12.12.2019 Ajoneuvot Maistiainen: Uusi Volkswagen Golf saa pohtimaan, onko teknologia renki vai isäntä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf siirtyy kahdeksanteen painokseensa: teemana on digitaalisuus. Perinteiset auto-ominaisuudet ovat uudessa Volkswagen Golf -sukupolvessa kohdallaan. Se on hyvä ajaa, oikein sopivan mukava ja tiloiltaan monelle juuri sopivan kokoinen auto. Tämä ei toki yllätä, sillä kahdeksas sukupolvi perustuu jatkojalostettuun painokseen seitsemännestä sukupolvesta. Ja se vuonna 2012 esitelty seitsemäs sukupolvi oli kenties tuotannon päättymiseen saakka luokkansa paras auto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPäivän muotisana: digitalisaatioEli kun parasta kehittää, saadaan entistä parempi, eikö? Varauksella. Uusin Golf on osin edeltäjäänsä hieman parempi, mutta samalla ristiriitaisempi.Syy on digitaalisaatioksi kutsutussa ilmiössä, jota Volkswagen on tunkenut joka paikkaan, vähän väkisinkin. On hienoa, että Golfiin tuodaan kaikkea uusinta teknologiaa, mutta siitä intoillessa Volkswagen taitaa olla unohtanut perimmäisen kysymyksen: tarvitaanko tätä kaikkea?Mittaristo muokattavissaDigitaalimittaristo on ajatuksena tuttu jo edeltävästä Golfista. Nyt se tukee useampia erilaisia tiloja, kuten koko kartan näyttämistä, ja muokattavuutta on vähän enemmän. Mittariston personointi tapahtuu varsin mutkattomasti. Tosin oletuksena ajotilojen mukaan vaihtuva värimaailma ei saa kannatusta – urheilutilassa mittariston taustagrafiikka on kuin punainen vaate, joka kääntää katseen jatkuvasti maantiestä mittaristoon. Onneksi tämän saa pois päältä.Hipaise, pyyhkäise, liu’utaItse tablettimainen kosketusnäyttö on toinen tarina. Kerroimme Volkswagenin luopuneen lähes kaikista painikkeista jo aiemmin, ja nyt voimme todeta miten ratkaisu toimii käytännössä: ei kovin hyvin. Käyttöliittymä on tehty visuaalisuus edellä, ja välillä näyttöruutujen lukeminen ja niiden painikkeisiin osuminen liikkuvassa autossa lähestyy jo vaarallista. Ja nyt puhutaan niinkin tavallisista asioista, kuin takalasin lämmittimen kytkemisestä.Korjaus: takalasinlämmittimelle ja tuulilasin huurteenpoistolle on erilliset painikkeet – valokytkimen yhteydessä. https://youtu.be/wU1BX5lxZRY Ja mikä on muutoksen hyöty? Järjestelmä päivittyy netin yli, se tukee nettiradioita ja niin edelleen, mutta edelleen monet verkkotoiminnot kuten Waze-navigointi toimivat kätevimmin älypuhelinpeilauksen yli. CarPlaytä järjestelmä tukee myös langattomasti, ja Android Autonkin kerrotaan toimivan, mutta Google ei vielä ole virallisesti aktivoinut järjestelmää Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMonimutkaistamistaPaketoidessaan käytännössä kaiken kosketusnäyttöön Volkswagen on enemmän monimutkaistanut kuin monipuolistanut. Samalla ennen niin vaistonvaraisesti toiminut Golf on muuttunut autoksi, jonka toimintoja pitää etsiä ja opetella.Koeajoyksilössä äänenvoimakkuudensäätö liu'uttamalla sormea toimi ajoittain takkuillen, ja muutenkin tietoviihdejärjestelmä on monimutkaisempi kuin selkeydestä tunnetulta saksalaisvalmistajalta odottaisi.Uuden tietoviihdejärjestelmän kehittäminen ei ollut helppo prosessi: koko kahdeksannen sukupolven Golfin julkaisun huhuttiin siirtyneen juuri digitaalijärjestelmien kehittämisen takia. Totuutta tuskin tiedämme, voimme arvata miksi perinteiset painikkeet on korvattu kosketusnäyttöpohjaisella käyttöliittymällä: se on valmistajalle halvempi ratkaisu.Golfin ajettavuuteen, tiloihin ja tekniikkaan palaamme myöhemmin varsinaisessa koeajossa. Ensimmäiset autot saapuvat Suomeen kevään aikana, ja mallisto täydentyy pitkin kesää.Teksti, kuvat ja video: Lauri Ahtiainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 18.9.2024 Matkailu Järämän linnoitus ja Sturmbock-asema - Lapin merkittävä rooli toisessa maailmansodassa 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?