaisempia tarpeita. Uutuus on edeltäjäänsä matalampi ja leveämpi, vaikka sisätilojen korkeus on säilynyt ennallaan ja tilat peräti kasvaneet. Ulkonäössä on paljon samoja piirteitä, joita esimerkiksi tuorein Caddy ja kahdeksannen sukupolven Golf on esitellyt. Tässä yhteydessä on tosin todettava, että Caravelle ja Transporter säilyvät toistaiseksi myynnissä edellisen sukupolven malleina. Muille on tarjolla uusi Multivan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Volkswagen T7 Multivan Uutena elementtinä keulassa on leveä led-valonauha. Keulasta tuulilasiin jatkuva muoto on erikoinen, mutta konepellin sauma jatkaa tuulilasin linjaa. Autossa on kaksiosainen A-pilari lisäikkunalla. Tämä on ollut tarpeen, jotta sivuikkunat saa laskettua alas. Kyljen lasipinta on haluttu pitää suurena. Uutuus on kuitenkin saanut lisää ryhtiä kylkilinjaan myös uuden pokkauksen myötä. Takana kattolinjasta jatkuu aiempaa suurempi ilmanohjain ja takavalot ovat ensimmäistä kertaa kaksiosaiset vaakasuuntaiset kapeat suikaleet. Volkswagen T7 Multivan näyttää tehtaan jäljiltä jo valmiiksi hieman tuunatulta – kaksivärimaalaus vain korostaa tätä. Sisällä takana Auto tulee tarjolle kahtena pituutena, joista lyhyempi jää juuri alle 5 metrin ja pidempi jatkaa mittaa 200 millimetriä. Akseliväli on molemmissa sama 3124 millimetriä. Sisätilat rakentuvat aiempien mallien ylpeydenaiheiden ympärille. T1 esitteli kuninkaantuolina tunnetun korkean istuma-asennon ja sen seuraaja panoraamakaton. T3 toi mahdollisuuden astua ikään kuin auton läpi ja T4 mukavuusistuimet. T5 omasi täysin tasaisen lattian. Viimeksi otettiin askelta monikäyttöisyyden suuntaan. Näitä kaikkia halutaan kunnioittaa uutuudessa. Toisen rivin istuimet ovat käännettävissä 180-astetta ja istuinten pitäisi olla selvästi aiempaa kevyemmät liikutella. Uutta on myös keulasta perään jatkuva kiskojärjestelmä, jonka ansiosta vakiovarusteinen pöytä voidaan siirtää käytännössä aivan minne tahansa. Myös sen korkeutta voidaan säätää nappia painamalla. Nykymuotia on seurattu myös tarjoamalla tunnelmavalaistus. Se jatkaa sisällä auton kylkilinjaa. Lyhyempäänkin vaihtoehtoon mahtuu 469 litraa tavaraa istuimia kaatamatta. Pidemmän mallin tavaratila vetää istuimia kaatamatta 763 litraa ja istuimet kaatamalla jopa 4053 litraa. Luonnollisesti avustinjärjestelmiä ja turvavarusteita on selvästi aiempaa enemmän. Palaamme varusteluun tarkemmin, kun se selviää kotimaamme osalta. Näissä kun on usein joitakin eroavaisuuksia. Takaa ohjaamoon Käsijarrukahva on poistunut, sillä Multivan on saanut sähköisen käsijarrun. Osin tämän ansiosta auton takaosasta on helppoa kävellä suoraan ohjaamoon. Automaattivaihteiset mallit omaavat Volkswagenin nykymuodin mukaisen nypykän vaihteiden valitsemiseen. Ohjaamo vastaa pitkälti kahdeksannen sukupolven Golfin tyyliä. Painikkeet on korvattu kosketusnäytöllä ja valitettavasti myös kömpelö liukupinta on ennallaan. Valoja käskytetään ID.3-sähköautosta tutusti ratin vasemmalla puolella sijaitsevalla kosketuspinnalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lataushybridi eHybrid Luonnollisesti bensiini- ja dieselvaihtoehdot ovat jatkossakin tallella. T7 tulee saataville kahdella bensiini- ja yhdellä dieselmoottorilla. Toistaiseksi edellinen sukupolvi jatkaa nelivetoisten tarjontaa – uudesta ei ainakaan vielä sellaisia ole. Bensiinimoottoreiden teholukemat ovat 100 kilowattia (136hv) 1,5-litraisesta TSI-moottorista sekä 150 kilowattia (204 hv) 2,0-litraisesta TSI-moottorista. Dieselmoottorin teho on 110 kW (150 hv). Erityistä mielenkiintoa herättää kuitenkin lataushybridi Volkswagen T7 Multivan eHybrid. Tämä tarkoittaa 1,4-litraista 110-kilowattista (150 hv) turbomoottoria sekä 85-kilowattista sähkömoottoria, joiden yhteistyö tarjoaa parhaimmillaan 218 hevosvoimaa tehoa. Volkswagen lupailee tälle yli 50 kilometrin sähköistä toimintamatkaa. Samalla kävi selväksi, että myös sähköinen tilaauto on yhä tuloillaan ja se on luvattu ensi vuodelle. Se ei kuitenkaan tule olemaan T7. Oletettavasti kyseessä tulee olemaan ID-sarjan tuote, kuten ID.Buzz on vihjannut. Lähde ja kuvat: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan