6.3.2025

Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle

Kuva Tuomas Rajala

ID.3:n tehomalli lataa tiskiin lähes 300 hevosvoiman tehot ja järeän vääntömomentin.

Sähköiseen voimalinjaan saa helposti reilun määrän tehoa ja vääntöä. Etenkin jos sitä vertaa polttomoottorilla varustettuihin ajoneuvoihin. Jos polttikseen mielii saada 300 hevosvoimaa, on edessä yllättäviä kuluja. Sähköllä temppu on valovuosia helpompi.

ID.3:n GTX-versio hyötyy tehonlisäyksen helppoudesta, ja uudessa tehomallissa onkin muhkeat 286 hevosvoimaa ja 545 Nm. Tehoa on auton koko huomioiden reippaanlaisesti, minkä huomaa etenkin liukkaalla kelillä. Takapyörät lyövät joutavaa käytännössä koko ajan.

Koska lisävoiman loihtiminen on helppoa, on Volkswagen tehnyt ID.3 GTX:stä myös Performance-version, joka yltää 326 hevosvoimaan. Tämä on teholukema, joka kurkottelee jo Golf R:n lukemia. Ärrä onkin oiva vertauskohta sähköiselle tehomallille.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyvää ja huonoa

  • Tehokas pikkusportti
  • Vakiovarustelu
  • Heikko pito liukkaalla
  • Heikko pito liukkaalla

Performance-version kiihtyvyys Ärrä-Golfia pienempi, vaikka polttomoottoriversio raapiikin neljästä nurkasta. ID.3 ampuu makuulta sataseen 5,7 sekunnissa. Aikaa ennen sähköisiä voimalinjoja kiihtyvyydestä olisi laulettu ylistyslauluja Esson baarissa. Nykyään lukema on hyvä, muttei mitenkään poikkeuksellinen.

Sutiiko? No sutiihan se

Tehon välittäminen tiehen muodostuu GTX:n haasteeksi etenkin liukkaalla kelillä, sillä takavetoinen ID.3 ei meinaa saada pitoa muodostettua alla olevaan pintaan. Auto sutii käytännössä suoralla tiellä maantievauhdissa, jos kaasupolkimen tällää kohti konehuonetta.

Vetopito on suorastaan olematonta. Taka-akselin liukkaus on toki myös hauskaa, mutta aiheuttaa oikeita ongelmia silloin kun auto juuttuu kiinni tasamaalle. Pahassa lumikelissä moisia tilanteita sattuu helposti.  Silloin tarve olisi Marjo Matikaisen tavoin pienelle lisäpidolle vaikkapa havujen muodossa.

GTX saa kulkunsa 79 kWh akusta, joka takaa WLTP-vertailuarvolla 589 km sähköistä toimintamatkaa. Koska kyseessä on vertailuluku, saattaa kulutus vaihdella reippaastikin ilmoitetusta. Koeajolla kilsoja riitti yhdellä latauksella kuitenkin helposti 400 kilometrin paremmalle puolelle.

Volkswagenin lataus on nopea, maksimiteho on 185 kW. 10–80 prosentin varaus saavutetaan parhaimmillaan 26 minuutissa, mutta tuolloin olosuhteet pitää olla kohdallaan ja akku esilämmitettynä. Akun esilämmitys onnistuu joko navipohjaisesti tai tietoviihdenäytön akun optimointivalikon alta.

Näyttö toimii vihdoinkin

Volkswagenin tietoviihdenäyttö on saanut olemassaolonsa aikana paljon kritiikkiä lastentaudeista, mutta nyt vaikuttaa siltä, että homma on alkanut toimia sillä tavalla kuin se on tarkoitettu. Koeajolla ei tullut kohdattu yhtäkään mustaa ruutua tai muutakaan ongelmaa.

ID.3:n suurimmat haasteet ovat käyttäjän näkökulmasta kosketusnäppäimistä, jotka toimivat liu’uttamalla tai hipaisemalla. Toiminta on niin epäloogista ja -intuitiivista, että fyysisiä näppäimiä tulee nopeasti ikävä. Liukupinnat eivät reagoi niin kuin niiden odottaisi ja virhepainalluksia tulee tuon tuostakin.

Tehomalli on hulppeasti varusteltu: 13” tietoviihdenäyttö, HUD-näyttö, matriisiajovalot, säädettävä alusta, Premium äänentoisto, ja kattava turvallisuusvarustepaketti. Myös istuimet ovat sporttiset, ja sisällä ja ulkona on GTX-logoja, jotka kertovat lisääntyneestä suorituskyvystä.

GTX-versio on hyvä paketti sporttista suorituskykyä, joka ei ole parhaimmillaan talven liukkailla. Tai sitten on, kyse on katsantokulmasta.

Volkswagen ID.3 GTX Performance

SÄHKÖAUTO, takaveto
240 kW (326 hv), 1545 Nm
Akku brutto / netto 84 / 79 kWh
Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A)
CCS: 185 kW

WLTP-kulutus 14,7 kWh / 100 km
Toimintamatka 589 km
Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s
Huippunopeus 200 km/h

Mitat
Pituus 4 322 mm
Leveys 1 809 mm
Korkeus 1 538 mm
Akseliväli 2 770 mm
Tavaratila 385 l

Omamassa 2 000 kg
Perävaunu 0 / 0 kg

Euro NCAP 5 tähteä (2020)
Takuu 2 vuotta
Ajoakku 8 v / 160 000 km

Hinta alkaen 52 970€

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat