27.11.2022 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen ID.Buzz Cargo – mieleenjäävä käyntikortti yritykselle Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ID.Buzz Cargo -pakettiauto kääntää päitä ja saa peukkua liikenteessä. Hyvää: kuskin paikka, erottuva muotoilu. alhainen melutaso. Huonoa: suppea mallisto, vaatimaton perusvarustelu, nappuloiden kosketusherkkyys. Volkswagen ID.Buzz on vihdoin saapunut kauppoihin. Ajoon valikoitui pakettiversio ID.Buzz Cargo, jota asiakkaatkin olivat tilanneet ennakkoon henkilöversiota enemmän. Ilman lanseerausmallien kaksivärisyyttäkin se erottuu kilpailijoistaan näyttävänä jo ensivilkaisulla. Lisäksi Buzzin suunnittelu alusta alkaen sähköautoksi tuo etua dieselpakujaan sähköistäneisiin merkkeihin verrattuna. Buzz saapuu markkinoille oivaan aikaan, sähköpakettiautojen kysyntä kasvaa pääkaupunkiseudulla nopeasti. Kalliimpi hankintahinta kuoleentuu halvemmilla polttoaine- ja huoltokuluilla nousseellakin sähkön hinnalla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vain yhtä kokoa Kun sähköauton hankintapäätös on tehty, valinta helpottuu. Vaihtoehtoja ei ole vielä montaa ja Buzzinkin hinnastossa on vain yksi rivi. Ainokaisessa mallissa kuormatilaa on liki neljä kuutiometriä ja kantavuutta 600 kiloa. Pyöräkoteloiden väli on yli 1,2 m, joten kaksi kuormalavaa sopii kyytiin. Kuormankiinnityskoukkuja on peräti kymmenen ja sisävaloja neljä kappaletta. Perusvarustukseen kuuluu oikea liukuovi ja takana suuri ylös aukeava luukku. Takaluukku ja väliseinä ovat ikkunallisia. Lisähinnasta taakse saa pariovet ja sähköisen liukuoven molempiin kylkiin. Normaalista lastauskorkeudesta ei arvaisi, että moottori ja akusto ovat tavaratilan alla. Latauskaapeleille on kotelo sivuoven askelman alla. Nokkapelti aukeaa yläreunastaan, sen takana tarvitsee käydä vain pissapoikaa täyttämässä. Tilava ohjaamo Sisustuksessa on vähemmän retroa kuin ulkokuoressa, pakettiversio on muovisena ja tummempisävyisenä tila-autoa kolhompi. Varustelu pitää sisällään vain tarvittavan, elektroniset turvavarusteet pitää noukkia lisävarusteista. Ohjaamo on kolmipaikkainen ja läpikuljettava. Apukuskin istuimen alla on ainoa säilytystila katseilta piilossa. Ilman lisähintaa apukuskin istuimen voi vaihtaa yhden istuttavaan, jolloin penkkien väliin jää säilytystilaa. Transporterista Buzziin vaihtavalla kuskilla on hallintalaitteissa totuttelemista, mutta aiempia ID-sarjan autoja ajaneille ne ovat tutut. Pieni virtuaalimittaristo näkyy kokonaan ratin kehän sisäpuolella ja useimmat toiminnot hoituvat keskellä olevalla kosketusnäytöllä. Jäljelle jätetyt hipaisukytkimet ratin puolissa, ovissa ja kojelaudassa harjoittavat kosketusherkkyyttä. Vaihteenvalitsin on siirretty oikeanpuoleiseen viikseen ja pyyhkijät ovat vaihtaneet vasemmalle vilkkuviiksen. Mukavaa kyytiä Pikkupakuksi Buzz on leveä ja muhkeat muodot vaikeuttavat kulmien arviointia. Tuulilasi on kaukana edessä, onneksi kaksiosaisina ja ohuina A-pilarit häiritsevät näkymää etuviistoon vain vähän. Pitkä akseliväli tuo vakautta maantielle ja kankeutta kaupunkiin. Onneksi takamoottorirakenne mahdollistaa etupyörille reilun kääntökulman, mikä pienentää kääntösädettä. Ohjaustunto voisi olla tuhdimpikin. Liikkeellelähdöt ovat sähköisen sähäköitä reippaasta 2400 kilon painosta huolimatta. Rengastus on matalaprofiilinen ja jousitus napakka, niinpä kulku yllättää mukavuudellaan tyhjänäkin. Mukavuuden kruunaa alhainen melutaso. Talvinopeusrajoituksilla lauhassa syyskelissä keskikulutus asettui samoihin ilmoitetun 21 kWh/100 km kanssa, tällöin toimintamatkaksi tulee 360 km. Moottoritie, pakkanen ja raskas kuorma varmasti nipistävät osansa lukemasta. Nopea lataus (170 kW) mahdollistaa pikaiset pysähdykset. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Volkswagen ID.Buzz Cargo 150 kW 77 kWh Hinta alkaen 52 550 € Koeajetun auton hinta varusteineen 61 520 € Moottori Sähköauto, takaveto. Teho 150 kW (204 hv), 310 r/min Akku Akku: brutto 82 kWh /netto 77 kWh. Lataus: Type 2: 11 kW (3 x 16 A), CCS: 170 kW. Toimintamatka 350 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,2 s Huippunopeus 145 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus: 21,7 kWh / 100 km (vapaakenttä) Mitat pituus 4712 mm, leveys 1985 mm, korkeus 1895 mm, akseliväli 1989 mm Tavaratila: 3,9 l Omamassa: 2352 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1000 / 750 kg Euro NCAP Ei testattu Takuu Takuu 2 v. / ajoakku 8 v. / 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?