2.6.2023

Pitkän akselivälin Volkswagen ID. Buzz on nyt totta – junakeulan taakse mahtuu jopa 7 henkeä

Kolmirivisen sambabussin mukana nähdään muun muassa pirteämpi voimalinja sekä suurin lasikatto, jonka Volkswagen on koskaan valmistanut.

Volkswagen Typ 2:n eli alkuperäisen Kleinbusin jalanjäljissä on tähän asti nähty kaksi täyssähköistä retromobiilia: viisipaikkainen tila-auto sekä umpipakettiauto ID. Buzz Cargo. Pitkän akselivälin malli vie ajatusta vieläkin lähemmäs hippibussi-esikuvaa. Kyseessä on samalla ID. Buzzin ensi-ilta Pohjois-Amerikassa. Auto on sikäläisillä markkinoilla ensimmäinen VW-bussi aikapäiviin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

25 senttimetriä lisää akseliväliä

ID. Buzz LWB:n vahvuus ensisijainen vahvuus on nimenkin mukaisesti akselivälissä, joka on kasvanut 250 millimetrillä lukemaan 3,24 metriä. Suurin osa kasvusta on kohdistettu liukuoviin, jotka ovat pidentyneet miltei 20 senttimetrillä lyhyemmän akselivälin malliin nähden. Auton leveys ja korkeus eivät puolestaan ole muuttuneet millimetrilläkään. LWB:n kokonaispituus on 4,96 metriä.

Lisäsentit ovat tuoneet ID. Buzziin kolmannen penkkirivin, joka on tosin Euroopassa lisävaruste. Valinnaiset kolmannen rivin istuimet ovat ison tila-auton tavoin kohtuullisen tilavat sivusuunnassa sekä jalkatilojen puolesta. Taaimmaisten istuinten taakse jää noin 300 litran tavaratila. Penkit saa kaadettua tai myös kokonaan poistettua autosta, ja tällä tavalla viisipaikkaisena LWB:ssä on jo 1 340-litrainen kontti.

Keskimmäinen penkkirivi on säädettävissä suhteessa 60:40:ään. Keskisohvan etäisyyssäätö on mahdollista 20 senttimetrin matkalla, samassa suhteessa. Nekin kaadettuna tavaratila kasvaa jo lähes 2 500 litraan. Pakettiautoversiota pitkästä Buzzista odotellessa. Kuusipaikkaisessa mallissa, joka tulee saataville ainakin joillain markkinoilla, istuimia on kolmessa rivissä niin, että keskellä on kaksi tilavaa erillisistuinta.

ID. Buzz LWB saa kahden ensimmäisen istuinrivin yläpuolelle pinta-alaltaan 1,5 neliömetrin lasikaton, joka on Volkswagenin mukaan sen historian suurin. Katon saa myös himmennettyä sähköisesti, kuten vaikkapa Porsche Taycanissa. Lasiuutiset käsittävät lisäksi liukuovien sisään laskevat takasivuikkunat, sähköisillä nostimilla tietenkin.

Uusi 12,9-tuumainen tietoviihdenäyttö on koti palautteiden perusteella päivitetylle ID-softalle. Kuljettaja saa käyttöönsä nyt myös HUD:in.

Järeämmällä voimalinjalla

ID. Buzz LWB tuo VW:n sähköbussimalliin myös uuden voimalinjavaihtoehdon. LWB on MEB-arkkitehtuurin mukaisesti ja Typ 2:n tavoin takavetoinen. Auton saa nyt ID. Buzzista jo aiemmin tutun 150-kilowattisen lisäksi uudella, 210 kilowattia ja 560 newtonmetriä tuottavalla takatuupparilla.

Akunkin kapasiteetti kasvaa tämän version myötä. Aiempi 77 kilowattitunnin nettokapasiteetin omaava virtalähde saa rinnalleen uuden 85-kilowattituntisen yksikön.

Uusi voimalinja parantaa lisäkoosta (ja aina vain painavammasta ruhosta) huolimatta auton suorituskykyä. Huippunopeus nousee 145:stä 160:een kilometriin tunnissa ja keijukainen kiihtyy nollasta sataan 7,9 sekunnissa.

Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat