17.9.2023

VW ID. Buzz California: painava unelma

Volkswagenin sähköistä hippibussia saatiin odottaa todella kauan. Nyt moni odottelee sen retkeilyautoversiota. Auton paino asettaa kuitenkin haasteita tuon unelman toteuttamiselle.

2025. Se on vuosi, jolloin VW lupasi alustavasti tuoda Buzzin California-version tuotantoon. Siis samanlaisen korotetulla katolla olevan version, joka on ollut tarjolla VW:n pikkubusseihin jo T2:sta alkaen. Nuo Westfalian versiot ovat nykyään arvossaan. Buzzissa olisi potentiaalia samanlaisen hurmurin rooliin. Mutta. Harrastetaanpa hieman matematiikkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ne iänikuiset liikakilot

Sähkö painaa. Tai ainakin akut. VW ID. Buzzin paino on varustetasosta riippuen joko alle tai yli 2,5 tonnia, eli autoon saa lastata painoa lisää noin 500 kiloa. Pari aikuista, ja ehkä yksi tai kaksi lasta – ja vähän matkatavaroita, silloin ollaan jo lähellä kolmea tonnia. Kovin kummoista retkeilyautomuunnosta ei siis Buzziin voi tehdä.

Cargon omamassa on toistasataa kiloa kevyempi kuin henkilöautoversion, eli kovin kummoista joustoa ei sieltäkään löydy. Ja silloinhan putoavat pois myös takaistuimet eli käytössä olisi pelkästään kahdelle tarkoitettu ikkunaton retkeilyauto.

Ja koska Buzzin perusversio on 4,71 metriä pitkänä varsin kompakti, retkeilyautona sen kanssa jouduttaisiin tekemään muutenkin kompromisseja. Toisaalta, kyllä alkuperäisellä hippibussillakin on aikoinaan retkeilty, eikä sekään ollut koolla pilattu.

Lisätilaa tuo tietysti Buzzin pidennetty versio. Sillä on mittaa 4,96 metriä. Samalla tietysti omamassa kasvaa hieman, eli retkeilyvarustuksesta olisi tingittävä vieläkin enemmän.

Volkswagenilla siis riittää pohdittavaa, mitä he haluavat Buzz Californian kanssa tehdä. Jotta autosta saataisiin retkeilykäytössä enemmän irti, siinä pitäisi olla ylösnostettava katto, jossa olisi lisämakuupaikat. Se luonnollisesti jo yksistään lisäisi auton massaa melkoisesti.

Ja 3500 kilon massa olisi joka tapauksessa Californian maksimiraja, enempään kun ei B-kortin ajo-oikeus riitä.

Onneksi on retkeily-paketti

Päätyy VW omissa pohdiskeluissaan ja laskelmissaan millaiseen lopputulokseen tahansa, erilaisia retkeilyversioita Buzzista varmasti rakennetaan nokkelien Pelle Pelottomien sekä entusiastien voimin.

Mutta toki myös normiversio taipuu retkeilyautoksi. Yksi ratkaisu on ostaa valmis retkeilypaketti, jota valmistaa saksalainen Ququc. Brändi on suosittu retkeilyautoilijoiden parissa, ja Ququcin ratkaisuja käyttävät myös muutamat autonvalmistajat omia pakujaan retkeilyautoiksi muunnellessaan. Myös maasturiharrastajien piireissä Ququc on suosittu, hyllystä löytyy valmiit muunnokset niin Land Rover Defenderiin, Mercedes G:hen kuin myös Toyota Land Cruiseriin.

ID. Buzzin tavaratilaan uppoaa Ququq Bus Box 4 -nimeä kantava paketti. Se on 110 senttiä leveä, 42 senttiä korkea ja 76 sentin syvyinen kokonaisuus, joka sisältää puuvillapeitteet, kaksi kaasupatruunakeitintä tuulensuojalla, kaksi 10 litran vesikanisteria pistorasiahanalla sekä kaksi ruostumattomasta teräksestä valmistettua kulhoa. Lisäksi paketin päällä on taitettava sänky, jonka mitat ovat 125x195 senttiä. Koko paketti painaa 136 kiloa.

Paketti oli esillä ID. Buzzissa IAA-messuilla Münchenissä, missä pääsimme hypistelemään sitä. Olemme toki testanneet jo samantapaista järjestelmää myös jo Caddy Californiassa.

Buzz taipuu Ququcin avulla suht samalla tavalla retkeilyautoksi kuin Caddy, eli jo pidennettyä viikonloppua pidemmät reissut vaativat kompromisseja sen suhteen, mitä kaikkea matkalle voi ottaa mukaan.

Ja toki myös Buzzissa tulevat nopeasti samat rajoitteet, kuten esimerkiksi jääkaapin puute. Vessaa – suihkusta nyt puhumattakaan – ei sen sijaan löydy kovin monesta muustakaan pienemmän pakun retkeilyautomuunnoksesta.

Potentiaali odottaa

Ja toki joku on jo ehtinyt tehdä nostoteltallisen version Buzzista. Saksalainen Alpincamper on rakentanut sisätiloilaan vanhempia VW-busseja imitoivan kahdelle retkeilijälle suunnitellun prototyypin, jolla se kalastelee potentiaalisia asiakkaita ja kokeilee markkinoiden valmiutta.

Buzzin suurin voimavara on luonnollisesti sen karisma. Transporter pohjainen California ei herätä samanlaista tunnekuohua. Ja koska Buzz liikkuu vielä sähkön voimin – ja näyttää jopa riittävästi alkuperäiseltä hippibussilta – se istuisi erinomaisesti hipstereiden, influenssereiden ja kumppaneiden elämäntyyliin. Tietysti myös jo alkuperäisellä hippibussilla aikoinaan liikkuneet voivat löytää Buzzin retkeilyversion kanssa uuden nuoruuden.

Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Alpincamper, Vesa Eskola, Ququc ja VW

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat