14.10.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz – Hippipaku kääntyi sähköhitiksi Teksti Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID Buzz on sähköuutuus, joka saa muut sähköautot vaikuttamaan antiikkiselta ja tylsältä. Hyvää: tunnelma, ulkonäkö, ajomukavuus Huonoa: takapenkkiläisten tilat Kaksivärinen Volkswagen ID.Buzz lipuu ääneti pitkin Kööpenhaminassa sijaitsevan Kastrupin rantabulevardia. Auringonpalvojien päät kääntyvät, sillä retrofuturistinen hippipaku on jalkautunut ensimmäistä kertaa kuolevaisten keskuuteen. Minne tahansa Buzzin ohjastaakin, tulevat ihmiset paikalle ihmettelemään ja juttelemaan.Hippipakun uusi versio on kuulemma ollut suunnittelijoiden piirtopöydällä jo kaksi vuosikymmentä. Kun mallin uudelleenluentaa suunniteltiin 2000-luvun alkupuolella, voimalinjaan tuskin kaavailtiin sähköä. Onneksi malli säilyi piipussa näihin päiviin saakka, sillä sähkömoottori pukee ID Buzzia hyvin.Automallin juuret ulottuvat vuoteen 1950, jolloin Transporterin ensimmäinen versio tuotiin markkinoille. Matkustajaversio tunnettiin nimellä Kleinbus ja 8-paikkainen minibussi nousi etenkin hippien suosioon. Tuo rauhaa symboloivan auton ideologia on jollain tavalla edelleen läsnä.Seitsemän vuosikymmentä myöhemmin ID Buzz on nousemassa yhdeksi Volkswagenin kulmakivistä. Myyntiodotukset ovat olleet huikat, mutta todellisuus sitäkin kirkkaampi. Buzzia on myyty ärhäkästi maihin, joissa sähköautot tekevät kauppaansa. Tuohon joukkoon lukeutuu myös Suomi. Meille auto on tulossa ensimmäisten maiden joukossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKahdelle, kolmelle, viidelle ja pian seitsemälleBussimallisesta Buzzista on tulossa kaksi mallia: toinen on viisipaikkainen henkilöauto ja toinen kaksipaikkainen pakumalli Cargo. Näistä Cargo on saavuttanut Suomessa toistaiseksi kovempia myyntilukuja. Ehkä kuljetukset halutaan tehdä jatkossa tyylillä. Myöhemmin tulossa on myös seitsemänpaikkainen versio, kunhan pitkä korimalli menee tuotantoon.ID Buzz jakaa voimalinjansa muiden ID-mallien kanssa. Akku on 77 kWh ja se tarjoaa Buzzin tapauksessa 425 kilometriä WLTP-toimintamatkaa. Keskikulutukseksi ilmoitetaan hieman alle 22 kWh/100 km, mikä pitää paikkansa kesäisessä kelissä. Pieni kulutus on hiotun aerodynamiikan ansiota.Moottori tuottaa 150 kW (204 hv) ja 310 Nm. Vaikka auto on kookas ja painava, tehoa piisaa riittävästi. Sataen vauhtiin hippipaku kirii 10,2 sekunnissa, eli minibussilla ei tarvitse enää seistä tien tukkona, kuten alkuperäisellä versiolla.Voimalinja on pitkälti sama kuin muissa ID-malleissa. Kaasunvastetta pystyy säätämään ajotilan mukaan ja kiivaimmillaan Buzz on mukavan pirteä ajettava. Vastaavaan kiihtyvyyteen kuin ID4 se ei kuitenkaan tule yltämään jatkossakaan, sillä painoa on reippaasti enemmän. Vaikka elopainoa on 2500 kiloa, ei se juuri tunnu ratin takana.Kaikkein hienoin asia ID Buzzissa on luonnollisesti tunnelma ja desing. Se on vastustamattoman kaunis automalli, joka on samaan aikaan tyylikäs, sympaattinen, moderni ja ikiaikainen. Volkswagen on onnistunut luomaan ensimmäisen T1-mallin fiiliksen uudelleen. Muotoilu on omiaan hukkaamaan auton mittasuhteita, sillä autoa katsoessa ei millään uskoisi auton olevan Caravellea kookkaampi.Volkswagenin ulkomuoto viittaa lelumaailmaan, ja kuvissa auto näyttää enemmän animaatioautolta kuin oikealta automallilta. ID Buzz on niin söpö, että se tekisi mieli ottaa sänkyyn uninalleksi.ID4 näkyy sisälläSama linja jatkuu sisällä. Ohjaamo on moderni, mutta jollain hauskalla tavalla muistuttaa menneestä. Pääpaino on toki moderniudessa ja Buzz jakaa pääosan elementeistään ID4-mallin kanssa. Elektroniikkapuoli toimi ainakin ensimmäisen koeajon aikaan moitteetta, eli pahimmat lastentaudit on hiljalleen selätetty.Etu- ja takapenkillä on mukavasti tilaa, mutta mitenkään supertilava ohjaamo ei ole. Ehkä tällä pedataan seitsemänpaikkaista mallia, sillä liian kauas viedyt takapenkit aiheuttaisivat tilan loppumisen tavaratilasta. Viisipenkkisen mallin takaosasto vetää 1121 litraa ja Cargo-mallisena vetoisuus on 3900 litraa.Ohjauspyörän takaa koettuna ID Buzz on hyvin henkilöautomainen ja mukava. Alusta on tukeva, eikä massa tunnu ajaessa. Vaikka ulkomitat ovat isot, on autoa helppo käsitellä. Kääntösäde on 11 metriä, mikä ilahduttaa ahtaissa paikoissa. Ohjaustuntuma on hyvä ja sähköautoksi riittävän tunnokas.Koeajoauton alla pyörineet 20” renkaat eivät tuoneet ohjaamoon liiaksi ääntä, vaikka moottoritievauhdissa äänitaso kasvaa selvästi. Yleisesti ID Buzzia voi kuitenkin pitää hiljaisena autona, mikä on nykymaailmassa iloinen yllätys. Kööpenhaminan lähiseudun tiet ovat paikoin heikossa kunnossa, joten ajokokemus vastannee kotimaata hyvin.Vaikka ID Buzzin ajokokemus ei ole kovin erityinen, nostaa sen muuten huikean viehättävä konsepti itsensä arjen yläpuolelle. Buzzilla ajaessaan tuntee olevansa kuin kuninkaallinen, sillä kanssa-autoilijat tuijottavat ja muut osoittelevat autoa sormella. Ehkä reaktio rauhoittuu, kun Volkswageneita alkaa näkymään katukuvassa enemmän.Teksti ja kuvat: Tuomas Rajala Volkswagen ID.Buzz Pro Hinta alkaen 65 530 € Moottori Sähköauto, takaveto, 150 kW (204 hv) Teho 150 kW (204 hv) Vääntö 310 Nm Vääntö 310 Nm Akku Akuston energiasisältö teoreettinen/käytössä oleva 82 / 77 kWh. Toimintamatka 425 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 145 km/h Kulutus l/ 100 km 21,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4712 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1927 mm, akseliväli 2989 mm Tavaratila: 1121-2205 l Omamassa: 2471 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta, Ajoakku 8v / 160 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Grand Canyon:On – laadukasta ajokokemusta kohtuuhintaan 19.6.2025 Koeajo Maistiainen: DS°8 – odotuksia on paljon, mutta niihin myös vastataan 18.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Crafter – mukavuutta ja nykyajan teknologiaa 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Koeajo Koeajo: Alfa Romeo Junior Veloce – pieni pasta-annos kolmella chilillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 21.6.2025 Ajoneuvot 10 sekuntia per auto – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster