6.3.2025 Koeajo Sähkö Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ID.3:n tehomalli lataa tiskiin lähes 300 hevosvoiman tehot ja järeän vääntömomentin. Sähköiseen voimalinjaan saa helposti reilun määrän tehoa ja vääntöä. Etenkin jos sitä vertaa polttomoottorilla varustettuihin ajoneuvoihin. Jos polttikseen mielii saada 300 hevosvoimaa, on edessä yllättäviä kuluja. Sähköllä temppu on valovuosia helpompi.ID.3:n GTX-versio hyötyy tehonlisäyksen helppoudesta, ja uudessa tehomallissa onkin muhkeat 286 hevosvoimaa ja 545 Nm. Tehoa on auton koko huomioiden reippaanlaisesti, minkä huomaa etenkin liukkaalla kelillä. Takapyörät lyövät joutavaa käytännössä koko ajan.Koska lisävoiman loihtiminen on helppoa, on Volkswagen tehnyt ID.3 GTX:stä myös Performance-version, joka yltää 326 hevosvoimaan. Tämä on teholukema, joka kurkottelee jo Golf R:n lukemia. Ärrä onkin oiva vertauskohta sähköiselle tehomallille.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tehokas pikkusportti Vakiovarustelu Heikko pito liukkaalla Heikko pito liukkaalla Performance-version kiihtyvyys Ärrä-Golfia pienempi, vaikka polttomoottoriversio raapiikin neljästä nurkasta. ID.3 ampuu makuulta sataseen 5,7 sekunnissa. Aikaa ennen sähköisiä voimalinjoja kiihtyvyydestä olisi laulettu ylistyslauluja Esson baarissa. Nykyään lukema on hyvä, muttei mitenkään poikkeuksellinen.Sutiiko? No sutiihan seTehon välittäminen tiehen muodostuu GTX:n haasteeksi etenkin liukkaalla kelillä, sillä takavetoinen ID.3 ei meinaa saada pitoa muodostettua alla olevaan pintaan. Auto sutii käytännössä suoralla tiellä maantievauhdissa, jos kaasupolkimen tällää kohti konehuonetta.Vetopito on suorastaan olematonta. Taka-akselin liukkaus on toki myös hauskaa, mutta aiheuttaa oikeita ongelmia silloin kun auto juuttuu kiinni tasamaalle. Pahassa lumikelissä moisia tilanteita sattuu helposti. Silloin tarve olisi Marjo Matikaisen tavoin pienelle lisäpidolle vaikkapa havujen muodossa.GTX saa kulkunsa 79 kWh akusta, joka takaa WLTP-vertailuarvolla 589 km sähköistä toimintamatkaa. Koska kyseessä on vertailuluku, saattaa kulutus vaihdella reippaastikin ilmoitetusta. Koeajolla kilsoja riitti yhdellä latauksella kuitenkin helposti 400 kilometrin paremmalle puolelle.Volkswagenin lataus on nopea, maksimiteho on 185 kW. 10–80 prosentin varaus saavutetaan parhaimmillaan 26 minuutissa, mutta tuolloin olosuhteet pitää olla kohdallaan ja akku esilämmitettynä. Akun esilämmitys onnistuu joko navipohjaisesti tai tietoviihdenäytön akun optimointivalikon alta.Näyttö toimii vihdoinkinVolkswagenin tietoviihdenäyttö on saanut olemassaolonsa aikana paljon kritiikkiä lastentaudeista, mutta nyt vaikuttaa siltä, että homma on alkanut toimia sillä tavalla kuin se on tarkoitettu. Koeajolla ei tullut kohdattu yhtäkään mustaa ruutua tai muutakaan ongelmaa.ID.3:n suurimmat haasteet ovat käyttäjän näkökulmasta kosketusnäppäimistä, jotka toimivat liu’uttamalla tai hipaisemalla. Toiminta on niin epäloogista ja -intuitiivista, että fyysisiä näppäimiä tulee nopeasti ikävä. Liukupinnat eivät reagoi niin kuin niiden odottaisi ja virhepainalluksia tulee tuon tuostakin.Tehomalli on hulppeasti varusteltu: 13” tietoviihdenäyttö, HUD-näyttö, matriisiajovalot, säädettävä alusta, Premium äänentoisto, ja kattava turvallisuusvarustepaketti. Myös istuimet ovat sporttiset, ja sisällä ja ulkona on GTX-logoja, jotka kertovat lisääntyneestä suorituskyvystä.GTX-versio on hyvä paketti sporttista suorituskykyä, joka ei ole parhaimmillaan talven liukkailla. Tai sitten on, kyse on katsantokulmasta. Volkswagen ID.3 GTX Performance SÄHKÖAUTO, takaveto 240 kW (326 hv), 1545 Nm Akku brutto / netto 84 / 79 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) CCS: 185 kW WLTP-kulutus 14,7 kWh / 100 km Toimintamatka 589 km Suorituskyky 0–100 km/h 5,6 s Huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 4 322 mm Leveys 1 809 mm Korkeus 1 538 mm Akseliväli 2 770 mm Tavaratila 385 l Omamassa 2 000 kg Perävaunu 0 / 0 kg Euro NCAP 5 tähteä (2020) Takuu 2 vuotta Ajoakku 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 52 970€ Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa 10.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI – tärkeä ja topakka uutuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle