12.12.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi Volkswagen Golf saa pohtimaan, onko teknologia renki vai isäntä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf siirtyy kahdeksanteen painokseensa: teemana on digitaalisuus. Perinteiset auto-ominaisuudet ovat uudessa Volkswagen Golf -sukupolvessa kohdallaan. Se on hyvä ajaa, oikein sopivan mukava ja tiloiltaan monelle juuri sopivan kokoinen auto. Tämä ei toki yllätä, sillä kahdeksas sukupolvi perustuu jatkojalostettuun painokseen seitsemännestä sukupolvesta. Ja se vuonna 2012 esitelty seitsemäs sukupolvi oli kenties tuotannon päättymiseen saakka luokkansa paras auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivän muotisana: digitalisaatioEli kun parasta kehittää, saadaan entistä parempi, eikö? Varauksella. Uusin Golf on osin edeltäjäänsä hieman parempi, mutta samalla ristiriitaisempi.Syy on digitaalisaatioksi kutsutussa ilmiössä, jota Volkswagen on tunkenut joka paikkaan, vähän väkisinkin. On hienoa, että Golfiin tuodaan kaikkea uusinta teknologiaa, mutta siitä intoillessa Volkswagen taitaa olla unohtanut perimmäisen kysymyksen: tarvitaanko tätä kaikkea?Mittaristo muokattavissaDigitaalimittaristo on ajatuksena tuttu jo edeltävästä Golfista. Nyt se tukee useampia erilaisia tiloja, kuten koko kartan näyttämistä, ja muokattavuutta on vähän enemmän. Mittariston personointi tapahtuu varsin mutkattomasti. Tosin oletuksena ajotilojen mukaan vaihtuva värimaailma ei saa kannatusta – urheilutilassa mittariston taustagrafiikka on kuin punainen vaate, joka kääntää katseen jatkuvasti maantiestä mittaristoon. Onneksi tämän saa pois päältä.Hipaise, pyyhkäise, liu’utaItse tablettimainen kosketusnäyttö on toinen tarina. Kerroimme Volkswagenin luopuneen lähes kaikista painikkeista jo aiemmin, ja nyt voimme todeta miten ratkaisu toimii käytännössä: ei kovin hyvin. Käyttöliittymä on tehty visuaalisuus edellä, ja välillä näyttöruutujen lukeminen ja niiden painikkeisiin osuminen liikkuvassa autossa lähestyy jo vaarallista. Ja nyt puhutaan niinkin tavallisista asioista, kuin takalasin lämmittimen kytkemisestä.Korjaus: takalasinlämmittimelle ja tuulilasin huurteenpoistolle on erilliset painikkeet – valokytkimen yhteydessä. https://youtu.be/wU1BX5lxZRY Ja mikä on muutoksen hyöty? Järjestelmä päivittyy netin yli, se tukee nettiradioita ja niin edelleen, mutta edelleen monet verkkotoiminnot kuten Waze-navigointi toimivat kätevimmin älypuhelinpeilauksen yli. CarPlaytä järjestelmä tukee myös langattomasti, ja Android Autonkin kerrotaan toimivan, mutta Google ei vielä ole virallisesti aktivoinut järjestelmää Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonimutkaistamistaPaketoidessaan käytännössä kaiken kosketusnäyttöön Volkswagen on enemmän monimutkaistanut kuin monipuolistanut. Samalla ennen niin vaistonvaraisesti toiminut Golf on muuttunut autoksi, jonka toimintoja pitää etsiä ja opetella.Koeajoyksilössä äänenvoimakkuudensäätö liu'uttamalla sormea toimi ajoittain takkuillen, ja muutenkin tietoviihdejärjestelmä on monimutkaisempi kuin selkeydestä tunnetulta saksalaisvalmistajalta odottaisi.Uuden tietoviihdejärjestelmän kehittäminen ei ollut helppo prosessi: koko kahdeksannen sukupolven Golfin julkaisun huhuttiin siirtyneen juuri digitaalijärjestelmien kehittämisen takia. Totuutta tuskin tiedämme, voimme arvata miksi perinteiset painikkeet on korvattu kosketusnäyttöpohjaisella käyttöliittymällä: se on valmistajalle halvempi ratkaisu.Golfin ajettavuuteen, tiloihin ja tekniikkaan palaamme myöhemmin varsinaisessa koeajossa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kevään aikana, ja mallisto täydentyy pitkin kesää.Teksti, kuvat ja video: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella