2.6.2023 Ajoneuvot Pitkän akselivälin Volkswagen ID. Buzz on nyt totta – junakeulan taakse mahtuu jopa 7 henkeä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kolmirivisen sambabussin mukana nähdään muun muassa pirteämpi voimalinja sekä suurin lasikatto, jonka Volkswagen on koskaan valmistanut. Volkswagen Typ 2:n eli alkuperäisen Kleinbusin jalanjäljissä on tähän asti nähty kaksi täyssähköistä retromobiilia: viisipaikkainen tila-auto sekä umpipakettiauto ID. Buzz Cargo. Pitkän akselivälin malli vie ajatusta vieläkin lähemmäs hippibussi-esikuvaa. Kyseessä on samalla ID. Buzzin ensi-ilta Pohjois-Amerikassa. Auto on sikäläisillä markkinoilla ensimmäinen VW-bussi aikapäiviin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy25 senttimetriä lisää akseliväliäID. Buzz LWB:n vahvuus ensisijainen vahvuus on nimenkin mukaisesti akselivälissä, joka on kasvanut 250 millimetrillä lukemaan 3,24 metriä. Suurin osa kasvusta on kohdistettu liukuoviin, jotka ovat pidentyneet miltei 20 senttimetrillä lyhyemmän akselivälin malliin nähden. Auton leveys ja korkeus eivät puolestaan ole muuttuneet millimetrilläkään. LWB:n kokonaispituus on 4,96 metriä.Lisäsentit ovat tuoneet ID. Buzziin kolmannen penkkirivin, joka on tosin Euroopassa lisävaruste. Valinnaiset kolmannen rivin istuimet ovat ison tila-auton tavoin kohtuullisen tilavat sivusuunnassa sekä jalkatilojen puolesta. Taaimmaisten istuinten taakse jää noin 300 litran tavaratila. Penkit saa kaadettua tai myös kokonaan poistettua autosta, ja tällä tavalla viisipaikkaisena LWB:ssä on jo 1 340-litrainen kontti. Keskimmäinen penkkirivi on säädettävissä suhteessa 60:40:ään. Keskisohvan etäisyyssäätö on mahdollista 20 senttimetrin matkalla, samassa suhteessa. Nekin kaadettuna tavaratila kasvaa jo lähes 2 500 litraan. Pakettiautoversiota pitkästä Buzzista odotellessa. Kuusipaikkaisessa mallissa, joka tulee saataville ainakin joillain markkinoilla, istuimia on kolmessa rivissä niin, että keskellä on kaksi tilavaa erillisistuinta.ID. Buzz LWB saa kahden ensimmäisen istuinrivin yläpuolelle pinta-alaltaan 1,5 neliömetrin lasikaton, joka on Volkswagenin mukaan sen historian suurin. Katon saa myös himmennettyä sähköisesti, kuten vaikkapa Porsche Taycanissa. Lasiuutiset käsittävät lisäksi liukuovien sisään laskevat takasivuikkunat, sähköisillä nostimilla tietenkin.Uusi 12,9-tuumainen tietoviihdenäyttö on koti palautteiden perusteella päivitetylle ID-softalle. Kuljettaja saa käyttöönsä nyt myös HUD:in.Järeämmällä voimalinjallaID. Buzz LWB tuo VW:n sähköbussimalliin myös uuden voimalinjavaihtoehdon. LWB on MEB-arkkitehtuurin mukaisesti ja Typ 2:n tavoin takavetoinen. Auton saa nyt ID. Buzzista jo aiemmin tutun 150-kilowattisen lisäksi uudella, 210 kilowattia ja 560 newtonmetriä tuottavalla takatuupparilla.Akunkin kapasiteetti kasvaa tämän version myötä. Aiempi 77 kilowattitunnin nettokapasiteetin omaava virtalähde saa rinnalleen uuden 85-kilowattituntisen yksikön.Uusi voimalinja parantaa lisäkoosta (ja aina vain painavammasta ruhosta) huolimatta auton suorituskykyä. Huippunopeus nousee 145:stä 160:een kilometriin tunnissa ja keijukainen kiihtyy nollasta sataan 7,9 sekunnissa.Lähde ja kuvat: Volkswagen Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace City EV – päästöttömän kuljetuskaluston makuun 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo EX90 – tulevaa tekniikkaa ja tämän hetken designia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 – pinnan alla kuplii 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Autoilu Valitako pysäköintiruutu ihan toisen auton vierestä vai jättääkö väliin yksi ruutu? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin