14.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz – Hippipaku kääntyi sähköhitiksi Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID Buzz on sähköuutuus, joka saa muut sähköautot vaikuttamaan antiikkiselta ja tylsältä. Hyvää: tunnelma, ulkonäkö, ajomukavuus Huonoa: takapenkkiläisten tilat Kaksivärinen Volkswagen ID.Buzz lipuu ääneti pitkin Kööpenhaminassa sijaitsevan Kastrupin rantabulevardia. Auringonpalvojien päät kääntyvät, sillä retrofuturistinen hippipaku on jalkautunut ensimmäistä kertaa kuolevaisten keskuuteen. Minne tahansa Buzzin ohjastaakin, tulevat ihmiset paikalle ihmettelemään ja juttelemaan.Hippipakun uusi versio on kuulemma ollut suunnittelijoiden piirtopöydällä jo kaksi vuosikymmentä. Kun mallin uudelleenluentaa suunniteltiin 2000-luvun alkupuolella, voimalinjaan tuskin kaavailtiin sähköä. Onneksi malli säilyi piipussa näihin päiviin saakka, sillä sähkömoottori pukee ID Buzzia hyvin.Automallin juuret ulottuvat vuoteen 1950, jolloin Transporterin ensimmäinen versio tuotiin markkinoille. Matkustajaversio tunnettiin nimellä Kleinbus ja 8-paikkainen minibussi nousi etenkin hippien suosioon. Tuo rauhaa symboloivan auton ideologia on jollain tavalla edelleen läsnä.Seitsemän vuosikymmentä myöhemmin ID Buzz on nousemassa yhdeksi Volkswagenin kulmakivistä. Myyntiodotukset ovat olleet huikat, mutta todellisuus sitäkin kirkkaampi. Buzzia on myyty ärhäkästi maihin, joissa sähköautot tekevät kauppaansa. Tuohon joukkoon lukeutuu myös Suomi. Meille auto on tulossa ensimmäisten maiden joukossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdelle, kolmelle, viidelle ja pian seitsemälleBussimallisesta Buzzista on tulossa kaksi mallia: toinen on viisipaikkainen henkilöauto ja toinen kaksipaikkainen pakumalli Cargo. Näistä Cargo on saavuttanut Suomessa toistaiseksi kovempia myyntilukuja. Ehkä kuljetukset halutaan tehdä jatkossa tyylillä. Myöhemmin tulossa on myös seitsemänpaikkainen versio, kunhan pitkä korimalli menee tuotantoon.ID Buzz jakaa voimalinjansa muiden ID-mallien kanssa. Akku on 77 kWh ja se tarjoaa Buzzin tapauksessa 425 kilometriä WLTP-toimintamatkaa. Keskikulutukseksi ilmoitetaan hieman alle 22 kWh/100 km, mikä pitää paikkansa kesäisessä kelissä. Pieni kulutus on hiotun aerodynamiikan ansiota.Moottori tuottaa 150 kW (204 hv) ja 310 Nm. Vaikka auto on kookas ja painava, tehoa piisaa riittävästi. Sataen vauhtiin hippipaku kirii 10,2 sekunnissa, eli minibussilla ei tarvitse enää seistä tien tukkona, kuten alkuperäisellä versiolla.Voimalinja on pitkälti sama kuin muissa ID-malleissa. Kaasunvastetta pystyy säätämään ajotilan mukaan ja kiivaimmillaan Buzz on mukavan pirteä ajettava. Vastaavaan kiihtyvyyteen kuin ID4 se ei kuitenkaan tule yltämään jatkossakaan, sillä painoa on reippaasti enemmän. Vaikka elopainoa on 2500 kiloa, ei se juuri tunnu ratin takana.Kaikkein hienoin asia ID Buzzissa on luonnollisesti tunnelma ja desing. Se on vastustamattoman kaunis automalli, joka on samaan aikaan tyylikäs, sympaattinen, moderni ja ikiaikainen. Volkswagen on onnistunut luomaan ensimmäisen T1-mallin fiiliksen uudelleen. Muotoilu on omiaan hukkaamaan auton mittasuhteita, sillä autoa katsoessa ei millään uskoisi auton olevan Caravellea kookkaampi.Volkswagenin ulkomuoto viittaa lelumaailmaan, ja kuvissa auto näyttää enemmän animaatioautolta kuin oikealta automallilta. ID Buzz on niin söpö, että se tekisi mieli ottaa sänkyyn uninalleksi.ID4 näkyy sisälläSama linja jatkuu sisällä. Ohjaamo on moderni, mutta jollain hauskalla tavalla muistuttaa menneestä. Pääpaino on toki moderniudessa ja Buzz jakaa pääosan elementeistään ID4-mallin kanssa. Elektroniikkapuoli toimi ainakin ensimmäisen koeajon aikaan moitteetta, eli pahimmat lastentaudit on hiljalleen selätetty.Etu- ja takapenkillä on mukavasti tilaa, mutta mitenkään supertilava ohjaamo ei ole. Ehkä tällä pedataan seitsemänpaikkaista mallia, sillä liian kauas viedyt takapenkit aiheuttaisivat tilan loppumisen tavaratilasta. Viisipenkkisen mallin takaosasto vetää 1121 litraa ja Cargo-mallisena vetoisuus on 3900 litraa.Ohjauspyörän takaa koettuna ID Buzz on hyvin henkilöautomainen ja mukava. Alusta on tukeva, eikä massa tunnu ajaessa. Vaikka ulkomitat ovat isot, on autoa helppo käsitellä. Kääntösäde on 11 metriä, mikä ilahduttaa ahtaissa paikoissa. Ohjaustuntuma on hyvä ja sähköautoksi riittävän tunnokas.Koeajoauton alla pyörineet 20” renkaat eivät tuoneet ohjaamoon liiaksi ääntä, vaikka moottoritievauhdissa äänitaso kasvaa selvästi. Yleisesti ID Buzzia voi kuitenkin pitää hiljaisena autona, mikä on nykymaailmassa iloinen yllätys. Kööpenhaminan lähiseudun tiet ovat paikoin heikossa kunnossa, joten ajokokemus vastannee kotimaata hyvin.Vaikka ID Buzzin ajokokemus ei ole kovin erityinen, nostaa sen muuten huikean viehättävä konsepti itsensä arjen yläpuolelle. Buzzilla ajaessaan tuntee olevansa kuin kuninkaallinen, sillä kanssa-autoilijat tuijottavat ja muut osoittelevat autoa sormella. Ehkä reaktio rauhoittuu, kun Volkswageneita alkaa näkymään katukuvassa enemmän.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen ID.Buzz Pro Hinta alkaen 65 530 € Moottori Sähköauto, takaveto, 150 kW (204 hv) Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82 / 77 kWh. Toimintamatka 425 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 145 km/h Kulutus l/ 100 km 21,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4712 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1927 mm, akseliväli 2989 mm Tavaratila: 1121-2205 l Omamassa: 2471 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, Ajoakku 8v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 14.9.2024 Koeajo Maistiainen: Hyundai Santa Fe – helppo, vaikkei ehkä helposti lähestyttävä 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Koeajo Maistiainen: BMW X3 – kasvu jatkuu mitoissa, digissä ja sähkössä 12.9.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Fantic Caballero 700 – italoscrambler varastaa sydämet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?