17.9.2023 Ajoneuvot VW ID. Buzz California: painava unelma Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagenin sähköistä hippibussia saatiin odottaa todella kauan. Nyt moni odottelee sen retkeilyautoversiota. Auton paino asettaa kuitenkin haasteita tuon unelman toteuttamiselle. 2025. Se on vuosi, jolloin VW lupasi alustavasti tuoda Buzzin California-version tuotantoon. Siis samanlaisen korotetulla katolla olevan version, joka on ollut tarjolla VW:n pikkubusseihin jo T2:sta alkaen. Nuo Westfalian versiot ovat nykyään arvossaan. Buzzissa olisi potentiaalia samanlaisen hurmurin rooliin. Mutta. Harrastetaanpa hieman matematiikkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNe iänikuiset liikakilotSähkö painaa. Tai ainakin akut. VW ID. Buzzin paino on varustetasosta riippuen joko alle tai yli 2,5 tonnia, eli autoon saa lastata painoa lisää noin 500 kiloa. Pari aikuista, ja ehkä yksi tai kaksi lasta – ja vähän matkatavaroita, silloin ollaan jo lähellä kolmea tonnia. Kovin kummoista retkeilyautomuunnosta ei siis Buzziin voi tehdä.Cargon omamassa on toistasataa kiloa kevyempi kuin henkilöautoversion, eli kovin kummoista joustoa ei sieltäkään löydy. Ja silloinhan putoavat pois myös takaistuimet eli käytössä olisi pelkästään kahdelle tarkoitettu ikkunaton retkeilyauto.Ja koska Buzzin perusversio on 4,71 metriä pitkänä varsin kompakti, retkeilyautona sen kanssa jouduttaisiin tekemään muutenkin kompromisseja. Toisaalta, kyllä alkuperäisellä hippibussillakin on aikoinaan retkeilty, eikä sekään ollut koolla pilattu.Lisätilaa tuo tietysti Buzzin pidennetty versio. Sillä on mittaa 4,96 metriä. Samalla tietysti omamassa kasvaa hieman, eli retkeilyvarustuksesta olisi tingittävä vieläkin enemmän.Volkswagenilla siis riittää pohdittavaa, mitä he haluavat Buzz Californian kanssa tehdä. Jotta autosta saataisiin retkeilykäytössä enemmän irti, siinä pitäisi olla ylösnostettava katto, jossa olisi lisämakuupaikat. Se luonnollisesti jo yksistään lisäisi auton massaa melkoisesti.Ja 3500 kilon massa olisi joka tapauksessa Californian maksimiraja, enempään kun ei B-kortin ajo-oikeus riitä.Onneksi on retkeily-pakettiPäätyy VW omissa pohdiskeluissaan ja laskelmissaan millaiseen lopputulokseen tahansa, erilaisia retkeilyversioita Buzzista varmasti rakennetaan nokkelien Pelle Pelottomien sekä entusiastien voimin.Mutta toki myös normiversio taipuu retkeilyautoksi. Yksi ratkaisu on ostaa valmis retkeilypaketti, jota valmistaa saksalainen Ququc. Brändi on suosittu retkeilyautoilijoiden parissa, ja Ququcin ratkaisuja käyttävät myös muutamat autonvalmistajat omia pakujaan retkeilyautoiksi muunnellessaan. Myös maasturiharrastajien piireissä Ququc on suosittu, hyllystä löytyy valmiit muunnokset niin Land Rover Defenderiin, Mercedes G:hen kuin myös Toyota Land Cruiseriin.ID. Buzzin tavaratilaan uppoaa Ququq Bus Box 4 -nimeä kantava paketti. Se on 110 senttiä leveä, 42 senttiä korkea ja 76 sentin syvyinen kokonaisuus, joka sisältää puuvillapeitteet, kaksi kaasupatruunakeitintä tuulensuojalla, kaksi 10 litran vesikanisteria pistorasiahanalla sekä kaksi ruostumattomasta teräksestä valmistettua kulhoa. Lisäksi paketin päällä on taitettava sänky, jonka mitat ovat 125x195 senttiä. Koko paketti painaa 136 kiloa.Paketti oli esillä ID. Buzzissa IAA-messuilla Münchenissä, missä pääsimme hypistelemään sitä. Olemme toki testanneet jo samantapaista järjestelmää myös jo Caddy Californiassa.Buzz taipuu Ququcin avulla suht samalla tavalla retkeilyautoksi kuin Caddy, eli jo pidennettyä viikonloppua pidemmät reissut vaativat kompromisseja sen suhteen, mitä kaikkea matkalle voi ottaa mukaan.Ja toki myös Buzzissa tulevat nopeasti samat rajoitteet, kuten esimerkiksi jääkaapin puute. Vessaa – suihkusta nyt puhumattakaan – ei sen sijaan löydy kovin monesta muustakaan pienemmän pakun retkeilyautomuunnoksesta.Potentiaali odottaaJa toki joku on jo ehtinyt tehdä nostoteltallisen version Buzzista. Saksalainen Alpincamper on rakentanut sisätiloilaan vanhempia VW-busseja imitoivan kahdelle retkeilijälle suunnitellun prototyypin, jolla se kalastelee potentiaalisia asiakkaita ja kokeilee markkinoiden valmiutta.Buzzin suurin voimavara on luonnollisesti sen karisma. Transporter pohjainen California ei herätä samanlaista tunnekuohua. Ja koska Buzz liikkuu vielä sähkön voimin – ja näyttää jopa riittävästi alkuperäiseltä hippibussilta – se istuisi erinomaisesti hipstereiden, influenssereiden ja kumppaneiden elämäntyyliin. Tietysti myös jo alkuperäisellä hippibussilla aikoinaan liikkuneet voivat löytää Buzzin retkeilyversion kanssa uuden nuoruuden.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Alpincamper, Vesa Eskola, Ququc ja VWMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 22.3.2025 Kotimaanmatkailu Moottori 100 vuotta: Koronakuplassa Ranualla 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa - uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle