19.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf R – jäähyväiset teho-Golfille Teksti Tuomas Rajala Kuva Tuomas Rajala Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Golf R on ylistys tehokkaalle bensaturbolle ja sleeper-kulttuurille. Ei tarvitse olla suuri ennustaja tajutakseen, että Volkswagen Golfin tehomalli Golf R tulee painumaan muistojen unholaan nykyisen sukupolvensa jälkeen. Automaailma sähköistyy vauhdilla, ja Golf R:n kaltaiset automallit ovat pakotettuja sukupuuttoon.Kaikkien aikojen tehokkaimman Golf-mallin painuminen historiaan on monella tapaa sääli, mutta maailma ympärillä muuttuu, eikä sille voi pieni ihminen mitään. Onneksi jäähyväiset jätetään tyylillä, vaikka varsinaisesta malliuudistuksesta ei voidakaan tällä kertaa puhua.Volkswagen julkaisi reilu vuosi sitten Golf R:stä 20-vuotis juhlamallin, ja päivitti samalla teholukeman uuteen muotoon. Nyt tuleva päivitys on pieni, ja koskee lähinnä auton valotekniikkaa ja värimaailmaa. Toisaalta sen suurempaa ei oikeastaan tullut odotettuakaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyvää ja huonoa Tehokkaan polttomoottorin tenho Rata- ja perheauto yhdessä paketissa Tunnelma Suorituskyky Vaatimaton ulkonäkö Ärrän voimanlähde on edelleen kaksilitrainen bensaturbo, jonka teholukemat ovat 333 hv ja 420 Nm. Moottori on tuttu muistakin VW;n R-malleista, mutta Golf R:n keulalla siitä irrotetaan merkittävin määrä tehoa. Moottorin luonne on hieno: voimaa tarjotaan käytännössä läpi koko kierrosalueen. Kymmenkertainen tunnelma sähköön verrattunaTehoreservi ei ole sähköautoihin tottuneessa maailmassa kovinkaan kummoinen, sillä pistokkeesta energiansa saavat autot pamauttavat tiskiin helposti kaksinkertaisen tehomäärän. Polttomoottori ei tarjoa voima- ja kiihtyvyysmielessä samaa, mutta tunnelma on kymmenkertainen.Polttomoottorin tenhoa on hankalaa selittää, mutta sen olemassaoloa on vaikea kiistää. Kun Golf R:llä tällää kaasupolkimen pohjaan, rääkäisee moottori ilmoille suloisen vastineen. Fiiliksen näkökulmasta sähköinen voimalinja ei tuota mitään vastinetta kiihtyvyyden kokemuksen lisäksi.Toki Golfin äänimaailma saisi olla rajumpikin, sillä vakioputkistolla nelisylinterinen TSI ei vielä saa niskavilloja kohoamaan. Tässä vastaan tulevat EU-määräykset, jotka ahdistavat autojen äänimaailmaa merkittävästi. Sekin on sääli, sillä ääniraita on iso osa tunnelmaa. Golf R ei moneen sähköauton verrattuna ole mitenkään ylivertainen tykki, ja 0–100 km/h kiihtyvyys on monella pistokevispilällä merkittävästi rajumpaa. 4,6 sekuntia on silti aika, jota voidaan kaikilla mittareilla pitää edelleen ripeänä.Volkswagen Golf R:n edut ovat paljolti muualla kuin maksimaalisessa kiihtyvyydessä ja tehossa. Nelivetoinen sporttimalli on kyvykäs auto vauhdikkaammassa ajossa moottoriradalla tai jäällä. Ärrä hyödyntää torque vectoring -järjestelmää, joka jakaa taka-akselin vetoa ja pitoa portaattomasti pyörien välillä joten auto yliohjaa mutkissa. Mallissa on myös drift-ajotila, jolla kuskin sisäinen Ken Block pääsee valloilleen.Golf R:n juju piilee myös siinä, että se tarjoaa samassa paketissa mukavan perheauton ja todella suorituskykyisen sportin. Golfilla voi hyvin vierailla ratapäivillä ja ajella sieltä hakemaan lapsia päivähoidosta. Kovin monesta automallista ei voi sanoa samaa.Ei enää manuaalia tarjollaVW on tehnyt monessa mielessä erinomaisia kompromisseja sportti-Golfin kanssa. Alustan tuntuma on säädettävissä ajotilan kautta ja vaikutukset ovat suuria. Jousitus ole edes tiukimmalla asetuksella liioiteltu, mutta autolla voi huoletta painella suoraan moottoriradalle. Etupenkit ovat kuppimalliset, mutta silti mukavat.Vaivattomuutta on tarjolla myös vaihteiston muodossa, sillä ärrää on saatavilla ainoastaan automaattilaatikolla. 7-vaihteinen DSG on hyvä, ja laatikko reagoi nopeasti. Etenkin sporttisemmissa ajotiloissa kierrokset pidetään korkealla ja kickdown reagoi kuskin käskyihin lisäkiihtyvyydestä polttomoottoriautoksia nopeasti. Toki autoon sopisi hyvin myös manuaaliaski, sillä R edustaa motorsportia niin puhtaana kuin nykypäivänä voi.Tietoviihde on modernia ja ohjaamo kaikella tapaa tyylikäs. Ulkokuorikaan ei huutele liikaa itsestään, ja Golf R huutelee itsestään vähemmän vaikkapa Golf GTI:hin verrattuna. Se on samaan aikaan hyvä ja huono asia.Ärrän ainoaan negatiiviseen puoleen on saatu merkittävää parannusta. Tehomallin hinta on nimittäin ollut etenkin aiemmin suorastaan pöyristyttävä. Vielä vuoden 2023 lopulla Golf R maksoi halvimmillaan yli 72 000 euroa. Nyt hintaa on saatu merkittävästi alas, sillä uusimman hinnaston mukaan ärrää alkaa saada 63 000 eurosta ylöspäin.Kun autoon tarjotaan lähes kymppitonnin alea uutena, alkaa se vaikuttaa ostopäätökseen jo ihan oikeasti. Ja jos itselleen haluaa hankkia uutena tehokkaan ja kyvykkään polttomoottoriauton, alkaa nyt olla viimeiset hetket hankkia moinen. Pian myynnissä on vain sähköisen voimalinjan malleja. Volkswagen Golf R TSI 2.0 DSG 4Motion POLTTOMOOTTORI, neliveto 4-syl. bensiinimoottori 1984 cm 3 7-v. automaattivaihteisto 245 kW (333 hv), 420 Nm WLTP-kulutus 8,1 l/100km CO 2 -päästöt 184 g/km Suorituskyky 0–100 km/h 4,6 s huippunopeus 250 km/h Mitat Pituus 4 296 mm Leveys 1 789 mm Korkeus 1 454 mm Akseliväli 2 629 mm Tavaratila 341 l Omamassa 1548 kg perävaunu 1700 / 750 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Hinta alkaen 63 139 € Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 6.3.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.3 GTX – havuja per…formancelle 21.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen ID.Buzz GTX – tajuttoman nopea suurperheen auto 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 18.8.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Golf – hieman aiempaa parempi, mutta riittääkö se? 6.8.2024 Koeajo Koeajo: ykköskoppainen VW Golf GTI – kolopallo, hikeä ja vähän kyyneliäkin 27.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat Variant 1.5 eTSI – Sedanien sukupuutto 21.7.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.5 GTX 4motion – kosketus edelleen hakusessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous