11.5.2025 Koeajo Lataushybridi Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Multivan on tästä lähin aina nelivetoinen lataushybridi. Volkswagen Multivan oli jo ennestäänkin tila-autojen parhaimmistoa tiloiltaan ja muunneltavuudeltaan. VW:n pitkä kokemus pikkubusseista näkyy. Lataushybridin edullinen verotuskohtelu pudotti muut voimalinjavaihtoehdot pois Suomen valikoimasta jo ensiesittelyssä kolme vuotta sitten. Nyt akuston liki tuplaantuminen lisää sen mielekkyyttä sähköisen toimintamatkan kasvaessa.Tähän asti mitään konsernin yleisimmälle MQB-alustarakenteelle pohjautuvaa mallia ei ole saanut nelivedon ja lataushybridin yhdistelmällä. Nyt molemmat tekniikat on saatu sullottua lattian alle tilojen siitä kärsimättä ja Multivanin saa vain nelivetoisena lataushybridinä. Koeajoon saimme valmistajan 75-vuotisjuhlavuoden erikoismallin pidemmällä korilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuunneltava istumajärjestysMultivan on vakiona seitsenpaikkainen, istumajärjestykselle on runsaasti vaihtoehtoja. Jokaisella paikalla erillisistuin on selkänojaltaan kallistettava ja kiskoilla pituussuunnassa lähes koko matkustamon mitalta liikuteltava. Kakkos-ja kolmosrivin laitapaikat ovat kyljissä kiinni, joten seitsemäs keskipaikka liukuu kumpaan tahansa riviin tai niiden välille. Selkänoja kaadettuna siitä saa myös pöydän mukitelineineen. Lisähintaan kakkosrivin istuimet voi kääntää myös selkä menosuuntaan. Verkkaisesti toimi-vat sähköiset liukuovet saa avattua etänä avaimesta ja kojelaudasta.Ajetussa pidempikorisessa tavaratila on käyttökelpoinen jo kaikkien istuimien ollessa käytössä. Konttia on helppo kasvattaa liu’uttamalla penkkirivejä eteenpäin, silti jalkatilaa jää kaikille riittävästi. Tilaa saa toki lisää myös selkänojia kaatamalla ja isompia esineitä varten penkit voi poistaa kokonaan. Ne eivät kuitenkaan ole kevyitä.Ohjaamoltaan Multivan on ennallaan, jopa muista konsernin uutuuksista tuttu rattivaihde puuttuu. Ratin nappulat ovat perinteistä paineltavaa mallia. Kosketusnäyttö on vanhaa pienempää ja hitaampaa sukupolvea ilman räätälöitäviä pikakuvakkeita. Taka-akselille lisätty sähkömoottoriMultivanin hybridijärjestelmä koostuu nelisylinterisestä 1,5-litraisesta turboahdetusta 130-kilowattisesta (177 hv) bensiinimoottorista, kuusivaihteisesta kaksoiskytkinvaihteistosta ja molemmilla akseleilla olevista omista sähkömoottoreista (edessä 85 kW (115 hv) ja takana 100 kW ( 136 hv). Yhteen lukuja ei voi laskea, järjestelmän yhteisteho on ”vain” 180 kW (245 hv) ja vääntömomentti 350 Nm.Missään tapauksessa Multivanilla ei jää jalkoihin, mutta lähdöt eivät ole niin kiivaita kuin sähköautoilla. Bensiinimoottorin käynnistyminen, tehon tuotto ja oikean vaihteen löytyminen vievät aikansa kaasun polkaisun jälkeen. Vaihteisto S-asennossa ja hybridimoodi pitävät polttomoottorin paremmin hereillä. Myös akun tyhjennyttyä sähkön avustuspotku laimenee, vaikka akussa onkin reserviä takaamaan neliveto aina.Multivanin perusrakenne on henkilöautopohjainen, toisin kuin ulkomuodosta luulisi. Niinpä sekä ajettavuus että mukavuus ovat luokkaa paremmalla tasolla kuin pakettiautoista tehdyillä kilpailijoilla. Runsaat ulkomitat ja pitkä akseliväli tuottavat luonnollisesti hikipisaroita parkkihalleissa, muutoin pyörittely on melko vaivatonta korkean istuma-asennon ja isojen ikkunoiden ansiosta. Parhaimmillaan vakaa ja äänetön Multivan on pidemmillä taipaleilla.Uusi isompi akusto lisää päästöttömiä kilometrejä. Kevätauringon lämmittäessä maltillisilla vauhdeilla pääsee sähköllä jopa sata kilometriä, mutta kylmä aamu tai moottoritierykäisy riipaisevat siitä heti neljänneksen. Akun tyhjennyttyä kulutus asettui juurikin ilmoitettuun lukemaan 7,7 l/100km.Muiden konsernin uutuuksien tapaan isomman akun myötä lataukseen on lisätty 40 kW:n tehoinen tasavirtalataus. Teho jopa ylittyy heti latauksen alettua, mutta hiipuu akun täyttyessä. Tyhjästä täyteen aikaa menee 45 minuuttia. Hyvät ja huonot puolet runsaat tilat muunneltavuus neliveto suorituskyky suuri koko parkkiruutuihin Volkswagen Multivan Life Business 75-v Juhlamalli pitkä 1.5 eHybrid OPF 4Motion 130 LATAUSHYBRIDI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1 498 cm3 6-v. kaksoiskytkinautomaattivaihteisto 180 kW (245 hv), 350 Nm Akku brutto / netto 25,7 / 19,7 kWh Lataus Type 2: 11 kW (3 x 16 A) WLTP-kulutus 0,9 l/100km CO2-päästöt 21 g/km toimintamatka sähköllä 94 km Suorituskyky 0–100 km/h 9,0 s huippunopeus 200 km/h Mitat Pituus 5 173 mm Leveys 1 941 mm Korkeus 1 907 mm Akseliväli 3 124 mm Tavaratila 469 – 4 053 l Omamassa 2 336 kg perävaunu 1 600 / 750 kg Euro NCAP 5 (2022) Takuu 2 vuotta hybridijärjestelmä 8 v / 160 000 km Hinta alkaen 65 966 € koeajoauto 79 328 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma "Lemmenlaiva" nähty Helsingin Katajanokalla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster