Volkswagen I.D.Buzz

Ajoneuvot Koeajo 27.11.2022

Koeajo: Volkswagen ID.Buzz Cargo – mieleenjäävä käyntikortti yritykselle

Volkswagen ID.Buzz Cargo -pakettiauto kääntää päitä ja saa peukkua liikenteessä. Hyvää: kuskin paikka, erottuva muotoilu. alhainen melutaso. Huonoa: suppea mallisto, vaatimaton perusvarustelu, nappuloiden kosketusherkkyys.

Volkswagen ID.Buzz on vihdoin saapunut kauppoihin. Ajoon valikoitui pakettiversio ID.Buzz Cargo, jota asiakkaatkin olivat tilanneet ennakkoon henkilöversiota enemmän. Ilman lanseerausmallien kaksivärisyyttäkin se erottuu kilpailijoistaan näyttävänä jo ensivilkaisulla.

Volkswagen I.D.Buzz logo

Lisäksi Buzzin suunnittelu alusta alkaen sähköautoksi tuo etua dieselpakujaan sähköistäneisiin merkkeihin verrattuna. Buzz saapuu markkinoille oivaan aikaan, sähköpakettiautojen kysyntä kasvaa pääkaupunkiseudulla nopeasti. Kalliimpi hankintahinta kuoleentuu halvemmilla polttoaine- ja huoltokuluilla nousseellakin sähkön hinnalla.Volkswagen I.D.Buzz

Vain yhtä kokoa

Kun sähköauton hankintapäätös on tehty, valinta helpottuu. Vaihtoehtoja ei ole vielä montaa ja Buzzinkin hinnastossa on vain yksi rivi. Ainokaisessa mallissa kuormatilaa on liki neljä kuutiometriä ja kantavuutta 600 kiloa. Pyöräkoteloiden väli on yli 1,2 m, joten kaksi kuormalavaa sopii kyytiin. Kuormankiinnityskoukkuja on peräti kymmenen ja sisävaloja neljä kappaletta.

Perusvarustukseen kuuluu oikea liukuovi ja takana suuri ylös aukeava luukku. Takaluukku ja väliseinä ovat ikkunallisia. Lisähinnasta taakse saa pariovet ja sähköisen liukuoven molempiin kylkiin. Normaalista lastauskorkeudesta ei arvaisi, että moottori ja akusto ovat tavaratilan alla. Latauskaapeleille on kotelo sivuoven askelman alla. Nokkapelti aukeaa yläreunastaan, sen takana tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä.

Volkswagen I.D.Buzz

Tilava ohjaamo

Sisustuksessa on vähemmän retroa kuin ulkokuoressa, pakettiversio on muovisena ja tummempisävyisenä tila-autoa kolhompi. Varustelu pitää sisällään vain tarvittavan, elektroniset turvavarusteet pitää noukkia lisävarusteista. Ohjaamo on kolmipaikkainen ja läpikuljettava.

Volkswagen I.D.Buzz

Apukuskin istuimen alla on ainoa säilytystila katseilta piilossa. Ilman lisähintaa apukuskin istuimen voi vaihtaa yhden istuttavaan, jolloin penkkien väliin jää säilytystilaa. Transporterista Buzziin vaihtavalla kuskilla on hallintalaitteissa totuttelemista, mutta aiempia ID-sarjan autoja ajaneille ne ovat tutut.

Volkswagen I.D.Buzz

Pieni virtuaalimittaristo näkyy kokonaan ratin kehän sisäpuolella ja useimmat toiminnot hoituvat keskellä olevalla kosketusnäytöllä. Jäljelle jätetyt hipaisukytkimet ratin puolissa, ovissa ja kojelaudassa harjoittavat kosketusherkkyyttä. Vaihteenvalitsin on siirretty oikeanpuoleiseen viikseen ja pyyhkijät ovat vaihtaneet vasemmalle vilkkuviiksen.

Mukavaa kyytiä

Pikkupakuksi Buzz on leveä ja muhkeat muodot vaikeuttavat kulmien arviointia. Tuulilasi on kaukana edessä, onneksi kaksiosaisina ja ohuina A-pilarit häiritsevät näkymää etuviistoon vain vähän. Pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle ja kankeutta kaupunkiin. Onneksi takamoottorirakenne mahdollistaa etupyörille reilun kääntökulman, mikä pienentää kääntösädettä. Ohjaustunto voisi olla tuhdimpikin.

Volkswagen I.D.Buzz

Liikkeellelähdöt ovat sähköisen sähäköitä reippaasta 2400 kilon painosta huolimatta. Rengastus on matalaprofiilinen ja jousitus napakka, niinpä kulku yllättää mukavuudellaan tyhjänäkin. Mukavuuden kruunaa alhainen melutaso. Talvinopeusrajoituksilla lauhassa syyskelissä keskikulutus asettui samoihin ilmoitetun 21 kWh/100 km kanssa, tällöin toimintamatkaksi tulee 360 km. Moottoritie, pakkanen ja raskas kuorma varmasti nipistävät osansa lukemasta. Nopea lataus (170 kW) mahdollistaa pikaiset pysähdykset.

Volkswagen I.D.Buzz

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Volkswagen

Kaikki koeajot

Uusimmat