12.12.2019

Maistiainen: Uusi Volkswagen Golf saa pohtimaan, onko teknologia renki vai isäntä?

Volkswagen Golf siirtyy kahdeksanteen painokseensa: teemana on digitaalisuus.

Perinteiset auto-ominaisuudet ovat uudessa Volkswagen Golf -sukupolvessa kohdallaan. Se on hyvä ajaa, oikein sopivan mukava ja tiloiltaan monelle juuri sopivan kokoinen auto. Tämä ei toki yllätä, sillä kahdeksas sukupolvi perustuu jatkojalostettuun painokseen seitsemännestä sukupolvesta. Ja se vuonna 2012 esitelty seitsemäs sukupolvi oli kenties tuotannon päättymiseen saakka luokkansa paras auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Päivän muotisana: digitalisaatio

Eli kun parasta kehittää, saadaan entistä parempi, eikö? Varauksella. Uusin Golf on osin edeltäjäänsä hieman parempi, mutta samalla ristiriitaisempi.

Syy on digitaalisaatioksi kutsutussa ilmiössä, jota Volkswagen on tunkenut joka paikkaan, vähän väkisinkin. On hienoa, että Golfiin tuodaan kaikkea uusinta teknologiaa, mutta siitä intoillessa Volkswagen taitaa olla unohtanut perimmäisen kysymyksen: tarvitaanko tätä kaikkea?

Mittaristo muokattavissa

Digitaalimittaristo on ajatuksena tuttu jo edeltävästä Golfista. Nyt se tukee useampia erilaisia tiloja, kuten koko kartan näyttämistä, ja muokattavuutta on vähän enemmän. Mittariston personointi tapahtuu varsin mutkattomasti. Tosin oletuksena ajotilojen mukaan vaihtuva värimaailma ei saa kannatusta – urheilutilassa mittariston taustagrafiikka on kuin punainen vaate, joka kääntää katseen jatkuvasti maantiestä mittaristoon. Onneksi tämän saa pois päältä.

Hipaise, pyyhkäise, liu’uta

Itse tablettimainen kosketusnäyttö on toinen tarina. Kerroimme Volkswagenin luopuneen lähes kaikista painikkeista jo aiemmin, ja nyt voimme todeta miten ratkaisu toimii käytännössä: ei kovin hyvin. Käyttöliittymä on tehty visuaalisuus edellä, ja välillä näyttöruutujen lukeminen ja niiden painikkeisiin osuminen liikkuvassa autossa lähestyy jo vaarallista. Ja nyt puhutaan niinkin tavallisista asioista, kuin takalasin lämmittimen kytkemisestä.

Korjaus: takalasinlämmittimelle ja tuulilasin huurteenpoistolle on erilliset painikkeet – valokytkimen yhteydessä.

https://youtu.be/wU1BX5lxZRY

Ja mikä on muutoksen hyöty? Järjestelmä päivittyy netin yli, se tukee nettiradioita ja niin edelleen, mutta edelleen monet verkkotoiminnot kuten Waze-navigointi toimivat kätevimmin  älypuhelinpeilauksen yli. CarPlaytä järjestelmä tukee myös langattomasti, ja Android Autonkin kerrotaan toimivan, mutta Google ei vielä ole virallisesti aktivoinut järjestelmää Suomessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Monimutkaistamista

Paketoidessaan käytännössä kaiken kosketusnäyttöön Volkswagen on enemmän monimutkaistanut kuin monipuolistanut. Samalla ennen niin vaistonvaraisesti toiminut Golf on muuttunut autoksi, jonka toimintoja pitää etsiä ja opetella.

Koeajoyksilössä äänenvoimakkuudensäätö liu'uttamalla sormea toimi ajoittain takkuillen, ja muutenkin tietoviihdejärjestelmä on monimutkaisempi kuin selkeydestä tunnetulta saksalaisvalmistajalta odottaisi.

Uuden tietoviihdejärjestelmän kehittäminen ei ollut helppo prosessi: koko kahdeksannen sukupolven Golfin julkaisun huhuttiin siirtyneen juuri digitaalijärjestelmien kehittämisen takia. Totuutta tuskin tiedämme, voimme arvata miksi perinteiset painikkeet on korvattu kosketusnäyttöpohjaisella käyttöliittymällä: se on valmistajalle halvempi ratkaisu.

Volkswagen Golf

Golfin ajettavuuteen, tiloihin ja tekniikkaan palaamme myöhemmin varsinaisessa koeajossa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kevään aikana, ja mallisto täydentyy pitkin kesää.

Teksti, kuvat ja video: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat