12.12.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi Volkswagen Golf saa pohtimaan, onko teknologia renki vai isäntä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf siirtyy kahdeksanteen painokseensa: teemana on digitaalisuus. Perinteiset auto-ominaisuudet ovat uudessa Volkswagen Golf -sukupolvessa kohdallaan. Se on hyvä ajaa, oikein sopivan mukava ja tiloiltaan monelle juuri sopivan kokoinen auto. Tämä ei toki yllätä, sillä kahdeksas sukupolvi perustuu jatkojalostettuun painokseen seitsemännestä sukupolvesta. Ja se vuonna 2012 esitelty seitsemäs sukupolvi oli kenties tuotannon päättymiseen saakka luokkansa paras auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivän muotisana: digitalisaatioEli kun parasta kehittää, saadaan entistä parempi, eikö? Varauksella. Uusin Golf on osin edeltäjäänsä hieman parempi, mutta samalla ristiriitaisempi.Syy on digitaalisaatioksi kutsutussa ilmiössä, jota Volkswagen on tunkenut joka paikkaan, vähän väkisinkin. On hienoa, että Golfiin tuodaan kaikkea uusinta teknologiaa, mutta siitä intoillessa Volkswagen taitaa olla unohtanut perimmäisen kysymyksen: tarvitaanko tätä kaikkea?Mittaristo muokattavissaDigitaalimittaristo on ajatuksena tuttu jo edeltävästä Golfista. Nyt se tukee useampia erilaisia tiloja, kuten koko kartan näyttämistä, ja muokattavuutta on vähän enemmän. Mittariston personointi tapahtuu varsin mutkattomasti. Tosin oletuksena ajotilojen mukaan vaihtuva värimaailma ei saa kannatusta – urheilutilassa mittariston taustagrafiikka on kuin punainen vaate, joka kääntää katseen jatkuvasti maantiestä mittaristoon. Onneksi tämän saa pois päältä.Hipaise, pyyhkäise, liu’utaItse tablettimainen kosketusnäyttö on toinen tarina. Kerroimme Volkswagenin luopuneen lähes kaikista painikkeista jo aiemmin, ja nyt voimme todeta miten ratkaisu toimii käytännössä: ei kovin hyvin. Käyttöliittymä on tehty visuaalisuus edellä, ja välillä näyttöruutujen lukeminen ja niiden painikkeisiin osuminen liikkuvassa autossa lähestyy jo vaarallista. Ja nyt puhutaan niinkin tavallisista asioista, kuin takalasin lämmittimen kytkemisestä.Korjaus: takalasinlämmittimelle ja tuulilasin huurteenpoistolle on erilliset painikkeet – valokytkimen yhteydessä. https://youtu.be/wU1BX5lxZRY Ja mikä on muutoksen hyöty? Järjestelmä päivittyy netin yli, se tukee nettiradioita ja niin edelleen, mutta edelleen monet verkkotoiminnot kuten Waze-navigointi toimivat kätevimmin älypuhelinpeilauksen yli. CarPlaytä järjestelmä tukee myös langattomasti, ja Android Autonkin kerrotaan toimivan, mutta Google ei vielä ole virallisesti aktivoinut järjestelmää Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonimutkaistamistaPaketoidessaan käytännössä kaiken kosketusnäyttöön Volkswagen on enemmän monimutkaistanut kuin monipuolistanut. Samalla ennen niin vaistonvaraisesti toiminut Golf on muuttunut autoksi, jonka toimintoja pitää etsiä ja opetella.Koeajoyksilössä äänenvoimakkuudensäätö liu'uttamalla sormea toimi ajoittain takkuillen, ja muutenkin tietoviihdejärjestelmä on monimutkaisempi kuin selkeydestä tunnetulta saksalaisvalmistajalta odottaisi.Uuden tietoviihdejärjestelmän kehittäminen ei ollut helppo prosessi: koko kahdeksannen sukupolven Golfin julkaisun huhuttiin siirtyneen juuri digitaalijärjestelmien kehittämisen takia. Totuutta tuskin tiedämme, voimme arvata miksi perinteiset painikkeet on korvattu kosketusnäyttöpohjaisella käyttöliittymällä: se on valmistajalle halvempi ratkaisu.Golfin ajettavuuteen, tiloihin ja tekniikkaan palaamme myöhemmin varsinaisessa koeajossa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kevään aikana, ja mallisto täydentyy pitkin kesää.Teksti, kuvat ja video: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 22.1.2025 Koeajo Maistiainen: Toyota Land Cruiser – työkone 2025 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa